Αλλαγές στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας προανήγγειλε ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρής Σκυλακάκης στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης. «Στα προγράμματα εξοικονόμησης θα κατηγοριοποιούμε την ενεργειακή απόδοση με βάση την πραγματικότητα των διαφορετικών μετεωρολογικών συνθηκών.
Η χώρα έχει διαφορετικές ανάγκες θέρμανσης, που τις έχουμε μετρήσει σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά σημεία, σε κάθε χωριό και γειτονιά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι αν αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη όταν σχεδιάζονται προγράμματα εξοικονόμησης, δεν θα επιτευχθούν ούτε οι περιβαλλοντικοί ούτε οι οικονομικοί στόχοι της χώρας.
Σκυλακάκης: Προτεραιότητες το «Εξοικονομώ» και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας
Ο Πειραιάς και οι Θρακομακεδόνες…
Όπως επεσήμανε ο ίδιος, στα ορεινά και τα βόρεια είναι 10 φορές μεγαλύτερες οι ανάγκες θέρμανσης από περιοχές στο νότο, δίπλα στη θάλασσα. «Οι θερμαντικές ανάγκες του νοικοκυριού στους Θρακομακεδόνες είναι διπλάσιες, από αυτές στον Πειραιά», σημείωσε. Στα τελευταία προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» (του 2021 και τα τρέχοντα του 2023 και το «Εξοικονομώ για νέους») ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των επενδύσεων συνδέεται με τις κιλοβατώρες εξοικονομούμενης ενέργειας ανά τετραγωνικό μέτρο.
Ωστόσο, στο σύστημα αξιολόγησης των αιτήσεων με μοριοδότηση ενεργειακών, οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, η βαρύτητα του συντελεστή για τις βαθμοημέρες θέρμανσης είναι χαμηλή (7%). Επίσης, οι προϋπολογισμοί των επιδοτήσεων είναι «κλειδωμένες» ανά περιφερειακή ενότητα.
Ταχυδρομικοί Κώδικες
«Όμως άλλη απόδοση έχει μια επένδυση σε εργασίες εξοικονόμησης σε μια κατοικία στο Κρυονέρι και άλλη στη Γλυφάδα, παρότι οι δύο βρίσκονται στην Αττική», αναφέρει μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» παράγοντας του ΥΠΕΝ. Έτσι, όπως τονίζει ο ίδιος , στις σκέψεις του νέου ενεργειακού επιτελείου της κυβέρνησης είναι η προτεραιοποίηση των αιτήσεων για ένταξη στα προγράμματα εξοικονόμησης να γίνεται ακόμη και βάσει Ταχυδρομικού Κώδικα, ενώ αναζητούνται και άλλοι συντελεστές ώστε να γίνουν οι συγκεκριμένες επενδύσεις πιο αποδοτικές.
Στόχος είναι η πιο αποτελεσματική χρήση των σημαντικών πόρων που διαθέτει σήμερα η χώρα για δράσεις εξοικονόμησης. «Τους πόρους αυτούς -προπαντός ευρωπαϊκούς- δεν θα τους ξαναβρούμε και πρέπει να εξασφαλίσουμε, ότι και θα απορροφηθούν μέχρι κεραίας και θα πιάσουν τόπο σε όλα τα επίπεδα: περιβαλλοντικά, ενεργειακά, αναπτυξιακά», σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης από το βήμα της Βουλής.
Οι στόχοι
Δεν είναι τυχαίο ότι αν και από το 2011 έχουν προκηρυχθεί επτά προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ» συνολικού ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, εντούτοις η χώρα δεν πιάνει τους στόχους της ενεργειακής εξοικονόμησης.
Επίσης, ο υπουργός αναφέρθηκε στην προώθηση και ολοκλήρωση των έργων και των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης για την εξοικονόμηση ενέργειας σε νοικοκυριά (με προτεραιότητα στα ευάλωτα νοικοκυριά), στον δημόσιο τομέα και την παραγωγή, καθώς και για την εξοικονόμηση και αποθήκευση ενέργειας στις επιχειρήσεις, με προτεραιότητα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και στους αγρότες.
Τα προγράμματα που τρέχουν
Σήμερα, τρέχουν δύο προγράμματα επιδοτήσεων έργων εξοικονόμησης. Η πλατφόρμα του «Εξοικονομώ 2023», προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ θα κλείσει στις 15 Σεπτεμβρίου, όπως και του «Εξοικονομώ για νέους», 18 έως 39 ετών, επίσης προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Ακόμη, έως τα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ – Επιχειρώ», στο οποίο τα ποσοστά ενίσχυσης σε εργασίες ενεργειακής …ανακαίνισης υπολογίζονται στο 40% με 50% για επενδύσεις έως 100.000 ευρώ για τους κλάδους Εμπορίου και Υπηρεσιών και από 50.000 ευρώ έως και 500.000 ευρώ για τον κλάδο του Τουρισμού (δυναμικότητα μονάδας έως 100 κλίνες).
Latest News
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων
Η ηλεκτροκίνηση «σβήνει» τα... διυλιστήρια στην Κίνα - Τα πρώτα λουκέτα
Η PetroChina πρόκειται να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριό της στην Κίνα μέσα στον επόμενο χρόνο με δυναμικότητα 410.000 βαρελιών ημερησίως
Αυξήσεις φωτιά στους λογαριασμούς νερού (και) στη Βρετανία [γράφημα]
Μεγάλες αντιδράσεις από καταναλωτές που κάνουν λόγο για σπατάλη στη Βρετανία από τις εταιρείες και μόλυνση
Μειωμένες οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη των τιμών στην ενέργεια ακολουθεί μέχρι στιγμής την αναμενόμενη πορεία συγκράτησης τις περιόδους που η ζήτηση είναι σχετικά χαμηλή λόγω καιρικών συνθηκών
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
Για πρώτη φορά παγκοσμίως, η τεχνολογική λύση που αναπτύχθηκε από την Comau, βασισμένη στη ρομποτική, δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες σε φωτοβολταϊκό πάρκο της EDP
Ενα στα 10 νέα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό
Σήμερα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ανέρχονται πανελλαδικά σε πάνω από 6000, αλλάζοντας τον χάρτη στα ηλεκτρικά οχήματα
Ρεκόρ 11 ετών στο ημερήσιο κέρδος της Τesla - Η τολμηρή πρόβλεψη του Μασκ για τα EV
Απογειώθηκε η μετοχή της Tesla την Πέμπτη καθώς αυξήθηκε σχεδόν 22% - το μεγαλύτερο ημερήσιο κέρδος εδώ και πάνω από μια δεκαετία