Θα επηρεάσει άραγε μελλοντικά η κλιματική αλλαγή τoν τουρισμό στη Μεσόγειο και πόσο; Το ερώτημα τίθεται ολοένα και συχνότερα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (European Travel Commission-ETC), αλλά και οι ειδικοί είναι μάλλον καθησυχαστικοί για το άμεσο μέλλον. Bλέπουν όμως μετατόπιση των τουριστικών ροών προς τη Μεσόγειο πριν και μετά το καλοκαίρι και μερικώς προς τις χώρες του βορρά.
Το πανεπιστήμιο της Βέρνης διαπίστωνε ήδη το 2010 ότι στην ανατολική Μεσόγειο οι καύσωνες, η ένταση και η διάρκειά τους είχαν σχεδόν 7πλασιαστεί από το 1960, εν τούτοις οι «βορείως των Άλπεων» Ευρωπαίοι συνεχίζουν και φέτος να την κατακλύζουν. Η ελβετική εφημερίδα «Neue Züricher Zeitung» (NZZ) αναρωτιόταν όμως πρόσφατα: «Θα χάσουν οι διακοπές στη Μεσόγειο την γοητεία τους σε μερικές δεκαετίες αν οι θερμοκρασίες γίνουν όπως της Ερυθράς Θάλασσας;», εκτιμώντας πως «μακροπρόθεσμα η κλιματική αλλαγή θα αλλάξει τον τουρισμό της Μεσογείου». Επίσης, η βιεννέζικη «Der Standard» φιλοξενούσε άρθρο με τίτλο «Να εξακολουθήσουμε να πηγαίνουμε για καλοκαιρινές διακοπές στο νότο; Τα υπέρ και τα κατά».
Ποιες ελληνικές θάλασσες «έβρασαν» [χάρτες]
Αναγνώστης της αποφαινόταν επιγραμματικά ότι «ο βορράς είναι ο νέος νότος». Η Βαυαρική Ραδιοφωνία (ΒR) πιθανολογούσε ότι στο μέλλον «η πλειοψηφία των τουριστών θα κάνει διακοπές στην Β. Γερμανία, την Σκανδιναβία ή τις χώρες της Βαλτικής», ενώ και το γερμανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο ZDF έθετε το ερώτημα εάν «Θα προτιμά κανείς τη Μεσόγειο το 2050» ή οι τουρίστες «θα κατευθυνθούν προς τον βορρά για να αποφύγουν τους καύσωνες».
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (European Travel Commission-ETC) «προορισμοί όπως η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Ιρλανδία και η Δανία απολαμβάνουν αυξανόμενης δημοτικότητας». Ο διευθυντής της Miguel Sanz δήλωσε μάλιστα στην γερμανική ταξιδιωτική ιστοσελίδα «Reisereporter» ότι «οι απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες θα έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στις αποφάσεις των ταξιδιωτών στο μέλλον». Προς το παρόν πάντως οι δημοσκοπήσεις της ETC δείχνουν πως Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, Κροατία και Ελλάδα εξακολουθούν να είναι οι πιο δημοφιλείς ταξιδιωτικοί προορισμοί για τους Ευρωπαίους του βορρά.
«Μια εποχή φτάνει στο τέλος της»
Πιο δραματική ήταν η εκτίμηση του Γερμανού υπουργού Υγείας Καρλ Λάουτερμπαχ: «Μια εποχή φτάνει στο τέλος της», έγραψε προ ημερών στο τουίτερ θέτοντας υπό αμφισβήτηση το μέλλον της Ιταλίας, όπου έκανε διακοπές, ως τουριστικού προορισμού. Η αντίδραση της Ιταλίδας υπουργού Τουρισμού Ντανιέλα Σαντανσέ, ήταν άμεση: «Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει ολόκληρο τον πλανήτη, όλοι προσπαθούμε να την αντιμετωπίσουμε και ελπίζουμε ότι οι Γερμανοί θα συνεχίσουν να έρχονται – ο Λάουτερμπαχ επίσης». Σε έκθεσή του το υπουργείο της προειδοποιεί πάντως ότι οι αλλοδαποί τουρίστες θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 15% σε περίπτωση ανόδου της θερμοκρασίας κατά 2°C, κάτι που θα ισοδυναμούσε με απώλεια 15 δισ. ευρώ εσόδων ετησίως. Στην ακραία περίπτωση ανόδου κατά 4°C θα έφτανε μάλιστα τα 52 δισ. ευρώ. Φέτος αναμένεται όμως ρεκόρ στην Ιταλία με 68 εκατ. τουρίστες.
Κατά τον καθηγητή Χάραλντ Τσάις, Διευθυντή του Ινστιτούτου Τουριστικής Έρευνας στο γερμανικό Πανεπιστήμιο Χαρτς: «Η άνοδος της θερμοκρασίας θα επηρεάσει μεσοπρόθεσμα. Όσο πιο συχνοί είναι οι καύσωνες, τόσο περισσότεροι θα αναζητούν εναλλακτικές λύσεις Οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στη Βόρεια και την Βαλτική Θάλασσα, καθιστώντας την Μεσόγειο λιγότερο ελκυστική το καλοκαίρι και περισσότερο την άνοιξη και το φθινόπωρο. Θα περάσουν όμως σίγουρα μερικά χρόνια ακόμη πριν οι μεγάλες μάζες σταματήσουν να την επιλέγουν», όπως είπε στην εφημερίδα «Die Welt».
Ο Κάρλο Σπετ, ειδικός της ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής πύλης «Urlaubspiraten», με εκατομμύρια επισκέπτες, προτρέπει ήδη τους τουρίστες να κατευθυνθούν «στα βουνά», αφού οι αλπικοί προορισμοί έχουν μέση διαφορά θερμοκρασίας 6°C σε σχέση με κλασσικούς μεσογειακούς προορισμούς, επίσης να ταξιδέψουν «στην Πολωνία ή στις βαλτικές χώρες οι οποίες έχουν και σημαντικά χαμηλότερες τιμές».
Στροφή… βόρεια
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα «Reisereporter», η οποία επικαλείται στοιχεία της πλατφόρμας εξοχικών κατοικιών FeWo-direkt, τον Ιούλιο αυξήθηκε -συγκριτικά με τον Ιούνιο- το ενδιαφέρον για την Πολωνία (+70%), την Τσεχία (+90%), τη Ν. Νορβηγία (+35%) και για περιοχές της Σουηδίας (+20%), ενώ καταγράφηκε ειδικά για την Småland ο ίδιος αριθμός αναζητήσεων με την ισπανική Τενερίφη και μεγαλύτερος από το δημοφιλές ιταλικό Ρίμινι! Αυξήθηκε επίσης για την Ρίγα της Λετονίας (+25%), το Ταλίν της Εσθονίας (+25%), το Εδιμβούργο της Σκωτίας (+20%), αλλά και για τη Β. Ισπανία κατά 15-20%. «Ωστόσο, συνολικά ο αριθμός των αναζητήσεων για τη Μεσόγειο παρέμεινε σταθερά υψηλός. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη μείωσης του ενδιαφέροντος». Αυτό επιβεβαιώνει και η Γερμανική Ταξιδιωτική Ένωση (DRV) με την ενθαρρυντική για την περιοχή μας διαπίστωση ότι «οι τουριστικοί πράκτορες δεν έχουν αναφέρει ακυρώσεις λόγω ζέστης. Το ενδιαφέρον για την ανατολική Μεσόγειο είναι αρκετά μεγαλύτερο από εκείνο της δυτικής».
Ανάλογη είναι και η εκτίμηση του Τόρστεν Κίρστγκες, καθηγητή τουριστικής οικονομίας του Πανεπιστημίου του Βίλχελμσχάφεν: «Οι καύσωνες δεν θα επηρεάσουν. Η εμπειρία από φυσικές καταστροφές του παρελθόντος δείχνει ότι οι τουρίστες επιστρέφουν πολύ γρήγορα και οι οικογένειες με παιδιά μπορούν να ταξιδέψουν μόνο το καλοκαίρι. Ο ήλιος θα είναι πάντα ο καθοριστικός παράγοντας, ειδικά τώρα που ο καιρός σε μας είναι άστατος και βροχερός. Ο καιρός δεν θα είναι ποτέ σίγουρα καλός ούτε στην Γερμανία, ούτε στην Σκανδιναβία, παρά μόνο στο νότο», τόνισε σε συνέντευξή του στο γερμανικό οικονομικό περιοδικό «WirtschaftsWoche». Εξάλλου «η εμπειρία δείχνει ότι οι 40°C είναι η εξαίρεση σχεδόν παντού – και φέτος. Γενικώς η ζέστη δεν λειτουργεί αποτρεπτικά. Χώρες όπως η Ελλάδα είναι πολύ δημοφιλείς εδώ και δεκαετίες, παρόλο που κάνει πάντα πολύ ζέστη». Από την άνοδο της θερμοκρασίας θα ωφεληθούν «πιθανόν οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης, αλλά μόνο αν όντως κάνει ζέστη εκεί». Όμως, «ακόμα και αν πηγαίνουν στο νότο λιγότεροι την περίοδο αιχμής, θα πηγαίνουν πριν ή μετά, όταν έχει λιγότερο ζέστη – και σίγουρα καλύτερο καιρό από μας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες