
Με τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή να έχει πέσει στο 1,8%, οι τιμές των τροφίμων και των προϊόντων καθημερινής χρήσης όχι μόνο δεν υποχωρούν αλλά συνεχίζουν να αυξάνονται, απομακρύνοντας το τέλος της ακρίβειας, που κατατρώει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Μόνο μέσα σε ένα μήνα, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% στα τρόφιμα, όταν τον Μάιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο οι τιμές είχαν αυξηθεί 1,8%.
Ακρίβεια: Πάνω από 25 μήνες ανατιμήσεων στα τρόφιμα – Τι συμβαίνει
Καθώς φαίνεται, ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εκτινάχθηκε στο 12,2% τον Ιούνιο – από 11,6% τον Μάιο – θα συνεχίσει να αυξάνεται και τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες ελέω τουριστικών ροών, με τις επιχειρήσεις να κρατούν τις τιμές ψηλά λόγω αυξημένης ζήτησης, ενισχύοντας έτσι την κερδοφορία τους.
Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις και στα είδη άμεσης κατανάλωσης, με την ετήσια άνοδο να φθάνει τον Ιούνιο στο +9,3%.
Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης
Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.
Μάλιστα ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα πιθανής αισχροκέρδειας, ανακοίνωσε την επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, η ακρίβεια και εσχάτως ο «πληθωρισμός της απληστίας» δεν αντιμετωπίζεται ούτε με προσφορές (σ.σ. μία εμπορική πρακτική των επιχειρήσεων για να προστατέψουν τα μερίδιά τους από την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) ούτε με επιδόματα ούτε με μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι καταναλωτικές οργανώσεις.
Άλλωστε, με βάση τα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, 1 στους 2 καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος.

Οι τιμές έχουν ξεφύγει
Ο λογαριασμός (μέσες τιμές) για ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 επώνυμα προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 6,65% μέσα σε ένα χρόνο, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής.
Αν και η συνολική ποσοστιαία αύξηση φαίνεται μικρή, υπάρχουν προϊόντα η τιμή των οποίων είναι υψηλότερη έως 50% συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.
Το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο) ακρίβυνε 11,7% σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το αναψυκτικό cola (1,5 lt) κοστίζει στο ράφι 21,6% ακριβότερα.
Μία αύξηση της τάξης του 19,5% καταγράφουν οι πατάτες μέσα σε ένα έτος (από 3,69 ευρώ τα 3 κιλά πέρσι σε 4,41 ευρώ εφέτος).
Περίπου όσο και η μεσοσταθμική αύξηση του καλαθιού είναι η αύξηση της τιμής στη συσκευασμένη φέτα (+6,2%), ενώ ακριβότερη σε ποσοστό 10% είναι η τιμή του φρέσκου γάλακτος (το 1 λίτρο κοστίζει 1,55 ευρώ από 1,41 πέρσι).
Την ίδια ώρα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για παράδειγμα η τιμή του υγρού απορρυπαντικού πιάτων εκτινάχθηκε, καθώς μέσα σε 12 μήνες πωλείται 50,5% ακριβότερα, ενώ πολύ μεγάλη είναι αύξηση της τιμής στο χαρτί υγείας το ίδιο διάστημα, καθώς παρουσιάζει άνοδο 22,4%.
Η μάχη για μια θέση στο καλάθι
Με πληθωρισμό «τέρας» στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, η «μάχη» μεταξύ επωνύμων και «ανωνύμων» προϊόντων ολοένα και εντείνεται.
Τα νοικοκυριά στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, καθώς και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα.
Οι κύριες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που καταγράφουν αύξηση πωλήσεων εξακολουθούν να είναι τα τρόφιμα (γάλα, γιαούρτι, τυρί του τοστ, ζυμαρικά, όσπρια, κ.ά.), αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, καθαριστικά κ.ά.).
Πλέον 1 στα 4 προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχουν μάρκα αλυσίδας, με τη μεσοσταθμική αύξηση της τιμής στο 16,4% (πρώτο 4μηνο 2023), όταν η αύξηση των τιμών των επώνυμων προϊόντων μεσοσταθμικά κινήθηκε στο +6% (στοιχεία NielsenIQ).


Latest News

Η ανάγκη για επαναβιομηχάνιση της Ελλάδας - Τι λένε κορυφαίοι Έλληνες επιχειρηματίες
Μονόδρομο αποτελεί η επαναβιομηχανοποίηση της χώρας και η ενίσχυση της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας
![Επιχειρήσεις: Με τι επιτόκιο δανείζονται – Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/daneia-trapezes-768x432-1-600x338.jpg)
Με τι επιτόκιο δανείζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις - Πώς θα ξεκλειδώσει περισσότερη ρευστότητα [γράφημα]
Η υποχώρηση των επιτοκίων δημιουργεί αυξημένες ευκαιρίες για τις τράπεζες

Πού βρίσκει... πόρτα το Σπίτι μου 2 - Η κούρσα για την χρηματοδότηση
Μεγάλο ενδιαφέρον για τη δεύτερη φάση του προγράμματος Σπίτι μου 2

Το παζάρι της ΕΕ με τις ΗΠΑ για τους δασμούς - Το ελληνικό στοίχημα
Η Ελλάδα στηρίζει την Κομισιόν στις διαπραγματεύσεις, ενώ παράλληλα διεκδικεί εξαιρέσεις για εγχώρια προϊόντα, όπως οι ελιές, η φέτα και το ελαιόλαδο

Τι κρύβει ο χρησμός της S&P - Πώς επηρεάζουν τις αξιολογήσεις δασμοί και Τέμπη
Η S&P αναβάθμισε το αξιόχρεο της χώρας ένα σκαλοπάτι ψηλότερα στην επενδυτική βαθμίδα, στο ΒΒΒ με σταθερές προοπτικές

«Η Ελλάδα επανακάμπτει δυναμικά στον χάρτη» - Οι πρώτες αντιδράσεις στην αναβάθμιση από S&P
Τι αναφέρουν Χατζηδάκης, Πιερρακάκης και Παπαθανάσης

Έκανε την έκπληξη η S&P - Στο δεύτερο σκαλοπάτι της επενδυτικής βαθμίδας η Ελλάδα
Τι αναφέρει στο σκεπτικό του ο διεθνής οίκος
![ΙΟΒΕ: Πώς το δημογραφικό υπονομεύει την ανάπτυξη – Τι συμβαίνει στις ελληνικές περιφέρειες [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/dimografiko-600x375.jpg)
Πώς το δημογραφικό υπονομεύει την ανάπτυξη - Τι συμβαίνει στις ελληνικές περιφέρειες [γραφήματα]
Το μεταναστευτικό ισοζύγιο, αν και συμβάλλει στην αναχαίτιση της πληθυσμιακής μείωσης σε ορισμένες περιφέρειες, δεν αρκεί για να αντιστρέψει την αρνητική της τάση

Υπουργείο Ανάπτυξης: Στα περσινά επίπεδα οι τιμές κρεάτων στο «Καλάθι Πάσχα» – Διαψεύδονται οι καταστροφολόγοι
Τι αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ανάπτυξης για το «Καλάθι Πάσχα»

«Βράχος» τα ελληνικά ομόλογα σε έναν… αβέβαιο κόσμο
Μέχρι τώρα τον Απρίλιο, οι αποδόσεις των ελληνικών 10ετών ομολόγων καταγράφουν μία σταθερή πορεία γύρω από το 3,4%