
Την ώρα που βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού -μια κατ’ εξοχήν περίοδο χαλάρωσης και διακοπών- οι ναυτιλιακές εταιρείες φαίνεται πως ακολουθούν τη θερινή ραστώνη, παίρνοντας μια σημαντική ανάσα ενόψει του φθινοπώρου. Συμφωνα με αναλυτές, μάλιστα, οι liners προετοιμάζονται για μια αδύναμη μεταφορική περίοδο τους προσεχείς μήνες και συγκρατούν το κόστος κατά την εποχή που οι εταιρείες συνήθως αρχίζουν να διακινούν αγαθά μέσω των αλυσίδων εφοδιασμού με φόντο τις γιορτές.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Stefan Paul, διευθύνοντος συμβούλου της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών και logistics του κόσμου (Kuehne + Nagel), για το άμεσο μέλλον του κλάδου: «Δεν αναμένεται περίοδος αιχμής το 2023. Δεν υπάρχουν σχετικά σήματα, ούτε στον αέρα, ούτε στη θάλασσα, τουλάχιστον όχι προς το παρόν. Επομένως, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Ξέφρενο «πάρτι» δαπανών στη ναυτιλία – Ρεκόρ παραγγελιών νεότευκτων πλοίων
Οι επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων -από τους μεσάζοντες όπως η Kuehne + Nagel, μέχρι τις εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων- ποντάρουν πολλά στην εποχική ανάκαμψη που παραδοσιακά ξεκινάει στα μέσα του καλοκαιριού για αύξηση του όγκου εμπορευμάτων και των κερδών. Οι κατασκευαστές και οι έμποροι λιανικής συνήθως ξεκινούν να να συλλέγουν τις παραγγελίες το καλοκαίρι, καθώς ετοιμάζονται να γεμίσουν τα ράφια των καταστημάτων όταν ξεκινήσουν τα σχολεία και η αγορά «φουλάρει» τα Χριστούγεννα. Αυτό το κύμα στη ναυτιλία σταμάτησε πέρυσι, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες στράφηκαν προς τις υπηρεσίες και οι λιανοπωλητές βρέθηκαν με γεμάτες αποθήκες.
Τη φετινή χρονιά, ένα σημαντικό ορόσημο με τη λήξη των περιορισμών για την πανδημία, οι μεγάλοι έμποροι συνέχισαν να μειώνουν τα πλεονάζοντα αποθέματα που είχαν αποθηκεύσει το 2022, συγκρατώντας ωστόσο την αύξηση του όγκου εμπορευμάτων που μεταφέρονται διά θαλάσσης και περιορίζοντας τις προσδοκίες για ανάκαμψη.
Ο καθαρός κύκλος εργασιών της Kuehne + Nagel μειώθηκε κατά 43% το β΄τρίμηνο, που έληξε στις 30 Ιουνίου, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, σε περίπου 6,91 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν περισσότερο από το μισό, σε περίπου 605 εκατομμύρια δολάρια, με αποτέλεσμα την απότομη πτώση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές.
Την ίδια ώρα, τα έσοδα της ανταγωνίστριας εταιρείας DSV μειώθηκαν κατά 40% για το β’ τρίμηνο σε σχέση με την περσινή περίοδο και τα λειτουργικά κέρδη κατέγραψαν πτώση σχεδόν κατά 40% σε περίπου 697 εκατομμύρια δολάρια. Η DSV που εδρεύει στη Δανία ανέφερε ότι ψαλίδισε το κόστος το περασμένο έτος και προχώρησε σε 1.900 απολύσεις προσωπικού, σε μία κίνηση την οποία δικαιολόγησε ως μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής μείωσης της απασχόλησης στον τομέα των logistics.
Οι προσδοκίες
Ο διευθύνων σύμβουλος της DSV, Jens Bjørn Andersen, δήλωσε ότι οι προσδοκίες για τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών παραμένουν χαμηλές βραχυπρόθεσμα, αλλά αντίθετα οι αεροπορικές μεταφορές θα μπορούσαν να ανακάμψουν εάν η ζήτηση των καταναλωτών αυξηθεί πιο κοντά στις γιορτές. Όπως είπε, μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστα σημάδια στους όγκους ναυτιλίας ότι η αγορά εμπορευμάτων στη ναυτιλία ανακάμπτει. «Ωστόσο, είναι καλοκαίρι, είναι πάντα καταθλιπτικό».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οίκος αναλύσεων Drewry εκτιμά πως οι spot ναύλοι στα routes μεταξύ Ανατολής-Δύσης θα καταγράψουν οριακή μείωση τις επόμενες εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με τους αναλυτές της Sea-Intelligence, τα EBIT για τις εταιρείες liners κατέγραψαν τεράστια πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα δύο χρόνια και πιο συγκεκριμένα τους τρεις πρώτους μήνες του έτους ανήλθαν σε 7 δισ. δολάρια, την ώρα που το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και του 2021 ήταν 43,93 δισ. και 16,28 δισ. δολάρια αντίστοιχα. Ενδεικτικό της τάσης που καταγράφεται είναι ότι τα έσοδα των liners σημείωσαν κατακόρυφη πτώση της τάξης του 35-70% σε ετήσια βάση.
Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

«Κανονικότητα» στην Ερυθρά Θάλασσα με πτώση των ναύλων - Τι αναφέρει η Intermodal
Mε την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές, όπως Ασία - Ευρώπη, θα συντόμευαν