
- Παράδειγμα προσδιορισμού και επιβολής του προστίμου του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022
Έστω ότι διενεργείται μερικός έλεγχος φορολογίας εισοδήματος σε νομική οντότητα που τηρεί το απλογραφικό λογιστικό σύστημα και διαπιστώνεται ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για την επιβολή του σχετικού προστίμου σύμφωνα με την περίπτωση α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022 ύψους 10.000,00 ευρώ. Στη συνέχεια, για την ελεγχόμενη φορολογική περίοδο εκδίδεται οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και επιβάλλεται το σχετικό πρόστιμο του άρθρου 58 του Ν.4987/2022 λόγω της διαπίστωσης υποβολής ανακριβούς δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Προκειμένου να τύχει εφαρμογής η προβλεπόμενη στην παράγραφο 3 του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022 μείωση του σχετικού προστίμου, θα πρέπει να εξετασθεί εάν το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού υπολείπεται του 50% του προστίμου της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022.
Ακολουθούν πίνακες στους οποίους παρουσιάζεται ενδεικτική περιπτωσιολογία ανάλογα με το εάν το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 του Ν.4987/2022 της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού υπολείπεται, ισούται ή είναι μεγαλύτερο του 50% του σχετικού προστίμου και υπολογίζεται το τελικό ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου και το συνολικό ποσό καταλογισμού.

(1) Στην 1η περίπτωση 10.000,00 – 3.000,00 = 7.000,00 και στην 2η περίπτωση 10.000,00 – 4.000,00 = 6.000,00. (2) Είναι το άθροισμα φόρου εισοδήματος και πρόστιμου άρθρου 58 της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού και του τελικού (περιορισμένου) προστίμου του άρθρου 54Ε.
Επισήμανση : Στις ανωτέρω περιπτώσεις δεδομένου ότι, το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της πράξης οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού υπολείπεται του 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 54Ε, το σχετικό πρόστιμο μειώνεται κατά ποσό που ισούται με το άθροισμα του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού, ήτοι κατά 3.000,00 ευρώ στην 1η περίπτωση και κατά 4.000,00 ευρώ στην 2η περίπτωση.

(1) Στην 3η περίπτωση 10.000,00 χ 50% = 5.000,00 και στην 4η περίπτωση 10.000,00 χ 50% = 6.000,00. (2) Είναι το άθροισμα φόρου εισοδήματος και πρόστιμου άρθρου 58 της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού και του τελικού (περιορισμένου) προστίμου του άρθρου 54Ε.
Επισήμανση : Στην 3η περίπτωση δεδομένου ότι, το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της πράξης οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού ισούται με το 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 54Ε, το σχετικό πρόστιμο μειώνεται κατά ποσοστό 50%, ήτοι κατά 5.000,00 ευρώ. Στην 4η περίπτωση δεδομένου ότι, το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της πράξης οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού είναι μεγαλύτερο από το 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 54Ε, το σχετικό πρόστιμο μειώνεται κατά ποσοστό 50%, ήτοι κατά 5.000,00 ευρώ.

(1) Στην 5η περίπτωση 10.000,00 χ 50% = 5.000,00 και στην 6η περίπτωση 10.000,00 χ 50% = 5.000,00. (2) Είναι το άθροισμα φόρου εισοδήματος και πρόστιμου άρθρου 58 της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού και του τελικού (περιορισμένου) προστίμου του άρθρου 54Ε.
Επισήμανση : Στις ανωτέρω περιπτώσεις δεδομένου ότι, το ποσό του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 της πράξης οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού είναι μεγαλύτερο από το 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 54Ε, το σχετικό πρόστιμο μειώνεται κατά ποσοστό 50%, ήτοι κατά 5.000,00 ευρώ.
Συμπερασματικά και σε ό,τι αφορά στον περιορισμό του προβλεπόμενου προστίμου, διακρίνονται οι εξής περιπτώσεις :
α) Εάν εκδοθεί πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και το άθροισμα του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 του Ν.4987/2022 είναι μικρότερο από το 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022, το πρόστιμο περιορίζεται, αλλά σε κάθε περίπτωση το άθροισμα του φόρου εισοδήματος, του προστίμου του άρθρου 58 και του περιορισμένου προστίμου του άρθρου 54Ε είναι ίσο με το αρχικό ύψος του προστίμου του άρθρου 54Ε, (10.000,00 ή 30.000,00 ή 50.000 κατά περίπτωση).
β) Εάν εκδοθεί πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος και το άθροισμα του φόρου εισοδήματος και του προστίμου του άρθρου 58 του Ν.4987/2022 είναι ίσο ή μεγαλύτερο του 50% του προστίμου του άρθρου 54Ε του Ν.4987/2022, το πρόστιμο περιορίζεται κατά 50% και το τελικό καταλογιζόμενο ποσό (άθροισμα κύριου φόρου, προστίμου άρθρου 58 και του περιορισμένου προστίμου του άρθρου 54Ε) θα διαμορφώνεται ανάλογα με το ύψος του αθροίσματος του κυρίου φόρου και του προστίμου του άρθρου 58 της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών


Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.

Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη