Αντιδρούν τα στελέχη των βρετανικών σούπερ μάρκετ στις κατηγορίες ότι κερδοσκοπούν εν μέσω κρίσης κόστους ζωής, υποστηρίζοντας ότι δεν μεταφέρουν πλήρως στους καταναλωτές τις πιέσεις στις τιμές προκειμένου να κρατήσουν πελάτες.
Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν τις online αγορές
Ο ραγδαία αυξανόμενος πληθωρισμός των τροφίμων έχει συμβάλει στη μεγαλύτερη συμπίεση του βιοτικού επιπέδου στη Βρετανία από τότε που άρχισαν οι σχετικές καταγραφές, τη δεκαετία του 1950, και έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το άλμα-ρεκόρ στους λογαριασμούς των παντοπωλείων.
Παρόμοιες πιέσεις σε όλη την Ευρώπη ώθησαν τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ουγγαρίας να επιβάλουν ανώτατα όρια τιμών σε ορισμένα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά στελέχη της ηγέτιδας της αγοράς Tesco, της Sainsbury’s, της Asda και της Morrisons δήλωσαν στο κοινοβούλιο ότι τέτοιο μέτρο δεν χρειάζεται να ληφθεί στη Βρετανία.
«Αυτή η αγορά είναι έντονα ανταγωνιστική», δήλωσε η εμπορική διευθύντρια τροφίμων της Sainsbury’s, Rhian Bartlett, στους νομοθέτες της επιτροπής επιχειρήσεων και εμπορίου της κάτω βουλής του κοινοβουλίου.
«Θεωρούμαστε γενικά μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων στον κόσμο. Δεν είμαι σίγουρη τι θα προσθέσουν τα ανώτατα όρια τιμών σε αυτή τη διαδικασία, εκτός από τη γραφειοκρατία.»
Ο πληθωρισμός των τροφίμων
Οι τιμές των τροφίμων στη Βρετανία άρχισαν να αυξάνονται πολύ περισσότερο από ένα χρόνο πριν, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέτεινε τις εντάσεις που σχετίζονται με την πανδημία στην αλυσίδα εφοδιασμού. Ο πληθωρισμός τροφίμων και ποτών ήταν 18,3% τον Μάιο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Τα στελέχη του λιανικού εμπορίου δήλωσαν ότι, εκτός από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν την αύξηση των μισθών, των εμπορευμάτων και του κόστους εφοδιαστικής. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τους γερμανικούς εκπτωτικούς ομίλους Aldi και Lidl, οι οποίοι έχουν ρίξει τις τιμές στη Βρετανία την τελευταία δεκαετία.
Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι παρατηρείται επίσης υστέρηση μεταξύ της πτώσης των τιμών χονδρικής και λιανικής. Παρόλα αυτά, το κόστος ορισμένων αγαθών όπως το γάλα, το ψωμί, τα ζυμαρικά και το λάδι, έχει αρχίσει να μειώνεται.
Τι λένε οι αλυσίδες
Ερωτηθείς από έναν βουλευτή που έκανε λόγο για «μια τραγελαφική επίδειξη κερδοσκοπίας», ο εμπορικός διευθυντής της Tesco Γκόρντον Γκάφα δήλωσε ότι ο όμιλος είχε κέρδος 4 πένες για κάθε λίρα που ξοδεύεται, ενώ ο Μπάρτλετ της Sainsbury δήλωσε ότι είχε κέρδος λιγότερο από 3 πένες για το ίδιο μέτρο, με τα δύο στελέχη να υποστηρίζουν ότι αυτό δεν αντιπροσωπεύει υψηλό περιθώριο κέρδους.
Ο κλάδος επισημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, όπως η Unilever και η Nestle, έχουν περιθώρια κέρδους 16-17%.
Η Tesco, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής της Βρετανίας, έχει προβλέψει ότι θα έχει σε γενικές γραμμές αμετάβλητα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη λιανικής φέτος.
Η υπεύθυνη χάραξης πολιτικής της Τράπεζας της Αγγλίας Swati Dhingra δήλωσε επίσης ότι υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι εταιρείες αποτυγχάνουν να μετακυλήσουν τις χαμηλότερες τιμές μέχρι στιγμής, όταν εξέτασε τις πιο πρόσφατες ετήσιες εκθέσεις κερδών τους.
«Δεν είναι πολύ πειστικό να υποστηρίξει κανείς -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- ότι ο πληθωρισμός των ειδών παντοπωλείου οδηγείται από τον “πληθωρισμό της απληστίας”», δήλωσε η ίδια.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%