Η Ρωσία δήλωσε τη Δευτέρα ότι δεν θα εγγυάται πλέον την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα μετά την αποχώρησή της από τη συμφωνία, η οποία επέτρεπε στην Ουκρανία να εξάγει δεκάδες εκατομμύρια τόνους σιτηρών.
Όπως επισημαίνει το Politico, η συγκεκριμένη ανακοίνωση αντανακλά την οργή του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και ήρθε λίγες ώρες αφότου εκρήξεις κατέστρεψαν σοβαρά τη γέφυρα που συνδέει την ηπειρωτική χώρα με τη στρατηγική χερσόνησο της Κριμαίας που ελέγχει τώρα η Μόσχα.
Πιέσεις στους ναύλους λόγω κατάρρευσης της συμφωνίας για τα σιτηρά
Διαμαρτυρόμενο ότι οι όροι στους οποίες στηρίζεται η συμφωνία για τα σιτηρά έγιναν στόχος «απόλυτης δολιοφθοράς», το υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε το τέλος των εγγυήσεων για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, τη διακοπή του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου· και «την αποκατάσταση του καθεστώτος μιας προσωρινά επικίνδυνης περιοχής στη βορειοδυτική Μαύρη Θάλασσα».
Αλμα στις τιμές των σιτηρών μετά την κατάρρευση της συμφωνίας τη Μαύρης Θάλασσας
Η συμφωνία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας είχε προσφέρει μια οικονομική σωτηρία τόσο στους Ουκρανούς αγρότες όσο και για χώρες με επισιτιστική ανασφάλεια. Όμως, ο Βλαντιμίρ Πούτιν υλοποίησε τελικά τις απειλές που επαναλάμβανε συχνά, το τελευταίο διάστημα: «Οι συμφωνίες της Μαύρης Θάλασσας έπαψαν να ισχύουν σήμερα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ .
Η απάντηση Ζελένσκι
Αγνοώντας τις απειλές ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι υποσχέθηκε να συνεχίσει να εξάγει σιτηρά.
«Ακόμη και χωρίς τη Ρωσική Ομοσπονδία, πρέπει να γίνουν τα πάντα για να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον διάδρομο της Μαύρης Θάλασσας», είπε ο Ζελένσκι σε δηλώσεις που δημοσίευσε ο εκπρόσωπος Σεργκέι Νικιφόροφ.
«Δεν φοβόμαστε. Μας προσέγγισαν εταιρείες που διαθέτουν πλοία. Είπαν ότι είναι έτοιμες. Εάν η Ουκρανία και η Τουρκία είναι έτοιμες να συνεχίσουν, τότε όλοι είναι έτοιμοι να συνεχίσουν να προμηθεύουν σιτηρά», είπε χαρακτηριστικά ο Ουκρανός ηγέτης.
Οι «κρυφές» κυρώσεις
Η Μόσχα είχε επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι δεν θα συμφωνούσε σε περαιτέρω παράταση, υποστηρίζοντας ότι δεν βλέπει το όφελος του συμφώνου.
Οι «κρυφές» κυρώσεις της Δύσης, λέει το Κρεμλίνο, εμποδίζουν τις εξαγωγές τροφίμων και λιπασμάτων της ίδιας της Ρωσίας και, κατά συνέπεια, παραβιάζουν μια δεύτερη συμφωνία που συνήφθη τον περασμένο Ιούλιο, βάσει της οποίας ο ΟΗΕ δεσμεύτηκε να διευκολύνει αυτές τις εξαγωγές για μια τριετία.
Την περασμένη Τρίτη, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες έστειλε επιστολή στον Πούτιν υποβάλλοντας μια συμβιβαστική πρόταση για να ικανοποιηθεί το αίτημα του Κρεμλίνου να γίνει επανεισδοχή της κρατικής αγροτικής τράπεζας της Ρωσίας στο σύστημα πληρωμών SWIFT.
Δύο ημέρες αργότερα, ωστόσο, ο Πούτιν επανέλαβε ότι οι προϋποθέσεις που απαιτούνται για την επέκταση της συμφωνίας από τη Ρωσία δεν είχαν εκπληρωθεί. «Εθελούσια επεκτείναμε αυτή τη λεγόμενη συμφωνία πολλές φορές. Πολλές φορές. Αλλά ακούστε, στο τέλος, φτάνει», είπε ο Ρώσος πρόεδρος σε τηλεοπτική συνέντευξη το βράδυ της Πέμπτης.
Τα σχόλια του Πούτιν ήρθαν καθώς αντιμετώπισε σοβαρή πολιτική πίεση στο εσωτερικό του, στον απόηχο της αποτυχημένης εξέγερσης του μισθοφορικού στρατού Wagner του Γεβγκένι Πριγκόζιν τον περασμένο μήνα.
Τελευταίο πλοίο
Το τελευταίο πλοίο που ταξίδεψε στο πλαίσιο της συμφωνίας αναχώρησε από το λιμάνι της Οδησσού της Ουκρανίας το πρωί της Κυριακής, σύμφωνα με το Reuters. Εν όψει της προθεσμίας της 17ης Ιουλίου, ο αριθμός των αποστολών είχε περιοριστεί σημαντικά —μειώθηκε σε 1,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους τον Μάιο από 4,2 εκατομμύρια τον περασμένο Οκτώβριο— ενώ κανένα νέο σκάφος δεν έχει νηολογηθεί στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας από τα τέλη Ιουνίου.
Το Κίεβο, το οποίο κατηγορεί τη Μόσχα ότι σαμποτάρει τη συμφωνία, ετοιμάζει εναλλακτικές διαδρομές για την εξαγωγή των σιτηρών και των ελαιούχων σπόρων.
Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις, εν τω μεταξύ, προετοιμάζονται για τον αντίκτυπο του τέλους της συμφωνίας στις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων, οι οποίες λένε ότι θα πλήξουν περισσότερο τους πιο ευάλωτους στον κόσμο στις επισιτιστικά επισφαλείς χώρες .
Latest News
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.