![Επαγγελματικά ταξίδια: Αλλαξαν για πάντα μετά την πανδημία – Πόσα θα ξοδέψουν φέτος οι εταιρείες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/Capture-9.png)
Θετικό αντίκτυπο στην ανάκαμψη του επαγγελματικού τουρισμού έχει η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών προς τους διεθνείς προορισμούς, με τα αναμενόμενα προϋπολογισμένα εταιρικά κόστη να αυξάνονται σε 33% το 2023, έναντι 21% το 2022. Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις αναμένεται να εστιάσουν τόσο στα κόστη των επαγγελματικών ταξιδιών όσο και στη βιωσιμότητα, αφού το 25% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων προβλέπει πως θα πρέπει να μειώσει τα επαγγελματικά ταξίδια προκειμένου να ανταποκριθεί επιτυχώς στους στόχους βιωσιμότητας έως το 2030.
Τζετ: Aυξήθηκαν οι δαπάνες των εταιρειών για επαγγελματικά ταξίδια
Τα παραπάνω προκύπτουν από την έκθεση που εκπόνησε η Deloitte με τίτλο “The 2023 Business Travel Report “Navigating toward a new normal”, η οποία παρουσιάζει τις προκλήσεις και τη νέα πραγματικότητα του κλάδου των επαγγελματικών ταξιδιών, ενώ παράλληλα αναλύει τους βασικούς πυλώνες μετασχηματισμού του.
Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση εστιάζει στις επιπτώσεις της τηλεργασίας, στη στρατηγική τοποθέτηση των εταιρειών αναφορικά με τα επαγγελματικά ταξίδια, στη δυνατότητα της τεχνολογίας να υποκαταστήσει τον ταξιδιωτικό χρόνο, στην επαναδιαπραγμάτευση των παρεχόμενων τιμών καθώς και στις πρωτοβουλίες των προμηθευτών αναφορικά με την υλοποίηση βιώσιμων πρακτικών, φιλικών προς το περιβάλλον.
Καταδεικνύει, επίσης, την ανάκαμψη του τουρισμού αναψυχής, που σε αντίθεση με τον επαγγελματικό τουρισμό, παρουσιάζει μεγαλύτερη δυναμική. Αυτό οφείλεται, όπως προκύπτει, σε ορισμένους νέους παράγοντες που επηρεάζουν τα επαγγελματικά ταξίδια και καλούν τους ταξιδιώτες αλλά και προμηθευτές του κλάδου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Φαίνεται, για παράδειγμα, ότι η νέα πραγματικότητα της τηλεργασίας και των on-line meetings έχει επηρεάσει ριζικά την ανάκαμψη των εταιρικών ταξιδιών. Επιπλέον, νέες τάσεις και προτεραιότητες γύρω από τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τα επαγγελματικά ταξίδια, όπως π.χ. η ασφάλεια και υγιεινή, η επιθυμία για κατ’ ιδίαν συναντήσεις και η αξία της «φυσικής παρουσίας» σε συνέδρια έναντι τηλεδιασκέψεων, οδηγούν τον κλάδο σε μια νέα εποχή.
Η πανδημία έφερε μόνιμες αλλαγές
Βάσει των αποτελεσμάτων, διαπιστώθηκε ότι οι συνολικές δαπάνες επαγγελματικού τουρισμού για το 2023 αναμένεται να ξεπεράσουν το 75% των αντίστοιχων δαπανών που σημειώθηκαν το 2019 – χρονιά ορόσημο για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Ωστόσο, η πλήρης ανάκτηση των τουριστικών μεγεθών του κλάδου σε επίπεδο εισπράξεων αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2024, όμως και πάλι η συχνότητα εταιρικών ταξιδιών φαίνεται ότι θα είναι χαμηλότερη σε σχέση με την προ-COVID εποχή.
Θετικό αντίκτυπο στην ανάκαμψη του επαγγελματικού τουρισμού έχει η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών προς τους διεθνείς προορισμούς, με τα αναμενόμενα προϋπολογισμένα εταιρικά κόστη να αυξάνονται σε 33% το 2023 σε σχέση με 21% το 2022. Επιπλέον, η τάση για «φυσική παρουσία» σε διεθνή συνέδρια και διοργανώσεις έχει επιφέρει σημαντική ώθηση στον κλάδο. Ως αποτέλεσμα, ο κλάδος MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions), που αποτελεί βασικό τουριστικό προϊόν και προτεραιότητα και για τον ελληνικό τουρισμό, επηρεάζεται θετικά καθώς αναδεικνύεται από την έρευνα ως το πρώτο και σημαντικότερο κίνητρο για επαγγελματικά ταξίδια.
Οι προκλήσεις
Οι βασικές προκλήσεις του κλάδου αφορούν κυρίως την επαναδιαπραγμάτευση των τιμών και των παρεχόμενων όρων και υπηρεσιών από προμηθευτές (αεροπορικές εταιρείες, ταξιδιωτικά γραφεία, καταλύματα) καθώς η αναμενόμενη συχνότητα εταιρικών ταξιδιών είναι χαμηλότερη. Πιο συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις αναμένεται να εστιάσουν τόσο στα κόστη των επαγγελματικών ταξιδιών όσο και στη βιωσιμότητα, αφού το 25% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων προβλέπει πως θα πρέπει να μειώσει τα επαγγελματικά ταξίδια προκειμένου να ανταποκριθεί επιτυχώς στους στόχους βιωσιμότητας έως το 2030.
Πώς αξιολογούν τη σημασία των επαγγελματικών ταξιδιών τα στελέχη
Σύμφωνα με την έρευνα, οι περισσότερες επιχειρήσεις αξιολογούν τα επαγγελματικά ταξίδια σε σχέση με τα οφέλη που είναι πιθανό να προκύψουν από ενδεχόμενη «φυσική παρουσία» σε συνέδρια και εκθέσεις καθώς και σε σχέση με το αναμενόμενο κόστος και τα ρίσκα που σχετίζονται με την ασφάλεια και υγιεινή. Σε συνδυασμό με την άρση των περιορισμών και την επιθυμία να εξερευνήσουν νέες προοπτικές, η αξία των διεθνών επαγγελματικών ταξιδιών αναγνωρίζεται κατά 33% από στελέχη αμερικανικών εταιρειών και κατά 32% από στελέχη ευρωπαϊκών εταιρειών για ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντιθέτως, το ποσοστό των εταιρειών που θεωρεί πως μπορεί να εξασφαλίσει αντίστοιχα οφέλη χωρίς την πραγματοποίηση επαγγελματικών ταξιδιών αγγίζει μόλις το 11%.
Στο πλαίσιο της συνεχούς αξιολόγησης των επαγγελματικών ταξιδιών, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η στρατηγική της εταιρείας ως προς τους εκάστοτε στόχους και τους όρους της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, παραπάνω από το 63% των εταιρειών έχει υιοθετήσει μία στρατηγική που εστιάζει στο πόσο σημαντική είναι η εκπροσώπηση του εκάστοτε οργανισμού σε διεθνείς εκθέσεις, στο αποτέλεσμα που μπορεί να προκύψει από τη συμμετοχή του, στους στόχους που εξυπηρετούνται, στην παρουσία των υψηλόβαθμων στελεχών του και τέλος σε συγκεκριμένους ποσοτικοποιημένους δείκτες απόδοσης των ενεργειών αυτών.
«Παζάρια» στη σκιά του πληθωρισμού
Σημαντικό ρόλο στη λήψη ταξιδιωτικών αποφάσεων παίζει η διαπραγμάτευση των συμφωνιών με τους προμηθευτές, όπως π.χ. με αεροπορικές εταιρείες και καταλύματα, κυρίως λόγω των αυξανόμενων πληθωριστικών πιέσεων. Επιπρόσθετοι όροι συμφωνιών που διασφαλίζουν παροχές και ευέλικτες ακυρωτικές πολιτικές είναι καθοριστικοί στη διαμόρφωση της τελικής τιμής και κρίνονται ως απαραίτητοι από τους περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες.
Η μειωμένη κατ’ αναλογία συχνότητα ταξιδιών ωθεί τους προμηθευτές σε αύξηση των τιμών, και από την άλλη μεριά τους αγοραστές σε προσπάθειες μείωσης του κόστους, με αποτέλεσμα να καταφεύγουν σε εναλλακτικές επιλογές καταλυμάτων (59%), χαμηλού κόστους (low fare) αεροπορικές εταιρείες (56%) και επαναδιαπραγματεύσεις με τους παρόχους (58%).
Επαγγελματικά ταξίδια και βιωσιμότητα
Το γεγονός ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις εστιάζουν στη μείωση του κόστους των επαγγελματικών ταξιδιών σχετίζεται και με ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον ως προς την ελαχιστοποίηση του αποτυπώματος άνθρακα. Μόλις το 20% των επιχειρήσεων στην ΕΕ αναμένει πως θα υπάρξουν σχετικοί συστημικοί περιορισμοί, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 40% έχει θεσπίσει πολιτικές που λαμβάνουν υπόψη τους στόχους βιωσιμότητας.
Σε κάθε περίπτωση, το μέλλον του τουρισμού θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη βιωσιμότητα, ενώ ήδη προμηθευτές του κλάδου υλοποιούν επενδύσεις με στόχο την ενίσχυση και διασφάλισή της. Οι επενδύσεις αφορούν ενδεικτικά σε πιστοποιήσεις βιωσιμότητας ξενοδοχειακών μονάδων, ενέργειες μείωσης αποτυπώματος του άνθρακα με χρήση βιώσιμων καυσίμων ή/και στόλους ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών οχημάτων. Τα νέα πρότυπα του επαγγελματικού τουρισμού αναμένεται να μετατρέψουν τη βιωσιμότητα σε κύριο πυλώνα ανάπτυξης, δημιουργώντας αυξανόμενη ζήτηση για λύσεις που σέβονται το περιβάλλον και αντισταθμίζουν τα αυξημένα κόστη του κλάδου.
Ο Βασίλης Καφάτος, Partner, Growth Leader της Deloitte, και επικεφαλής του κλάδου Transportation, Hospitality & Services δήλωσε σχετικά με τα ευρήματα της έκθεσης: «Οι νέοι παράγοντες που επηρεάζουν τα εταιρικά ταξίδια επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες λαμβάνουν ταξιδιωτικές αποφάσεις. Ο ελληνικός τουριστικός κλάδος θα πρέπει να εστιάσει σε περιοχές και τομείς όπως η ενίσχυση των εγχώριων υποδομών, η στοχευμένη προβολή και προώθηση, η συλλογική δράση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, η υιοθέτηση υψηλών προτύπων ασφάλειας και υγιεινής για τους ταξιδιώτες, καθώς και η προσφορά καινοτόμων ψηφιακών και βιώσιμων λύσεων».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![KPMG: Η αβεβαιότητα σε Εξαγορές και Συγχωνεύσεις δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/businessdaily-deals-symfwnies-ependyseis-sygxwneyseis-600x336-1.jpg)
Η αβεβαιότητα σε M&A δεν επιβραδύνει το due diligence στο ESG - Ανάλυση KPMG
Περισσότεροι από τους μισούς dealmakers αναμένουν ότι τα επόμενα δύο χρόνια το due diligence στο ESG θα εντάσσεται στις περισσότερες συναλλαγές
![Δημιουργική AI: Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις για να την υποδεχθούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/George-Tsopelas_Chairman-–-McKinsey-Company-Greece-and-Cyprus-600x344.jpg)
Πόσο έτοιμες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να υποδεχθούν την AI
Ελλείψεις αλλά και δυνατότητες για την Ελλάδα αποκαλύπτει έρευνα της QuantumBlack, AI by McKinsey για τη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις
![Εργαζόμενοι: Περισσότεροι από 7 στους 10 νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ergasia-ergazomenos-600x300.jpg)
Περισσότεροι από 7 στους 10 εργαζόμενους νιώθουν ότι δεν αναγνωρίζεται η συνεισφορά τους
Ποιες είναι οι 10 μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι - Τι δείχνει έρευνα της Reborrn
![Τεχνητή Νοημοσύνη: Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα την υιοθετούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/artificial-intelligence-e1709568324747-600x400.jpg)
Πόσοι εργοδότες στην Ελλάδα υιοθετούν την ΑΙ - Ποιοι είναι οι πιο δραστήριοι κλάδοι
Οι προοπτικές και οι προκλήσεις από την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο αποτυπώνονται σε έρευνα της ManpowerGroup
![4ημερη εργασία: Σε πειραματική εφαρμογή προχωρεί η Admine](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/IMG_3228-1-600x364.jpg)
Πειραματική 4ημερη εργασία εφαρμόζει η Admine
Πώς σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας
![Αγορά εργασίας: Ποιος κλάδος ζητά… επειγόντως εργαζόμενους – Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/work-5382501_1280-600x361.jpg)
Ποιος κλάδος ζητά... επειγόντως εργαζόμενους - Tα εμπόδια και ο ρόλος της AI
Πρόθυμες για αυξήσεις αποδοχών δηλώνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις - Τι αποκαύπτει έρευνα της Randstad για τις προοπτικές στην αγορά εργασίας
![Τεχνητή νοημοσύνη: Οι εργαζόμενοι «αγκαλιάζουν» την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_ai2-600x352.png)
Οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι για τις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη - Οι ηγέτες;
Ενώ βρισκόμαστε στο τρίτο έτος της «μεγάλης παραίτησης» έρευνα της PwC δείχνει τις αλλαγές στάσης εργαζομένων και ηγετών απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
![IWG: Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/tilergasia-768x330-768x330-1-600x258.jpeg)
Η υβριδική εργασία βελτιώνει την ευεξία των εργαζομένων - Η έρευνα της IWG
Τέσσερις στους πέντε (80%) λένε ότι η ζωή τους έχει βελτιωθεί
![Εργασία: Τέσσερις στις δέκα εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/job-2860035_1280-600x400.jpg)
Γιατί 4 στις 10 εταιρείες δημοσιεύουν ψεύτικες αγγελίες για εργασία
Οι διευθυντές προσλήψεων δημοσιεύουν αγγελίες για εργασία ακόμα κι αν δεν υπάρχουν κενές θέσεις
![Αγορά εργασίας: ΑΙ και ανάπτυξη δεξιοτήτων οι βασικές προτεραιότητες των εργαζομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/ergasia-ergazomenos-768x384-1-600x300.jpg)
Προς αλλαγή εργοδότη πάνω από 1 στους 4 - Ποντάρουν στην ΑΙ για αύξηση μισθών [γραφήματα]
Το αποκαλύπτει για τις τάσεις στην αγορά εργασίας η έκθεση της PwC - Γιατί επικεντρώνονται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στην υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης