Την ώρα που βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού -μια κατ’ εξοχήν περίοδο χαλάρωσης και διακοπών- οι ναυτιλιακές εταιρείες φαίνεται πως ακολουθούν τη θερινή ραστώνη, παίρνοντας μια σημαντική ανάσα ενόψει του φθινοπώρου. Συμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, οι liners προετοιμάζονται για μια αδύναμη μεταφορική περίοδο τους προσεχείς μήνες και συγκρατούν το κόστος κατά την εποχή που οι εταιρείες συνήθως αρχίζουν να διακινούν αγαθά μέσω των αλυσίδων εφοδιασμού με φόντο τις γιορτές.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Stefan Paul, διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών και logistics του κόσμου (Kuehne + Nagel), για το άμεσο μέλλον του κλάδου: «Δεν αναμένεται περίοδος αιχμής το 2023. Δεν υπάρχουν σχετικά σήματα, ούτε στον αέρα, ούτε στη θάλασσα, τουλάχιστον όχι προς το παρόν. Επομένως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Ξέφρενο «πάρτι» δαπανών στη ναυτιλία – Ρεκόρ παραγγελιών νεότευκτων πλοίων
Οι επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων -από τους μεσάζοντες όπως η Kuehne + Nagel, μέχρι τις εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- ποντάρουν πολλά στην εποχική ανάκαμψη που παραδοσιακά ξεκινάει στα μέσα του καλοκαιριού για αύξηση του όγκου εμπορευμάτων και των κερδών. Οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής συνήθως ξεκινούν να να συλλέγουν τις παραγγελίες το καλοκαίρι, καθώς ετοιμάζονται να γεμίσουν τα ράφια των καταστημάτων όταν ξεκινήσουν τα σχολεία και η αγορά «φουλάρει» τα Χριστούγεννα. Αυτό το κύμα στη ναυτιλία σταμάτησε πέρυσι, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες στράφηκαν προς τις υπηρεσίες και οι λιανοπωλητές βρέθηκαν με γεμάτες αποθήκες.
Τη φετινή χρονιά, ένα σημαντικό ορόσημο με τη λήξη των περιορισμών για την πανδημία, οι μεγάλοι έμποροι συνέχισαν να μειώνουν τα πλεονάζοντα αποθέματα που είχαν αποθηκεύσει το 2022, συγκρατώντας ωστόσο την αύξηση του όγκου εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης και περιορίζοντας τις προσδοκίες για ανάκαμψη.
Ο καθαρός κύκλος εργασιών της Kuehne + Nagel μειώθηκε κατά 43% το β΄τρίμηνο, που έληξε στις 30 Ιουνίου, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, σε περίπου 6,91 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν περισσότερο από το μισό, σε περίπου 605 εκατομμύρια δολάρια, με αποτέλεσμα την απότομη πτώση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές.
Την ίδια ώρα, τα έσοδα της ανταγωνίστριας εταιρείας DSV μειώθηκαν κατά 40% για το β’ τρίμηνο σε σχέση με την περσινή περίοδο και τα λειτουργικά κέρδη κατέγραψαν πτώση σχεδόν κατά 40% σε περίπου 697 εκατομμύρια δολάρια. Η DSV που εδρεύει στη Δανία ανέφερε ότι ψαλίδισε το κόστος το περασμένο έτος και προχώρησε σε 1.900 απολύσεις προσωπικού, σε μία κίνηση την οποία δικαιολόγησε ως μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής μείωσης της απασχόλησης στον τομέα των logistics.
Οι προσδοκίες
Ο διευθύνων σύμβουλος της DSV, Jens Bjørn Andersen, δήλωσε ότι οι προσδοκίες για τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών παραμένουν χαμηλές βραχυπρόθεσμα, αλλά αντίθετα οι αεροπορικές μεταφορές θα μπορούσαν να ανακάμψουν εάν η ζήτηση των καταναλωτών αυξηθεί πιο κοντά στις γιορτές. Όπως είπε, μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστα σημάδια στους όγκους ναυτιλίας ότι η αγορά εμπορευμάτων στη ναυτιλία ανακάμπτει. «Ωστόσο, είναι καλοκαίρι, είναι πάντα καταθλιπτικό».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οίκος αναλύσεων Drewry εκτιμά πως οι spot ναύλοι στα routes μεταξύ Ανατολής-Δύσης θα καταγράψουν οριακή μείωση τις επόμενες εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με τους αναλυτές της Sea-Intelligence, τα EBIT για τις εταιρείες liners κατέγραψαν τεράστια πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα δύο χρόνια και πιο συγκεκριμένα τους τρεις πρώτους μήνες του έτους ανήλθαν σε 7 δισ. δολάρια, την ώρα που το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και του 2021 ήταν 43,93 δισ. και 16,28 δισ. δολάρια αντίστοιχα. Ενδεικτικό της τάσης που καταγράφεται είναι ότι τα έσοδα των liners σημείωσαν κατακόρυφη πτώση της τάξης του 35-70% σε ετήσια βάση.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.