«Βρετανικό μουσείο (Ελγίνου μάρμαρα)»
Στην ψυχρή του Μουσείου αίθουσα
την κλεμμένη, ωραία, κοιτώ
μοναχή Καρυάτιδα.
Το σκοτεινό γλυκύ της βλέμμα
επίμονα εστραμμένο έχει
στο σφριγηλό του Διονύσου σώμα
(σε στάση ηδυπαθείας σμιλευμένο)
που δυό βήματα μόνον απέχει.
Το βλέμμα το δικό του έχει πέσει
στη δυνατή της κόρης μέση.
Πολυετές ειδύλλιον υποπτεύομαι
τους δυό αυτούς να ’χει ενώσει.
Κι έτσι, όταν το βράδυ η αίθουσα αδειάζει
απ’ τους πολλούς, τους θορυβώδεις επισκέπτες,
τον Διόνυσο φαντάζομαι
προσεκτικά απ’ τη θέση του να εγείρεται
των διπλανών γλυπτών και αγαλμάτων
την υποψία μην κινήσει,
κι όλος παλμό να σύρεται
τη συστολή της Καρυάτιδας
με οίνον και με χάδια να λυγίσει.
Δεν αποκλείεται όμως έξω να ’χω πέσει.
Μιαν άλλη σχέση ίσως να τους δένει
πιο δυνατή, πιο πονεμένη:
Τις χειμωνιάτικες βραδιές
και τις εξαίσιες του Αυγούστου νύχτες
τους βλέπω,
απ’ τα ψηλά να κατεβαίνουν βάθρα τους,
της μέρας αποβάλλοντας το τυπικό τους ύφος,
με νοσταλγίας στεναγμούς και δάκρυα
τους Παρθενώνες και τα Ερεχθεία που στερήθηκαν
στη μνήμη τους με πάθος ν’ ανεγείρουν.
[Κική Δημουλά, Ποιήματα, Ίκαρος, Αθήνα 2005 , σ. 36-37]
Η «κλεμμένη» και «μοναχή» Καρυάτιδα του Βρετανικού Μουσείου αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την Κική Δημουλά.
Γλυπτά του Παρθενώνα: «Τα Ελγίνεια δεν είναι της Βρετανίας για να τα κρατά»
Την εν λόγω Καρυάτιδα υφάρπαξε από το Ερέχθειο (ναό ιωνικού ρυθμού με ιδιότυπο αρχιτεκτονικό σχέδιο, χτισμένο ανάμεσα στο 421 και το 406 π.Χ. και αφιερωμένο από κοινού στην Αθηνά και τον Ποσειδώνα) ο λόρδος Έλγιν, μαζί με το βόρειο κίονα της ανατολικής πρόστασης και το υπερκείμενο τμήμα του θριγκού.
Η πρόσταση των Καρυατίδων στη νοτιοδυτική γωνία του Ερεχθείου αποτελεί εμβληματικό τμήμα του όλου ξακουστού μνημείου. Έξι κόρες (αγάλματα γυναικών από πεντελικό μάρμαρο ιστάμενα πάνω σε χαμηλό βατήρα, διατεταγμένα σε σχήμα Π και στραμμένα προς την οδό απ’ όπου περνούσε η πομπή των Παναθηναίων) στήριζαν αντί κιόνων την οροφή της νότιας πρόστασης του ναού, διατηρώντας αμείωτη τη χάρη τους, παρά το βάρος της υπερκείμενης κατασκευής.
Πέντε βρίσκονται στην Ελλάδα
Πέντε από τις Καρυάτιδες (χρονολογούνται στο διάστημα 420-415 π.Χ.), οι κόρες Α, Β, D, E και F βρίσκονται στην Ελλάδα. Εκτίθενται από το 2009 στο Μουσείο Ακρόπολης, ενώ στη θέση τους, στο Ερέχθειο, ίστανται εδώ και πολλά χρόνια πιστά αντίγραφα από συνθετικό λίθο.
Η έκτη Καρυάτιδα, η κόρη C, είναι αυτή που αποσπάστηκε από το λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.
Πηγή: in.gr
Latest News
Οταν η μπανάνα είναι... έργο τέχνης πωλείται 6,2 εκατ. ευρώ
Στη δημοπρασία... κονταροχτυπήθηκαν επτά ενδιαφερόμενοι αγοραστές
Η «χρυσή» αποχώρηση του Ναδάλ - Πόσα κέρδισε από το τένις
Από το επαγγελματικό του ντεμπούτο ως 14χρονος το 2001, ο Ναδάλ έχει συγκεντρώσει νίκες και τεράστια ποσά
Σπάει ρεκόρ η αξία της μουσικής βιομηχανίας της Βρετανίας
Οι περιοδείες των σούπερ σταρ βοήθησαν την βρετανική μουσική βιομηχανία να φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ
Economist: Το 2025 τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Sotheby’s: 65,5 εκατ. δολ. για τα «Νούφαρα» του Μονέ
Η πώληση του έργου του Κλοντ Μονέ σε τιμή μεγαλύτερη από την αρχική ισοδυναμεί με μια σημαντική νίκη για τον οίκο δημοπρασιών Sotheby's
Με... ρυθμούς Snoop Dogg οι επιχειρηματικές συμβουλές στη Μάρθα Στιούαρτ
Ο διάσημος ράπερ έγινε επιχειρηματικός σύμβουλος της Μάρθα Στιούαρτ και της άλλαξε τη ζωή
Έσπασε τα κοντέρ: 60 εκατ. νοικοκυριά καθηλώθηκαν στο Netflix για τον αγώνα Πολ-Τάισον
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73 - Όλα τα ρεκόρ του Netflix
Ο Τζέικ νίκησε τον Μάικ Τάισον στο event της χρονιάς και πήρε 40 εκατομμύρια [εικόνες]
Οι τρεις κριτές βαθμολόγησαν τον αγώνα υπέρ του Πολ με σκορ 80-72, 79-73 και 79-73.
Βόπκε Χούκστρα: Δύσκολο εγχείρημα η επιτυχία της COP29
Βασική προϋπόθεση η σημαντική αλλαγή στη χρηματοδότηση, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα αναφερόμενος στην COP29
Μαρία Αντουανέτα: 4,5 εκατ. ευρώ για τα ματωμένα διαμάντια που κόστισαν το κεφάλι της
Η σκοτεινή ιστορία του διαμαντένιου περιδεραίου που κόστισε στην Μαρία Αντουανέτα το κεφάλι της