
Πληρώνοντας πολύ πιο ακριβά σε σχέση με πέρσι οι καταναλωτές έβαλαν σημαντικά λιγότερα ψώνια στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο εξάμηνο, πολλά εξ αυτών αναγκαστικά από το ράφι της ιδιωτικής ετικέτας.
Τρόφιμα: Τριπλός εφιάλτης με την ακρίβεια στα ράφια
Με βάση τα τελευταία στοιχεία, που έχει στη διάθεσή της η NielsenIQ, και στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται και τα πραγματικά δεδομένα από το discount κανάλι, η πληθωριστική ανάπτυξη συνεχίζεται με την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να εμφανίζει θετικές επιδόσεις σε αξία στο +8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 (στοιχεία YTD έως 02 Ιουλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Τα σούπερ μάρκετ σε αυτό το διάστημα έβαλαν στα ταμεία τους μισό δισ. ευρώ επιπλέον.
Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα.
Εξετάζοντας στη συνέχεια τις πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο των FMCGs (στοιχεία YTD έως 18 Ιουνίου), αυτές παρουσιάζουν αρνητική τάση, στο -2,5% γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Διψήφιο ποσοστό αύξησης στις τιμές
Επικεντρώνοντας την ανάλυσή των διαθέσιμων δεδομένων στο κομμάτι της εξέλιξης των τιμών, μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα (+11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου).
Προτίμηση στα hypermarkets λόγω προσφορών
Αποδομώντας την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων προκύπτουν ορισμένα επίσης ενδιαφέροντα ευρήματα, σύμφωνα με τη NielsenIQ.
Ειδικότερα, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Hypermarkets, καταστήματα άνω των 2,500 τ.μ.), στο +13,4%, γεγονός που οφείλεται, ενδεχομένως στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερες προσφορές, καθώς και πιο χαμηλές/ανταγωνιστικές τιμές.
Ο τουρισμός ανεβάζει τις πωλήσεις
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+14,2% και +10,0% αντίστοιχα).
Αυξάνονται οι πωλήσεις των PL που γίνονται ολοένα ακριβότερα
Οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το λεγόμενο “out of pocket” ανά αγοραστικό ταξίδι, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους, συνεχίζουν να είναι η πιο φτηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε ένα μερίδιο αγοράς στο 24,8%.
Το μερίδιο αυτό μάλιστα, αν το εξετάσουμε για την μεγάλη κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 35,2%, σχεδόν 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2022.
Εκτινάχθηκαν οι προσφορές
Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές, με το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά να έχει φτάσει για το πρώτο εξάμηνο του έτους το εντυπωσιακό ποσοστό του 69,3% για τα επώνυμα FMCG προϊόντα.


Latest News

Οδηγός για τα καταπατημένα - Πώς θα αποκτήσετε τίτλους ιδιοκτησίας
10+3 ερωταπαντήσεις για την απόκτηση των τίτλων ιδιοκτησίας για καταπατημένα ακίνητα – Οι ημερομηνίες «κλειδιά» για την εξαγορά και η διαδικασία για την κατοχύρωση της περιουσίας

Οι «αστερίσκοι» στον δρόμο για το δημόσιο χρέος μέχρι το 2032
Ακόμη και αν αυτή η κυβερνητική πρόβλεψη για δημόσιο χρέος στο 140% του ΑΕΠ το 2027 καταστεί γεγονός, το ελληνικό χρέος θα παραμένει το υψηλότερο στην ευρωζώνη

Κίνητρα για επενδύσεις σε παραμεθόριες περιοχές - Τι περιλαμβάνεται
Παρεμβάσεις για τον παραγωγικό μετασχηματισμό σε τμήματα της χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικά και δημογραφικά προβλήματα

Πιερρακάκης στην εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ: Δεν σκοπεύουμε να μεταφέρουμε το βάρος στις επόμενες γενιές
Ιδιαίτερη μνεία στην εξυγίανση του τραπεζικού τομέα έκανε ο Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στο πλαίσιο της εαρινής συνόδου του ΔΝΤ

Σκέρτσος: Οι 10 πολιτικές της κυβέρνησης για προσιτή στέγη
Ανάρτηση του υπουργού Επικρατείας Ακη Σκέρτσου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Το δημογραφικό υπονομεύει την ανάπτυξη - Καμπανάκι από το ΚΕΠΕ
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική αγορά εργασίας –και συνολικά η χώρα– είναι το δημογραφικό, τονίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΕ, Παναγιώτης Λιαργκόβας
![ΔΝΤ: Καμπανάκι για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Καμπανάκι ΔΝΤ για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες - Τι λέει για την Ελλάδα [γράφημα]
Το ΔΝΤ προβλέπει πλέον ότι το παγκόσμιο δημόσιο χρέος θα αυξηθεί κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες φέτος

Τα 2+1 ατού για την προσέλκυση νέων επενδύσεων – Το στοίχημα της Ελλάδας
Τι λένε παράγοντες της αγοράς για την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρήσει τους ανοδικούς ρυθμούς ανάπτυξης – Το αγκάθι της αβεβαιότητας

Πιερρακάκης: Δεν δίνουμε υποσχέσεις – Δίνουμε λύσεις
Τι αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης για τα μέτρα ενίσχυσης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση

Σε δημόσια διαβούλευση ο νέος αναπτυξιακός - Τα 12 καθεστώτα κρατικής ενίσχυσης
Σκοπός του σχετικού σχεδίου νόμου είναι η προσαρμογή στις νέες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας