
Αυξήθηκε σε πλοία και χωρητικότητα ο ελληνόκτητος στόλος, ενώ μειώθηκε ελαφρώς ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών, σύμφωνα με την έκθεση της Petrofin Research που δόθηκε πριν από λίγο στη δημοσιότητα. Ειδικότερα όπως σημειώνεται όλοι οι τύποι πλοίων και μεγέθους αυξήθηκαν κατά 2,8%, με τον αριθμό τους να φτάνει τα 6.409 πλοία στο τέλος του 2022 από 6.123 το 2021. Κατά συνέπεια, το μέσο μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε σε 72,5 χιλιάδες τόνους DWT.
Η ηλικία αυξήθηκε επίσης στα 14,1 έτη, κάτι που είχαμε να δούμε από το 2014. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έδειξαν μια προτίμηση για μεταχειρισμένο τονάζ, καθώς οι αποφάσεις για νεότευκτα πλοία δεν λαμβάνονται εύκολα ενόψει των νέων τεχνολογιών που δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί και θα οδηγήσουν τον στόλο σε μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2050.
Επίσης καταγράφεται μια σχετικά μικρή αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού στόλου κατά 3%. Σε απόλυτους αριθμούς, ο στόλος αυξήθηκε κατά 286 μονάδες όλων των τύπων και μεγεθών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του μέσου μεγέθους του πλοίου και μια αύξηση της ηλικίας του στόλου κατά λίγο περισσότερο από ένα έτος.
Ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών μειώθηκε σε 599, αντιστρέφοντας την αργή αύξηση των τελευταίων τριών ετών. Το 2021 υπήρχαν 607 ελληνικές εταιρείες από το χαμηλό των 588 το 2018, αλλά μειωμένες από το ιστορικό υψηλό του 1998. Η τάση για ενοποιήσεις εταιρειών συνεχίζεται.
Όσον αφορά το μέγεθος των εταιρειών, ο αριθμός των εταιρειών με 25+ πλοία συνέχισε να αυξάνεται σε 56 το 2022, από 54 το 2021, σηματοδοτώντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ. Από άποψη χωρητικότητας είναι αυξημένες κατά 18,17 εκατ. τόνους DWT από 2021.

Οι πλοιοκτήτες άνω του 1 εκατ. τόνων, μειώθηκαν κατά 4 σε 78, έναντι 82 το 2021, 80 το 2020, 81 το 2019. Το ποσοστό τους επί του στόλου είναι επίσης ελαφρώς μειωμένο σε 78,3% έναντι 79% το 2021. Το 80% του μεριδίου των εκατομμυριούχων τόνων εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο.
Ο αριθμός των εταιρειών που διαχειρίζονται πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, και έπεσαν κάτω από τις 100 στις 99, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2008-2009 . Αυτό αντικατοπτρίζει τον σκεπτικισμό που κρύβεται πίσω από την παραγγελία νεότευκτων πλοίων που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου.
Η αύξηση της ηλικίας που ξεκίνησε το 2018 συνεχίζεται. Η συνολική ηλικία του συνόλου του ελληνικού στόλου το 2022 ήταν 14,1, έναντι έναντι 13 το 2021 και 13,2 το 2020.

Επίσης σύμφωνα με την Petrofin μεγάλη πτώση σημειώνεται στον αριθμό των μικρότερων εταιρειών (με 1-2 πλοία) που βρίσκονται για πρώτη φορά κάτω από τις 200 και διαμορφώθηκαν στις 191 το 2022. Επίσης, σημαντική μείωση σημειώνεται στις εταιρείες 3-4 πλοίων, οι οποίες μειώνονται σε 115 το 2022 από 131 το 2021.
Οι εταιρείες με στόλο 9-15 πλοία σημείωσαν αλματώδη άνοδο σε 78 το 2022 από 66 το 2021, ενώ ο αριθμός των εταιρειών με 16-24 πλοία καθώς και ο αριθμός των εταιρειών 5-8 πλοίων είναι σταθερός.
Οι εταιρείες με στόλο 25+ πλοίων συνέχισαν την άνοδό τους το 2022 σε 56 έναντι 54 το 2021. Και πάλι, ο υψηλότερος αριθμός από 1998


Latest News

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο