
Η πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας θα μπορούσε να αναβαθμιστεί εάν η χώρα συνεχίσει και εμβαθύνει τις βασικές πολιτικές που εισήχθησαν μετά την επανεκλογή του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον Μάιο [και επί της ουσίας απορρίπτουν τα erdoganomics], ανέφερε την Πέμπτη η Moody’s Investors Service.
«Η στροφή προς μία πιο ορθόδοξη, βασισμένη σε κανόνες και προβλέψιμη χάραξη πολιτικής είναι θετική και έρχεται νωρίτερα από ό,τι περιμέναμε», ανέφερε ο οίκος αξιολόγησης σε έκθεσή του προσθέτοντας: «Η νέα οικονομική ομάδα έχει δεσμευτεί να μειώσει τον πληθωρισμό, να μειώσει τις μεγάλες εξωτερικές ανισορροπίες της Τουρκίας και να διασφαλίσει τη δημοσιονομική πειθαρχία».
Τονίζει μάλιστα ότι η Τουρκία «άρχισε να διορθώνει σταδιακά την κατεύθυνση της νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής».
Ακόμα όμως κι αν η Τουρκία αναβαθμιστεί, πιθανότατα θα παραμείνει για αρκετό διάστημα στα «σκουπίδια». Η Moody’s βαθμολογεί το δημόσιο χρέος της χώρας στο Β3, έξι βήματα κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, και στην ίδια κατηγορία με την Αγκόλα και τη Νικαράγουα. Το outlook είναι σταθερό.
Το παράδοξο της Τουρκίας – Ράλι μετοχών εν μέσω πληθωρισμού και διολίσθησης της λίρας [γράφημα]
Η στροφή στην πολιτική
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, μετά την εκλογική του νίκη, ο Ερντογάν έχει τοποθετήσει δύο πρώην τραπεζίτες της Wall Street, τον Μεχμέτ Σιμσέκ στη θέση του υπουργού Οικονομικών και τη Χαφιζέ Γκαγέ Ερκάν ως επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας.
Οι δυο τους επιδιώκουν να ενισχύσουν την αξιοπιστία της Τουρκίας μεταξύ των διεθνών εμπόρων ομολόγων και μετοχών, τερματίζοντας χρόνια εξαιρετικά χαλαρής νομισματικής πολιτικής και συνεχών κρατικών παρεμβάσεων στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Η ανορθόδοξη νομισματική πολιτική που προηγήθηκε, τα λεγόμενα erdoganomics, οδήγησαν σε μαζική φυγή επενδυτών και πυροδότησε μια πληθωριστική κρίση που έφερε τον πληθωρισμό κοντά σε τριψήφια ποσοστά.
Την Πέμπτη, ο Σίμσεκ εξέφρασε την ελπίδα ότι νέα οικονομική προσέγγιση θα αποτυπωθεί και στην πιστοληπτική ικανότητα της Τουρκίας.
Σταθερότητα, Ανθεκτικότητα
«Είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόσουμε πολιτικές βασισμένες σε κανόνες σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, προκειμένου να διασφαλίσουμε τη μακροοικονομική σταθερότητα και να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα της χώρας μας σε κραδασμούς», δήλωσε ο Σίμσεκ σε μια ανάρτηση στο X, την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης παλαιότερα γνωστή ως Twitter.
Η κεντρική τράπεζα αύξησε τον Ιούνιο τα επιτόκια για πρώτη φορά σε περισσότερα από δύο χρόνια για να περιορίσει τον πληθωρισμό που κυμαινόταν σχεδόν στο 50%. Οι αυξήσεις ήταν πολύ ήπιες κατά την άποψη πολλών οικονομολόγων. Όταν προσαρμοστούν για τον πληθωρισμό, τα επιτόκια παραμένουν πολύ κάτω από το μηδέν και μεταξύ των χαμηλότερων στον κόσμο.
Ακόμα κι έτσι, οι επενδυτές χαιρέτησαν σε γενικές γραμμές τις πρόσφατες κινήσεις της Τουρκίας. Η μέση απόδοση των κρατικών ομολόγων σε δολάρια μειώθηκε στο 8,1% από πάνω από 10,5% στα τέλη Μαΐου, σύμφωνα με τους δείκτες του Bloomberg. Το κόστος προστασίας από μια χρεοκοπία έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ ξένοι έχουν επίσης αρχίσει να επιστρέφουν στις τουρκικές μετοχές.
Πολιτική Προειδοποίηση
Η Moody’s πάντως προειδοποίησε ότι πολιτικοί προβληματισμοί ενδέχεται να εμποδίσουν την εισαγωγή μιας πιο φιλικής πολιτικής για την αγορά. Ο Ερντογάν υποστηρίζει εδώ και καιρό το χαμηλό κόστος δανεισμού και μια στρατηγική ανάπτυξης με κάθε κόστος. Και απέλυσε τρεις διοικητές κεντρικών τραπεζών επειδή δεν τήρησαν αυτή τη γραμμή.
«Ο κίνδυνος μιας ακόμη αλλαγής πολιτικής παραμένει σημαντικός», ανέφερε η Moody’s. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα «αν η οικονομική ανάπτυξη επιβραδυνθεί περισσότερο από ό,τι είναι πολιτικά αποδεκτό».
Η εταιρεία αξιολόγησης «πιθανώς θα αλλάξει την προοπτική σε αρνητική εάν η στροφή προς τις ορθόδοξες πολιτικές αποδειχτεί βραχύβια, όπως συνέβη στις αρχές του 2021, και προκύψει περαιτέρω μακροοικονομικό στρες», ανέφερε.


Latest News
![Δασμοί Τραμπ: Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» – Μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_trump_tariffs2-600x352.png)
Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» - Οι δασμοί και οι μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]
Σήμερα στον Κήπο των Τριαντάφυλλων ο Αμερικανός πρόεδρος θα ανακοινώσει τους αμοιβαίους δασμούς που έχουν προκαλέσει φόβους για ύφεση και για το τέλος της μεταπολεμικής τάξης πραγμάτων

Lufthansa: Πως αναβαθμίζει την επιχειρηματική θέση με επτά κατηγορίες θέσεων
Η επιλογή θέσης σε μια πτήση ποτέ δεν ήταν πιο περίπλοκη από τις νέες καμπίνες Allegris της Lufthansa

Harley-Davidson: Θέλει εκδίκηση σε περίπτωση που η ΕΕ στοχεύσει τις μοτοσυκλέτες της
Οι δασμοί θα μπορούσαν να ανεβάσουν τις τιμές των μοτοσικλετών της Harley-Davidson σε εξαψήφιο αριθμό σε ορισμένες χώρες, με τις πωλήσεις να βρίσκονται ήδη υπό πίεση στην Ευρώπη

Γιατί ο Τραμπ εξετάζει «μαχαίρι» στα 9 δισ. δολάρια των επιχορηγήσεων προς το πανεπιστήμιο
Το Χάρβαρντ έχει καταγραφεί ως σύμβολο του αμερικανικού ονείρου εδώ και γενιές

Αγωνιώδεις προσπάθειες του Μιλέι για εξαίρεση από τους δασμούς Τραμπ
Οι μεγαλύτερες εξαγωγές που έκανε η Αργεντινή στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν αργό πετρέλαιο, μέταλλα και χημικά προϊόντα

Η Arm ήθελε εξαγορά της Alphawave για να βάλει στο χέρι την τεχνολογία SerDes
Αυτό που... κέντρισε το ενδιαφέρον της Arm ήταν μία συγκεκριμένη τεχνολογία της Alphawave που καθορίζει πόσο γρήγορα οι πληροφορίες μπορούν να εισαχθούν αλλά και να εξαχθούν από ένα μικροτσίπ

Δεν επιδρούν όλοι οι δασμοί με τον ίδιο τρόπο στις τσέπες των Αμερικανών - Τι «λέει» η εμπειρία
Οι δασμοί Τραμπ θα επηρεάσουν και την αμερικανική αγορά με ανατιμήσεις

Τι είναι η νέα μόδα του «oshikatsu» στην οποία ποντάρει η Ιαπωνία για την άνοδο της κατανάλωσης
Το φαινόμενο παρακολουθούν πολιτικοί αλλά και η κεντρική τράπεζα στην Ιαπωνία - Έρχεται νέα αύξηση των μισθών στην Ιαπωνία

Ο Μασκ εξαγοράζει... ψηφοφόρους - 82 εκατ. για να ελέγξει ανώτατο δικαστήριο πολιτείας
Γιατί μια νίκη του πρώην γενικού εισαγγελέα Σίμελ επί της Δημοκρατικής Κρόφορντ θα ήταν όφελος για την πολιτική στρατηγική του Μασκ

Εμπορικό πλεόνασμα 89,3 δισ. κατέγραψε η ΕΕ στα αυτοκίνητα το 2024
ΗΠΑ και Βρετανία ήταν οι κορυφαίοι εξαγωγικοί προορισμοί των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν εντός της ΕΕ το 2024