Ο Ρέμπραντ δεν έδινε έμφαση στην απόλυτα πίστη μεταφορά των φυσιογνωμιών χαρακτηριστικών στον καμβά. Ασχολείται με την ενέργεια που θα αποτυπωθεί στις εκφράσεις του προσώπου και τη στάση του σώματος. Με το βάθος του βλέμματος και την απόδοση χαρακτήρα σε κάθε μορφή.
Τα μάτια γίνονται ο καθρέφτης της ψυχής, το σώμα εκφράζει συναίσθημα με έναν τρόπο φυσικό, απόλυτα ρεαλιστικό απαλλαγμένο από κάθε θεατρικότητα. Η ομορφιά και η ασχήμια γίνονται έννοιες βαθύτερες από την εξωτερική εμφάνιση και ο ζωγράφος μελετά την ανθρώπινη μορφή με ειλικρίνεια, χωρίς να διστάζει να αποδώσει δυσαρμονικά χαρακτηριστικά.
Την ίδια στάση έχει και απέναντι στον εαυτό του. Οι αυτοπροσωπογραφίες του αποτυπώνουν όχι μόνο τη φυσική, αλλά και την πνευματική- ψυχική εξέλιξη του ως ανθρώπου στο πέρασμα των χρόνων και είναι η πιο ουσιαστική πηγή πληροφοριών για τη ζωή του.
Δυστυχώς από τα πρώιμα έργα του Ρέμπραντ, που δημιουργήθηκαν κατά τη μαθητεία του κοντά στον φαν Σβάνενμπουρχ έχουν διασωθεί μόνο δυο, αμφισβητούμενης όμως γνησιότητας.
Από τα πρώτα χρόνια μέχρι τους 400 πίνακες και τα 290 χαρακτικά
Ο Ρέμπραντ Χάρμενσον βαν Ράιν, όπως είναι το πλήρες ονοματεπώνυμό του, γεννήθηκε στις 15 Ιουλίου του 1606 στο Λέιντεν της Ολλανδικής Δημοκρατίας, πρόδρομης κρατικής οντότητας της σημερινής Ολλανδίας.
Ήταν το ένατο παιδί μιας σχετικά ευκατάστατης οικογένειας. Ο πατέρας του ήταν μυλωνάς και η μητέρα του κόρη φούρναρη. Φοίτησε στο πανεπιστήμιο της περιοχής του, αφού τελείωσε το λατινικό σχολείο. Δεν ολοκλήρωσε ωστόσο τις σπουδές του, γιατί θέλησε να στραφεί στην ζωγραφική.
Το όνομά του συμβολίζει την περίοδο της «χρυσής εποχής» της Ολλανδίας, στην οποία ανήκει χρονικά το έργο του. Φιλοτέχνησε συνολικά περίπου 400 πίνακες, περισσότερα από 1000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά, αν και μέρος των έργων που αποδίδονται στον Ρέμπραντ –κυρίως έργα ζωγραφικής και σχέδια– αμφισβητείται.
Οι σπουδαίες προσωπογραφίες
Περισσότερο στο πρώιμο και λιγότερο στο ύστερο έργο του, κυριάρχησαν οι προσωπογραφίες, ωστόσο διακρίθηκε σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, αναπαριστώντας επίσης, τοπιογραφίες, καθώς και ιστορικές, βιβλικές, μυθολογικές ή αλληγορικές σκηνές.
Το σύνολο του έργου του χαρακτηρίζεται στην πορεία του χρόνου από εκτεταμένες και βαθιές αλλαγές στο ύφος του, ένδειξη μίας διαρκούς αναζήτησης. Ακόμη σε κάθε μεμονωμένο έργο ή εκδοχή του, παρατηρούνται συνεχείς μετασχηματισμοί πριν την κατάληξη σε μία τελική εικαστική μορφή.
Η τεχνική του είναι μοναδική
Είναι η τεχνική που τον έκανε στην εποχή του τον διασημότερο πορτρετίστα ζωγράφο: γερό, σίγουρο σχέδιο, κεντρική ισορροπία στη σύνθεση, πηχτή πάστα χρώματος στα φωτισμένα μέρη, δυνατές πινελιές, αραιό χρώμα με γρήγορες πινελιές στα σκιασμένα μέρη, έντονο, εστιασμένο, δραματικό, φως από μια πηγή, έντονο κοντράστ με τα σκιασμένα μέρη, έντονο κιαροσκούρο και ανάγλυφο.
Η διάθεσή του είναι αφαιρετική, υπάρχουν όμως συγχρόνως και λεπτομέρειες που δίνουν ζωή στο έργο, όπως η λευκή γραμμή του πουκαμίσου του, ζωγραφισμένη με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία.
Οι ατυχίες στην προσωπική ζωή και η παρακμή
Μετά από τα δυο πρώτα χρόνια παραμονής στο Άμστερνταμ ο Ρέμπραντ παντρεύεται την Σάσκια φαν Όιλενμπουρχ, με την οποία θα αποκτήσουν τέσσερα παιδιά, από τα οποία έζησε μόνο ο τελευταίος τους γιος. Η Σάσκια απεικονίζεται σε πολλούς πίνακές του ως θεά της ομορφιάς και της γονιμότητας. Λίγα χρόνια αργότερα φεύγει από τη ζωή, αφήνοντάς του μεγάλη περιουσία.
Η ζήτηση για τα έργα του, όμως σταδιακά θα αρχίσει να μειώνεται, όπως και η καλλιτεχνική του παραγωγή. Ο ζωγράφος χρεώνεται και μετά από 14 χρόνια αναγκάζεται να παραδώσει την περιουσία και τα έργα του στους δανειστές του, οι οποίοι θέτουν τα έργα σε δημοπρασία και πωλούν το σπίτι.
Σε πολύ δεινή οικονομική κατάσταση καταφέρνει να ζωγραφίσει τα τελευταία έργα του με τη βοήθεια της ερωμένης του, Χέντρικγε Στόφελς -με την οποία είχαν μια κόρη-και του γιου του. Οι τελευταίοι, με διακανονισμό τον «προσλαμβάνουν» τυπικά σε μια επιχείρηση εμπορίου έργων τέχνης με ιδιοκτήτες τους ίδιους, στο πλαίσιο της οποίας δημιουργεί αλλά και αναλαμβάνει μαθητές.
Η περιορισμένη ζήτηση και το πλήθος οικονομικών και νομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε ο ζωγράφος δεν αμαύρωσαν τη φήμη του, ωστόσο δεν ήταν αρκετά για να του εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο διαβίωσης.
Μέσα σε διάστημα πέντε ετών η ερωμένη και ο γιος του πεθαίνουν. Την ίδια χρόνια με το γιο του, το 1669 ο ζωγράφος φεύγει από τη ζωή, αφήνοντας του μόνο μερικά παλιά ρούχα και τα σύνεργά του.
Πηγή: in.gr
Latest News
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
Joris (Frigoglass) στον ΟΤ: «Ο κύκλος των περικοπών έκλεισε, η σκυτάλη στην ανάπτυξη»
Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης αναλύει στον ΟΤ ο νέος CEO του ομίλου Frigoglass, Serge Joris – Πού μπαίνει ο πήχης των πωλήσεων – Με ποιες κατηγορίες «φλερτάρει»
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τρέλα για την Εθνική: Sold out ο αγώνας με την Αγγλία
Ο κόσμος αγκαλιάζει όσο ποτέ την προσπάθεια της Εθνικής Ελλάδας, αφού εξαντλήθηκαν μέσα σε ένα 24ωρο τα 60.000 εισιτήρια για το μεγάλο ματς με την Αγγλία στο ΟΑΚΑ (14/11)!
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX
Χρηστίδης (Volkswagen) στον ΟΤ: Οι κρίσιμες συνομιλίες, οι κόκκινες γραμμές και το μέλλον της βιομηχανίας
Tι αποκαλύπτει στον ΟΤ ο εκπροσώπος των εργαζομένων της Volkswagen στο IG Metall για την κρίση στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Ποιοι θα βρουν δουλειά όταν η ΑΙ επικρατήσει στην αγορά εργασίας
H AI θα εξαλείψει θέσεις εργασίας σύμφωνα με την Manpower - Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης για όσους αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους
Πώς η κρίση της VW επηρεάζει και την... «Μπουντεσλίγκα»
Η Volkswagen δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, αλλά και ιδιοκτήτρια της ποδοσφαιρικής ομάδας Βόλφσμπουργκ