
Υλική μορφή λαμβάνει στον ποταμό Μόσα, που κινείται από τη Γαλλία προς τις Κάτω Χώρες, ο σχεδιασμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επαναφορά τουλάχιστον του 20% της γης και της θάλασσας στην επικράτεια της Ένωσης στην αρχική τους κατάσταση.
ΕΕ: «Πολιτισμικοί πόλεμοι» απειλούν την Πράσινη Συμφωνία, προειδοποιεί ο Φρανς Τίμερμανς
Όπως αναφέρει το Bloomberg, ο Μόσας αποτελεί το επίκεντρο του μεγαλύτερου έργου αποκατάστασης της φύσης στην Ευρώπη και ένα πρότυπο για το πώς θα μπορούσαν να κυλήσουν ανάλογες παρεμβάσεις σε άλλα μέρη της γηραιάς ηπείρου. Όμως ο νόμος για την αποκατάσταση της φύσης έχει μετατραπεί σε σημείο τριβής μεταξύ των ακτιβιστών υπέρ του κλίματος, και των επικριτών του. Οι βουλευτές της ΕΕ θα ψηφίσουν για τον νόμο αυτόν την Τετάρτη, σε μια ψηφοφορία που – όπως αναφέρει το οικονομικό πρακτορείο – είναι πιθανό να αποδειχθεί εξαιρετικά αμφίρροπη.
Στους αντιπάλους της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περιλαμβάνεται το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, η μεγαλύτερη παράταξη στο κοινοβούλιο, που υποστηρίζει ότι ο νόμος απειλεί την ασφάλεια των τροφίμων και μπορεί να υποδαυλίσει τον πληθωρισμό. Οι υποστηρικτές του νόμου, όμως, τονίζουν ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί μεγαλύτερη απειλή.
Οι αντιδράσεις των αγροτών
Όπως σημειώνει το Bloomberg, η Πράσινη Συμφωνία πρέπει τώρα να επικεντρωθεί στους πιο δύσκολους και πολιτικά ευαίσθητους τομείς, όπως η γεωργία. Και οι ερωτήσεις στο πλαίσιο του νόμου για την αποκατάσταση της φύσης σχετικά με τη χρήση της γης έχουν αρχίσει να προσκρούουν σε αντιδράσεις από τους αγρότες, ένα ισχυρό λόμπι εντός του μπλοκ.
Το Βέλγιο – έδρα των θεσμικών οργάνων της ΕΕ – αποτελεί μικρόκοσμο αυτών των πολιτικών διαιρέσεων. Οι αγρότες μπορούν να ασκούν αποτελεσματικά πιέσεις στους πολιτικούς ηγέτες και, κατά καιρούς, να τους υπονομεύουν. Η Φλάνδρα, το ολλανδόφωνο βόρειο μισό της χώρας, αποτελεί σχεδόν κατά το ήμισυ γεωργική γη, όπως και η υπόλοιπη ΕΕ.

Οι αντίπαλοι του νόμου υποστηρίζουν ότι ο έντονος ανταγωνισμός για τη γη καθιστά αδύνατη την εφαρμογή των επιθυμιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επίσης, δεν είναι σαφές τι κονδύλια μπορεί να διαθέσει η ΕΕ για να πληρώσει τους αγρότες για τη γεωργική γη που χάνουν στο πλαίσιο του νέου νόμου. Ένα εκτάριο γεωργικής γης στη Φλάνδρα κοστίζει πάνω από 60.000 ευρώ και περίπου 170.000 εκτάρια – το ένα τέταρτο του συνόλου – θα χαθούν για την αποκατάσταση της φύσης, σύμφωνα με τον Lode Ceyssens, πρόεδρο του περιφερειακού αγροτικού λόμπι Boerenbond. Οι αγρότες του, όπως και εκείνοι στις Κάτω Χώρες, εξακολουθούν να παλεύουν με τις συνέπειες των κανόνων της ΕΕ για το άζωτο πριν από 30 χρόνια. Οι νέοι κανόνες θα προσθέσουν εξοντωτικό κόστος, είπε.
«Αυτός ο νόμος για την αποκατάσταση της φύσης θα προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη κρίση στη Φλάνδρα», δήλωσε ο Ceyssens. «Η ΕΕ δεν υπολόγισε ποιες θα είναι οι συνέπειες και δεν διέθεσε χρήματα. Δεν βλέπω καμία αποζημίωση αυτή τη στιγμή.» Οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές όμως, συμπεριλαμβανομένης της WWF, χαρακτηρίζουν τα στοιχεία από τα αγροτικά λόμπι και τους κεντροδεξιούς πολιτικούς ως «κινδυνολογία» και «μύθους». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπάθησε να διαβεβαιώσει τους αγρότες ότι οι νέοι κανόνες θα τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν καλύτερα στην κλιματική αλλαγή. Ένα αποκατεστημένο φυσικό περιβάλλον θα θρέψει επίσης τις μέλισσες και άλλους επικονιαστές που είναι τόσο ζωτικής σημασίας για τις αποδόσεις των καλλιεργειών.
Πολιτισμικοί πόλεμοι
Η σφοδρότητα της συζήτησης αναφορικά με τον νόμο για την αποκατάσταση της φύσης οδήγησε τον επικεφαλής της ΕΕ για το κλίμα, Φρανς Τίμερμανς, να διακηρύξει ότι η πολιτική για το κλίμα εισέρχεται σε μια εποχή «πολιτισμικών πολέμων», εν μέσω κατηγοριών για απειλές και χειραγώγηση μεταξύ του ίδιου και των κεντροδεξιών.
Εάν ο εν λόγω νόμος απορριφθεί από το κοινοβούλιο, θα αποτελέσει το πρώτο μέτρο στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας που θα αντιμετωπίσει σοβαρό κίνδυνο να καταργηθεί. Θα σηματοδοτήσει επίσης τις προκλήσεις που επιφυλάσσει η προσπάθεια θέσπισης ενός πυλώνα βιοποικιλότητας, ο οποίος σύμφωνα με την Επιτροπή είναι απαραίτητος για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων του μπλοκ. Αν γίνει δεκτή, θα αναδιαμορφώσει το τοπίο της ηπείρου σε μια εποχή που τα ρεκόρ θερμότητας καταρρίπτονται παγκοσμίως. «Χωρίς αποκατάσταση της φύσης θα ήταν σχεδόν αδύνατο να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους», δήλωσε ο Τίμερμανς.


Latest News

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων μέσω της αμφίδρομης φόρτισης - Γιατί μένουν αναξιοποίητα τα «ατού» των οχημάτων, τι δείχνει το ελληνικό παράδειγμα

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς

Ερχεται το τέλος του ESG; - Οι μεγάλες εταιρείες, οι στόχοι βιωσιμότητας και τα μπόνους στελεχών
Η υποχώρηση από τους κλιματικούς στόχους του ESG στις αμοιβές στελεχών αντανακλά και κάποιες ανησυχίες των επενδυτών

Πιο κοντά στην κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς η BYD - Ή μήπως όχι;
Η πεντάλεπτη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων από την εταιρεία του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Γουάνγκ Τσουανφού και οι κρίσεις σε τρεις ηπείρους

Nέο ρεκόρ θερμότητας στο κλίμα το 2024 - Γιατί κορυφαίοι επιστήμονες βρίσκονται σε απόγνωση
Απελπισμένοι εμφανίζονται οι επιστήμονες σχετικά με το κλίμα

Πώς η προεδρία Τραμπ.... αποφόρτισε τις εταιρείες φόρτισης EV - Εφιαλτική βουτιά των μετοχών
Βουτιά 70% έχουν κάνει οι μετοχές εταιρειών που προμηθεύουν την αγορά με φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της πολιτικής Τραμπ

Τιμήθηκαν 27 εταιρείες για αποκατάσταση και αναδάσωση - Το μήνυμα Παπασταύρου
Ειδική εκδήλωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θεσμό του Αναδόχου Αποκατάστασης και Αναδάσωσης

Βασική υποψήφια η Ισπανία για το νέο «προσιτό» ηλεκτρικό της Stellantis
Leapmotor και Stellantis σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή του οχήματος το πρώτο τρίμηνο του 2026