Παλιότερα, η επίδειξη πλούτου γινόταν φορώντας ένα Rolex Submariner, βγάζοντας τη Lamborghini Aventador για μια βόλτα, αγοράζοντας ένα superyacht, ή μια πανάκριβη πολυτελέστατη κατοικία.
Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει… κάπως.
Στην πραγματικότητα, οι πλουσιότεροι άνθρωποι στις ΗΠΑ είναι τόσο πλούσιοι που περίπου το 30% του συνόλου του εθνικού πλούτου ανήκει τώρα μόνο στο 1% του πληθυσμού. Η πανδημία ήταν, κατά κάποιο τρόπο, ευλογία για τους πλούσιους ανθρώπους.
Δημοσίευμα της ΜΚΟ Oxfam, το 2022, έδειξε ότι 573 άνθρωποι έγιναν νέοι δισεκατομμυριούχοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με ρυθμό ένας κάθε 30 ώρες. Οι αξίες των ακινήτων εκτοξεύτηκαν στα ύψη σε πάρα πολλές χώρες και ο S&P 500 αυξήθηκε κατά περίπου 61% τα τελευταία πέντε χρόνια.
Φυσικά, η έκρηξη δεν έχει επηρεάσει όλους εξίσου. Η μέση σταθερή υποθήκη 30 ετών, στις ΗΠΑ, φτάνει το ακανθώδες 7,9%, αποκλείοντας πολλούς απλούς καταναλωτές και επίδοξους αγοραστές κατοικιών από ένα κρίσιμο πρώτο βήμα προς τον προσωπικό πλούτο.
Μερικοί οικονομολόγοι είχαν προβλέψει μια «rich-cession» ή μια ύφεση που θα επηρέαζε κυρίως εκείνους των οποίων ο πλούτος ήταν πυκνά συγκεντρωμένος. Για παράδειγμα, πολλές απολύσεις έχουν επηρεάσει θέσεις εργασίας με υψηλές αποδοχές. Αλλά οι επενδύσεις και οι αξίες κατοικιών υποδηλώνουν ότι αυτή προβλεπόμενη εκχώρηση πλούτου απλώς δεν ήρθε ποτέ.
Αντίθετα, οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι. Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ. Αλλά οι συνήθειες δαπανών τους φαίνεται πως σίγουρα αλλάζουν. Η ανάλυση της Fed για το πρώτο τρίμηνο του 2023 δείχνει ότι το ανώτερο 0,01% του πληθυσμού των ΗΠΑ κατείχε 18 τρισεκατομμύρια δολάρια σε πλούτο, ενώ το ανώτερο 1% κατείχε σχεδόν 34 τρισεκατομμύρια. Το ανώτερο 10% συνολικά κατείχε 87 τρισεκατομμύρια. Σε αντίθεση, όλοι οι υπόλοιποι, δηλαδή το 90% των Αμερικανώνύ μόλις 43,5 τρισεκατομμύρια δολάρια συνολικά.
Οι συνήθειες των πλούσιων αλλάζουν
Σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Moody’s, Μαρκ Ζάντι, οι πλούσιοι άνθρωποι αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν τα χρήματά τους, όπως ανέφερε στο Business Insider. Δεν ξοδεύουν λιγότερα – αυτό θα ήταν αδιανόητο. Απλώς ξοδεύουν σε διαφορετικά πράγματα.
Στην πραγματικότητα, αυτά τα πράγματα ως επί το πλείστον δεν είναι καθόλου πράγματα. Είναι εμπειρίες. Αντί να αναζητούν νέα αυτοκίνητα (που είναι πλέον πιο ακριβά από ποτέ), διαμάντια ή επώνυμα προϊόντα, ή μάλλον επιπλέον, αγοράζουν πρόσβαση σε υπηρεσίες και αναμνήσεις.
“Είναι απλώς μια αλλαγή στις προτιμήσεις. Θέλουν να κάνουν πράγματα, οπότε εκεί πάνε τα λεφτά. Θα πληρώσουν $2.000 για να δουν την Taylor Swift. Δεν αγοράζουν ρολόγια Rolex”, είπε ο Ζάντι, ισχυριζόμενος ότι είναι πλούσιοι έχουν κορεστεί από τις αγορές αγαθών και αντικειμένων, ανταλλάσσοντας τώρα αυτές τις αγορές με άυλα προϊόντα.
Οι κρατήσεις για πολυτελείς διακοπές αυξήθηκαν κατά 34% τους τελευταίους έξι μήνες και περιλαμβάνουν εμπειρίες όπως αποστολές στην Αρκτική, ιδιωτικές περιηγήσεις σε προορισμούς και εξαιρετικά απροσπέλαστους παραδεισένιους θύλακες που οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε καν ακουστά.
Αυτό είναι λογικό, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου έχει ανοίξει ξανά μετά την πανδημία και οι περιορισμοί επηρέασαν, όλους, πλούσιους και φτωχούς.
Οι Αμερικάνοι είναι οι νέοι Ρώσοι
«Οι Αμερικανοί είναι οι νέοι Ρώσοι», δήλωσε, με αρκετή δόση ειρωνείας ο ιδρυτής του πολυτελούς ταξιδιωτικού γραφείου Embark Beyond, Τζακ Έζον, στη New York Post τον Ιούνιο. «Γεμίζουν τα hot spots της Μεσογείου με γελοία διογκωμένους ρυθμούς και δεν φαίνεται να το χορταίνουν».
Άλλοι το έριξαν στα διαστημικά ταξίδια, διαμονή στον διεθνή διαστημικό σταθμό, ταξίδια στους πόλους ή στη Τάφρο των Μαριανών και κάποιοι ατυχώς, επέλεξαν να περιηγηθούν στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Έτσι οι εμπειρίες, με τιμές για κάποιους ελάχιστους, που επιπλέον τις αυτοδιαφημίζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σαν «ευτελείς» influencer των μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, έχουν γίνει τα νέα status symbols.
Παρόλα αυτά, δεν έπεσε η ζήτηση για πανάκριβα ρολόγια και αυτοκίνητα. Αλλά αυτά πλέον είναι για τους πιο πρόσφατα νεόπλουτους, όπως τους νεαρούς ιδρυτές νεοφυών και τους ανερχόμενες αστέρες της ποπ κουλτούρας.
Latest News
Το Κρεμλίνο κάνει... πάρτι με εταιρείες από την ΕΕ - 3 δισ. έσοδα από φόρους
Οι ξένες εταιρείες στη Ρωσία και ειδικά όσες προέρχονται από την ΕΕ συνεισφέρουν σημαντικά στο πολεμικό ταμείο του Κρεμλίνου
Στα 31 δισ. δολ. τα κέρδη των αμερικανικών τραπεζών - Το καλύτερο τρίμηνο της 3ετίας
Οι προσδοκίες από την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ και το dealmaking ευνοούν τις μεγάλες αμερικανικές τράπεζες
Μειώθηκε το ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών στην ευρωζώνη
Σύμφωνα με στοιχεία της eurostat, ανήλθε στο 15,3% - Μειώθηκαν οι επενδύσεις των νοικοκυριών
Πώς αμύνονται οι Βρετανοί στην ακρίβεια - Γιατί «σήκωσαν» μετρητά 1 δισ. λίρες σε ένα μήνα
Οι αναλήψεις μετρητών στα υποκαταστήματα του Post Office στη Βρετανία ξεπέρασαν το 1 δισ. λίρες τον Δεκέμβριο
Οι πρώτες συμβουλές του Ντίμον στον Τραμπ - Σε ποια θέματα δίνει προτεραιότητα
Ο CEO της JP Morgan ρωτήθηκε τι θα συμβούλευε τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο των ΗΠΑ - Αυτή είναι η απάντησή του
Γιατί το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Ευρώπης πούλησε μερίδιό του στην Tesla
«Είχαμε πρόβλημα» με το πακέτο αμοιβών του Μασκ, δήλωσε εκπρόσωπος του Stichting Pensioenfonds ABP
Γιατί ο Τζεφ Μπέζος δεν ανησυχεί για τους δεσμούς Μασκ-Τραμπ στην διαστημική κούρσα
Ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, παρακολουθεί την πρώτη εκτόξευση του New Glenn της Blue Origin
Ρεκόρ εξαγωγών και εκτόξευση εισαγωγών της Κίνας με φόντο τους δασμούς Τραμπ
Τα εμπορικά στοιχεία για την Κίνα τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν τις προσδοκίες με μεγάλη διαφορά,
Από τη Shein στο Vinted - Το πέρασμα από τη γρήγορη μόδα στα μεταχειρισμένα
Zalpha, Millennials και Gen X περνούν από τη μια εμμονή στην άλλη - Γιατί αφήνουν τη Shein και «πιάνουν» το Vinted
Τα μισά αεροσκάφη της Airbus παρέδωσε η Boeing το 2024
Αυξάνεται η δυσπιστία για το αν η αμερικανική Boeing θα επιτύχει να αυξήσει τον ρυθμό παραγωγής της, όπως είχε ανακοινώσει