Ευθείες βολές για τις στρεβλώσεις στην αγορά υγρών καυσίμων και τον ανταγωνισμό εξαπέλυσε ο διευθύνων σύμβουλος της ελίν κ. Γιάννης Αληγιζάκης.
Στη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων της εισηγμένης ο CEO αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ομιλίας του στις επιπτώσεις που έχουν αποφάσεις και ολιγωρίες του κράτους στη λειτουργία της αγοράς των υγρών καυσίμων.
Το πλαφόν
Ο κ. Αληγιζάκης, αναφέρθηκε στο πλαφόν που επέβαλε η πολιτεία το 2020 στο μικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορείας πετρελαιοειδών για να αντιμετωπιστούν πιθανές κερδοσκοπικές τάσεις εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο τρία χρόνια μετά διατηρείται: «Το πλαφόν αποτελεί στρέβλωση της αγοράς.Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν. Η ενεργειακή κρίση εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τα δεδομένα σήμερα είναι τελείως διαφορετικά από πέρυσι», παρατήρησε κι έγινε πιο σαφής: «Οι τιμές από τα 128 δολάρια πέρυσι, σήμερα είναι στο επίπεδο των 76. Κινούνται εδώ και αρκετούς μήνες σε φυσιολογικά επίπεδα. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει».
Ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων για την ΕΛΙΝΟΙΛ – Αύξηση 110% στα EBITDA του ομίλου
Ζημιά
Ο κ. Αληγιζάκης μίλησε και για τις επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών: «Όταν η Πολιτεία επέβαλε το πλαφόν, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο Κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους με εκείνα που είχε τον Αύγουστο του 2021, που χαρακτηριζόταν σαν μια κανονική περίοδο της αγοράς και τα περιθώρια κέρδους κανονικά. Όμως, με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, είχαμε 4 αυξήσεις επιτοκίων, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος, και είχαμε πληθωρισμό 9% το 2022 και 5% σήμερα, το οποίο σημαίνει μισθοί και υπηρεσίες αυξήθηκαν.Και σε εμάς και στα Πρατήρια.Καμιά από αυτές τις αυξήσεις δεν αναγνωρίζεται από την Πολιτεία, καμιά δεν πέρασε στην τιμή του προϊόντος. Συνεπώς, το μικτό περιθώριο στην Εσωτερική Αγορά, είναι σήμερα σαφώς μικρότερο από το περιθώριο που το ίδιο το Κράτος θεωρεί λογικό», διαμαρτυρήθηκε ο CEO της ελίν.
Πρατήρια με παραβατικότητα
Ο ίδιος μίλησε και για την παραβατικότητα στον κλάδο των βενζινάδικων. Επί της ουσίας έκανε λόγο για συνδυασμό πλαφόν και παραβατικότητας που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό: «Και η επιβολή του πλαφόν δεν συνάδει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες αλλά και με έντονη παραβατικότητα.Διότι εκτός από το πλαφόν στην Εσ. Αγορά υπάρχει και η παραβατικότητα, τα νούμερα της οποίας σταδιακά αυξάνονται και επεκτείνεται και στην περιφέρεια», τόνισε και αποκάλυψε: «Ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 130 κατά τις εκτιμήσεις τόσο της ΟΒΕ όσο και της ΠΟΠΕΚ. Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι από πέρυσι έκλεισε 66 πρατήρια.Τα περισσότερα στην Αθήνα».
Επενδύσεις
Πέραν αυτών, ο κ. Αληγιζάκης μίλησε και για την πορεία της ελίν στην αγορά το 2023.
Ανήγγειλε σημαντικές επενδύσεις για την τρέχουσα χρονιά που στοχεύουν:
1. Σε ανάπτυξη νέων πρατηρίων (ήδη έχουν αποκτηθεί 6 πρατήρια στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη).
2. Στη σταδιακή μετατροπή πρατηρίων σε ενεργειακούς σταθμούς – Ανάπτυξη των non-fuel προϊόντων στο δίκτυο.
3. Συνέχιση του προγράμματος συνεργασίας με τη ΔΕΗ για τοποθέτηση φορτιστών σε 30 νέα σημεία.
4. Λειτουργία, μαζί με την BlueGrid, του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού LNG-CNG στο Θριάσιο.
5. Τρία φωτοβολταϊκά πάρκα.
«Παράλληλα, χωρίς να βιαζόμαστε, ερευνούμε τις νέες τεχνολογίες. Όταν οι συνθήκες είναι ώριμες και το τοπίο ξεκαθαρίσει, θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση του σχεδιασμού, χρηματοδοτώντας, ως επί το πλείστον, με ίδια κεφάλαια τις νέες επενδύσεις», τόνισε για να καταλήξει: «Όμως όλα αυτά προϋποθέτουν ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον, που θα λειτουργεί σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Η Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε ενέργειες για έλεγχο της παραβατικότητας και όχι σε ενέργειες όπως η συνέχιση του πλαφόν που αποτελεί περιορισμό της επιχειρηματικότητας».
Latest News
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν
Η Λιβύη θέλει να αλλάξει πίστα στην παραγωγή πετρελαίου - Το deal με 22 θαλάσσια οικόπεδα
Η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου στη Λιβύη (NOC) σχεδιάζει διαγωνισμό για 22 χερσαία και υπεράκτια τετράγωνα εξερεύνησης πετρελαίου
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια