Σαν σήμερα, στις 4 Αυγούστου του 1992, δηλαδή πριν ακριβώς από … 30 χρόνια (αλήθεια, πώς αντέχει ακόμα αυτή η χώρα!) ανακοινώθηκαν και εφαρμόστηκαν τα πιο σκληρά, μετά τον Οκτώβριο του 1985, φοροεισπρακτικά μέτρα για να αποφευχθούν … Μνημόνια της εποχής! Τα σκληρά αυτά φοροεισπρακτικά μέτρα συνίσταντο σε μεγάλες αυξήσεις έμμεσων φόρων ιδίως στα καύσιμα, με την επίκληση του Μάαστριχτ!
Μία ματιά στον παρατιθέμενο πίνακα μάλλον θα κάνει την καρδιά περιβόλι. Αλλά, το θέμα μας είναι άλλο. Το θέμα είναι ότι πριν από τριάντα χρόνια ανακοινώθηκε ένα σκληρό πάλι πρόγραμμα τάχα για το καλό της οικονομίας και της χώρας και βγήκε κι αυτό ξινό.
Είναι αλήθεια ότι το ECOFIN στη συνεδρίασή του τον Ιούλιο του 1992 συζήτησε το θέμα της κοινοτικής εναρμόνισης των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων, αλλά δεν πήρε αποφάσεις, ώστε να δημιουργούνται υποχρεώσεις για τη χώρα μας, ενώ τα όρια εναρμόνισης που συζητήθηκαν ήταν πολύ χαμηλά και, συνεπώς, δεν δικαιολογούσαν τη φοροεισπρακτική αυτή επιδρομή.
«Κύριε Στεργίου, στη δραματική σχετική συζήτηση για το θέμα αυτό μερικά στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος», μου εκμυστηρεύθηκε σε σχετική κατ΄ ιδίαν συζήτηση ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, «μού παρουσίασαν ένα πακέτο μέτρων που κι εγώ … τρόμαξα. Ήταν ακόμα πιο σκληρό. Και, φυσικά, το απέρριψα χωρίς άλλη συζήτηση», μού είπε!
Τα επιχειρήματα που επικαλούνταν οι τότε σχεδιαστές των μέτρων για να υιοθετηθούν από τον τότε πρωθυπουργό Κων. Μητσοτάκη ήταν τα ακόλουθα:
Πρώτον, έπρεπε να περιοριστεί το δημοσιονομικό έλλειμμα τόσο από τη γενικότερη ανάγκη δημοσιονομικής σύγκλισης, όπως απαιτούσε η συνθήκη του Μάαστριχτ, όσο και από την ανάγκη διαφύλαξης της αξιοπιστίας της δημοσιονομικής πολιτικής με την αποφυγή μεγάλων υστερήσεων στο έλλειμμα του προϋπολογισμού στο τέλος του έτους. Τα μέτρα μπορούσαν να είναι περιορισμός των δαπανών είτε αύξηση εσόδων. Επίσης, έπρεπε να είναι μέτρα άμεσης απόδοσης.
Δεύτερον, από τις δυνατές λύσεις, η προσφυγή στην έμμεση φορολογία ήταν η καλύτερη. Κατ΄αρχάς, υπήρχε η ευκαιρία να παρουσιαζόταν με την ανάγκη εναρμόνισης του ΦΠΑ και των ειδικών φόρων κατανάλωσης στην ΕΟΚ. Ύστερα, η έμμεση φορολογία και ιδίως η φορολογία στα καύσιμα έχει άμεση απόδοση. Στο τέλος, σημειωνόταν ότι η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης από την αύξηση των φόρων θα είχε και ευμενείς …. Περιβαλλοντικές επιδράσεις!!!
Τρίτον, από τις άλλες δυνατές εναλλακτικές λύσεις (μονιμοποίηση της έκτακτης φορολογίας στα ακίνητα, πλήγμα στην … αξιοπιστία της κυβέρνησης κλπ) καμιά δεν προσέφερε τα πλεονεκτήματα της έμμεσης φορολογίας.
Τέταρτον, η αύξηση των εμμέσων φόρων είναι προτιμότερη από τη διολίσθηση της δραχμής: «Με τη μείωση του ποσοστού διολίσθησης της δραχμής που θα ακολουθήσει», τονιζόταν, «ο πληθωρισμός θα πέσει ακόμη περισσότερο, και με την είσοδο τελικά στο μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών θα πέσει στο μέσο όρο των χωρών της ΕΟΚ, κοντά στο 5%».
Πέμπτον, με τα μέτρα αυτά θα επιτυγχανόταν σημαντικό πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 1993 και αναστροφή της ανοδικής τάσης του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ κλπ, κλπ.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα στα μεγέθη αυτά δεν ήταν τα επιδιωκόμενα ή τα αναμενόμενα, μετά από τόσο μεγάλες νέες θυσίες. Ενδεικτικά αναφέρω τα εξής:
-Το έλλειμμα διαμορφώθηκε το 1992 στο 12,8% του ΑΕΠ έναντι 11,5% το 1991.
-Το δημόσιο χρέος διαμορφώθηκε ο 1992 στο 89% του ΑΕΠ, έναντι 83,3% το 1991. Μάλιστα, το 1993 διαμορφώθηκε πολύ ακόμα υψηλότερα: 111,6% του ΑΕΠ!
-Πράγματι, το πρωτογενές πλεόνασμα (ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος πρωθυπουργός που πέτυχε για πρώτη φορά, μετά το 1981 πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% του ΑΕΠ το 1991!) αυξήθηκε από 1,2% του ΑΕΠ το 1991 στο 2,7% το 1992 και στο 2,7% του ΑΕΠ πάλι το 1993.
Τελικά επελέγησαν και ανακοινώθηκαν στο Ζάππειο (είδατε πώς επαναλαμβάνεται η ιστορία με τις «Ζαππειάδες») από τον τότε υπουργό Εθνικής Οικονομίας Στέφαανο Μάνο τα ακόλουθα μέτρα:
-Στις μολυβδούχες βενζίνες (σούπερ και απλή) η Κοινότητα πρότεινε ειδικό φόρο 337 ecu ή 84.350 δραχμές το χιλιόλιτρο. Μετά την τελευταία αύξηση, ο φόρος έφτασε στις 119.000 δραχμές και, συνεπώς προέκυψε μια διαφορά 34,7 δραχμών. Στην αμόλυβδη η διαφορά έφτασε στις 32,2 δραχμές το λίτρο.
-Στην περίπτωση του ντίζελ η Κοινότητα ζητούσε από τα μέλη της να βάλουν ελάχιστη φορολογία 61,2 δραχμών το λίτρο. Στην Ελλάδα έδωσε εξαίρεση έως την 1η Ιανουαρίου του 1995 να έχει φόρο 48,7 δραχμών το λίτρο. Η ελληνική κυβέρνηση όμως επέβαλε φόρο 68 δραχμών το λίτρο, δηλαδή μεγαλύτερο κατά 19,3 δραχμές το λίτρο!
-Στο πετρέλαιο θέρμανσης υπήρχε σκέψη στην ΕΟΚ να επιβληθεί μηδενικός φόρος ή το συμβολικό ποσό των 18 ecu (4.500 δραχμές το χιλιόλιτρο). Η κυβέρνηση όμως αποφάσισε τότε να πληρώσουμε 60.000 δραχμές το χιλιόλιτρο, δηλαδή 55.000 δραχμές παραπάνω!!!
Σημειώνεται ότι τότε ο κ. Μάνος διαβεβαίωνε τους δημοσιογράφους στο Ζάππειο, κατά την εξαγγελία των εισπρακτικών μέτρων, ότι οι επιπτώσεις στον τιμάριθμο θα είναι πρόσκαιρες.
«Η αύξηση των τιμών των καυσίμων», είπε, θα προκαλέσει ασφαλώς και πρόσκαιρες αυξήσεις στον τιμάριθμο. Εν τούτοις, στο τέλος του χρόνου ο πληθωρισμός θα είναι σίγουρα κάτω από το 15%, τρεις ολόκληρες μονάδες λιγότερο από τον περασμένο χρόνο και τα ελλείμματα του Δημοσίου μειωμένα».
Πράγματι, οι επιπτώσεις των μέτρων αυτών στον πληθωρισμό ήταν πρόσκαιρες: προκάλεσαν αύξηση του πληθωρισμού από 13,1% στο τέλος Ιουλίου στο 15,9% στο τέλος Οκτωβρίου, 15,1% το Δεκέμβριο και 16,4% το Μάιο του 1993, αλλά σε ετήσια βάση το 1993 και το 1994 διαμορφώθηκε σαφώς σε χαμηλότερα επίπεδα .
Latest News
Ευρωπαϊκές οικονομίες σε τροχιά αβεβαιότητας
Οι προειδοποιήσεις της ΕΚΤ αποκαλύπτουν τους λόγους της ανησυχίας για την κατάσταση των οικονομιών στις ευρωπαϊκές χώρες
Χωρίς τιμαριθμοποίηση
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση συνεχίζει να επιλέγει τον «αραμπά» του κοινωνικού αυτοματισμού
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι
Στην ασφάλεια των πλεονασμάτων
Το χθεσινό μήνυμα Χατζηδάκη αποτελεί μια ελάχιστη ανταπόδοση στους χτυπημένους από τη χρεοκοπία Έλληνες φορολογουμένους
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση