Οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για μεταφορά, αποθήκευση και διανομή των λεγόμενων καθαρών –κλιματικά ουδέτερων στην παραγωγή- καυσίμων αυξάνουν σημαντικά τις επενδύσεις στον τομέα αυτό. Πρόκειται μεταξύ άλλων για εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής σε βιοκαύσιμα, καθαρά αεροπορικά καύσιμα, υδρογόνο, πράσινη αμμωνία και μεθανόλη.
Δίκτυα υποδοχής πλοίων, αγωγοί, αλλά και μεγάλες δεξαμενές έχουν αρχίσει να κάνουν όλο και περισσότερο την εμφάνισή τους σε λιμάνια –και ειδικά σε λιμάνια της βορείου Ευρώπης σε αυτή τη φάση. Πρωταθλητής στις επενδύσεις αυτές που ήδη ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ είναι το λιμάνι το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, αλλά και αυτό το Άμστερνταμ. Μαζί με την Αντβέρπη στο Βέλγιο, αυτά αποτελούν τον αποκαλούμενο κόμβο ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) που τροφοδοτούν τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
ΟΛΗ: Πώς το Ηράκλειο θα μετατραπεί σε «έξυπνο» λιμάνι
Καθώς όλο και μεγαλύτερες ποσότητες από τέτοια πράσινα καύσιμα αρχίζουν να ρέουν προς την Ευρώπη, οι ανάγκες για τη διαχείρισή τους έχουν δημιουργήσει πολλές νέες εταιρείες που προσελκύουν επενδυτές οι οποίοι θέλουν μερίδιο από την πίτα. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Ολλανδία όπου συναντώνται όλο και περισσότεροι παίκτες της αγοράς καθαρών καυσίμων.
Το παράδειγμα του Ρότερνταμ
Με «σημαία» τη θέση του ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή υποδομών διακίνησης και αποθήκευσης υδρογόνου με στόχο να γίνει στο πολύ κοντινό μέλλον ο βασικός κόμβος υδρογόνου για όλη την Ευρώπη. Το λιμάνι έχει παρουσιάσει πλάνο με βάση το οποίο μέχρι το 2030 θα μπορεί να εισάγει 4 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Επίσης οι αρχές εκεί σχεδιάζουν να παράγουν επιπλέον 0,6 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου. Μεγάλες εταιρείες ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των Shell, BP, E.ON και Engie, έχουν ανακοινώσει εννέα διαφορετικά έργα για υποδομές στον τομέα της εισαγωγής, αποθήκευσης και διανομής υδρογόνου μέσω του Ρότερνταμ.
Η δυνατότητα εισαγωγής υδρογόνου ταπό το λιμάνι του Ρότερνταμ αναμένεται ότι θα εξυπηρετήσει επίσης τη γερμανική αγορά, η οποία θέλει να επενδύσει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο υδρογόνο, δείχνουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε.
Την ίδια στιγμή, καθώς η μόνη εταιρεία που εισάγει επί του παρόντος αμμωνία στο Ρότερνταμ είναι η εισηγμένη στο Ολλανδικό χρηματιστήριο OCI Global και επειδή η αγορά αμμωνίας αναμένεται να τριπλασιαστεί μέχρι το 2050, έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες υποδομών και κατασκευών για να αυξηθεί η σχετική διακίνηση στον τερματικό σταθμό της OCI Global στο Ρότερνταμ στους 1,2 εκατομμύρια τόνους ετησίως, σημειώνεται.
Στην κούρσα και το Άμστερνταμ
Άλλο παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι του Άμστερνταμ το οποίο έχει προσελκύσει επενδύσεις από οντότητα του Πανεπιστημίου του Erlangen, την Hydrogenious. Η εταιρεία αυτή από κοινού με την εταιρεία που ειδικεύεται στην αποθήκευση με τη χρήση δεξαμενών Evos και την ίδια την Αρχή του Λιμένα του Άμστερνταμ, θέλουν να κατασκευάσουν μεγάλες εγκαταστάσεις εισαγωγής υδρογόνου στο λιμάνι, αναφέρουν στοιχεία της Ντόιτσε Βέλλε. Τον Μάρτιο, η εξειδικευμένη στο υδρογόνο εταιρεία Electriq Global και ο ειδικευμένος όμιλος στην αποθήκευση, Zenith Energy Terminals, ανακοίνωσαν σχέδια για τη δημιουργία στο λιμάνι μονάδας παραγωγής ενέργειας με τη χρήση υδρογόνου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Έργα σε σπήλαια αλατιού στο Γκρόνινγκεν
Από την πλευρά της η ολλανδική εταιρεία φυσικού αερίου Gasunie θέλει να επαναχρησιμοποιήσει άλλες υπάρχουσες υποδομές για αποθήκευση καθαρών καυσίμων –και ειδικά σε υπόγεια σπήλαια αλατιού. Το έργο HyStock στην επαρχία του Γκρόνινγκεν σχεδιάζει να ετοιμάσει έως το 2028 το πρώτο από τα τέσσερα σπήλαια για αποθήκευση υδρογόνου που έχει στα σκαριά.
Latest News
Από την Κρήτη έως τον Άη Στράτη: Τα λιμενικά έργα που παίρνουν... προτεραιότητα
Στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της διασυνδεσιμότητας στα λιμάνια των νησιωτικών περιοχών
Έξι επενδυτικά σχήματα στην επόμενη φάση για την αξιοποίηση του Λιμένα Λαυρίου
Τα επενδυτικά σχήματα θα λάβουν τα τεύχη της Β’ Φάσης του διαγωνισμού και θα αποκτήσουν πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες
Τι αντιμετωπίζουν οι πλοίαρχοι στα λιμάνια
Μέτρα και παρεμβάσεις σε 18 λιμάνια της χώρας προτείνει η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού
Ερχονται αυξήσεις στα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας
Είναι πολύ χαμηλά σε σχέση με τον ανταγωνισμό στην Μεσόγειο - ανάγκη να εξορθολογιστούν ανάλογα με την ελκυστικότητα του προορισμού
Η φωτιά στη Μαρίνα Ζέας και τα σύγχρονα ρυμουλκά
Φουντώνει ο «εμφύλιος» στο κλάδο των ρυμουλκών
Στην Ασία τα 9 από τα 10 πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου
Η λίστα με τα δέκα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου επιβεβαιώνει τη μετατόπιση του παγκόσμιου εμπορίου προς τα ανατολικά
Πράσινο φως από το υπουργικό Συμβούλιο για την Μαρίνα Megayacht Κέρκυρας
Για την αξιοποίηση της μαρίνας, διεξήχθη διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ και επιλέχθηκε ως ανάδοχος η εταιρεία Lamda Marinas Investments, θυγατρική της Lamda Development
Ναυμαχία… ΤΑΙΠΕΔ – Δήμου για το master plan στο Λιμάνι Ραφήνας
Τι προβλέπει το master plan για το Λιμάνι Ραφήνας και τι απαντά το ΤΑΙΠΕΔ στις αντιρρήσεις της Δημοτικής Αρχής για τις αναγκαίες επενδύσεις
Έρχεται νέος διαγωνισμός από ΤΑΙΠΕΔ στη Σπηλιά Κέρκυρας
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά θέση εντός του κεντρικού λιμένα Κέρκυρας - Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι 7.800 τ.μ. ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35.000 τ.μ.
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις