Πιέσεις στους ναύλους των πλοίων μεταφορας χυδην ξηρού φορτιου βλέπουν οι αναλυτές μετά την κατάρρευση  της συμφωνία για τα σιτηρά της Ουκρανίας.
Σημειώνεται ότι απο την έναρξη της συμφωνίας Black Sea Grain Initiative (BSGI)  την 1η Αυγούστου του περασμένου έτους, είχαν πραγματοποιηθεί 1.004 ταξίδια για σχεδόν 33 εκατ. τόνους εξαγωγών τροφίμων από την Ουκρανία.

Η ρωσική απόφαση επισημοποίησε ρωσικές απλώς την υφιστάμενη, ανενεργή κατάσταση της BSGI. Ήταν ουσιαστικά νεκρή από τις 27 Ιουνίου, όταν οι Ρώσοι επιθεωρητές σταμάτησαν να εγγράφουν νέα πλοία στην  BSGI, με αποτέλεσμα το σύστημα να μην έχει εισερχόμενα πλοία.

O αριθμός των πλοίων μειώνοντας σταδιακά από τότε, το τελευταίο πλοίο «BSGI» απέπλευσε από την Οδησσό νωρίς την Κυριακή, το TQ Samsun (43.800-dwt) (κατασκευής 1996).

Σιτηρά: Αλμα στις τιμές μετά την κατάρρευση της Συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας

Εκκαθάριση

Η εκκαθάριση της πρωτοβουλίας για τα σιτηρά έχει ήδη εκτρέψει έναν αριθμό πλοίων γενικού φορτίου, handysizes, supramaxes και panamaxes σε άλλες γραμμές, αυξάνοντας την προσφορά πλοίων και ασκώντας πίεση στους ναύλους, τονίζουν οι αναλυτές.

Προτού η Ρωσία αναστείλει την πρωτοβουλία, 29 πλοία ήταν στην «ουρά» στα τουρκικά ύδατα ελπίζοντας να λάβουν το πράσινο φως για να πλεύσουν προς την Ουκρανία. Όλα αυτά τα πλοία θα πρέπει τώρα να βρουν εναλλακτική απασχόληση.

Η πρωτοβουλία στήριζε επί μακρόν τα κέρδη των μικρότερων πλοίων μεταφοράς χύδην ξητού φορτίου αποφέροντας στους πλοιοκτήτες έως και 2,5 φορές τα κανονικά ναύλα.

Πτώση αγορών

Ωστόσο, η πτώση των αγορών χύδην φορτηγών πλοίων, οι εβδομαδιαίες καθυστερήσεις επιθεώρησης στον Βόσπορο και η ανησυχία για μεγαλύτερο κίνδυνο έχουν μειώσει το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών να συνεχίσουν να στέλνουν τα πλοία τους στην περιοχή.

Με την κατάργηση του προγράμματος, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι μπορεί να βρεθεί εναλλακτική λύση για τις ουκρανικές εξαγωγές, δεδομένου ότι μόνο πολύ τολμηροί πλοιοκτήτες είναι πιθανό να βασιστούν στις ουκρανικές ασφαλιστικές εγγυήσεις και στην ενδεχόμενη προστασία του ΝΑΤΟ για τις νηοπομπές υπό την απειλή ρωσικών ναρκών και βομβαρδισμών στα λιμάνια.

Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι η διακοπή της πρωτοβουλίας έρχεται την ώρα που αρχίζει η συγκομιδή σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα. Οι ναυλομεσίτες δήλωσαν στα τέλη του περασμένου μήνα ότι η Ουκρανία έχει ήδη πάνω από 10 εκατ. τόνους απούλητων σιτηρών που μπορεί να διανείμει μόνο με μεγάλη δυσκολία μέσω εναλλακτικών διαδρομών, είτε από ξηράς είτε μέσω του Δούναβη.

Επιπλέον το τέλος της BSGI δυσκολεύει τις προσπάθειες του ΙΜΟ να επαναπατρίσει περισσότερα από 60 πλοία που εξακολουθούν να είναι εγκλωβισμένα σε ουκρανικά λιμάνια από την εισβολή της Ρωσίας τον Φεβρουάριο του 2022.  Τριάντα πέντε εγκλωβισμένα πλοία είχαν χρησιμοποιήσει τον διάδρομο σιτηρών για να εγκαταλείψουν την Ουκρανία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κόσμος