Με τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή να έχει πέσει στο 1,8%, οι τιμές των τροφίμων και των προϊόντων καθημερινής χρήσης όχι μόνο δεν υποχωρούν αλλά συνεχίζουν να αυξάνονται, απομακρύνοντας το τέλος της ακρίβειας, που κατατρώει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Μόνο μέσα σε ένα μήνα, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% στα τρόφιμα, όταν τον Μάιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο οι τιμές είχαν αυξηθεί 1,8%.
Ακρίβεια: Πάνω από 25 μήνες ανατιμήσεων στα τρόφιμα – Τι συμβαίνει
Καθώς φαίνεται, ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εκτινάχθηκε στο 12,2% τον Ιούνιο – από 11,6% τον Μάιο – θα συνεχίσει να αυξάνεται και τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες ελέω τουριστικών ροών, με τις επιχειρήσεις να κρατούν τις τιμές ψηλά λόγω αυξημένης ζήτησης, ενισχύοντας έτσι την κερδοφορία τους.
Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις και στα είδη άμεσης κατανάλωσης, με την ετήσια άνοδο να φθάνει τον Ιούνιο στο +9,3%.
Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης
Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.
Μάλιστα ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα πιθανής αισχροκέρδειας, ανακοίνωσε την επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, η ακρίβεια και εσχάτως ο «πληθωρισμός της απληστίας» δεν αντιμετωπίζεται ούτε με προσφορές (σ.σ. μία εμπορική πρακτική των επιχειρήσεων για να προστατέψουν τα μερίδιά τους από την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) ούτε με επιδόματα ούτε με μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι καταναλωτικές οργανώσεις.
Άλλωστε, με βάση τα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, 1 στους 2 καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος.
Οι τιμές έχουν ξεφύγει
Ο λογαριασμός (μέσες τιμές) για ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 επώνυμα προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 6,65% μέσα σε ένα χρόνο, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής.
Αν και η συνολική ποσοστιαία αύξηση φαίνεται μικρή, υπάρχουν προϊόντα η τιμή των οποίων είναι υψηλότερη έως 50% συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.
Το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο) ακρίβυνε 11,7% σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το αναψυκτικό cola (1,5 lt) κοστίζει στο ράφι 21,6% ακριβότερα.
Μία αύξηση της τάξης του 19,5% καταγράφουν οι πατάτες μέσα σε ένα έτος (από 3,69 ευρώ τα 3 κιλά πέρσι σε 4,41 ευρώ εφέτος).
Περίπου όσο και η μεσοσταθμική αύξηση του καλαθιού είναι η αύξηση της τιμής στη συσκευασμένη φέτα (+6,2%), ενώ ακριβότερη σε ποσοστό 10% είναι η τιμή του φρέσκου γάλακτος (το 1 λίτρο κοστίζει 1,55 ευρώ από 1,41 πέρσι).
Την ίδια ώρα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για παράδειγμα η τιμή του υγρού απορρυπαντικού πιάτων εκτινάχθηκε, καθώς μέσα σε 12 μήνες πωλείται 50,5% ακριβότερα, ενώ πολύ μεγάλη είναι αύξηση της τιμής στο χαρτί υγείας το ίδιο διάστημα, καθώς παρουσιάζει άνοδο 22,4%.
Η μάχη για μια θέση στο καλάθι
Με πληθωρισμό «τέρας» στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, η «μάχη» μεταξύ επωνύμων και «ανωνύμων» προϊόντων ολοένα και εντείνεται.
Τα νοικοκυριά στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, καθώς και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα.
Οι κύριες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που καταγράφουν αύξηση πωλήσεων εξακολουθούν να είναι τα τρόφιμα (γάλα, γιαούρτι, τυρί του τοστ, ζυμαρικά, όσπρια, κ.ά.), αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, καθαριστικά κ.ά.).
Πλέον 1 στα 4 προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχουν μάρκα αλυσίδας, με τη μεσοσταθμική αύξηση της τιμής στο 16,4% (πρώτο 4μηνο 2023), όταν η αύξηση των τιμών των επώνυμων προϊόντων μεσοσταθμικά κινήθηκε στο +6% (στοιχεία NielsenIQ).
Latest News
ΕΤΕπ: Στήριξη στρατηγικών επενδύσεων στην Ελλάδα
Τι συζητήθηκε κατά την σημερινή επίσκεψη της Νάντια Καλβίνιο στη χώρα μας
Με την πρόεδρο της ΕΤΕπ Νάντια Καλβίνιο συναντήθηκε ο Χατζηδάκης - Τι συζήτησαν
Ο κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε ακόμα την κ. Καλβίνιο για τη σύσταση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου και τις δυνατότητες συνεργασίας
Οι έμμεσοι φόροι γεμίζουν τα κρατικά ταμεία - Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΟΣΑ [γράφημα]
Τα έσοδα από τον ΦΠΑ στην Ελλάδα το 2023 αντιστοιχούσαν στο 21,9% του ΑΕΠ έναντι 20,8% στις χώρες του ΟΟΣΑ
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
Πάνω από 18,7 δισ. ευρώ οι τουριστικές εισπράξεις στο εννεάμηνο - Ποιοι προτίμησαν Ελλάδα
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 16.722,5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την ΤτΕ
Αirbnb για Βαρκελώνη: Κλειστά ακίνητα, εκτόξευση ενοικίων - Κερδισμένοι οι ξενοδόχοι
H Airbnb καλεί σε επανεξέταση της αυστηρής πολιτικής της Βαρκελώνης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά από 10ετή εμπειρία του μέτρου
Στουρνάρας στο Bloomberg: Η Ευρώπη θα απαντήσει αν ο Τραμπ επιβάλει δασμούς
Ο Γιάννης Στουρνάρας τάχθηκε υπέρ μιας μείωσης επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσεις στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ
Πώς αντιμετωπίζουν την Black Friday οι Έλληνες - Η έρευνα της Revolut
Το 7% των Ελλήνων ανησυχεί μήπως πέσει θύμα απάτης στην Black Friday, ωστόσο, θα αναζητήσει μεγάλες προσφορές
«Καμπανάκι» ΙΟΒΕ για την υστέρηση των περιφερειών - Στην Αττική το μισό ΑΕΠ
Η έρευνα του ΙΟΒΕ επισήμανε πως υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση και ευκαιρίες για σύγκλιση των ελληνικών περιφερειών σε μια σειρά από τομείς