
Με τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή να έχει πέσει στο 1,8%, οι τιμές των τροφίμων και των προϊόντων καθημερινής χρήσης όχι μόνο δεν υποχωρούν αλλά συνεχίζουν να αυξάνονται, απομακρύνοντας το τέλος της ακρίβειας, που κατατρώει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Μόνο μέσα σε ένα μήνα, τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% στα τρόφιμα, όταν τον Μάιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο οι τιμές είχαν αυξηθεί 1,8%.
Ακρίβεια: Πάνω από 25 μήνες ανατιμήσεων στα τρόφιμα – Τι συμβαίνει
Καθώς φαίνεται, ο πληθωρισμός των τροφίμων, που εκτινάχθηκε στο 12,2% τον Ιούνιο – από 11,6% τον Μάιο – θα συνεχίσει να αυξάνεται και τους επόμενους καλοκαιρινούς μήνες ελέω τουριστικών ροών, με τις επιχειρήσεις να κρατούν τις τιμές ψηλά λόγω αυξημένης ζήτησης, ενισχύοντας έτσι την κερδοφορία τους.
Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις και στα είδη άμεσης κατανάλωσης, με την ετήσια άνοδο να φθάνει τον Ιούνιο στο +9,3%.
Ο «πληθωρισμός της απληστίας» και τα μέτρα της Κυβέρνησης
Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού άμεσης κατανάλωσης ξεπερνούν ακόμη και το 50% τους τελευταίους 12 μήνες, εξαντλώντας τις αντοχές των φτωχότερων νοικοκυριών. Εξ ου και αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η παράταση των «ανακουφιστικών» μέτρων, όπως το market pass, το «καλάθι του νοικοκυριού» και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2023.
Μάλιστα ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Σκρέκας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα πιθανής αισχροκέρδειας, ανακοίνωσε την επέκταση των ελέγχων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ.
Ωστόσο, η ακρίβεια και εσχάτως ο «πληθωρισμός της απληστίας» δεν αντιμετωπίζεται ούτε με προσφορές (σ.σ. μία εμπορική πρακτική των επιχειρήσεων για να προστατέψουν τα μερίδιά τους από την επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) ούτε με επιδόματα ούτε με μέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι καταναλωτικές οργανώσεις.
Άλλωστε, με βάση τα ευρήματα της κυλιόμενης έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, 1 στους 2 καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο, ενώ οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων αποτελούν πλέον τα δύο μεγαλύτερα έξοδα ως ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος.

Οι τιμές έχουν ξεφύγει
Ο λογαριασμός (μέσες τιμές) για ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 επώνυμα προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 6,65% μέσα σε ένα χρόνο, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής.
Αν και η συνολική ποσοστιαία αύξηση φαίνεται μικρή, υπάρχουν προϊόντα η τιμή των οποίων είναι υψηλότερη έως 50% συγκριτικά με έναν χρόνο πριν.
Το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο) ακρίβυνε 11,7% σε σχέση με πέρσι τέτοια εποχή, ενώ το αναψυκτικό cola (1,5 lt) κοστίζει στο ράφι 21,6% ακριβότερα.
Μία αύξηση της τάξης του 19,5% καταγράφουν οι πατάτες μέσα σε ένα έτος (από 3,69 ευρώ τα 3 κιλά πέρσι σε 4,41 ευρώ εφέτος).
Περίπου όσο και η μεσοσταθμική αύξηση του καλαθιού είναι η αύξηση της τιμής στη συσκευασμένη φέτα (+6,2%), ενώ ακριβότερη σε ποσοστό 10% είναι η τιμή του φρέσκου γάλακτος (το 1 λίτρο κοστίζει 1,55 ευρώ από 1,41 πέρσι).
Την ίδια ώρα, στα είδη άμεσης κατανάλωσης οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για παράδειγμα η τιμή του υγρού απορρυπαντικού πιάτων εκτινάχθηκε, καθώς μέσα σε 12 μήνες πωλείται 50,5% ακριβότερα, ενώ πολύ μεγάλη είναι αύξηση της τιμής στο χαρτί υγείας το ίδιο διάστημα, καθώς παρουσιάζει άνοδο 22,4%.
Η μάχη για μια θέση στο καλάθι
Με πληθωρισμό «τέρας» στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, η «μάχη» μεταξύ επωνύμων και «ανωνύμων» προϊόντων ολοένα και εντείνεται.
Τα νοικοκυριά στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, καθώς και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα.
Οι κύριες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που καταγράφουν αύξηση πωλήσεων εξακολουθούν να είναι τα τρόφιμα (γάλα, γιαούρτι, τυρί του τοστ, ζυμαρικά, όσπρια, κ.ά.), αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, καθαριστικά κ.ά.).
Πλέον 1 στα 4 προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ έχουν μάρκα αλυσίδας, με τη μεσοσταθμική αύξηση της τιμής στο 16,4% (πρώτο 4μηνο 2023), όταν η αύξηση των τιμών των επώνυμων προϊόντων μεσοσταθμικά κινήθηκε στο +6% (στοιχεία NielsenIQ).


Latest News

Οι πληρωμές της ερχόμενης εβδομάδας - Ποιοι πάνε ταμείο
Αναλυτικά οι πληρωμές που θα πραγματοποιηθούν, οι δικαιούχοι και τα ποσά που θα καταβληθούν

Θεοδωρικάκος: Στηρίζουμε με τον αναπτυξιακό τις παραμεθόριες και τις πιο αδύναμες οικονομικά περιοχές
«Στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε τη βιομηχανία, να εκσυγχρονίσουμε την αγροτική παραγωγή και να επενδύσουμε στην έρευνα και την καινοτομία που προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα» προσέθεσε

Πότε ξεκινάει το εορταστικό ωράριο για το Πάσχα - Πώς θα λειτουργούν τα καταστήματα
Τι προτείνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών - Ποια Κυριακή θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα

Νέα δεδομένα για το bonus δόμησης - Το ΣτΕ απέρριψε προσφυγή κατά οικοδομικής άδειας
Πρόκειται για την πρώτη προσφυγή κατά οικοδομικής άδειας που κάνει χρήση των μπόνους δόμησης και απορρίπτεται από το ΣτΕ ως εκπρόθεσμη

Σε ισχύ το νέο επίδομα ανεργίας - Ο αλγόριθμος, οι δικαιούχοι και οι αλλαγές σε 10 ερωταπαντήσεις
Από σήμερα πραγματοποιείται η προεπιλογή δυνητικών δικαιούχων για το νέο επίδομα ανεργίας μέσω ειδικού αλγόριθμου

Ξεκινούν οι αιτήσεις παρόχων πιστοποίησης σε νέο πρόγραμμα κατάρτισης ανέργων
Το νέο πιλοτικό πρόγραμμα κατάρτισης και ενίσχυσης της απασχόλησης και επιχειρηματικότητας ανέργων της ΔΥΠΑ αφορά σε 5 περιοχές

«Τέλος χρόνου» για 6.000 θέσεις απασχόλησης ανέργων 55+ ετών
Το πρόγραμμα αποτελεί μέρος των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης της ΔΥΠΑ για τη στήριξη των ανέργων

Παπαθανάσης: Η συνοχή της Ευρώπης είναι προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητά της
Οι στόχοι της Συνοχής και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση να βρίσκονται στον πυρήνα της νέας αρχιτεκτονικής Συνοχής μετά το 2027, τόνισε ο κ. Παπαθανάσης
![ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκε η οικοδομική δραστηριότητα κατά 15,6% το Δεκέμβριο [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/DSC9655-2-1024x569-1-600x333.jpg)
Πόσο αυξήθηκαν οι οικοδομικές άδειες - Οι top περιοχές [πίνακες]
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στη Δυτική Μακεδονία, στη Κρήτη και την Ανατολική Μακεδονία

Παπαθανάσης: Με ΣΔΙΤ οι φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 255 εκ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ σε όρους Καθαρής Παρούσας Αξίας