Την ώρα που βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού -μια κατ’ εξοχήν περίοδο χαλάρωσης και διακοπών- οι ναυτιλιακές εταιρείες φαίνεται πως ακολουθούν τη θερινή ραστώνη, παίρνοντας μια σημαντική ανάσα ενόψει του φθινοπώρου. Συμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, οι liners προετοιμάζονται για μια αδύναμη μεταφορική περίοδο τους προσεχείς μήνες και συγκρατούν το κόστος κατά την εποχή που οι εταιρείες συνήθως αρχίζουν να διακινούν αγαθά μέσω των αλυσίδων εφοδιασμού με φόντο τις γιορτές.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Stefan Paul, διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών και logistics του κόσμου (Kuehne + Nagel), για το άμεσο μέλλον του κλάδου: «Δεν αναμένεται περίοδος αιχμής το 2023. Δεν υπάρχουν σχετικά σήματα, ούτε στον αέρα, ούτε στη θάλασσα, τουλάχιστον όχι προς το παρόν. Επομένως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Ξέφρενο «πάρτι» δαπανών στη ναυτιλία – Ρεκόρ παραγγελιών νεότευκτων πλοίων
Οι επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων -από τους μεσάζοντες όπως η Kuehne + Nagel, μέχρι τις εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- ποντάρουν πολλά στην εποχική ανάκαμψη που παραδοσιακά ξεκινάει στα μέσα του καλοκαιριού για αύξηση του όγκου εμπορευμάτων και των κερδών. Οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής συνήθως ξεκινούν να να συλλέγουν τις παραγγελίες το καλοκαίρι, καθώς ετοιμάζονται να γεμίσουν τα ράφια των καταστημάτων όταν ξεκινήσουν τα σχολεία και η αγορά «φουλάρει» τα Χριστούγεννα. Αυτό το κύμα στη ναυτιλία σταμάτησε πέρυσι, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες στράφηκαν προς τις υπηρεσίες και οι λιανοπωλητές βρέθηκαν με γεμάτες αποθήκες.
Τη φετινή χρονιά, ένα σημαντικό ορόσημο με τη λήξη των περιορισμών για την πανδημία, οι μεγάλοι έμποροι συνέχισαν να μειώνουν τα πλεονάζοντα αποθέματα που είχαν αποθηκεύσει το 2022, συγκρατώντας ωστόσο την αύξηση του όγκου εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης και περιορίζοντας τις προσδοκίες για ανάκαμψη.
Ο καθαρός κύκλος εργασιών της Kuehne + Nagel μειώθηκε κατά 43% το β΄τρίμηνο, που έληξε στις 30 Ιουνίου, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, σε περίπου 6,91 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν περισσότερο από το μισό, σε περίπου 605 εκατομμύρια δολάρια, με αποτέλεσμα την απότομη πτώση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές.
Την ίδια ώρα, τα έσοδα της ανταγωνίστριας εταιρείας DSV μειώθηκαν κατά 40% για το β’ τρίμηνο σε σχέση με την περσινή περίοδο και τα λειτουργικά κέρδη κατέγραψαν πτώση σχεδόν κατά 40% σε περίπου 697 εκατομμύρια δολάρια. Η DSV που εδρεύει στη Δανία ανέφερε ότι ψαλίδισε το κόστος το περασμένο έτος και προχώρησε σε 1.900 απολύσεις προσωπικού, σε μία κίνηση την οποία δικαιολόγησε ως μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής μείωσης της απασχόλησης στον τομέα των logistics.
Οι προσδοκίες
Ο διευθύνων σύμβουλος της DSV, Jens Bjørn Andersen, δήλωσε ότι οι προσδοκίες για τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών παραμένουν χαμηλές βραχυπρόθεσμα, αλλά αντίθετα οι αεροπορικές μεταφορές θα μπορούσαν να ανακάμψουν εάν η ζήτηση των καταναλωτών αυξηθεί πιο κοντά στις γιορτές. Όπως είπε, μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστα σημάδια στους όγκους ναυτιλίας ότι η αγορά εμπορευμάτων στη ναυτιλία ανακάμπτει. «Ωστόσο, είναι καλοκαίρι, είναι πάντα καταθλιπτικό».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οίκος αναλύσεων Drewry εκτιμά πως οι spot ναύλοι στα routes μεταξύ Ανατολής-Δύσης θα καταγράψουν οριακή μείωση τις επόμενες εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με τους αναλυτές της Sea-Intelligence, τα EBIT για τις εταιρείες liners κατέγραψαν τεράστια πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα δύο χρόνια και πιο συγκεκριμένα τους τρεις πρώτους μήνες του έτους ανήλθαν σε 7 δισ. δολάρια, την ώρα που το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και του 2021 ήταν 43,93 δισ. και 16,28 δισ. δολάρια αντίστοιχα. Ενδεικτικό της τάσης που καταγράφεται είναι ότι τα έσοδα των liners σημείωσαν κατακόρυφη πτώση της τάξης του 35-70% σε ετήσια βάση.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons