Οι κοστοβόρες αστοχίες που έπληξαν τον κατασκευαστή ανεμογεννητριών Siemens Gamesa τον περασμένο μήνα, έριξαν τη μετοχή της μητρικής εταιρείας Siemens Energy, ενώ οι αναλυτές ανησυχούν για ευρύτερα προβλήματα σε ολόκληρο τον κλάδο.
Ο γερμανικός ενεργειακός κολοσσός ακύρωσε to guidance για τα κέρδη του στα τέλη Ιουνίου, επικαλούμενος μια «σημαντική αύξηση στα ποσοστά αστοχίας των εξαρτημάτων» στο τμήμα ανεμογεννητριών της Siemens Gamesa.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens Energy, Κρίστιαν Μπρουχ, δήλωσε προς τους δημοσιογράφους ότι «είχαν μπει πάρα πολλά κάτω από το χαλί» στη Siemens Gamesa και ότι τα ζητήματα ποιότητας ήταν «πιο σοβαρά από ό,τι νόμιζε ο ίδιος νόμιζε».
Ανεμογεννήτριες: Οι φθορές και τα προβλήματα προκαλούν ζημιές δισ. δολαρίων
Η μετοχή της Siemens Energy υποχώρησε κατά περίπου 37% στις 23 Ιουνίου, ενώ άλλες εταιρείες ανεμογεννητριών είδαν επίσης τις μετοχές τους να υποχωρούν καθώς οι επενδυτές ανησυχούν ότι τα προβλήματα στην Gamesa μπορεί να είναι σύμπτωμα ενός ευρύτερου ζητήματος για τον κλάδο.
Ο Νίκολας Γκριν, επικεφαλής κεφαλαιουχικών αγαθών και βιομηχανικής τεχνολογίας της ΕΕ στην AllianceBernstein, είπε στο CNBC ότι ο ρυθμός εξάπλωσης του προβλήματος και το γεγονός ότι πολλά εξαρτήματα μεγαλύτερων ανεμογεννητριών δεν χρησιμοποιούνται στην πραγματικότητα για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, σημαίνει ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν εγγενείς κίνδυνοι σε όλο τον κλάδο.
«Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η τοποθέτηση ολοκαίνουργιων ανεμογεννητριών – είτε πρόκειται για χερσαία αιολικά πάρκα είτε για τα ακόμη πιο δύσκολα παράκτια αιολικά πάρκα – και ο ρυθμός ανανέωσής τους, μάς έχει βάλει σε ελαφρώς αχαρτογράφητο έδαφος», είπε.
«Αν και είναι δύσκολο να το πει κανείς αυτή τη στιγμή, η καλύτερη εικασία μου είναι ότι αυτό πιθανότατα είναι πραγματικά ένα ζήτημα που αφορά τη βιομηχανία. Δεν ήταν ότι η Siemens Gamesa είναι κακή εταιρεία, αλλά στην πραγματικότητα ορισμένα από τα κανονικά πρωτόκολλα και ο χρόνος χρήσης τους, καθώς και τα λειτουργικά δεδομένα που χρησιμοποιούνται, είναι σχετικά περιορισμένα».
Το διοικητικό συμβούλιο της Siemens Gamesa πρόκειται τώρα να διεξαγάγει μια «εκτεταμένη τεχνική επανεξέταση» για το ζήτημα, το οποίο αναμένεται να επιφέρει κόστος άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Η μετοχή της εταιρείας έχει ανακτήσει ορισμένες από τις απώλειες, αλλά παραμένει κάτω από το 33% τον τελευταίο μήνα.
Δύσκολη διετία
Η αιολική βιομηχανία έχει επεκταθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες, μειώνοντας το κόστος σε σχέση με το ανταγωνιστικό – και μερικές φορές χαμηλότερο – κόστος των ορυκτών καυσίμων, ενώ ενισχύει την απόδοση με ολοένα και μεγαλύτερες ανεμογεννήτριες, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτηση από κρατικές επιδοτήσεις.
«Αυτές οι μειώσεις κόστους έχουν επιτευχθεί με καινοτομίες στην τεχνολογία στροβίλων και με την υπέρβαση των ορίων της μηχανικής», δήλωσε στο CNBC ο Κριστόφ Ζιπφ, εκπρόσωπος του βιομηχανικού φορέα WindEurope.
Επισήμανε ότι πριν από 20 χρόνια, μια τυπική ανεμογεννήτρια θα είχε ισχύ 1 εκατομμυρίου Watt. Σήμερα, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού ή OEM, δοκιμάζουν τουρμπίνες 15 MW.
«Αυτό σημαίνει ότι οι ανεμογεννήτριες έχουν γίνει επίσης μεγαλύτερες, θέτοντας προκλήσεις στα εξαρτήματα (ποιότητα, υλικά, αντοχή στον χρόνο). Η εισαγωγή ανταγωνιστικών δημοπρασιών ήταν επίσης ένας κινητήριος παράγοντας σε αυτή τη μείωση του κόστους», πρόσθεσε ο Zipf.
Η έκθεση Statistical Review of World Energy που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα αποκάλυψε ότι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια αντιπροσώπευαν το 12% της παγκόσμιας παραγωγής ενέργειας πέρυσι, με την παραγωγή αιολικής ενέργειας να αυξάνεται κατά 13,5%.
Η βιομηχανία επλήγη σκληρά από την πανδημία Covid-19, καθώς τα lockdown που προέκυψαν μείωσαν τη βιομηχανική δραστηριότητα και καθώς και την παγκόσμια ζήτηση ενέργειας. Τα επακόλουθα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιούργησαν πρόσθετα προβλήματα στις εταιρείες κατασκευής ανεμογεννητριών.
Αυτοί οι κατασκευαστές έχουν υποστεί έκτοτε ένα περαιτέρω σοκ από τον αυξανόμενο πληθωρισμό και το κόστος των εισροών, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία διατάραξε τις αγορές και επιδείνωσε τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η WindEurope εκτιμά ότι η άνοδος των τιμών των εμπορευμάτων αύξησε την τιμή των ανεμογεννητριών έως και 40% τα τελευταία δύο χρόνια.
«Οι εταιρείες προμηθεύονταν πρώτες ύλες από τη Ρωσία (κυρίως νικέλιο) και την Ουκρανία (κυρίως χάλυβα). Η τιμή και των δύο εκτινάχθηκε στα ύψη μετά την εισβολή. Αυτό προστίθεται στο δύσκολο πληθωριστικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται όλες οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις (δηλαδή αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας κ.λπ.)», εξήγησε ο Ζιπφ.
«Ένα βασικό πρόβλημα για τις εταιρείες του κλάδου είναι ότι σε πολλές χώρες, οι παραγγελίες ανεμογεννητριών δεν αναπροσαρμόστηκαν στον πληθωρισμό. Ο χρόνος μεταξύ της λήψης παραγγελίας και της θέσης σε λειτουργία μιας ανεμογεννήτριας μπορεί να διαρκέσει έως και 18 μήνες (ειδικά όταν η προμήθεια υλικών είναι μικρή).
Ωστόσο, ο Ζιπφ αρνήθηκε ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν στον ορίζοντα τεχνικές αστοχίες σε ολόκληρη τη βιομηχανία, επιμένοντας ότι «τα προβλήματα στη Siemens Gamesa περιορίζονται στη Siemens Gamesa».
«Οι μεγάλες βλάβες σε ανεμογεννήτριες είναι εξαιρετικά σπάνιες, δεδομένου του αριθμού τους που έχει ήδη εγκατασταθεί στην Ευρώπη. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός στον τομέα ωθεί τις εταιρείες να καταλήξουν σε μεγαλύτερες και καλύτερες ανεμογεννήτριες με γρήγορο ρυθμό, και μάλιστα πιο γρήγορο από ό,τι σε άλλους τομείς», είπε.
Αμφισβήτησε επίσης την αντίληψη ότι η βιομηχανία έχει εισέλθει σε «αχαρτογράφητη περιοχή», υποστηρίζοντας ότι οι αλλαγές στην τεχνολογία των ανεμογεννητριών ήταν «αυξητικές και εξελικτικές».
«Φυσικά κάθε νέο μοντέλο ανεμογεννήτριας συνοδεύεται από νέες προκλήσεις, απαιτεί αυστηρές δοκιμές και πιστοποίηση. Αλλά η ευρωπαϊκή αιολική βιομηχανία έχει ξεπεράσει όλες αυτές τις προκλήσεις και έχει διατηρήσει τη φήμη της για την παροχή εξαιρετικά αξιόπιστων ανεμογεννητριών υψηλής ποιότητας», κατέληξε ο Ζιπφ.
Latest News
Νέα βαφή στην EasyJet για να μειώσει... βάρος και καύσιμα στα αεροπλάνα της
Η EasyJet αναμένεται να εξοικονομήσει περίπου 1.296 τόνους καυσίμων, όταν ολόκληρος ο στόλος της χρησιμοποιήσει το νέο σύστημα βαφής
Η Κίνα κερδίζει τον αγώνα για φόρτιση EV 5 λεπτών
Ο χρόνος αναμονής για φόρτιση μπαταριών είναι ένας κύριος λόγος που αποτρέπει ππολλούς από την στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά λιμάνια
Η κλιματική αλλαγή επιταχύνεται όσο δεν λαμβάνονται μέτρα για να περιοριστούν οι εκπομπές αερίου
Στόχος του «Εξοικονομώ 2025» η ενεργειακή αναβάθμιση 11.400 κατοικιών
Το Εξοικονομώ 2025 αφορά κτίρια που χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 30%
Η Tesla βλέπει την BYD να κλείνει το χάσμα και τις πωλήσεις να μειώνονται μετά από μια 10ετία ανόδου [γράφημα]
Οι πωλήσεις της BYD εκτινάχθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024 και ο Ιλον Μασκ όλα δείχνουν ότι βλέπει... εφιάλτες στην Tesla
Τσουχτερό πρόστιμο για οδήγηση πατινιού σε πεζοδρόμιο - Τι αποφάσισε η Βαρκελώνη
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ αντιστοιχούν σε περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα στην πόλη της Βαρκελώνης
Πώς η Γροιλανδία απώλεσε 2.300 κυβικά χλμ πάγου σε 13 χρόνια
Το λιώσιμο των πάγων στη Γροιλανδία είναι ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας πίσω από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
Πώς να αλλάξετε θερμοσίφωνα - Δικαιούχοι και διαδικασία για την επιδότηση
Στα 223,2 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Οι δυσοίωνες προβλέψεις για τις βιομηχανίες EV το 2025
Οι πωλήσεις EV θα μειωθούν το 2025. Τι σημαίνει για την Tesla και την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία.
Το 2024 είχε το θερμότερο καλοκαίρι και τον θερμότερο χειμώνα στην Ελλάδα - Τι αναφέρει το meteo.gr
Το meteo.gr συγκέντρωσε τα ρεκόρ βροχόπτωσης και θερμοκρασιών για το 2024, καθώς και άλλα αξιοσημείωτα μετεωρολογικά στοιχεία του έτους.