
Με φόντο τον επίμονο πληθωρισμό στα τρόφιμα, που πλέον καθορίζει τις αγοραστικές συνήθειες για δύο στους τρεις Έλληνες, ολοένα και περισσότερες «παραδοσιακές» βιομηχανίες υιοθετούν το δυναμικό trend των προϊόντων φυτικής προέλευσης (plant-based).
Παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει αυτή την περίοδο η αγορά των plant-based προϊόντων, με τη διαφορά της τιμής σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα να αποτελεί τον βασικό ανασταλτικό παράγοντα, η επέκταση στην αγορά των εναλλακτικών πρωτεϊνών, τόσο στο φυτικό κρέας όσο και στα φυτικά γαλακτοκομικά, είναι ψηλά στην επενδυτική ατζέντα των επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών.
Τrikalinos Αυγοτάραχο: Πώς στης ακρίβειας τον καιρό το ελληνικό χαβιάρι κάνει ρεκόρ πωλήσεων
Πρόκειται για έναν κλάδο που βρίσκεται ακόμη σε πολύ αρχικά στάδια στη χώρα μας, με τον συνολικό τζίρο να μην ξεπερνά σε επίπεδο λιανικής τα 50 – 60 εκατ. ευρώ για όλες τις κατηγορίες: ροφήματα, κρέας, επιδόρπια, τυρί, παγωτό, ωστόσο θεωρείται ότι έχει σημαντικές προοπτικές.
Ποιοι επενδύουν στο φυτικό κρέας
Όσον αφορά το φυτικό κρέας οι εταιρείες στοχεύουν αρχικά στους vegan, αλλά επιδιώκουν να κερδίσουν και τους flexitarians, οι οποίοι συνειδητά έχουν μειώσει την εβδομαδιαία κατανάλωση κρέατος ωστόσο δεν τοποθετούν υποχρεωτικούς περιορισμούς στη διατροφή τους. Οι flexitarians αποτελούν, άλλωστε, μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας των φυτικών τροφίμων.
Τις προηγούμενες μέρες πρεμιέρα στην κατηγορία του φυτικού κρέατος έκανε η κρητική αλλαντοβιομηχανία Creta Farms Τροφίμων – το νέο επίσημο όνομα της άλλοτε Creta Farms – λανσάροντας το σήμα Vegan4you με nuggets (μπουκιές κοτόπουλου) και φυτικά μπιφτέκια.
Η επέκταση στα προϊόντα εναλλακτικής πρωτεΐνης αποτελεί μέρος της στρατηγικής του επενδυτή της Creta Farms, Δημήτρη Βιντζηλαίου, για την επόμενη μέρα της εταιρείας, η οποία κατέγραψε υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων (+18-20%) το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Από το 2020 στα προϊόντα meatless έχει επενδύσει η Megas Yeeros, που παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις εντός και εκτός Ελλάδας το 2022 αν και τα αυξημένα κόστη «έριξαν» την κερδοφορία της. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, το 2022 οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 56,84 εκατ. ευρώ, έναντι 45,56 εκατ. το 2021, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους έκλεισαν στα 1,96 εκατ. ευρώ, έναντι 2,90 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.

Στον πολλά υποσχόμενο κλάδο του φυτικού κρέατος έχει επεκταθεί και o όμιλος Υφαντής, καθώς κάτω από την ομπρέλα του σήματος esti διαθέτει vegan μπιφτέκια και κεφτεδάκια.
Μερίδιο στην αγορά του εναλλακτικού κρέατος επιδιώκει να αποσπάσει και η Foodelco, η εταιρεία που αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα της Beyond Meat στην Ελλάδα.
Plant based σειρά με «καταγωγή και ταυτότητα από την Κρήτη» προωθεί και η Krivek, η οποία απευθύνεται σε καταναλωτές που ακολουθούν εναλλακτικό μοντέλο διατροφής.
Φυτικά κεφτεδάκια διαθέτει επίσης και η Nestlé Ελλάς. Παρότι στην παρούσα φάση η κατηγορία έχει πολύ μικρό μερίδιο αγοράς, η πολυεθνική θεωρεί ότι υπάρχει προοπτική.
Την ίδια ώρα, η Μπαρμπα Στάθης με την καινοτόμο σειρά «360οPlant Based Meals» συνδυάζει φυτικά κεφτεδάκια από πρωτεΐνη αρακά, σε αγαπημένα ελληνικά πιάτα.
Μπιφτέκια με πρωτεΐνη σόγιας έχει λανσάρει και η Ελαΐς – Unilever Hellas, ενώ ήδη από το 2019 η Goody’s Burger House ανανέωσε το μενού της και πρόσθεσε τα φυτικά μπιφτέκια.
Ταυτόχρονα τη μόνη plant-based πρόταση φυτικού υποκατάστατου ψαριού στην ελληνική αγορά διαθέτει Konva ΑΕΒΕ.
Εκτίναξη μεγεθών
Παρότι συγκυριακά οι καταναλωτές είναι περισσότερο ευαίσθητοι για το πορτοφόλι τους παρά για την υγεία τους και την υγεία του πλανήτη στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εξάπλωσης της οικολογικής απαξίας, η όρεξη για εναλλακτικές πρωτεΐνες προβλέπεται να αυξηθεί θεαματικά.
Συγκεκριμένα, η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης εκτιμάται πως θα φτάσει στα 103,56 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Research And Markets.
Την ίδια ώρα, η ευρωπαϊκή αγορά plant based τροφίμων αναμένεται να αγγίξει τα 16,70 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,1%.
Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες του SkyQuest δείχνουν ότι περίπου 2,5 εκατομμύρια vegan ζούσαν στην Ευρώπη το 2022. Επιπλέον, περισσότερο από το 39% των ευρωπαίων είχαν είτε μειώσει δραστικά είτε πλήρως την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
Άλλωστε, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Good Food (GFI), η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, κυρίως με το να γίνει οικονομικά πιο προσιτή, να αυξήσει τα σημεία πώλησης, να πολλαπλασιάσει τα προσφερόμενα προϊόντα, αλλά και να βελτιώσει τη γεύση των προϊόντων.


Latest News

Η επέλαση των brands στους εμπορικούς δρόμους - Οι νέες επενδύσεις και τα ενοίκια
Το 2024 έκλεισε με σημαντικές επενδύσεις μεγάλων αλυσίδων και brands στην Ερμού και στο κέντρο της πρωτεύουσας - Οι «χρυσές» μισθώσεις

Poste: Γίνεται ο μεγαλύτερος επενδυτής παρόχου τηλεφωνίας
H Poste Italiane παίρνει τα ηνία της Telecom Italia, μέσω της εξαγοράς του 15% της Vivendi

Στην παραγωγή ρίχνουν μισό δισ. 15 βιομηχανίες τροφίμων και ποτών
Game changer για την ελληνική οικονομία η βιομηχανία τροφίμων και ποτών – Οι νέες επενδύσεις ξεπερνούν το μισό δισ.

H AI στην «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση των επιχειρήσεων| H ιστορία της Avokado
Σε αυτό το επεισόδιο του BizSound φιλοξενούμε τον Βασίλη Νικολόπουλο, ιδρυτή και CTO της Avokado. Η εταιρεία παρέχει λύσεις στο κομμάτι της ενέργειας, με εργαλείο την τεχνητή νοημοσύνη.

Σε έξι μήνες αλλάζουν χέρια ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Οι διεκδικητές
Σε νέους ιδιοκτήτες ΜΙΝΙΟΝ και Πύργος του Πειραιά – Με ποιους μιλάει η Dimand και πώς έχει αλλάξει η «δεξαμενή» των επενδυτών - Ποια είναι η πολυεθνική που «μπήκε» στο εμβληματικό κτίριο του Πειραιά

Σε αναζήτηση ισορροπίας τα σούπερ μάρκετ - Από την πανδημία στο σοκ των ανατιμήσεων
Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση στα ράφια των σούπερ μάρκετ - Ο ρόλος των αυξήσεων και η αντίδραση των νοικοκυριών

«Αυτονομείται» το παγωτό της Unilever στην Ελλάδα – Η νέα εταιρεία
Το σχέδιο της Unilever για το παγωτό – Η «προίκα» της Algida ICC και οι επιδόσεις του 2024 - Σε εξέλιξη η εθελουσία

Ο Τρύφων Νάτσης απέκτησε τις μετοχές Κάτσου και Γερμανού στη Lamda
Το ποσοστό της BHCML σε δικαιώματα ψήφου επί μετοχών στη Lamda ανήλθε σε ποσοστό 5,092% - Στο 8,624% η συμμετοχή του Τρύφωνα Νάτση

Coca Cola HBC: Ακυρώνει το event στο Καλλιμάρμαρο μετά το «μπλόκο» Μενδώνη
Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας

Lamda Development: Στο 5,092% η συμμετοχή της Breva Howard Capital του Νάτση
Προηγουμένως η Breva Howard Capital κατείχε ποσοστό 2,8291% στη Lamda Development - Τι αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας