Η παροχή ιδιαίτερης εκπαίδευσης των ναυτικών στην πορεία προς την απανθρακοποίηση είναι μια μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στη θάλασσα.
Το Σάββατο 25 Ιουνίου ήταν η καθιερωμένη από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό Παγκόσμια Ημέρα των Ναυτικών, που ήταν αφιερωμένη στη συμβολή του ναυτικού στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς φέτος γιορτάζονται και τα 50 χρόνια της διεθνούς σύμβασης MARPOL για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Οπως τονίζει στο μήνυμά του ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Kitack Lim, καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος επιταχύνει την υποστήριξή του στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με την πορεία προς την απαλλαγή από τον άνθρακα, οι φωνές και οι δράσεις των ναυτικών είναι το κλειδί για τη διασφάλιση μιας δίκαιης μετάβασης σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα.
Ωστόσο οι πάνω από 1,5 εκατ. ναυτικοί που απασχολούνται στα 50.000 πλοία έχουν ανάγκη επιπλέον εκπαίδευσης προκειμένου να συμβάλουν αποτελεσματικά και με ασφάλεια στην πράσινη μετάβαση του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικό το αποτέλεσμα σχετικής έρευνας του νορβηγικού νηογνώμονα με τίτλο «The future of Seafarers 2030: A decade of transformation».
Πάνω από το 75% των ναυτικών (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 78%) δήλωσαν ότι θα χρειάζονταν μερική ή πλήρη εκπαίδευση σε καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο, οι μπαταρίες ή τα συνθετικά καύσιμα.
Σχεδόν το 87% των ερωτηθέντων (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 91%) ανέφεραν ότι χρειάζονται μερική ή πλήρη εκπαίδευση σε αναδυόμενα καύσιμα όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και το υδρογόνο.
Οι ψηφιακές τεχνολογίες
Ακόμη το 81% των ερωτηθέντων (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 85%) ανέφεραν ότι χρειάζονται είτε μερική είτε πλήρη εκπαίδευση στην αντιμετώπιση προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών (όπως περαιτέρω αυτοματοποίηση εξοπλισμού/συστημάτων, προηγμένοι αισθητήρες, τεχνητή νοημοσύνη και απομακρυσμένες λειτουργίες). Μόνο το 13% (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 11%) συμφώνησαν ότι είναι καλά εκπαιδευμένοι. Επιπλέον το 52% των ναυτικών (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 53%) δήλωσαν ότι προτιμούν έντονα τη διά ζώσης εκπαίδευση σε ναυτιλιακό εκπαιδευτικό κέντρο ή ακαδημία, ενώ το 23% (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 27%) προτιμούν ένα μείγμα διά ζώσης και διαδικτυακής εκπαίδευσης.
Πάντως η μεγάλη πλειονότητα είναι εξοικειωμένη με σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης καθώς σχεδόν το 70% των ερωτηθέντων (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 74%) έχουν χρησιμοποιήσει προσομοιωτές, εικονική πραγματικότητα ή άλλα ψηφιακά περιβάλλοντα κατά την εκπαίδευσή τους, εκ των οποίων το 60% (αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανής 65%) ανέφεραν ότι αυτές οι μέθοδοι εκπαίδευσης βοήθησαν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.
Τέλος, σε μήνυμά της η διεθνής ένωση των πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου Intercargo, πρόεδρος της οποίας είναι ο Δημήτρης Φαφαλιός, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «οι ναυτικοί διαδραματίζουν τεράστιο και σημαντικό ρόλο στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος». «Οι σημερινοί ναυτικοί είναι οι ηγέτες της βιομηχανίας του μέλλοντος, που αναδιαμορφώνουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία βελτιώνοντας τα πρότυπα στη θάλασσα για την ασφαλή λειτουργία των πλοίων» καταλήγει στο μήνυμά της η Intercargo.
Latest News
COP29: Διάχυτη η απογοήτευση μετά τη διάσκεψη – «Καμία χώρα δεν πήρε αυτά που ήθελε»
Προβληματισμός επικρατεί μετά την ολοκλήρωση της διάσκεψης για το κλίμα COP29 που φιλεξονήθηκε στο Αζερμπαϊτζάν
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα