![Αυτοκίνητο: Πουλήθηκαν περισσότερα ηλεκτρικά από ντίζελ τον Ιούνιο στην Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/11/elet.jpg)
Για πρώτη φορά οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις πωλήσεις καινούργιων ντίζελ στην Ευρώπη, ανακοίνωσε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Πρόκειται για μια κομβική στιγμή για την αυτοκίνηση της Γηραιάς Ηπείρου, που οφείλεται όμως εν πολλοίς και στα μοντέλα της αμερικανικής Tesla, της κατασκευάστριας αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ίδρυσε και διευθύνει ο πληθωρικός και πολυπράγμονας δισεκατομμυριούχος-μάνατζερ Ίλον Μασκ.
Ηλεκτροκίνηση: Προβληματισμός στις εταιρείες για τις χαμηλές πωλήσεις EVs
Ο διεθνής τύπος χαρακτηρίζει «συμβολικό γεγονός» το ότι για πρώτη φορά η ηλεκτροκίνηση προσπέρασε τους πετρελαιοκινητήρες. Κι αυτό επειδή η Ευρώπη έχει αποφασίσει να απαγορεύσει τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως σε 12 χρόνια, το 2035 δηλαδή.
Κι αν ακόμα τα βενζινοκίνητα κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη με ποσοστό 37,2% από την αρχή του έτους, το ότι δεύτερα σε μερίδιο αγοράς (με ποσοστό 15,1%) ήλθαν τον Ιούνιο τα οχήματα με ηλεκτροκινητήρα σηματοδοτεί, αν μη τι άλλο, την «στροφή» του ευρωπαϊκού κλάδου αυτοκινήτου σε μια πιο «καθαρή» ενέργεια. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο ηλεκτρισμός με τον οποίο φορτίζει κανείς την μπαταρία του αυτοκινήτου του δεν παράγεται με καύση άνθρακα.
Το ντίζελ οδεύει προς τα αζήτητα
Σε κάθε περίπτωση, η υποχώρηση των καινούργιων αυτοκινήτων με πετρελαιοκινητήρα στο 13,4% του συνόλου σηματοδοτεί την εγκατάλειψη του ντίζελ που «πλασαρίστηκε» ως καθαρότερο της βενζίνης αλλά η πραγματική του «ταυτότητα» αποκαλύφθηκε το Σεπτέμβριο του 2015 μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου dieselgate με το λογισμικό που παραποιούσε τις ενδείξεις εκπομπής ρύπων. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποίησαν το λογισμικό αυτό, αλλά το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε (στις ΗΠΑ) στα αυτοκινητα της Volkswagen, γι’ αυτό και η γερμανική φίρμα πλήρωσε βαρύτερα το τίμημα της απάτης – κατέβαλε περισσότερα από 30 δισ. ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις τα επόμενα χρόνια, ενώ μόνο στις αμερικανικές αρχές κατέβαλε 15 δισ. δολάρια.
Τον Ιούνιο που πέρασε οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ήταν περισσότερες, αλλά και τους έξι πρώτους μήνες του 2023 το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων ήταν 14,5%, ενώ των ηλεκτροκίνητων ήταν 12,99% στην Ευρώπη. Σημειωτέον ότι το έτος 2010, προτού ξεσπάσει το dieselgate, το 70% των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνταν ήταν εφοδιασμένα με πετρελαιοκινητήρα και το υπόλοιπο περίπου 30% με βενζινοκινητήρα – τα ηλεκτροκίνητα ήταν ακόμα στα σπάργανα και μόνο κάποια υβριδικά (με πρώτο το Toyota Prius) αγοράζονταν από τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους ή τους εκκεντρικούς – τότε εν πολλοίς ταυτίζονταν εξάλλου, πλήρωνε καλά γι’ αυτό το πετρελαϊκό λόμπι και τα λεφτά του έπιαναν ακόμα τόπο.
Πολιτική η απόφαση
Για να κερδίσουν, φυσικά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα την προτίμηση των Ευρωπαίων καταναλωτών – δεδομένου ότι είναι ακόμα πολύ πιο ακριβά – οι κυβερνήσεις υιοθέτησαν γενναιόδωρα κίνητρα φορολογικά και άλλα – επιτρέπειται η κυκλοφορία τους στα κέντρα των πόλεων για παράδειγμα. Κίνητρα όμως έχουν υιοθετηθεί και για την προώθηση των υβριδικών αυτοκινήτων, εκείνων δηλαδή που συνδυάζουν έναν ηλεκτροκινητήρα με έναν παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσεως. Το μερίδιο των υβριδικών στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου εκτινάχθηκε στο 24,3% το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών κατεγράφη πάντως σε μια εντυπωσιακά δυναμική ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, στην οποία οι πωλήσεις σημείωσαν αύξηση κατά 17,8% τον Ιούνιο συγκριτικά με τον αντίστδοιχο μήνα του 2022, ενώ το πρώτο εξάμηνο σημείωσαν αύξηση κατά 17,9% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο της περυσινής χρονιάς. Παρά ταύτα, όπως επισημαίνει η ACEA, η αγορά είναι ακόμα πολύ χαμηλότερη αν συγκριθεί με τα χρόνια προτού ξεσπάσει η πανδημία της Covid.
Η Tesla το έχει «σανιδώσει»
Αν εξαιρέσει κανείς την αγορά της Νορβηγίας (μεγάλη πετρελαιοπαραγωγός μεν, αλλά ακόμα μεγαλύτερη πολέμιος των υδρογονανθράκων), στην οποία οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιστοιχούν στο… 83% του συνόλου, τα μερίδια αγοράς των ηλεκτρικών είναι ανάλογα στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες: 15,5 % στη Γαλλία, 15,8 % στη Γερμανία, 16,1 % στη Βρετανία.
Σε επίπεδο κατασκευαστών η αμερικανική Tesla εμφανίζει τη μεγαλύτερη δυναμική (και) στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, με υπερδιπλάσια αύξηση των πωλήσεών της το πρώτο εξάμηνο του έτους συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Την εκπληκτική της επίδοση η εταιρεία του Μασκ πέτυχε βέβαια και με την πολιτική τιμών που ακολουθεί, αφού έπειτα από τις ΗΠΑ και την Κίνα διέθεσε τα μοντέλα της με σημαντικές εκπτώσεις και στην Ευρώπη. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η Tesla μείωσε κατά 20% την τιμή του πλέον δημοφιλούς Model 3. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πάντως, το μερίδιο της Tesla που παράγει μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα, είναι μολις 2,8%.
Είναι πολύ μικρό το ποσοστό αν συγκριθεί με το 25,8% που κατέχει η ηγέτιδα δύναμη της αυτοκίνησης στην Ευρώπη, η Volkswagen. Η γερμανική φίρμα αύξησε κατά 25,4% τις πωλήσεις της σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η γαλλική Renault αύξηση επίσης κατά ανάλογο ποσοστό (24,1%) τις πωλήσεις της. Μιλάμε για τις επωνυμίες, όχι για τους ομίλους. Τη μεγαλύτερη εξάλλου αύξηση πωλήσεων (30,1%) το πρώτο εξάμηνο του έτους από όλες τις φίρμες πέτυχε η θυγατρική της Renault, Dacia.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης