![Ρωσία: Γιατί η Μόσχα απειλεί με κλιμάκωση στη Μαύρη Θάλασσα;](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/sitira-768x479-1.jpg)
Σε έναν πόλεμο δεν μπορεί η μία πλευρά να κηρύξει μονομερώς άτομα ή οργανώσεις ως θεμιτούς στόχους πολέμου. Αυτό υπογραμμίζει ο Γιοχάνες Πέτερς, ειδικός σε θέματα ασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Κιέλου, και προσθέτει: «Εάν η Ρωσία θεωρεί τα πλοία ως νόμιμους στόχους, αυτά εξακολουθούν να απέχουν και πάλι πολύ από το να είναι νόμιμοι στόχοι. Μια επίθεση της Ρωσίας κατά εμπορικών πλοίων σε διεθνή δρομολόγια δεν θα επιτρεπόταν από το διεθνές δίκαιο, ούτε από το διεθνές δίκαιο του πολέμου». Η απλή υποψία ότι ένα πολιτικό πλοίο μπορεί να μεταφέρει στρατιωτικό φορτίο δεν θα δικαιολογούσε επίθεση εναντίον του.
Μετά την απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία για τα σιτηρά, το Υπουργείο Άμυνας της Μόσχας είχε δηλώσει ότι από τις 20 Ιουλίου και μετά όλα τα πλοία που διαπλέουν τη Μαύρη Θάλασσα προς τα ουκρανικά λιμάνια θα θεωρούνται ως δυνητικοί μεταφορείς στρατιωτικού φορτίου. Οι χώρες των σημαιών των πλοίων θα κατατάσσονταν τότε ως «εμπλεκόμενες στη σύγκρουση στην Ουκρανία» στο πλευρό του Κιέβου.
ΟΗΕ: Απαράδεκτες οι ρωσικές απειλές κατά πλοίων μεταφοράς σιτηρών
Τι επιτρέπεται να κάνουν τα αντιμαχόμενα μέρη;
Ο Βολφ Χάιντσελ φον Χάινεγκ, καθηγητής Διεθνούς Δικαίου στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Βιαντρίνα στη Φρανκφούρτη, διευκρινίζει ότι σύμφωνα με το δίκαιο του ναυτικού πολέμου, η εμπόλεμη πλευρά μπορεί σε κάθε περίπτωση να ερευνήσει όλα τα πλοία που κατευθύνονται προς εχθρικό έδαφος. Εάν βρεθούν τα λεγόμενα λαθραία εμπορεύματα, αυτό θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί. Ωστόσο είναι απαραίτητο να υπάρχει εκ των προτέρων ένας κατάλογος των εμπορευμάτων που δεν επιτρέπεται να μεταφερθούν.
«Εάν ένα πλοίο, το οποίο δεν είναι εχθρικό εμπορικό πλοίο αλλά ουδέτερο εμπορικό πλοίο, διαπιστωθεί ότι μεταφέρει τέτοιο φορτίο, το εμπόλεμο μέρος θα μπορούσε να καταλάβει το πλοίο, αλλά όχι να του επιτεθεί. Μια επίθεση θα ήταν επιτρεπτή μονάχα εάν το πλοίο συνέβαλε αποτελεσματικά στη στρατιωτική δράση του εχθρού, για παράδειγμα μεταφέροντας πληροφορίες στρατιωτικής σημασίας ή τοποθετώντας νάρκες. Τότε το πλοίο θα ήταν ευάλωτο σε επίθεση. Το γεγονός και μόνο ότι βρίσκεται εν πλω στη Μαύρη Θάλασσα δεν σημαίνει ότι μπορεί να θεωρηθεί νόμιμος στόχος», εξηγεί ο εμπειρογνώμονας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό ισχύει και για τη δήλωση του ουκρανικού Υπουργείου Άμυνας στις 20 Ιουλίου, σύμφωνα με την οποία όλα τα πλοία που καταπλέουν σε ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα καθώς και σε λιμάνια στα προσαρτημένα εδάφη, από τις 21 Ιουλίου θα θεωρούνται από το Κίεβο ως πλοία μεταφοράς στρατιωτικού υλικού. Ο Χάιντσελ φον Χάινεγκ τονίζει πάντως πως το γεγονός ότι ένα πλοίο μεταφέρει στρατιωτικό εξοπλισμό πρέπει να βασίζεται σε γεγονότα και όχι σε εικασίες.
Εάν η Ρωσία δεν δημοσιεύσει εκ των προτέρων κατάλογο απαγορευμένων φορτίων, τότε δεν θα υπάρξουν αντικείμενα που απαγορεύεται να μεταφερθούν και τα πλοία που κατευθύνονται προς την Ουκρανία δεν θα επιτρέπεται να κατακρατούνται από τη Ρωσία. Ωστόσο θα μπροούσαν οι ένοπλες δυνάμεις να σταματούν τα πλοία για έρευνα. «Μια ομάδα πηγαίνει στο πλοίο, εξετάζει τι υπάρχει εκεί και αν δεν εμπλέκεται σε δραστηριότητες υπέρ της Ουκρανίας, τότε θα πρέπει να απελευθερωθεί», λέει ο φον Χάινεγκ.
Ποιοι είναι οι στόχοι της Ρωσίας;
Σύμφωνα με τον Γιοχάνες Πέτερς, θέτοντας υπό απειλή το διεθνές εμπόριο, η Ρωσία δεν θέλει πρωτίστως να αποδυναμώσει την Ουκρανία, αλλά μάλλον να πείσει τη Δύση να χαλαρώσει τις κυρώσεις, χρησιμοποιώντας έτσι την πείνα ως όπλο. «Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ρωσίας, η απειλή των μέτρων είναι αρκετή για να κάνει τις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και τους ασφαλιστές πλοίων, να μην θέλουν πλέον να αναλάβουν αυτό το ρίσκο και έτσι να καταστήσουν αδύνατο για την Ουκρανία να συνεχίσει να εξάγει σιτηρά», αναφέρει ο ειδικός. Και η Μόσχα έχει σαφείς απαιτήσεις: την επαναφορά της ρωσικής αγροτικής τράπεζας “Rosselchosbank” στο σύστημα SWIFT και την ευκολότερη εξαγωγή λιπασμάτων.
Η λήξη της συμφωνίας για τα σιτηρά αποτελεί μια ευπρόσδεκτη ευκαιρία για τη Ρωσία να θέσει για άλλη μία φορά τον δυτικό κόσμο υπό μη στρατιωτική πίεση, λέει ο Πέτερς. Κατά την άποψή του, οι εντεινόμενες επιθέσεις στην Οδησσό αποτελούν μέρος αυτής της ρωσικής στρατηγικής, «προκειμένου να εμποδιστεί η ναυτιλία να επιλέξει εναλλακτικές διαδρομές μετά από πρόσκληση της Ουκρανίας, οι οποίες πράγματι συζητούνται».
Τι πρέπει να κάνει τώρα η Δύση;
Ο Πέτερς τονίζει ότι η Δύση πρέπει τώρα να αποφασίσει αν θα δώσει στρατιωτική συνοδεία σε διεθνή εμπορικά πλοία, εφόσον αυτό χρειαστεί, ενδεχόμενο που συζητείται επί του παρόντος. Ωστόσο θεωρεί ότι αυτό είναι δύσκολα εφαρμόσιμο. Πρώτον, η Τουρκία θα πρέπει να συμφωνήσει με την παρουσία ορισμένων στρατιωτικών σκαφών στη Μαύρη Θάλασσα. Επιπλέον θα πρέπει να καθοριστούν συγκεκριμένες διαδρομές και άλλα τεχνικά ζητήματα. Ταυτοχρόνως ο κίνδυνος θα ήταν πολύ μεγάλος για τα δυτικά κράτη να εμπλακούν – έστω και κατά λάθος – σε άμεσες πολεμικές ενέργειες με ρωσικά πολεμικά πλοία. «Από την αρχή του πολέμου, τόσο η Ρωσία όσο και η Δύση προσπάθησαν να αποφύγουν μια τέτοια κλιμάκωση», επισημαίνει ο ειδικός.
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Πηγή: Deutsche Welle
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου