Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στην καθημερινότητα εκατομμυρίων καταναλωτών. Κάποιοι… δεν ξεκινάνε την μέρα τους προτού δοκιμάσουν μια γουλιά. Ο λόγος για τον καφέ, ο οποίος σε κάθε μορφή αποτελεί από τα πιο δημοφιλή ροφήματα στην Ελλάδα.
Έρευνες δείχνουν ότι πάνω από 8 στους 10 Έλληνες απολαμβάνουν τουλάχιστον μια κούπα καφέ σε καθημερινή βάση.
Μια συνήθεια που δεν άλλαξε παρά τις σημαντικές ανατιμήσεις που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια. Ειδικά μετά την πανδημία, οι τιμές σημείωσαν αλματώδη άνοδο τόσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ όσο και στο take away.
Οι λόγοι πολλοί, που ωστόσο εντοπίζονται στην αύξηση του κόστους λειτουργίας (π.χ. εκτόξευση λογαριασμών ρεύματος, πράσινο τέλος για τα πλαστικά) αλλά και στην μειωμένη εσοδεία στην Βραζιλία, βασική χώρα παραγωγής του καφέ.
Ωστόσο, φέτος τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν. Παρότι το φαινόμενο Ελ Νίνιο επέστρεψε και απειλεί με ακραίους καύσωνες, η χονδρική τιμή έχει υποχωρήσει σημαντικά, δημιουργώντας προσδοκίες για αποκλιμάκωση και των τελικών τιμών.
Ο βασιλιάς του εσπρέσο, η ιταλική εταιρεία καφέ Lavazza περιμένει πως η μείωση των τιμών χονδρικής (στην ποικιλία arabica) θα αρχίσουν να γίνονται εμφανείς και στο… φλιτζάνι μας.
Πού θα φτάσουν οι τιμές του καφέ; Ο «βασιλιάς» του εσπρέσο απαντά
Η «ελληνική εξαίρεση»
Στην Ελλάδα πάντως φαίνεται πως θα αργήσει να φανεί η… αποκλιμάκωση των τιμών στο ποτήρι μας. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι πολύ δύσκολα οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να μειώσουν τις τελικές τιμές, επισημαίνοντας πως τα λειτουργικά κόστη παραμένουν υψηλά.
«Έχουν υπάρξει τεράστιες ανατιμήσεις στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες τα προηγούμενα χρόνια που ακόμη ταλανίζουν τις επιχειρήσεις», σημειώνει στέλεχος της αγοράς. Ωστόσο, αυτό που εκτιμάται πως θα ενταθεί είναι οι προσφορές ειδικά στο κανάλι του σούπερ μάρκετ.
Καταλυτικό ρόλο παίζουν και οι αυξήσεις των μισθών και ειδικά του κατώτατου που έχει επιβαρύνει σημαντικά τα έξοδα των επιχειρήσεων.
Έρχεται μπαράζ προσφορών στο ράφι
Εκεί που αναμένεται να δοθεί πραγματική μάχη είναι στις κάψουλες του καφέ εσπρέσο. Την πλέον αναπτυσσόμενη κατηγορία στον χώρο, και η μοναδική που παρουσιάζει ανάπτυξη. «Η τάση που αναπτύχθηκε στην πανδημία για κατανάλωση στο σπίτι έχει παραμείνει σε ένα βαθμό, αναγκάζοντας αρκετές εταιρείες να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους…», σημειώνει άνθρωπος του κλάδου.
Οι προσφορές ωστόσο έχουν αποδειχθεί σε «συνταγή της επιτυχίας». Κάθε φορά που κάποια εταιρεία κάνει προσφορές… ξεπουλάει και κυριολεκτικά αδειάζει το ράφι. «Οι προσφορές μοιάζουν με καρδιογράφημα. Το μερίδιο όποιας εταιρείας κάνει εκπτώσεις… εκτοξεύεται και υποχωρεί των υπόλοιπων εταιρειών», αναφέρει στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Επιστροφή στα επίπεδο του 2019
Η ζήτηση πάντως παραμένει ισχυρή παρά την άνοδο των τιμών. Ειδικά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού εκτιμάται πως οι πωλήσεις έχουν επιστρέψει στα επίπεδα… προ πανδημίας. Τότε που τα απανωτά lockdown «πάγωσαν» τα έσοδα των επιχειρήσεων εστίασης και κατ’ επέκταση των προμηθευτών καφέ.
Αντίθετα, στην κατανάλωση εντός σπιτιού σύμφωνα με επίσημα στοιχεία υπάρχει μια ελαφρά πτώση στο πεντάμηνο που υπολογίζεται στο 5% σε όγκο. Με εξαίρεση τις κάψουλες καφέ που αναπτύσσονται με σχεδόν 10%.
Latest News
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν
Γιαν Κάρας (ΟΠΑΠ): «Χτίζουμε» στην επιτυχία του Τζόκερ – Έφθασαν τις 12.000 τα VTLs
Ο ΟΠΑΠ παρουσίασε τα οικονομικά του αποτελέσματα για το γ' τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2024 - Στα 352 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
Αντιδρά η εστίαση στην αύξηση των δημοτικών τελών - Επιστολή ΠΟΕΣΕ στον Δούκα
Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι πρόταση για αύξηση 10% των δημοτικών τελών γίνεται αιφνιδιαστικά χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση
Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε
Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο
Άνοιγμα εννέα σημείων Goody’s - Everest σε Μ. Ανατολή και Ευρώπη - Οι στόχοι για το 2025
Μέχρι το τέλος του έτους ο όμιλος Goody’s - Everest αναμένεται να εγκαινιάσει συνολικά 9 νέα σημεία σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
«Πράσινο φως» για την ανάπλαση στις εγκαταστάσεις της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη
Εκδόθηκε του σχετικό Προεδρικό Διάταγα, καθώς ενεργαοποιείται πολεοδομικά η περιοχή και δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησής της
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» χρηματοδοτεί 151 επενδυτικά σχέδια με 102,5 εκατ. ευρώ
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» είναι εστιασμένη στην προσαρμογή των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο παραγωγικό μοντέλο «Βιομηχανία 4.0»