Παλιότερα, η επίδειξη πλούτου γινόταν φορώντας ένα Rolex Submariner, βγάζοντας τη Lamborghini Aventador για μια βόλτα, αγοράζοντας ένα superyacht, ή μια πανάκριβη πολυτελέστατη κατοικία.
Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει… κάπως.
Στην πραγματικότητα, οι πλουσιότεροι άνθρωποι στις ΗΠΑ είναι τόσο πλούσιοι που περίπου το 30% του συνόλου του εθνικού πλούτου ανήκει τώρα μόνο στο 1% του πληθυσμού. Η πανδημία ήταν, κατά κάποιο τρόπο, ευλογία για τους πλούσιους ανθρώπους.
Δημοσίευμα της ΜΚΟ Oxfam, το 2022, έδειξε ότι 573 άνθρωποι έγιναν νέοι δισεκατομμυριούχοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με ρυθμό ένας κάθε 30 ώρες. Οι αξίες των ακινήτων εκτοξεύτηκαν στα ύψη σε πάρα πολλές χώρες και ο S&P 500 αυξήθηκε κατά περίπου 61% τα τελευταία πέντε χρόνια.
Φυσικά, η έκρηξη δεν έχει επηρεάσει όλους εξίσου. Η μέση σταθερή υποθήκη 30 ετών, στις ΗΠΑ, φτάνει το ακανθώδες 7,9%, αποκλείοντας πολλούς απλούς καταναλωτές και επίδοξους αγοραστές κατοικιών από ένα κρίσιμο πρώτο βήμα προς τον προσωπικό πλούτο.
Μερικοί οικονομολόγοι είχαν προβλέψει μια «rich-cession» ή μια ύφεση που θα επηρέαζε κυρίως εκείνους των οποίων ο πλούτος ήταν πυκνά συγκεντρωμένος. Για παράδειγμα, πολλές απολύσεις έχουν επηρεάσει θέσεις εργασίας με υψηλές αποδοχές. Αλλά οι επενδύσεις και οι αξίες κατοικιών υποδηλώνουν ότι αυτή προβλεπόμενη εκχώρηση πλούτου απλώς δεν ήρθε ποτέ.
Αντίθετα, οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι. Μερικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ. Αλλά οι συνήθειες δαπανών τους φαίνεται πως σίγουρα αλλάζουν. Η ανάλυση της Fed για το πρώτο τρίμηνο του 2023 δείχνει ότι το ανώτερο 0,01% του πληθυσμού των ΗΠΑ κατείχε 18 τρισεκατομμύρια δολάρια σε πλούτο, ενώ το ανώτερο 1% κατείχε σχεδόν 34 τρισεκατομμύρια. Το ανώτερο 10% συνολικά κατείχε 87 τρισεκατομμύρια. Σε αντίθεση, όλοι οι υπόλοιποι, δηλαδή το 90% των Αμερικανώνύ μόλις 43,5 τρισεκατομμύρια δολάρια συνολικά.
Οι συνήθειες των πλούσιων αλλάζουν
Σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Moody’s, Μαρκ Ζάντι, οι πλούσιοι άνθρωποι αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν τα χρήματά τους, όπως ανέφερε στο Business Insider. Δεν ξοδεύουν λιγότερα – αυτό θα ήταν αδιανόητο. Απλώς ξοδεύουν σε διαφορετικά πράγματα.
Στην πραγματικότητα, αυτά τα πράγματα ως επί το πλείστον δεν είναι καθόλου πράγματα. Είναι εμπειρίες. Αντί να αναζητούν νέα αυτοκίνητα (που είναι πλέον πιο ακριβά από ποτέ), διαμάντια ή επώνυμα προϊόντα, ή μάλλον επιπλέον, αγοράζουν πρόσβαση σε υπηρεσίες και αναμνήσεις.
“Είναι απλώς μια αλλαγή στις προτιμήσεις. Θέλουν να κάνουν πράγματα, οπότε εκεί πάνε τα λεφτά. Θα πληρώσουν $2.000 για να δουν την Taylor Swift. Δεν αγοράζουν ρολόγια Rolex”, είπε ο Ζάντι, ισχυριζόμενος ότι είναι πλούσιοι έχουν κορεστεί από τις αγορές αγαθών και αντικειμένων, ανταλλάσσοντας τώρα αυτές τις αγορές με άυλα προϊόντα.
Οι κρατήσεις για πολυτελείς διακοπές αυξήθηκαν κατά 34% τους τελευταίους έξι μήνες και περιλαμβάνουν εμπειρίες όπως αποστολές στην Αρκτική, ιδιωτικές περιηγήσεις σε προορισμούς και εξαιρετικά απροσπέλαστους παραδεισένιους θύλακες που οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε καν ακουστά.
Αυτό είναι λογικό, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου έχει ανοίξει ξανά μετά την πανδημία και οι περιορισμοί επηρέασαν, όλους, πλούσιους και φτωχούς.
Οι Αμερικάνοι είναι οι νέοι Ρώσοι
«Οι Αμερικανοί είναι οι νέοι Ρώσοι», δήλωσε, με αρκετή δόση ειρωνείας ο ιδρυτής του πολυτελούς ταξιδιωτικού γραφείου Embark Beyond, Τζακ Έζον, στη New York Post τον Ιούνιο. «Γεμίζουν τα hot spots της Μεσογείου με γελοία διογκωμένους ρυθμούς και δεν φαίνεται να το χορταίνουν».
Άλλοι το έριξαν στα διαστημικά ταξίδια, διαμονή στον διεθνή διαστημικό σταθμό, ταξίδια στους πόλους ή στη Τάφρο των Μαριανών και κάποιοι ατυχώς, επέλεξαν να περιηγηθούν στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Έτσι οι εμπειρίες, με τιμές για κάποιους ελάχιστους, που επιπλέον τις αυτοδιαφημίζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σαν «ευτελείς» influencer των μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, έχουν γίνει τα νέα status symbols.
Παρόλα αυτά, δεν έπεσε η ζήτηση για πανάκριβα ρολόγια και αυτοκίνητα. Αλλά αυτά πλέον είναι για τους πιο πρόσφατα νεόπλουτους, όπως τους νεαρούς ιδρυτές νεοφυών και τους ανερχόμενες αστέρες της ποπ κουλτούρας.
Latest News
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση
Με αργά βήματα η επιστροφή των επενδυτών στα ακίνητα - Τι συμβαίνει στη γερμανική αγορά
Η αγορά γραφείων στη Γερμανία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταπανδημική ύφεση εν μέσω αβεβαιότητας για τη μελλοντική ζήτηση χώρων εργασίας
Αirbnb για Βαρκελώνη: Κλειστά ακίνητα, εκτόξευση ενοικίων - Κερδισμένοι οι ξενοδόχοι
H Airbnb καλεί σε επανεξέταση της αυστηρής πολιτικής της Βαρκελώνης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά από 10ετή εμπειρία του μέτρου
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Ο Γκαουτάμ Αντάνι αρνείται τις κατηγορίες για δωροδοκία και απάτη
Ο όμιλος του Γκαουτάμ Αντάνι δήλωσε ότι θα επιδιώξει κάθε δυνατή νομική προσφυγή για να υπερασπιστεί τον εαυτό του
Πρωτοφανής καταδίκη για έγκλημα... λευκού κολάρου - 18ετής φυλάκιση στο αφεντικό του Archegos
Σκληρή καταδίκη για τον πρώην επενδυτής της Wall Street και αφεντικό του hedge fund, Archegos, Σουνγκ Κουκ «Μπιλ» Χουάνγκ