
Έχοντας πορευτεί με αρχή ότι «κάθε κέρδος είναι μια αδικία για κάποιον», ο άνθρωπος που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην παγκόσμια ιστορία του επιχειρείν, ο Αριστοτέλης Ωνάσης, αυτός τον οποίον «αγαπούσαν να μισούν» οι ισχυροί του πλανήτη -οι περισσότεροι, όμως, χρειάστηκε να συνεργαστούν μαζί του- έζησε μια ζωή σαν παραμύθι, δημιούργησε από το μηδέν μια αμύθητη περιουσία, έναν στόλο από δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία, μεγαλύτερο από εθνικούς στόλους κρατών, απόλαυσε την απόλυτη χλιδή, τον έρωτα, έζησε έντονα και έφυγε έχοντας βιώσει την πιο τραγική μοίρα που μπορεί να βρει άνθρωπο, την απώλεια του παιδιού του.
Ολυμπιακή Αεροπορία: 66 χρόνια από την πρώτη πτήση – Ο Ωνάσης, το Δημόσιο και η ιδιωτικοποίηση
Για τους περισσότερους είναι λίγο έως πολύ γνωστή η θρυλική ζωή και το τέλος του Αριστοτέλη Ωνάση. Δεν είναι, όμως, πολλοί εκείνοι οι οποίοι γνωρίζουν πώς συνδέεται το όνομά του και η οικονομική επιτυχία του με την ιστορική συγκυρία που έμεινε γνωστή ως κρίση του Σουέζ. Αυτή η συγκυρία, όχι μόνο τον έσωσε από βέβαιη χρεοκοπία, αλλά τον ανέδειξε και στον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο.
Στον δρόμο προς τη χρεοκοπία
Το 1956, όλα εδειχναν ότι ο Ωνάσης όδευε με μαθηματική ακρίβεια προς τη χρεοκοπία, όταν οι αμερικανικές πετρελαϊκές που είχαν το αποκλειστικό δικαίωμα παραγωγής του σαουδαραβικού πετρελαίου τον τον απέκλεισαν από τη μεταφορά πετρελαίου, για τη συμφωνία του με τον βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας η οποία του έδινε το αποκλειστικό δικαίωμα να μεταφέρει με τα πλοία του τα τεράστια αποθέματα πετρελαίου της χώρας για 30 χρόνια.
Οι πετρελαϊκές δήλωσαν την έντονη δυσαρέσκειά τους τόσο στη Σαουδική Aραβία όσο και στην αμερικανική κυβέρνηση, διαμηνύοντας στον Ωνάση ότι όταν τα πλοία του θα πήγαιναν εκεί να παραλάβουν πετρέλαιο, δεν θα του έδιναν. Eπίσης, ο υπουργός Eξωτερικών της Aμερικής ειδοποίησε τους Άραβες ότι αν επέμεναν στη συμφωνία με τον Ωνάση, οι αμερικανικές εταιρείες θα σταματούσαν την παραγωγή πετρελαίου στη χώρα του. Αυτό οδήγησε στην ακύρωση της συμφωνίας, ενώ οι αμερικανικές πετρελαϊκές διέκοψαν κάθε συνεργασία με τον Έλληνα εφοπλιστή.
Όποτε έληγε ένα ναυλοσύμφωνο, δεν του το ανανέωναν –και το έδιναν σε άλλους εφοπλιστές, αποτέλεσμα στο τέλος του 1955, ο μισός στόλος των δεξαμενοπλοίων του Ωνάση να βρίσκεται σε ακινησία και μεγάλο μέρος τους υποθηκευμένο για δάνεια που είχε πάρει από τράπεζες.
«Οι κρίσεις γεννούν κροίσους»
Ποιος θα το φανταζόταν ότι η «κρίση του Σουέζ», όπως έχει καταχωρισθεί στην ιστορία, θα ήταν «μάννα εξ ουρανού» για τον Ωνάση, που τον έσωσε από την οικονομική καταστροφή.
Στις 26 Ιουλίου 1956 η Αίγυπτος ανακοινώνει την κρατικοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ, που βρισκόταν κυρίως υπό βρετανικό και γαλλικό έλεγχο. Η διένεξη που ακολούθησε με το Ισραήλ, τη Γαλλία και τη Βρετανία με την απαγόρευση της διέλευσης ισραηλινών πλοίων οδήγησε σε κλείσιμο της διώρυγας, εμποδίζοντας την κίνηση όλων των πλοίων για τους επόμενους έξι μήνες, τα οποία ήταν αναγκασμένα να κάνουν τον κύκλο της Αφρικής.
Ήταν η μεγάλη ευκαιρία για τον Ωνάση ο οποίος έχοντας πολλά πλοία χωρίς συμβόλαια μπορούσε να τα ναυλώσει όσο ήθελε για να καλύψει τη ζήτηση. Εκείνη την εποχή, το κόστος μεταφοράς πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία στην Ευρώπη ήταν 4 δολάρια ανά τόνο.
Σύντομα, ο Ωνάσης άρχισε να χρεώνει περισσότερα από 60 δολάρια, που του απέφεραν περισσότερα από 2 εκατομμύρια δολάρια σε κέρδη για κάθε ταξίδι με δεξαμενόπλοιο. Υπολογίζεται ότι σε μόλις ένα χρόνο κέρδισε 70 εκατομμύρια δολάρια. Όχι μόνο αποπλήρωσε τα χρέη του προς τις τράπεζες, αλλά παρήγγειλε και νέα πλοία. Μόλις είχε ξεκινήσει η πορεία προς την κορυφή του πλούτου…


Latest News

Αγορά εργασίας σε ρευστότητα: Η έλλειψη ταλέντων και η επίδραση της ΑΙ στην παραγωγικότητα
Η επανάσταση της GenAI θα μπορούσε να συνεισφέρει 1,7 έως 3,4 τρισεκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο ΑΕΠ έως το 2035,

Η Airbus δεν έχει εκμεταλλευτεί πλήρως την αδυναμία της Boeing
Τα πρόσφατα ετήσια αποτελέσματα των κατασκευαστών αεροπλάνων επιβεβαίωσαν την άνοδο της Airbus έναντι της Boeing

Ιλον Μασκ: Λιτότητα για όλους πλην βουλευτών και γερουσιαστών
Ο Ιλον Μασκ θέλει να δώσει αυξήσεις στους εκλεγμένους εκπροσώπους του αμερικανικού λαού για να καταπολεμήσει τη διαφθορά

Τζακ Μα: Η μεγάλη επανεμφάνιση του ιδρυτή της Alibaba
Η εταιρεία κολοσσός επενδύει 52 δις δολάρια στην τεχνητή νοημοσύνη - Νέα στρατηγική από το Πεκίνο υπό τις απειλές των ΗΠΑ

Ο CEO της DT θέλει έναν... Μασκ για την Ευρώπη - «Αυτό που χρειάζεται είναι ένα DOGE»
Ο CEO της Deutsche Telekom, Τιμ Χότζες, έκανε μια έντονη έκκληση για μείωση της γραφειοκρατίας στην Ευρώπη στις τηλεπικοινωνίες

Η πολυτέλεια στους αιθέρες - Τι ζητούν οι πλούσιοι στις ιδιωτικές πτήσεις
Μια εταιρεία που πραγματοποιεί περισσότερες από 500 ιδιωτικές πτήσεις την ημέρα δείχνει τι πραγματικά θέλουν οι πλούσιοι επιβάτες

Οι δασμοί Τραμπ θα ακριβύνουν βενζίνη και ρεύμα στις ΗΠΑ - Η προειδοποίηση καναδού υπουργού
Ο Τραμπ απειλεί με σαρωτικούς δασμούς 25% τα αγαθά που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό

Η κρίση χρέους των ΗΠΑ θα έρθει ξαφνικά σαν «έμφραγμα» - SOS από τον Ντάλιο
Ο Ρέι Ντάλιο μιλά για τον χρυσό, το Bitcoin και γιατί η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ πρέπει να ασχοληθεί με τη μείωση του ελλείμματος

Δόγμα Τραμπ: O νικητής τα παίρνει όλα, ο χαμένος δεν παίρνει τίποτα
Η διεθνής πολιτική μετατρέπεται σε παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος σύμφωνα με το δόγμα Τραμπ - Το κέρδος του ενός είναι η απώλεια του άλλου

Σταθερή η βιομηχανική παραγωγή στις ΗΠΑ, έρχεται η καταιγίδα των δασμών
O δείκτης μεταποίησης PMI στις ΗΠΑ υποχώρησε στις 50,3 μονάδες τον περασμένο μήνα από 50,9 μονάδες τον Ιανουάριο