Πληρώνοντας πολύ πιο ακριβά σε σχέση με πέρσι οι καταναλωτές έβαλαν σημαντικά λιγότερα ψώνια στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο εξάμηνο, πολλά εξ αυτών αναγκαστικά από το ράφι της ιδιωτικής ετικέτας.
Τρόφιμα: Τριπλός εφιάλτης με την ακρίβεια στα ράφια
Με βάση τα τελευταία στοιχεία, που έχει στη διάθεσή της η NielsenIQ, και στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται και τα πραγματικά δεδομένα από το discount κανάλι, η πληθωριστική ανάπτυξη συνεχίζεται με την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να εμφανίζει θετικές επιδόσεις σε αξία στο +8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 (στοιχεία YTD έως 02 Ιουλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Τα σούπερ μάρκετ σε αυτό το διάστημα έβαλαν στα ταμεία τους μισό δισ. ευρώ επιπλέον.
Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα.
Εξετάζοντας στη συνέχεια τις πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο των FMCGs (στοιχεία YTD έως 18 Ιουνίου), αυτές παρουσιάζουν αρνητική τάση, στο -2,5% γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Διψήφιο ποσοστό αύξησης στις τιμές
Επικεντρώνοντας την ανάλυσή των διαθέσιμων δεδομένων στο κομμάτι της εξέλιξης των τιμών, μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα (+11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου).
Προτίμηση στα hypermarkets λόγω προσφορών
Αποδομώντας την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων προκύπτουν ορισμένα επίσης ενδιαφέροντα ευρήματα, σύμφωνα με τη NielsenIQ.
Ειδικότερα, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Hypermarkets, καταστήματα άνω των 2,500 τ.μ.), στο +13,4%, γεγονός που οφείλεται, ενδεχομένως στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερες προσφορές, καθώς και πιο χαμηλές/ανταγωνιστικές τιμές.
Ο τουρισμός ανεβάζει τις πωλήσεις
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+14,2% και +10,0% αντίστοιχα).
Αυξάνονται οι πωλήσεις των PL που γίνονται ολοένα ακριβότερα
Οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το λεγόμενο “out of pocket” ανά αγοραστικό ταξίδι, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους, συνεχίζουν να είναι η πιο φτηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε ένα μερίδιο αγοράς στο 24,8%.
Το μερίδιο αυτό μάλιστα, αν το εξετάσουμε για την μεγάλη κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 35,2%, σχεδόν 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2022.
Εκτινάχθηκαν οι προσφορές
Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές, με το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά να έχει φτάσει για το πρώτο εξάμηνο του έτους το εντυπωσιακό ποσοστό του 69,3% για τα επώνυμα FMCG προϊόντα.
Latest News
«Βόμβα» για το εμπόριο τα ενοίκια – Οι ιδιοκτήτες ζητούν διπλάσιες τιμές [γραφήματα]
Για εκτόξευση των τιμών στα ενοίκια μιλούν οι έμποροι – Φόβοι ότι οι πολυεθνικές θα μονοπωλήσουν τους δημοφιλείς δρόμους
Τα βήματα για την εξαγορά καταπατημένων ακινήτων - Τι πρέπει να κάνετε
Άνοιξε η ψηφιακή πλατφόρμα για τα καταπατημένα ακίνητα - Το τίμημα εξαγοράς προσδιορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία
Αποπληρωμή ακριβών δανείων και το 2025 προγραμματίζει το υπουργείο Οικονομικών - Το σχέδιο
Το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει αφενός να υπάρξει μια ελάφρυνση στο κόστος εξυπηρέτησης των τόκων, αφετέρου κυρίως να δοθεί ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές
Black Friday: Ξεκινούν οι εκπτώσεις στα καταστήματα - Οι 9 συστάσεις του ΙΝΚΑ
Θεσμός και στην Ελλάδα έχει γίνει η Black Friday - Έλεγχοι παντού για παραπλανητικές εκπτώσεις, τι να προσέχετε
Έρχονται πρόστιμα στους οδηγούς ταξί - Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ έχουν ήδη κάνει συστάσεις
Από 18 Νοεμβρίου όσοι οδηγοί ταξί δεν έχουν το αυτοκόλλητο στα οχήματά τους θα επιβάλλεται πρόστιμο -Τι πρέπει να κάνουν
Αρχές Ιανουαρίου το «Σπίτι μου 2» - Οι αλλαγές και οι νέοι δικαιούχοι
Ο αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας Νίκος Παπαθανάσης μίλησε για το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» - Ποιους αφορά
Επίδομα θέρμανσης: Τα βήματα για αίτηση -Τι ισχύει για 1,3 εκατ. νοικοκυριά
Οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης μπορούν να υποβάλλονται έως τις 6 Δεκεμβρίου - Τι προτιμούν οι καταναλωτές
Ο «χάρτης» πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ - Ποιοι έχουν λαμβάνειν μέχρι 22 Νοεμβρίου
Αναλυτικά τα ποσά και οι δικαιούχοι των πληρωμών e-EΦΚΑ και ΔΥΠΑ
Κλείνει η στρόφιγγα στο Airbnb - Σε ποιες περιοχές δεν θα δίνονται νέες άδειες
«Παγώνει» για ένα χρόνο η έκδοση νέων αδειών Airbnb για ιδιοκτήτες που θέλουν να μπουν στην πλατφόρμα
Πώς σχολιάζει το υπουργείο Οικονομίας την έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η Ελλάδα κλείνει την ψαλίδα με την Ευρώπη