Αντιδρούν τα στελέχη των βρετανικών σούπερ μάρκετ στις κατηγορίες ότι κερδοσκοπούν εν μέσω κρίσης κόστους ζωής, υποστηρίζοντας ότι δεν μεταφέρουν πλήρως στους καταναλωτές τις πιέσεις στις τιμές προκειμένου να κρατήσουν πελάτες.
Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν τις online αγορές
Ο ραγδαία αυξανόμενος πληθωρισμός των τροφίμων έχει συμβάλει στη μεγαλύτερη συμπίεση του βιοτικού επιπέδου στη Βρετανία από τότε που άρχισαν οι σχετικές καταγραφές, τη δεκαετία του 1950, και έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το άλμα-ρεκόρ στους λογαριασμούς των παντοπωλείων.
Παρόμοιες πιέσεις σε όλη την Ευρώπη ώθησαν τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ουγγαρίας να επιβάλουν ανώτατα όρια τιμών σε ορισμένα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά στελέχη της ηγέτιδας της αγοράς Tesco, της Sainsbury’s, της Asda και της Morrisons δήλωσαν στο κοινοβούλιο ότι τέτοιο μέτρο δεν χρειάζεται να ληφθεί στη Βρετανία.
«Αυτή η αγορά είναι έντονα ανταγωνιστική», δήλωσε η εμπορική διευθύντρια τροφίμων της Sainsbury’s, Rhian Bartlett, στους νομοθέτες της επιτροπής επιχειρήσεων και εμπορίου της κάτω βουλής του κοινοβουλίου.
«Θεωρούμαστε γενικά μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων στον κόσμο. Δεν είμαι σίγουρη τι θα προσθέσουν τα ανώτατα όρια τιμών σε αυτή τη διαδικασία, εκτός από τη γραφειοκρατία.»
Ο πληθωρισμός των τροφίμων
Οι τιμές των τροφίμων στη Βρετανία άρχισαν να αυξάνονται πολύ περισσότερο από ένα χρόνο πριν, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέτεινε τις εντάσεις που σχετίζονται με την πανδημία στην αλυσίδα εφοδιασμού. Ο πληθωρισμός τροφίμων και ποτών ήταν 18,3% τον Μάιο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Τα στελέχη του λιανικού εμπορίου δήλωσαν ότι, εκτός από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν την αύξηση των μισθών, των εμπορευμάτων και του κόστους εφοδιαστικής. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τους γερμανικούς εκπτωτικούς ομίλους Aldi και Lidl, οι οποίοι έχουν ρίξει τις τιμές στη Βρετανία την τελευταία δεκαετία.
Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι παρατηρείται επίσης υστέρηση μεταξύ της πτώσης των τιμών χονδρικής και λιανικής. Παρόλα αυτά, το κόστος ορισμένων αγαθών όπως το γάλα, το ψωμί, τα ζυμαρικά και το λάδι, έχει αρχίσει να μειώνεται.
Τι λένε οι αλυσίδες
Ερωτηθείς από έναν βουλευτή που έκανε λόγο για «μια τραγελαφική επίδειξη κερδοσκοπίας», ο εμπορικός διευθυντής της Tesco Γκόρντον Γκάφα δήλωσε ότι ο όμιλος είχε κέρδος 4 πένες για κάθε λίρα που ξοδεύεται, ενώ ο Μπάρτλετ της Sainsbury δήλωσε ότι είχε κέρδος λιγότερο από 3 πένες για το ίδιο μέτρο, με τα δύο στελέχη να υποστηρίζουν ότι αυτό δεν αντιπροσωπεύει υψηλό περιθώριο κέρδους.
Ο κλάδος επισημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, όπως η Unilever και η Nestle, έχουν περιθώρια κέρδους 16-17%.
Η Tesco, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής της Βρετανίας, έχει προβλέψει ότι θα έχει σε γενικές γραμμές αμετάβλητα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη λιανικής φέτος.
Η υπεύθυνη χάραξης πολιτικής της Τράπεζας της Αγγλίας Swati Dhingra δήλωσε επίσης ότι υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι εταιρείες αποτυγχάνουν να μετακυλήσουν τις χαμηλότερες τιμές μέχρι στιγμής, όταν εξέτασε τις πιο πρόσφατες ετήσιες εκθέσεις κερδών τους.
«Δεν είναι πολύ πειστικό να υποστηρίξει κανείς -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- ότι ο πληθωρισμός των ειδών παντοπωλείου οδηγείται από τον “πληθωρισμό της απληστίας”», δήλωσε η ίδια.
Latest News
Η Σερβία δηλώνει έτοιμη να εξαγοράσει το μερίδιο της Gazprom στο διυλιστήριο NIS
«Έχουμε τα χρήματα» για να αγοράσουμε πίσω το ρωσικό μερίδιο στο Naftna Industrija Srbije, δήλωσε ο πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσιτς
Τι φέρνει το 2025 για την παγκόσμια οικονομία - Οι χρησμοί του ΔΝΤ και ο φόβος για τις ΗΠΑ
«Οι χώρες δεν μπορούν να δανειστούν για να ξεφύγουν», επισήμανε η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα
Οι 9+1 κορυφαίες τάσεις για το 2025 - Στην κρυστάλλινη σφαίρα των FT
Οι προβλέψεις για το 2025 υποθέτουν ότι οι αλλαγές στην αγορά θα υπαγορευθούν από τον Τραμπ - Αλλά όχι μόνο...
Οι άλλες business των brands μόδας – Από την Zara στην Louis Vuitton
Κολοσσοί της αγοράς στρέφουν συνειδητά το ενδιαφέρον τους και σε άλλους τομείς - Τι επιλέγουν Zara, Louis Vuitton, Prada
Δωρεά 15 εκατ. δολαρίων από τη Walt Disney - Για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών στο Λος Άντζελες
Η βιομηχανία της ψυχαγωγίας και του θεάματος ενώνει τις δυνάμεις της μπροστά στην καταστροφή - Η δωρεά της Walt Disney
Ο «μυστικός παίκτης» στον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας - Τι συμβαίνει με τα drones
Ο πόλεμος ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία αλλάζει μια για πάντα τον τρόπο διεξαγωγής συρράξεων - Ο ρόλος των drones
Γιατί η Meta έπρεπε να «υποκλιθεί στον Τραμπ» πριν από την ορκωμοσία του
Η Meta έχει πολλά να διακινδυνεύσει, γι' αυτό και επαναπροσδιορίζει τη θέση της ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις - Τι κάνει τώρα με τον Τραμπ
Η McDonald's υποχωρεί από τους στόχους συμπερίληψης
Η McDonald's αποσύρει ορισμένους στόχους DEI στο πιο πρόσφατο εταιρικό πρόγραμμα που είδε το φως της δημοσιότητας
Άσπονδοι φίλοι - Ο Ρόθτσαϊλντ κατέθεσε μήνυση κατά του Λαρς Γουίνχορστ
Έξι μήνες νωρίτερα, ο γόνος της τραπεζικής δυναστείας Ρόθτσαϊλντ συμφώνησε να προεδρεύσει στην εταιρεία γερμανικών χρηματοπιστωτών
Διάσημοι μπροστά στην καταστροφή - Τι συμβαίνει στην Καλιφόρνια
Δεκάδες είναι οι ηθοποιοί, σταρ και διασημότητες που είδαν τα σπίτια και τις περιουσίες τους να καταστρέφονται από την πυρκιαγιά στην Καλιφόρνια