![Ακτοπλοΐα: Αναζητούνται 3 δισ. έως το 2030 για να ανανεωθούν τα πλοία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia.jpg)
Επενδύσεις μέχρι 3 δισ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν μέχρι το 2030 από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου ο στόλος να ανανεωθεί και να πρασινίσει.
Και το ερώτημα είναι που θα βρεθούν τα κεφάλαια αυτά, όταν ακόμη δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική συζήτηση στη χώρα μας κι ενώ η γειτονική Ιταλία δίνει ήδη από τον προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού της στόλου. Όπως τόνισε στο κυβερνητικό επιτελείο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Σπύρος Πασχάλης στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας με θέμα τις μειώσεις των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο ακτοπλοϊκός στόλος πρέπει μέχρι το 2030 να ανανεωθεί και να «πρασινίσει».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τα πακέτα που δίνουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
Γραμμή επικοινωνίας
Η σύσκεψη για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ήταν μία ευκαιρία για τον ακτοπλοϊκό κλάδο να ανοίξει μια ουσιαστική γραμμή επικοινωνίας με την κυβέρνηση που μέχρι τώρα οι εκπρόσωποι του εκτιμούν ότι δεν υπήρχε για όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος ,με σημαντικότερο αυτό της ανανέωσης του στόλου και της «πράσινης μετάβασης». Η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού κλάδου στην χώρα μας περνά μέσα από αυτές τις δυο ανάγκες που πρέπει να εκπληρωθούν μέχρι το 2030.
Η μέση ηλικία των πλοίων
Τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Πασχάλης στη κυβερνητική σύσκεψη, και στους Υπουργούς Επικρατείας Άκη Σκέρτσο και Σταύρο Παπασταύρο, Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό Γιάννη Μπρατάκο, ήταν αποκαλυπτικά. Η μέση ηλικία των ακτοπλοϊκών πλοίων αναμένεται ότι θα είναι στα 36 έτη το 2030, ενώ θα υπάρχουν δεκαπέντε πλοία άνω των 50 ετών.
Χρηματοδότηση 3 δις. ευρώ
Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις της τάξεως των 2,5-3 δισ. ευρώ, μόνο για την ανανέωση των υφιστάμενων πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών. Αντιστοίχως, πρέπει να γίνουν επενδύσεις για την τεχνολογική αναβάθμιση των πλοίων που θα είναι τότε μικρότερης ηλικίας (κάτω των είκοσι ετών) που εξυπηρετούν γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας. Μια αρχική εκτίμηση του κόστους αυτών των επενδύσεων ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ.
Επίσης συζήτηση έγινε και για το πως θα χρηματοδοτηθεί αυτή η ανανέωση του στόλου καθώς οι εταιρείες παρουσίασαν σοβαρές λειτουργικές ζημίες τα προηγούμενα χρόνια ενώ ορισμένες αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας αν δεν εξαγορασθούν όπως είναι η περίπτωση της ΑΝΕΚ. Η συγχώνευση «διάσωσης της» με την Attica συζητείται αυτές τις ημέρες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η Ιταλία δίνει 500 εκατ. ευρώ
Ο κ. Πασχάλης ενημέρωσε το κυβερνητικό επιτελείο ότι άλλες χώρες όπως η γειτονική μας Ιταλία έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και «πρασινίσματος» του στόλου και έχουν εξασφαλίσει έγκριση από την ΕΕ για την χρηματοδότηση τους με 500 εκατ. ευρώ από το Ιταλικό κρατικό προϋπολογισμός στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Στη χώρα μας ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία διαγωνισμού για την επιλογή του συμβούλου που θα καταρτίσει το σχέδιο της «πράσινης μετάβασης» της ελληνικής ακτοπλοΐας.
«Fund & Reward»
Για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και για την προσαρμογή στους νέους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς απαιτούνται νέες επενδύσεις που είναι αναγκαίο να συγχρηματοδοτηθούν μέσω ευρωπαϊκών ή/και κρατικών προγραμμάτων, εκτιμά ο ΣΕΕΝ
Στο πλαίσιο των λύσεων χρηματοδότησης ο ΣΕΕΝ προτείνει τη δημιουργία ενός συστήματος «Fund & Reward» μέσω της σύστασης ενός ειδικού χρηματοδοτικού μηχανισμού, στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από τον φόρο εκπομπών άνθρακα, ως αποζημίωση, κατευθείαν στον κλάδο της ακτοπλοΐας.
Η διάθεση των κεφαλαίων
Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονται από αυτόν τον μηχανισμό θα πρέπει να επιστρέφουν και να χρησιμοποιούνται άμεσα για τη:
· συγχρηματοδότηση των επενδύσεων σε σύγχρονα νεότευκτα ή υφιστάμενα πλοία που θα χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών,
· εξομάλυνση του αυξημένου λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών λόγω της χρήσης των αυξημένου κόστους εναλλακτικών καυσίμων και
· για έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογιών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
Και από το Ταμείο Ανάκαμψης
Επίσης προτείνεται η συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή/και από άλλα εθνικά ή ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα του πρόσθετου περιβαλλοντικού κόστους των επενδύσεων των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νεότευκτα πράσινα πλοία ή για τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων πλοίων. Άλλα θέματα που τίθενται στο τραπέζι είναι η πρότασή του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για μείωσή του ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές 11%, κ.λ.π.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Άγιος Κωνσταντίνος: Περίμεναν κρουαζιερόπλοια στο νέο λιμάνι, έχασαν και την ακτοπλοϊκή σύνδεση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/agios-konstantinos-600x464.jpg)
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
![ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Βόρεια Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/aktoploia-600x375.jpg)
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
![Ferryscanner: Επεκτείνεται στις αγορές της Ιταλίας και της Κροατίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Επεκτείνεται στις αγορές Ιταλίας και Κροατίας η Ferryscanner
Οι χρήστες της Ferryscanner μπορούν πλέον να επιλέξουν και να κλείσουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήριά τους για περισσότερους από 40 ιταλικούς και 18 κροατικούς προορισμούς
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πού και γιατί δεν πέφτουν οι τιμές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ploia1-600x409.jpg)
Πού και γιατί δεν πέφτουν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Αναμένεται η παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
![Ακτοπλοΐα: Σε ρότα καθυστέρησης η πράσινη μετάβαση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/aktoploia-600x399.jpg)
Σε ρότα καθυστέρησης η πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα
Το 41% των ελληνικών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα στην ακτοπλοΐα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ψηλά οι τιμές, βοήθεια από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητά ο Στυλιανίδης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-768x460-1-600x359.jpg)
Καίνε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σπεύδει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ο Στυλιανίδης
Πονοκέφαλος για την κυβέρνηση τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τον υπουργό Ναυτιλίας να επιδιώκει μέσα στην εβδομάδα συνάντηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού
![Attica Group: Στο τραπέζι placement για να αυξήσει τη διασπορά των μετοχών της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/Attica-Group-768x384-1-600x300.jpg)
Εξετάζει placement η Attica Group - Με βάση τον κανονισμό για τις εισηγμένες στο ΧΑ
Τι αναφέρει σε ανακοίνωση της στο ΧΑ η Attica Group για την προσαρμογή της στο νέο κανονισμό που αφορά στη διασπορά των μετοχών των εισηγμένων εταιρειών
![Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Είδε» απότομη αύξηση τιμών… το υπουργείο Ναυτιλίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Είδε» απότομη αύξηση τιμών… το υπουργείο Ναυτιλίας
Μετά τα δημοσιεύματα του ΟΤ για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια το υπουργείο βλέπει αυξήσεις στα ταχύπλοα και «πανηγυρίζει» για μέση μείωση μόλις 1,61%
![Attica Group: Συμφωνία με τη Stena RoRo για ναυπήγηση νέων πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Attica-E-Flexer-1-004-600x330.jpg)
Attica Group: Συμφωνία με τη Stena RoRo για ναυπήγηση νέων πλοίων
Συμφωνία της Αttica Group με την Stena RoRo για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της
![Ακτοπλοΐα: Τι ζητά ο Στυλιανίδης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα εισιτήρια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/Aktoploia_-1342812-limani-peiraia-600x359.jpg)
Στυλιανίδης προς Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ελέγξτε την ακτοπλοΐα για αθέμιτες πρακτικές
Επιστολή στην Επιτροπή έστειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και ζήτησε στενότερη συνεργασία για την Ακτοπλοΐα