Σε πλήρη εξέλιξη έχουν, οι δύο ενεργειακοί όμιλοι που διαθέτουν και τα μοναδικά διυλιστήρια της χώρας, τα στρατηγικα τους σχέδια για το «πρασίνισμα» των δραστηριοτήτων τους αλλά και για την παραγωγή της νέας γενιάς καυσίμων.

Η Helleniq Energy (πρώην ΕΛ.ΠΕ) και η Motor Oil αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών αερίου CO2 κατά 30% έως το 2030 και στον μηδενισμό τους μέχρι το 2050 μέσα από επενδυτικά προγράμματα συνολικού ύψους 8 δις. ευρώ (από 4 δις. ευρώ ο κάθε όμιλος).

ΕΛΕΤΑΕΝ: Αυξήθηκαν κατά 5,4% οι επενδύσεις στην αιολική ενέργεια το α’ εξάμηνο

H Helleniq Energy

Ειδικότερα, η Helleniq Energy μέσα από το επενδυτικό πλάνο «VISION 2025» δίνει έμφαση τόσο στην ενεργειακή αυτονομία των μονάδων διύλισης στην Ελευσίνα και τη Θεσσαλονίκη όσο και στην ανάπτυξη έργων ΑΠΕ με στόχο η εγκατεστημένη ισχύς να ανέλθει στο 1 GW (Γιγαβάτ) το 2025 από τα 341 MW (Μεγαβάτ) που είναι σήμερα.

Αξίζει να σημειωθεί πως μόλις την περασμένη εβδομάδα ο όμιλος εξασφάλισε χρηματοδότηση – πλαίσιο ύψους 766 εκ. ευρώ από την Εθνική και τη Eurobank για την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ

Τα διυλιστήρια Θεσσαλονίκης και Ελευσίνας

Για τα διυλιστήρια Θεσσαλονίκης σχεδιάζεται η ενεργειακή αυτονομία τους με τη χρήση φωτοβολταϊκών και πράσινου υδρογόνου.

Στο διυλιστήριο Ελευσίνας προγραμματίζεται έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στην μονάδα παραγωγής υδρογόνου («μπλε» υδρογόνο), το οποίο ανάλογα με τις δυνατότητες αποθήκευσης που θα δημιουργηθούν, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2027. Αντίθετα, το πιλοτικό έργο παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου, είναι σε πιο προχωρημένη φάση με τη τελική επενδυτική απόφαση να παίρνεται εντός του 2023.

Στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη το έργο για μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου diesel με συγκατεργασία βιώσιμων πρώτων υλών, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024, αλλά και επενδύσεις στα ανανεώσιμα καύσιμα, αξιοποιώντας δυνατότητες συγκατεργασίας σε

Συνολικά, η εταιρία μέσα σε σύντομο διάστημα αύξησε 12 φορές την εγκατεστημένη ισχύ έργων ΑΠΕ φτάνοντας στα 341 MW, εκ των οποίων τα 275 MW προστέθηκαν το 2022. Το χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη (Φ/Β, αιολικά και αποθήκευση) ξεπερνά ήδη τα 3,1 GW, ενώ αναβαθμίστηκε ο στόχος για 1 GW έργων σε λειτουργία μέχρι το 2025 και άνω 2 GW έως το 2030, μέσα από έναν συνδυασμό οργανικής ανάπτυξης και εξαγορών σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Η MOTOR OIL

Δυναμικά κινείται και η Motor Oil με τη ναυαρχίδα των δραστηριοτήτων της, τα διυλιστήρια της Κορίνθου, στην επίτευξη του στόχου για μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030.

Ο όμιλος με κεφάλαια 4 δις. ευρώ προχώρησε στη δημιουργία της θυγατρικής More Energyμε σκοπό την ανάπτυξη έργων ΑΠΕ, αλλά και στην εξαγορά του 75% του χαρτοφυλακίου με αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα της ANEMOS, που ανήκε στην Ελλάκτωρ. Ήδη η εγκατεστημένη ισχύς των ΑΠΕ ανέρχεται στα 800 MW και πλέον είναι πολύ κοντά στον επόμενο στόχο της παραγωγής πράσινης ενέργειας ισχύος 1 GW. Για το 2030 το στρατηγικό σχέδιο της Motor Oil είναι η λειτουργία συστημάτων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 2 GW.

Ηλεκτροκίνηση

Από τα πλάνα του ομίλου δεν λείπει και η ηλεκτροκίνηση. Έως το 2023 αναμένονται 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάσταση ταχυφορτιστών. Έως το 2030 ο στόχος είναι να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης.

Η Motor Oil επενδύει και στην κυκλική οικονομία την κυκλική οικονομία, τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς. Ενδεικτικά αναφέρονται, η εξαγορά της Verd, η Κοινοπραξία με την ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβιλικού Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis στον τομέα διαχείρισης στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων, στην εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και χρήση ΑΠΕ στις υποδομές.

Το έργο IRIS

Εξάλλου η Motor Oil στο πλαίσιο του πράσινου μετασχηματισμού της πέτυχε μία σημαντική διάκριση.

Πιο συγκεκριμένα το Tαμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέλεξε το έργο του με την επωνυμία «ΙRIS»  για χρηματοδότηση ύψους 127 εκατ. ευρώ. Το έργο IRIS αφορά στη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου της Motor Oil. Δίνεται η δυνατότητα στην εταιρεία να μειώσει ουσιαστικά το ανθρακικό της αποτύπωμα, να παράγει 56,000 τόνους ετησίως μπλε υδρογόνο που ικανοποιεί όλα τα όρια αειφορίας και τέλος να θέσει τις βάσεις για την παραγωγή e-fuels μέσω της κατασκευής και λειτουργίας νέας μονάδας παραγωγής συνθετικής μεθανόλης χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green