Η Ρωσία δήλωσε τη Δευτέρα ότι δεν θα εγγυάται πλέον την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα μετά την αποχώρησή της από τη συμφωνία, η οποία επέτρεπε στην Ουκρανία να εξάγει δεκάδες εκατομμύρια τόνους σιτηρών.
Όπως επισημαίνει το Politico, η συγκεκριμένη ανακοίνωση αντανακλά την οργή του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και ήρθε λίγες ώρες αφότου εκρήξεις κατέστρεψαν σοβαρά τη γέφυρα που συνδέει την ηπειρωτική χώρα με τη στρατηγική χερσόνησο της Κριμαίας που ελέγχει τώρα η Μόσχα.
Πιέσεις στους ναύλους λόγω κατάρρευσης της συμφωνίας για τα σιτηρά
Διαμαρτυρόμενο ότι οι όροι στους οποίες στηρίζεται η συμφωνία για τα σιτηρά έγιναν στόχος «απόλυτης δολιοφθοράς», το υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε το τέλος των εγγυήσεων για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, τη διακοπή του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου· και «την αποκατάσταση του καθεστώτος μιας προσωρινά επικίνδυνης περιοχής στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα».
Αλμα στις τιμές των σιτηρών μετά την κατάρρευση της συμφωνίας τη Μαύρης Θάλασσας
Η συμφωνία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας είχε προσφέρει μια οικονομική σωτηρία τόσο στους Ουκρανούς αγρότες όσο και για χώρες με επισιτιστική ανασφάλεια. Όμως, ο Βλαντιμίρ Πούτιν υλοποίησε τελικά τις απειλές που επαναλάμβανε συχνά, το τελευταίο διάστημα: «Οι συμφωνίες της Μαύρης Θάλασσας έπαψαν να ισχύουν σήμερα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ .
Η απάντηση Ζελένσκι
Αγνοώντας τις απειλές ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι υποσχέθηκε να συνεχίσει να εξάγει σιτηρά.
«Ακόμη και χωρίς τη Ρωσική Ομοσπονδία, πρέπει να γίνουν τα πάντα για να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας», είπε ο Ζελένσκι σε δηλώσεις που δημοσίευσε ο εκπρόσωπος Σεργκέι Νικιφόροφ.
«Δεν φοβόμαστε. Μας προσέγγισαν εταιρείες που διαθέτουν πλοία. Είπαν ότι είναι έτοιμες. Εάν η Ουκρανία και η Τουρκία είναι έτοιμες να συνεχίσουν, τότε όλοι είναι έτοιμοι να συνεχίσουν να προμηθεύουν σιτηρά», είπε χαρακτηριστικά ο Ουκρανός ηγέτης.
Οι «κρυφές» κυρώσεις
Η Μόσχα είχε επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι δεν θα συμφωνούσε σε περαιτέρω παράταση, υποστηρίζοντας ότι δεν βλέπει το όφελος του συμφώνου.
Οι «κρυφές» κυρώσεις της Δύσης, λέει το Κρεμλίνο, εμποδίζουν τις εξαγωγές τροφίμων και λιπασμάτων της ίδιας της Ρωσίας και, κατά συνέπεια, παραβιάζουν μια δεύτερη συμφωνία που συνήφθη τον περασμένο Ιούλιο, βάσει της οποίας ο ΟΗΕ δεσμεύτηκε να διευκολύνει αυτές τις εξαγωγές για μια τριετία.
Την περασμένη Τρίτη, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες έστειλε επιστολή στον Πούτιν υποβάλλοντας μια συμβιβαστική πρόταση για να ικανοποιηθεί το αίτημα του Κρεμλίνου να γίνει επανεισδοχή της κρατικής αγροτικής τράπεζας της Ρωσίας στο σύστημα πληρωμών SWIFT.
Δύο ημέρες αργότερα, ωστόσο, ο Πούτιν επανέλαβε ότι οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για την επέκταση της συμφωνίας από τη Ρωσία δεν είχαν εκπληρωθεί. «Εθελούσια επεκτείναμε αυτή τη λεγόμενη συμφωνία πολλές φορές. Πολλές φορές. Αλλά ακούστε, στο τέλος, φτάνει», είπε ο Ρώσος πρόεδρος σε τηλεοπτική συνέντευξη το βράδυ της Πέμπτης.
Τα σχόλια του Πούτιν ήρθαν καθώς αντιμετώπισε σοβαρή πολιτική πίεση στο εσωτερικό του, στον απόηχο της αποτυχημένης εξέγερσης του μισθοφορικού στρατού Wagner του Γεβγκένι Πριγκόζιν τον περασμένο μήνα.
Τελευταίο πλοίο
Το τελευταίο πλοίο που ταξίδεψε στο πλαίσιο της συμφωνίας αναχώρησε από το λιμάνι της Οδησσού της Ουκρανίας το πρωί της Κυριακής, σύμφωνα με το Reuters. Εν όψει της προθεσμίας της 17ης Ιουλίου, ο αριθμός των αποστολών είχε περιοριστεί σημαντικά —μειώθηκε σε 1,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους τον Μάιο από 4,2 εκατομμύρια τον περασμένο Οκτώβριο— ενώ κανένα νέο σκάφος δεν έχει νηολογηθεί στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας από τα τέλη Ιουνίου.
Το Κίεβο, το οποίο κατηγορεί τη Μόσχα ότι σαμποτάρει τη συμφωνία, ετοιμάζει εναλλακτικές διαδρομές για την εξαγωγή των σιτηρών και των ελαιούχων σπόρων.
Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις, εν τω μεταξύ, προετοιμάζονται για τον αντίκτυπο του τέλους της συμφωνίας στις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων, οι οποίες λένε ότι θα πλήξουν περισσότερο τους πιο ευάλωτους στον κόσμο στις επισιτιστικά επισφαλείς χώρες .
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς