Ο κίνδυνος να έρθει η ναυτιλία αντιμέτωπη με μία πανσπερμία περιβαλλοντικών κανονισμών και να κινείται προς την πράσινη μετάβαση με πολλές και διαφορετικές ταχύτητες, είναι υπαρκτός εάν δεν βγει «λευκός καπνός» από την σύνοδο που ολοκληρώνεται την Παρασκευή της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που πραγματοποιείται στο Λονδίνο.
Έλλειμμα 90.000 αξιωματικών αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία
Από τα όσα έχουν καταγράψει οι παρατηρητές των συζητήσεων, τις δυο προηγούμενες ημέρες από την Δευτέρα που ξεκίνησε η σύνοδος θεωρείται πολύ δύσκολο για κάποια οριστική απόφαση ωστόσο δεν αποκλείεται τελικά κάτω από τις πιέσεις που δέχεται ο ΙΜΟ να υπάρξει μια κοινή απόφαση για μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το 2050 η «γύρω» από το 2050. Επίσης συμφωνία μπορεί να υπάρξει και για την υιοθέτηση ενός προτύπου καυσίμου.
Όμως καταγράφονται αγεφύρωτες προς το παρόν διαφορές όσον φορά τα μέτρα οικονομικού χαρακτήρα που θα ληφθούν για την επίτευξη του στόχου αυτού.
Οι διαφορές αφορούν στο εάν θα πρέπει να επιβληθεί ένα τέλος, εισφορά (levy), στο καύσιμο ή τις εκπομπές CO2 και πόσο θα είναι το ύψος αυτού. Να σημειωθεί εδώ ότι ένα τόνος πετρελαίου εκπέμπει τρεις τόνους CO2. Επομένως μία εισφορά 50 δολάρια στο τόνο στο πετρέλαιο μπορεί να σημαίνει 150 δολάρια τον τόνο CO2.
Αντιδρούν οι κυβερνήσεις
Πολλές χώρες της όπως η Κίνα, η Σαουδική Αραβία, η Βραζιλία και η Παραγουάη, μεταξύ άλλων, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την καθολική εισφορά για τα αέρια του θερμοκηπίου, υποδηλώνοντας ότι θα είναι επιζήμια για τις οικονομίες τους λόγω της απόστασής τους από τις κύριες εμπορικές οδούς.
Στο μεταξύ εν μέσω αυτών των συζητήσεων και διαφωνιών οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που έχουν το «προνόμιο» να δρομολογούν τα πλοία τους σε συγκεκριμένα δρομολόγια που πιάνουν τακτικά συγκεκριμένα λιμάνια, ετοιμάζονται να προχωρήσουν δημιουργώντας «πράσινους διαδρόμους» και υλοποιώντας επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα τόσο σε πλοία όσο και στη στεριά.
Χαρακτηριστικά η Maersk ανακοίνωσε ότι έχει υπογράψει εννέα συμφωνίες με στρατηγικούς εταίρους που εργάζονται για την προμήθεια του πράσινου καυσίμου που απαιτείται για τα 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεθανόλη.
Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η tramp ναυτιλία (που δεν τηρεί καθορισμένο δρομολόγιο) θα πρέπει προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικά να βρίσκει καύσιμα σε κάθε λιμάνι σε όλο τον κόσμο, κάτι που δεν εξασφαλίζεται μέχρι τώρα.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) που εκπροσωπεί το 80% της παγκόσμιας ναυτιλίας πάει ένα βήμα πιο μπροστά από τις διαφωνίες και δηλώνει στον ΙΜΟ, ότι οι πλοιοκτήτες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν σε ένα παγκόσμιο ταμείο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο, αν δομηθεί σωστά, θα μειώσει το χάσμα κόστους μεταξύ του συμβατικού μαζούτ και των πολύ πιο ακριβών καυσίμων μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς αυτά αρχίζουν να διατίθενται. Επίσης ο μηχανισμός «Fund and Reward» του ICS είναι ένα δίκαιο μέτρο που θα διασφαλίσει ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν μερικά από τα δισεκατομμύρια δολάρια που θα δημιουργούνται κάθε χρόνο, από τις συνεισφορές των πλοιοκτητών, για τη δημιουργία των υποδομών του μέλλοντος, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πρώτους που θα αναλάβουν δράση.
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα