Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του μέλλοντος θα μπορούν να φορτίζονται με ενέργεια από τα κτήρια και τους δρόμους, εφόσον γίνει πραγματικότητα το όνειρο ερευνητών του ΜΙΤ που ανέπτυξαν το πρώτο ηλεκτρικό τσιμέντο.
Οι ανάγκες αποθήκευσης ενέργειας είναι σήμερα πιο μεγάλες από ποτέ λόγω της διάδοσης των ανανεώσιμων πηγών, οι οποίες παράγουν ρεύμα μόνο την ημέρα και όταν φυσάει. Μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί επαρκής λύση για την αποθήκευση του πλεονάσματος της παραγωγής και τη διάθεσή του στο δίκτυο ότα η ζήτηση είναι υψηλή.
Δυνητικά, η αποθηκευτική ικανότητα θα μπορούσε να αυξηθεί απεριόριστα χάρη στην νέα προσέγγιση που παρουσιάζεται στην επιθεώρηση PNAS.
Προς το παρόν, όμως, οι «μπαταρίες» τσιμέντου είναι πολύ μικρές, σε μέγεθος κουμπιού, και επαρκούν για το άναμμα μερικών λαμπτήρων LED.
Ωστόσο τα υλικά που απαιτούνται είναι φθηνά και υπάρχουν σε αφθονία, κάτι που θα διευκόλυνε την αξιοποίηση της τεχνολογίας σε μεγάλη κλίμακα, λένε οι ερευνητές.
Το ρίσκο της μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω θαλάσσης
Αγώγιμο μπετόν
Οι συσκευές τσιμέντου είναι ένα είδος πυκνωτή, διάταξη που αποθηκεύει ενέργεια συσσωρεύοντας ηλεκτρικά φορτία σε δύο παράλληλες αγώγιμες πλάκες που χωρίζονται από μικρή απόσταση.
Το πρόβλημα είναι ότι το τσιμέντο, κύριο συστατικό του μπετόν, είναι κακός αγωγός του ηλεκτρισμού. Τα τελευταία χρόνια, αναφέρει ο δικτυακός τόπος του Science, αρκετές ερευνητικές ομάδες προσπάθησαν να ξεπεράσουν το εμπόδιο ενσωματώνοντας μέσα στο μπετόν αγώγιμες μορφές του άνθρακα όπως οι νανοσωλήνες και το γραφένιο. Όμως το μεγάλο κόστος και η περιορισμένη διαθεσιμότητα αυτών των υλικών εμποδίζουν την αξιοποίηση της ιδέας.
Οι ερευνητές του ΜΙΤ χρησιμοποιούν απλή αιθάλη, μια συνηθισμένη μορφή άνθρακα που προσφέρει υψηλή ηλεκτρική αγωγιμότητα.
Για να δημιουργήσουν τις δύο αγώγιμες «πλάκες» του πυκνωτή, οι ερευνητές ανέμειξαν τσιμέντο με αιθάλη και πρόσθεσαν νερό. Το νερό αντιδρά χημικά με το τσιμέντο. Η αιθάλη όμως είναι υδρόφοβη και, αντί να διαλύεται, σχηματίζει ένα δίκτυο από πλοκάμια καθώς το μπετόν σκληραίνει. Τα πλοκάμια αυτά λειτουργούν σαν δίκτυο αγωγών.
Το «καλωδιωμένο» μπετόν κόπηκε σε φέτες πάχους ενός χιλιοστού και πλάτους ενός εκατοστού. Ανάμεσα σε δύο τέτοιες φέτες τοποθετήθηκε μια διαχωριστική μεμβράνη και ένα στρώμα ηλεκτρολύτη από νερό και χλωριούχο κάλιο.
Όταν η συσκευή φορτίζεται, θετικά φορτισμένα ιόντα από τον ηλεκτρολύτη συσσωρεύονται σε μία από τις δύο πλάκες, ενώ η άλλη συγκεντρώνει τα αρνητικά φορτισμένα ιόντα. Η ενέργεια αποθηκεύεται έτσι στο ηλεκτρικό πεδίο που σχηματίζεται ανάμεσα στις δύο πλάκες.
Η ηλεκτρική ενέργεια μιας μπαταρίας τσιμέντου σε μέγεθος κουμπιού αρκεί για να τροφοδοτήσει μερικά λαμπάκια LED. Αν όμως το τσιμέντο αιθάλης χρησιμοποιούταν για να χτιστούν τα 45 κυβικά μέτρα των θεμελίων ενός τυπικού σπιτιού, η χωρητικότητα θα έφτανε τις 10 κιλοβατώρες, ποσότητα αρκετή για την τροφοδοσία ενός μέσου νοικοκυριού, εκτιμούν οι ερευνητές.
Στο απώτερο μέλλον, λένε, οι ίδιοι οι δρόμοι θα μπορούσαν να μετατραπούν σε γιγάντιους πυκνωτές που θα προσφέρουν ενέργεια στα οχήματα μέσω ασύρματων, επαγωγικών φορτιστών, οι οποίοι ήδη δοκιμάζονται σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ολλανδία.
Πρώτα όμως θα πρέπει να αυξηθούν οι διαστάσεις της συσκευής, κάτι που περιπλέκεται από το γεγονός ότι η ηλεκτρική αγωγιμότητα τείνει να πέφτει όταν ο πυκνωτής μεγαλώσει.
Μια λύση θα ήταν η αύξηση της περιεκτικότητας σε αιθάλη, όμως οι υπολογισμοί της μελέτης δείχνουν ότι το τσιμέντο θα αντιμετώπιζε πρόβλημα αντοχής αν το περιεχόμενο σε άνθρακα ξεπεράσει το 10%.
Παρόλα αυτά οι εφευρέτες του ηλεκτρικού τσιμέντου είναι αισιόδοξοι για την εμπορική εφαρμογή του και μάλιστα έχουν εξασφαλίσει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Πηγή: in.gr
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων