Ο κίνδυνος να έρθει η ναυτιλία αντιμέτωπη με μία πανσπερμία περιβαλλοντικών κανονισμών και να κινείται προς την πράσινη μετάβαση με πολλές και διαφορετικές ταχύτητες, είναι υπαρκτός εάν δεν βγει «λευκός καπνός» από την σύνοδο που ολοκληρώνεται την Παρασκευή της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που πραγματοποιείται στο Λονδίνο.
Έλλειμμα 90.000 αξιωματικών αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία
Από τα όσα έχουν καταγράψει οι παρατηρητές των συζητήσεων, τις δυο προηγούμενες ημέρες από την Δευτέρα που ξεκίνησε η σύνοδος θεωρείται πολύ δύσκολο για κάποια οριστική απόφαση ωστόσο δεν αποκλείεται τελικά κάτω από τις πιέσεις που δέχεται ο ΙΜΟ να υπάρξει μια κοινή απόφαση για μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το 2050 η «γύρω» από το 2050. Επίσης συμφωνία μπορεί να υπάρξει και για την υιοθέτηση ενός προτύπου καυσίμου.
Όμως καταγράφονται αγεφύρωτες προς το παρόν διαφορές όσον φορά τα μέτρα οικονομικού χαρακτήρα που θα ληφθούν για την επίτευξη του στόχου αυτού.
Οι διαφορές αφορούν στο εάν θα πρέπει να επιβληθεί ένα τέλος, εισφορά (levy), στο καύσιμο ή τις εκπομπές CO2 και πόσο θα είναι το ύψος αυτού. Να σημειωθεί εδώ ότι ένα τόνος πετρελαίου εκπέμπει τρεις τόνους CO2. Επομένως μία εισφορά 50 δολάρια στο τόνο στο πετρέλαιο μπορεί να σημαίνει 150 δολάρια τον τόνο CO2.
Αντιδρούν οι κυβερνήσεις
Πολλές χώρες της όπως η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Βραζιλία και η Παραγουάη, μεταξύ άλλων, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την καθολική εισφορά για τα αέρια του θερμοκηπίου, υποδηλώνοντας ότι θα είναι επιζήμια για τις οικονομίες τους λόγω της απόστασής τους από τις κύριες εμπορικές οδούς.
Στο μεταξύ εν μέσω αυτών των συζητήσεων και διαφωνιών οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που έχουν το «προνόμιο» να δρομολογούν τα πλοία τους σε συγκεκριμένα δρομολόγια που πιάνουν τακτικά συγκεκριμένα λιμάνια, ετοιμάζονται να προχωρήσουν δημιουργώντας «πράσινους διαδρόμους» και υλοποιώντας επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα τόσο σε πλοία όσο και στη στεριά.
Χαρακτηριστικά η Maersk ανακοίνωσε ότι έχει υπογράψει εννέα συμφωνίες με στρατηγικούς εταίρους που εργάζονται για την προμήθεια του πράσινου καυσίμου που απαιτείται για τα 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεθανόλη.
Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η tramp ναυτιλία (που δεν τηρεί καθορισμένο δρομολόγιο) θα πρέπει προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικά να βρίσκει καύσιμα σε κάθε λιμάνι σε όλο τον κόσμο, κάτι που δεν εξασφαλίζεται μέχρι τώρα.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) που εκπροσωπεί το 80% της παγκόσμιας ναυτιλίας πάει ένα βήμα πιο μπροστά από τις διαφωνίες και δηλώνει στον ΙΜΟ, ότι οι πλοιοκτήτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν σε ένα παγκόσμιο ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο, αν δομηθεί σωστά, θα μειώσει το χάσμα κόστους μεταξύ του συμβατικού μαζούτ και των πολύ πιο ακριβών καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς αυτά αρχίζουν να διατίθενται. Επίσης ο μηχανισμός «Fund and Reward» του ICS είναι ένα δίκαιο μέτρο που θα διασφαλίσει ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μερικά από τα δισεκατομμύρια δολάρια που θα δημιουργούνται κάθε χρόνο, από τις συνεισφορές των πλοιοκτητών, για τη δημιουργία των υποδομών του μέλλοντος, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πρώτους που θα αναλάβουν δράση.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη