Στην Trafigura επιρρίπτει ο επιχειρηματίας Πρατεεκ Γκούπτα την ευθύνη για την απάτη με ποσότητες νικελίου αξίας 590 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για το άτομο που η Trafigura κατηγορεί ότι βρίσκεται πίσω από την απάτη. Ο ίδιος δήλωσε προς υπεράσπισή του ότι στην πραγματικότητα ήταν ο παγκόσμιος εμπορικός γίγαντας που «επινόησε και πρότεινε» το σχέδιο.

Αντεπίθεση

Η υπεράσπιση του Γκούπτα ισχυρίστηκε ότι ορισμένοι υπάλληλοι της Trafigura πρότειναν αρχικά τη διαπραγμάτευση άλλων υλικών που θα παρουσιάζονταν στη Citibank ως συναλλαγές νικελίου, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα που υποβλήθηκαν στο Λονδίνο την Τετάρτη.

«Η ρύθμιση για τη συμφωνία συμβάσεων με την Trafigura για την πώληση και την αγορά νικελίου, αλλά στην πραγματικότητα για την εμπορία άλλων υλικών επινοήθηκε και προτάθηκε από την Trafigura», αναφέρεται στις καταθέσεις σύμφωνα με τους Financial Times.

Η Trafigura εξέδωσε παγκόσμια εντολή δέσμευσης του Γκούπτα τον Φεβρουάριο και ισχυρίστηκε ότι έπεσε θύμα μιας «συστηματικής απάτης» η οποία οδήγησε στην ανακάλυψη περισσότερων από 1.000 εμπορευματοκιβωτίων που περιείχαν υλικά χαμηλής αξίας αντί για το ακριβό βιομηχανικό μέταλλο που χρησιμοποιείται στον ανοξείδωτο χάλυβα.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που ο επιχειρηματίας με έδρα το Ντουμπάι παρουσιάζει τη δική του πλευρά σε ένα σκάνδαλο που έχει συγκλονίσει την παγκόσμια βιομηχανία μεταφοράς εμπορίας υλικών, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τις διαδικασίες δέουσας επιμέλειας που εφαρμόστηκαν από την Trafigura.

Το σχέδιο

Όπως σημειώνει το βρετανικό έντυπο, από την υπεράσπιση του Γκούπτα κατονομάζονται ως τα δύο άτομα που φέρονται να πρότειναν το σχέδιο, εκ μέρους της Trafigura, ο τότε επικεφαλής της εταιρεία για το νικέλιο, Σωκράτης Οικονόμου, ο οποίος αποχώρησε πρόσφατα από την εταιρεία, και ένας ανώτερος έμπορος με έδρα τη Βομβάη ονόματι Harshdeep Bhatia. Κανένα από τα δύο άτομα δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό.

Όσον αφορά την αλληλουχία των γεγονότων, όπως παρουσιάστηκαν από την υπεράσπιση, τον Μάρτιο του 2019 στη Βομβάη ο Bhatia εξέφρασε την επιθυμία της Trafigura να αυξήσει τον όγκο συναλλαγών νικελίου με τις εταιρείες του Γκούπτα σε 50.000 τόνους ετησίως.

Δύο μήνες αργότερα, ο Bhatia συζήτησε μέσω WhatsApp με τον Γκούπτα εάν θα συμπεριλάβει στην πρόταση «τη δυνατότητα εμπορίας σκραπ με νικέλιο και άλλων μεταλλικών κραμάτων με διαφορετικό βαθμό περιεκτικότητας σε νικέλιο, προκειμένου να καλυφθούν οι απαιτούμενοι όγκοι συναλλαγών της Trafigura».

Τις επόμενες ημέρες, ο Γκούπτα, ο Bhatia και ο Οικονόμου συναντήθηκαν στο ξενοδοχείο Five Palm Jumeirah του Ντουμπάι, όπου οι δύο έμποροι της Trafigura «εξέφρασαν ενδιαφέρον για την εμπορία άλλων υλικών εκτός του νικελίου, προκειμένου να αυξηθεί ο όγκος συναλλαγών», σύμφωνα με την υπεράσπιση.

Ο Γκούπτα ισχυρίστηκε ότι οι δύο συνομιλητές του υποστήριξαν πως η πραγματική καθαρότητα, οι προδιαγραφές και η αξία των υλικών που διακινούνταν ήταν «ασήμαντες» για την Trafigura.

Έτσι, ο Γκούπτα θεωρεί ότι υπήρχε «ανάγκη να φανεί ότι η Trafigura εμπορεύεται νικέλιο» επειδή η Citibank «γενικά δεν ήταν διατεθειμένη να χορηγήσει πίστωση για συναλλαγές νικελίου με καθαρότητα μικρότερη από 99,8% (δηλαδή συναλλαγές οτιδήποτε άλλο εκτός από νικέλιο)».

Μετά τη συνάντηση στο Ντουμπάι, ο Bhatia επιβεβαίωσε στον Γκούπτα ότι ο Οικονόμου ήταν πρόθυμος να προχωρήσει με τη συμφωνία συναλλαγών, η οποία θα έπρεπε όμως «να παραμείνει μυστική»και να φαίνεται παρόμοια με τις προηγούμενες εμπορικές σχέσεις τους.

Η παρέμβαση της Citi

Στο πλαίσιο του υποτιθέμενου σχεδίου, οι εταιρείες του Γκούπτα θα αγόραζαν νικέλιο, κράματα ή θραύσματα από άλλους εμπόρους μετάλλων, τα οποία στη συνέχεια θα πωλούνταν στην Trafigura. Μέχρι το 2022, οι περισσότερες ήταν συναλλαγές «επαναγοράς», στις οποίες η Trafigura αγόραζε φορτία μετάλλων από τις εταιρείες και στη συνέχεια τα πωλούσε πίσω είτε στις ίδιες οντότητες είτε σε άλλες που υπέδειξαν.

Στη συμφωνία φέρεται πως είχαν εισέλθει και άλλες εταιρείες, με σκοπό να διασκεδαστούν τυχόν ανησυχίες της Citi λόγω του μεγάλου όγκου συναλλαγών που πραγματοποιούνταν μόνο «με εταιρικές οντότητες υπό κοινή ιδιοκτησία».

Μετά την εκτίναξη των τιμών του νικελίου, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Trafigura δέχθηκε αυξανόμενες πιέσεις από τη Citi να μειώσει τη δραστηριότητά της στις συναλλαγές του μετάλλου. Εκείνη την περίοδο, οι εταιρείες του Γκούπτα δυσκολεύονταν όλο και περισσότερο να πραγματοποιήσουν έγκαιρες αγορές φορτίων από την Trafigura.

Τον περασμένο Οκτώβριο, η Citi ακύρωσε την πιστωτική της γραμμή ύψους 850 εκατ. δολαρίων προς την Trafigura, η οποία χρησιμοποιούνταν για τη χρηματοδότηση των φορτίων νικελίου, καθώς οι κόκκινες σημαίες γύρω από το σύστημα εμπορίας μεγάλωναν.

Ο Γκούπτα περιέγραψε στην υπεράσπιση πολλαπλά αιτήματα από τον Οικονόμου να προσκομίσει εμπορευματοκιβώτια με νικέλιο στο εσωτερικό τους για επιθεώρηση «σε μια προσπάθεια να αποφύγει την αποκάλυψη της συμφωνίας» και να «κατευνάσει την τράπεζα», όταν η Citi αποφάσισε να αποσύρει την πιστωτική γραμμή.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή