Πρέπει να ήταν τον Μάρτιο του 1964. Η Ένωση Κέντρου είχε κερδίσει θριαμβευτικά τις εκλογές του Φεβρουαρίου και ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου είχε διορίσει γενικό γραμματέα στο υπουργείο Παιδείας έναν κορυφαίο Έλληνα στοχαστή, τονΕυάγγελο Π. Παπανούτσο. Δημοσιογράφος οκτώ μηνών τότε, συνάντησα τον μεγάλο αυτόν πνευματικό άνθρωπο ένα βράδυ στο γραφείο του και από την ημίωρη συζήτησή μας συγκράτησα μία φράση του: «Το να σκέπτεσαι κάθε πράγμα από την αρχή έως την άκρη, και πάλι από την αρχή, και πάλι έως την άκρη, χωρίς ποτέ να κουράζεσαι ή να απογοητεύεσαι — αυτό θα πει προβληματισμός. Είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπινου λόγου, μία ειδική διάσταση του στοχασμού που μόνον στον άνθρωπο υπάρχει».
Μία οκταετία αργότερα είχα την τύχη να συναντήσω στο Παρίσι έναν λαμπρό Έλληνα, τον Κώστα Παπαϊωάννου, κορυφαίο μαρξολόγο και μελετητή της βυζαντινής τέχνης, το βιβλίο του οποίου «Η Γένεση του Ολοκληρωτισμού» στην τότε Σοβιετική Ένωση όχι μόνον δεν έχει καμμία ρυτίδα, αλλά ίσως να είναι και δραματικά επίκαιρο. Μιλώντας λοιπόν για την άνοδο του ναζισμού στην Γερμανία και την αντίστοιχη του φασισμού στην Ιταλία, ο Κ. Παπαϊωάννου εξέφρασε μία πλατωνική απορία: ποια είναι τάχα η σωστή οδός, η επί των αρχών ή η επί τας αρχάς;
Κάθε πράγμα, απάντησε ο ίδιος στον εαυτό του, έχει πάντα μιαν αρχή. Για παράδειγμα, σε μία ταπεινωμένη και κατεστραμμένη το 1920 Γερμανία από έναν παράλογο Α’ παγκόσμιο πόλεμο, είχε εκλείψει ο προβληματισμός. Κανείς έτσι δεν πήρε στα σοβαρά — στην αρχή — κάποιες εθνικιστικές κορώνες που μιλούσαν για «πουλημένους», «ρουφιάνους», «προδότες», «κλέφτες», «απατεώνες», κλπ. Ουδείς ενοχλήθηκε όταν σε κάποιες μπυραρίες του Μονάχου οργανωμένες ομάδες τραμπούκων προπηλάκιζαν πολίτες, εξύβριζαν πολιτικούς, κυνηγούσαν δημοσιογράφους και ανθρώπους του πνεύματος. Την εποχή εκείνη, το εθνικο-σοσιαλιστικό κόμμα που είχε ιδρυθεί το 1920, ηταν οριακό και οι βιαιότητές του εθεωρούντο και αυτές οριακές.
Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι στην Γερμανία των στοχαστών, των ποιητών, των επιστημόνων και των καλλιτεχνών ένα μικρό κόμμα, όπως το εθνικο-σοσιαλιστικό, θα μπορούσε να ανδρωθεί και να διεκδικήσει μια μέρα την εξουσία. Ελάχιστοι ήσαν αυτοί που ανησυχούσαν όταν οι ηγέτες του κόμματος καλούσαν τον λαό σε αντίσταση «κατά των μειοδοτών», που ήταν η δημοκρατικώς εκλεγμένη κυβέρνηση. Από την άλλη, δεν ήσαν λίγοι αυτοί που έτειναν ευήκοον ους στις θεωρίες περί εβραϊκού δακτύλου στον στρατό, στις τράπεζες, στην αστυνομία και στο Κοινοβούλιο. Οι Εβραίοι κατηγορούντο για τα υπέρογκα χρέη της Γερμανιάς, για την καλπάζουσα ανεργία και τον υψηλό πληθωρισμό.
Την ίδια εποχή, στην Ιταλία που αναπολούσε χαμένες δόξες, ο Μπενίτο Μουσολίνι εμπνέεται από τον Γάλλο μαρξιστή-σοσιαλιστή φιλόσοφο Ζωρζ Σορέλ (1847-1922) ο οποίος, στο κλασσικό βιβλίο του «Σκέψεις Πάνω στην Βία: η Ψευδαίσθηση της Προόδου» (1908), εξηγεί πώς μια δημοκρατία μπορεί να διαβρωθεί εκ των ένδον με βίαιες πράξεις ανυπακοής. Παραθέτει επίσης μία σειρά από αρχές του αποκαλούμενου «επαναστατικού συνδικαλισμού», οι οποίες στην ουσία είναι οδηγίες καταλήψεως του κράτους και των οικονομικών του αρθρώσεων από τις συνδικαλιστικές συντεχνίες. Εξάλλου, στην μουσολινική Ιταλία, οι τελευταίες υπήρξαν και οι πιο πιστοί σύμμαχοι του Μουσολίνι. Αρκεί να διαβάσει κανείς κείμενα των Ιταλών συνδικαλιστών της εποχής Αρτούρο Λαμπριόλα και Αγκοστίνο Λανζίλιο και θα καταλάβει αμέσως ποιο είναι το ιδεολογικό υπόβαθρο του συντεχνιακού συνδικαλισμού ο οποίος ανέδειξε και «προσωπικότητες» της φασιστικής Ιταλίας όπως οι Τσέζαρε Ρόσι, Ουμπέρτο Πασίλα, Οττάβιο Ντινάλε, Μάριο Ολιβέττι, κ.α.
Στο σημείο αυτό, αξίζει τον κόπο να υπογραμμίσουμε ότι, μέσω του Βέλγου Ανρί ντε Μαν, ο Ζ.Σορέλ υπήρξε ο μεγάλος εμπνευστής και του βελγικού φασισμού. Στο βιβλίο του «Κορπορατισμός και Σοσιαλισμός» (1934), ο Α.ντε Μαν προτείνει την εγκαθίδρυση ενός συντεχνιακού κράτους, το δε 1940 υπήρξε από τους πρώτους που χαιρέτισε την νίκη των ναζί λέγοντας ότι πρόκειται για «λύτρωση» που θα ανοίξει τον δρόμο για έναν νέο κόσμο. Ο Ανρί ντε Μαν υπήρξε επίσης από τους πρώτους σοσιαλιστές της εποχής του που μίλησε για «λαϊκή οικονομία» —έκφραση που κατά κόρον χρησιμοποιείται από κάποιους και στη σημερινη Ελλάδα του 21ου αιώνα !!. Κλείνοντας αυτή την, κατ’ ανάγκην συνοπτική, ιστορική διαδρομή θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι οι περί βίας θεωρίες του Ζ. Σορέλ ενέπνευσαν και την γαλλική άκρα δεξιά του Σαρλ Μωράς.
Θα αναρωτιέται ο αναγνώστης μας γιατί όλη αυτή η παράθεση ιστορικών στοιχείων και γεγονότων. Η απάντηση είναι απλή. Αρκετοί θα υποθέτουν ότι η κοινοβουλευτική δημοκρατία στην σημερινή Ελλάδα, παρά τις όποιες ατέλειές της, είναι καλά εδραιωμένη και άρα δεν κινδυνεύει από οριακά φαινόμενα «ανυπακοής», «αντισυστημικής στάσης» και πάει λέγοντας. Έστω ότι έχουν δίκιο. Εμείς θεωρούμε σκόπιμη αυτή την αναφορά στην Ιστορία, επικαλούμενοι την ρήση «όποιος φυλάει τα ρούχα του έχει τα μισά» Γιατί; Μα διότι, κατά τον Ηράκλειτο, τίποτα δεν είναι οριστικό. Ο ολοκληρωτισμός έχει και αυτός πάντα μιαν αρχή. Το 20% της σύνθεσης της σημερινής Βουλής των Ελλήνων, η υψηλή αποχή που χαρακτηρίζει πλέον τις εκλογές σε Ελλάδα και Ευρώπη, τα θλίβερά έκτροπα στη Γαλλία, η μετατροπή της παράνομης μετανάστευσης σε γεωπολιτικό όπλο, η διαδικτυακή παραπληροφόρηση και τελικά η παγκοσμιοποίηση του αυταρχισμού, ίσως να είναι μόνον η αρχή…
Latest News
Η εργασία και η οργή της
Η εργασία αντιμετωπίζεται μόνο ως κόστος που πρέπει να περιοριστεί
Πολυσήμαντη η τουρκική διείσδυση στην Αφρική
Ανεβάζοντας την εμπορική και θρησκευτική της παρουσία στην Αφρική, η Τουρκία κτίζει συμμαχίες και στον τομέα της ασφάλειας
Η οικονομική κατάθλιψη των Ελλήνων
Η Eurostat μέσα στις στατιστικές της έρευνες που κάνει δημοσιεύει και μία για την αυτοκατάταξη κάθε χώρας ως προς το ποσοστό του πληθυσμού που θεωρεί τον εαυτό του φτωχό
Το νούφαρα του Μονέ, τα crypto και η μπανάνα…
Στο οίκο Sotheby's γράφτηκε ένα περίεργο κεφάλαιο στην ιστορία της τέχνης
Ευρωπαϊκές οικονομίες σε τροχιά αβεβαιότητας
Οι προειδοποιήσεις της ΕΚΤ αποκαλύπτουν τους λόγους της ανησυχίας για την κατάσταση των οικονομιών στις ευρωπαϊκές χώρες
Χωρίς τιμαριθμοποίηση
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση συνεχίζει να επιλέγει τον «αραμπά» του κοινωνικού αυτοματισμού
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι