Αν και οι ΗΠΑ είχαν κάψει γεωπολιτικά σχεδόν πριν από ενάμιση χρόνο το μακρόπνοο project της κατασκευής του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα του Ισραήλ προς την Ευρώπη, εντούτοις οι μέτοχοι του δεν το βάζουν κάτω.
Η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και η Edison συνεχίζουν κανονικά την ωρίμανση του και δεν αποκλείεται εντός του 2023 να λάβουν την επενδυτική απόφαση.
Αγωγός EastMed: Ανακατεύουν την ενεργειακή σκακιέρα Κύπρος και Ισραήλ [χάρτης]
Αν και οι γεωπολιτικές εξελίξεις τρέχουν και στα σχέδια Κύπρου και Ισραήλ είναι η δημιουργία ενός άλλου αγωγού που θα μεταφέρει ποσότητες αερίου από τα κοιτάσματα της χώρας της Μέσης Ανατολής προς τη Μεγαλόνησο και από κει μέσω τερματικού σταθμού να μεταφέρεται στη μορφή LNG εντός της Ευρώπης εντούτοις η κοινοπραξία του EastMed επιμένει στη στρατηγική σημασία του mega project.
Υπενθυμίζεται ότι τον EastMed τρέχει η κοινοπραξία «ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ – Poseidon» που έχουν συστήσει εξ ημισείας η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και Edison.
Το πιο ώριμο έργο
Στην ετήσια έκθεση διαχείρισης της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, η εταιρεία που ανήκει κατά 65% στην ΕΔΕΥΕΠ και κατά 35% στην Helleniq Energy υπογραμμίζει: «Το έργο του αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου (EastMed) είναι επί του παρόντος το πιο ώριμο έργο που συνδέει τις πηγές φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με το ευρωπαϊκό σύστημα φυσικού αερίου, παρέχοντας μια επιλογή πολλαπλών πηγών».
Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει 20 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από τα υπεράκτια αποθέματα φυσικού αερίου στη λεκάνη Levantine (Κύπρος και Ισραήλ) στην Ελλάδα και, σε συνδυασμό με τους αγωγούς Poseidon και IGB, στην Ιταλία και τις άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σε άλλο σημείο της έκθεσης της, η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων επισημαίνει: «Το 2015, με την υποστήριξη της κυπριακής, της ελληνικής και της ιταλικής κυβέρνησης και ως αποτέλεσμα των πλεονεκτημάτων που προσφέρει το έργο στην Ευρώπη, ο αγωγός EastMed επιβεβαιώθηκε ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), και συμπεριλαμβάνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Πέμπτη λίστα PCI. Ο αγωγός EastMed συμπεριλήφθηκε επίσης στο Αναπτυξιακό Σχέδιο TYNDP, σύμφωνα με τον στόχο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ENTSOG).»
Η βασική μελέτη σχεδιασμού και η επενδυτική απόφαση
Η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων τονίζει λοιπόν το γεγονός της βασικής μελέτης σχεδιασμού του έργου (FEED), λέγοντας πως «το έργο βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο και η τρέχουσα φάση FEED ενδέχεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2023».
Επιπροσθέτως η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, περιγράφει τις ενέργειες της κοινοπραξίας ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ μέσα στο έτος για τον αγωγό EastMed. Η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ A.E. καταβάλλει και θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την περαιτέρω ανάπτυξη των υφιστάμενων και νέων έργων προκειμένου:
– Να συνεχίσει με μια προσέγγιση ταχείας διαδικασίας (fast-track) τη φάση ανάπτυξης του έργου EastMedPoseidon, προκειμένου να ολοκληρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία.
– Να μεριμνήσει για τον συντονισμό των ρυθμιστικών αρχών για την έγκαιρη απόφαση CBCA (Διασυνοριακή Κατανομή Κόστους και τον καθορισμό του βέλτιστου ρυθμιστικού πλαισίου μέσω της διενέργειας του market test για το έργο EastMed- Poseidon.
– Να μεριμνήσει ώστε να ληφθούν όλες οι απαραίτητες άδειες για κατασκευή και υλοποίηση του έργου Eastmed-Poseidon με βάση το εθνικό και ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο
– Να ολοκληρωθεί η φάση FEED του έργου εντός του 2023 με σκοπό να επιτευχθούν όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την τελική επενδυτική απόφαση.
– Η εταιρεία προγραμματίζει επίσης τη διενέργεια market test με σκοπό τη σύναψη εμπορικών συμφωνιών μεταξύ πωλητών και αγοραστών φυσικού αερίου. Επιπλέον θα προσδιορίσει τη χρηματοδοτική δομή για την επόμενη φάση υλοποίησης του έργου EastmedPoseidon.
Γι αυτό το σκοπό προγραμματίζει να υποβάλλει αίτηση χρηματοδότησης στο επόμενο CEF Call ώστε να καλύψει μέρος του απαιτούμενου κόστους.
Και η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων καταλήγει για το project: «Με την επιτυχή ολοκλήρωση της φάσης FEED ολοκληρώνονται οι προϋποθέσεις για τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης εντός του 2023 για το έργο Eastmed-Poseidon»
Latest News
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ
Πλαφόν από τα παλιά… στις τιμές ρεύματος – Το σχέδιο για το φρένο στις αυξήσεις
Την επαναφορά του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων για να φρενάρει τις αυξήσεις στο ρεύμα σχεδιάζει ο υπουργός Ενέργειας Θ. Σκυλακάκης
Το «Drill, Baby, Drill» είναι πολιτικό σύνθημα, όχι ένα επιχειρηματικό σχέδιο
Εταιρείες όπως η ExxonMobil , η Chevron , η ConocoPhillips και η Diamondback Energy έχουν αναδειχθεί ως οι μεγάλοι νικητές στην αγορά
Παίρνουν φωτιά τα γεωτρύπανα - Οι αποφάσεις για Κρήτη και Ιόνιο και το παγκόσμιο ρεκόρ
Επανέρχονται στο προσκήνιο οι υδρογονάνθρακες - Τι δείχνει ο «Clarksons Offshore Index» - «Drill baby drill» και στην Ελλάδα;
Νέο ράλι στο φυσικό αέριο - Πόσο αντέχουν τα αποθέματα [γράφημα]
Το φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά ευάλωτο σε κάθε γεγονός που διαταράσσει ή απειλεί να διαταράξει τον εφοδιασμό