Ίσως να ήταν η λαχτάρα για διαπροσωπικές επαφές μετά τις πανδημικές καραντίνες, βοήθησαν σίγουρα η διαφημιστική εκστρατεία της κυβέρνησης, οι ψηφιακές διευκολύνσεις και η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων… Το γεγονός είναι ότι οι Γάλλοι πολίτες δείχνουν να εξοικειώνονται με την ιδέα του συνεπιβατισμού (covoiturage στα γαλλικά, carpooling στα αγγλικά).

Μιλάμε για την ευεργετική για το περιβάλλον, για την κοινωνικότητα αλλά και για την τσέπη συνήθεια να συνεννοούνται μεταξύ τους δύο ή περισσότεροι γείτονες, συνάδελφοι ή και εντελώς άγνωστοι άνθρωποι και να μοιράζονται τα δρομολόγια προς και από την καθημερινή δουλειά ή το ταξίδι προς ένα μακρινότερο προορισμό χρησιμοποιώντας το ίδιο αυτοκίνητο.

«Καπέλο» 2.000 ευρώ στην τιμή κάθε νέου αυτοκινήτου από τη νέα προδιαγραφή Euro 7 [γραφήματα]

Τρεις υπουργοί της κυβέρνησης της Ελιζαμπέτ Μπορν (Οικολογίας Βιώσιμης Ανάπτυξης και Ενέργειας Κριστόφ Μπεσί, Ενεργειακής Μετάβασης Ανιές Πανιέ-Ρινασέ και Μεταφορών Κλεμάν Μπον) μίλησαν τις προάλλες με ενθουσιασμό για τη αποδοχή που είχε από τους συμπατριώτες τους το Εθνικό Σχέδιο για τον Συνεπιβατισμό. «Ένα συναρπαστικό κοινωνικό εύρημα και ουσιαστικό μοχλό για την οικολογική μετάβαση», όπως το χαρακτήρισαν.

Τους τελευταίους έξι μήνες, έχουν καταγραφεί περισσότερα από 5,1 εκατομμύρια ταξίδια συνεπιβατισμού από όλες τις πλατφόρμες του Ίντερνετ μέσω των οποίων έχει τη δυνατότητα κάποιος να οργανώσει το ταξίδι του. Πρόκειται για διπλάσιο αριθμό διαδρομών συγκριτικά με αυτές που οργανώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με το Εθνικό Παρατηρητήριο Συνεπιβατισμού.

Το ΙΧ γίνεται ΔΧ

«Χάρη στο συνεπιβατισμό το πρώτο εξάμηνο του έτους αποφύγαμε τις εκπομπές σχεδόν 25.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και εξοικονομήσαμε 7,7 εκατ. λίτρα καυσίμων», διευκρινίζει το γαλλικό Υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης. «Είναι καλό για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, είναι καλό για την αγοραστική δύναμη των Γάλλων. Η ομαδική, συνεργατική χρήση του αυτοκινήτου πρέπει να συνεχίσει να γίνεται μέρος των συνηθειών των Γάλλων», σημειώνει η Ανιές Πανιέ-Ρινασέ.

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών καλωσόρισε τους «130.000 νέους οδηγούς που εμπιστεύονται την ομαδοποίηση αυτοκινήτου παντού στη Γαλλία» και εξήρε τα πλεονεκτήματα αυτής της πρακτικής. «Μπορούμε να κάνουμε τον στόλο των αυτοκινήτων μας ένα πραγματικό μέσο συλλογικής μεταφοράς», δήλωσε ο ίδιος ο υπουργός Κλεμάν Μπον.

Χρειάζεται βέβαια και κίνητρο

Είναι εντυπωσιακό το ότι το τελευταίο εξάμηνο επιπλέον 130.000 Γάλλοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων άρχισαν να μετατρέπουν πού και πού τα οχήματά τους σε «Δημοσίας Χρήσεως». Μιλώντας την Πέμπτη στο ραδιοφωνικό σταθμό του Μόντε Κάρλο (RMC) ο Κλεμάν Μπον

σημείωσε ότι, παρά ταύτα, καθημερινά υπάρχουν διαθέσιμες έως και 50 εκατ. κενές θέσεις στα ιδιωτικά αυτοκίνητα της Γαλλίας.

«Μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την αυτοκίνηση», είπε ο γάλλος υπουργός και κάλεσε τους συμπατριώτες του «να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο διαφορετικά». Ταυτόχρονα ο υπουργός Μεταφορών θύμισε ότι η γαλλική κυβέρνηση πριμοδοτεί έμπρακτα τον συνεπιβατισμό, αποστέλλοντας ήδη μια επιταγή 100 ευρώ σε κάθε ιδιοκτήτη αυτοκινήτου που καταχωρίζει το αυτοκίνητό του σε μια οποιαδήποτε «πλατφόρμα carpooling».

Τα χρήματα εκταμιεύονται βέβαια τμηματικά και όχι εφάπαξ, δηλαδή εικοσιπέντε ευρώ αμέσως και τα υπόλοιπα 75 έπειτα από 10 ομαδικά ταξίδια που θα κάνει με το αυτοκίνητό του.

Χρειάζεται οργάνωση

«Ο συνεπιβατισμός μπορεί να οργανωθεί με διάφορους τρόπους», πρόσθεσε ο Κλεμάν Μπον. Και ανέφερε το παίρνοντας το παράδειγμα της πόλης Ρεμς, όπου έχουν δημιουργηθεί σημεία συνάντησης οδηγών και συνεπιβατών, στα οποία κάποιος ειναι βέβαιος ότι «το αργότερο σε δέκα λεπτά θα έχει βρει είτε συνεπιβάτη είτε οδηγό με το αυτοκίνητό του για να μετακινηθεί».

Ο υπουργός τόνισε ότι η καλή δυναμική που έχει δημιουργηθεί κάνει την κυβέρνηση να αισιοδοξεί ότι μπορεί να πετύχει τον φιλόδοξο στόχο της «να φτάσουμε στα 3 εκατομμύρια συνεπιβατικά ταξίδια καθημερινώς στη χώρα, από 900.000 που ήταν στα τέλη του 2022».

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης, «κάτι τέτοιο θα αυξήσει στα 4,5 εκατομμύρια τόνους τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θα γλιτώνουμε κάθε χρόνο, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 1% του ετησίου αποτυπώματος άνθρακα της Γαλλίας».

11% λιγότερη ενέργεια τον Ιούνιο

Χάρη στις εκστρατείες ενημέρωσης και τις δράσεις που αναλαμβάνουν η κυβέρνηση και άλλοι δημόσιοι ή ιδιωτικοί φορείς στη Γαλλία, η περιβαλλοντική ευαισθησία των πολιτών αυξάνεται διαρκώς και με τρόπο αισθητό. Μιλώντας στις αρχές Ιουλίου στο γαλλικό κανάλι France 2 η υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Ανιές Πανιέ-Ρινασέ ανακοίνωσε ότι τον Ιούνιο οι Γάλλοι μείωσαν την κατανάλωση ενέργειας κατά 11% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Το ποσοστό αυτό αφορά τη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

«Είναι μια αναπάντεχα μεγάλη μείωση, που μας επιτρέπει να πούμε ότι με βάση τους πρώτους υπολογισμούς το πρώτο εξάμηνο μειώσαμε τις εκπομπές αερίων που δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 4%», υποστήριξε η υπουργός. «Αν οι εκπομπές αερίων μειωθούν κατά 4% σε μόνιμη βάση τα επόμενα χρόνια η Γαλλία υπολογίζει ότι θα πετύχει τους περιβαλλοντικούς στόχους που έχει θέσει», σημειώνει η ρεπόρτερ του «Figaro» Εμά Κονφρέρ.

Κοινωνική συναίνεση

Η γαλλική κυβέρνηση είχε ξεκινήσει από την αρχή του περασμένου χειμώνα μια εκστρατεία για την εξοικονόμηση ενέργειας, στο πλαίσιο της προσπάθειας αντιμετώπισης

της κλιματικής κρίσης. «Θέλω πράγματι να ευχαριστήσω τους Γάλλους καταναλωτές» είπε η γαλλίδα υπουργός, και εξήρε τη συμβολή των μεγάλων επιχειρήσεων και της δημόσιας διοίκησης στην κοινή προσπάθεια.

Στο πλαίσιο της εκστρατείας αυτής το υπουργείο Οικολογικής Μετάβασης ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα μεγάλη έρευνα στη γαλλική κοινή γνώμη που θα διαρκέσει έως τα μέσα Σεπτεμβρίου προκειμένου να απαντήσει σε δύο καίρια ερωτήματα: αν και σε ποιο βαθμό συμφωνούν οι Γάλλοι να χαμηλώσει ο δημόσιος φωτισμός τη νύχτα στις πόλεις και αν και ποια ώρα θα συμφωνούσαν να σβήνουν τα φώτα στις βιτρίνες των καταστημάτων.

«Στόχος μας είναι να δημιουργείται κλίμα συναίνεσης στην κοινωνία και να μη μοιάζουν αυθαίρετες οι αποφάσεις της κεντρικής διοίκησης και των τοπικών αρχών», εξήγησε η Ανιές Πανιέ-Ρινασέ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα