
Η νέα εγκύκλιος Ε.2051/2023 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. η οποία εκδόθηκε σε συνέχεια της εγκυκλίου Ε.2180/2021 αναφορικά με τα πρόστιμα που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 54ΣΤ του Ν.4987/2022 (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας) και αφορούν παραβάσεις παραβίασης ή παραποίησης ή επέμβασης στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), καθώς και έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης από Φ.Η.Μ., ο οποίος δεν λειτουργεί με εγκεκριμένες προδιαγραφές, παρείχε διευκρινίσεις για την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων.
Επειδή όμως, με αφορμή την ανωτέρω εγκύκλιο, ειπώθηκαν και γράφτηκαν πολλά, αλλά μόνο για το πρόστιμο ύψους 100.000,00 ευρώ που επιβάλλεται στις επιχειρήσεις που έχουν λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, θα προσπαθήσω, όσο πιο απλά μπορώ, να περιγράψω το σύνολο των διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) που αφορούν τους Φ.Η.Μ. Εξυπακούεται ότι, τα υπόλοιπα άρθρα για τα τεκμήρια θα συνεχίσουν να δημοσιεύονται.
1. Παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), κατά οποιονδήποτε τρόπο, (υπαίτιος κάτοχος – χρήστης)

(1) Στα τρία (3) έτη δεν συμπεριλαμβάνεται εκείνο για το οποίο δεν έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Επισήμανση : Για τις ανωτέρω παραβάσεις επιβάλλεται ένα πρόστιμο, ανά ελεγχόμενο έτος, για το οποίο διαπιστώνονται οι εν λόγω παραβάσεις ανεξάρτητα από το πλήθος των Φ.Η.Μ. που έχει παραβιάσει ή παραποιήσει ή επέμβει ο κάτοχος- χρήστης αυτού. Η παράβαση καταλογίζεται στο έτος που ανάγεται ο έλεγχος και το οποίο αφορά η παραβίαση ή η παραποίηση ή κατά οποιονδήποτε τρόπο επέμβαση στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, υπό την προϋπόθεση ότι η διαπίστωση λαμβάνει χώρα από την 1.8.2020 και εντεύθεν, (σχετική η εγκύκλιος Ε.2180/2021).
Παράδειγμα
Έστω ότι το έτος 2023 διενεργείται έλεγχος σε επιχείρηση η οποία τηρεί το διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, για τα φορολογικά έτη 2018, 2019 και 2020. Η επιχείρηση διαθέτει στην κατοχή της πέντε (5) φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (Φ.Η.Μ.) και ο κάτοχος αυτών επενέβη στη λειτουργία των δύο (2) εξ αυτών, κατά τα φορολογικά έτη 2018 και 2019. Τα ακαθάριστα έσοδα αυτής, τα τελευταία τρία (3) φορολογικά έτη ανέρχονται στο ποσό των 3.950.000,00 ευρώ. Συνεπώς, ο μέσος όρος των δηλωθέντων εσόδων της σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος ανέρχεται στο ποσό του 1.316.666,67 ευρώ. Καθόσον η διαπίστωση των εν λόγω παραβάσεων έλαβε χώρα σε ημερομηνία μεταγενέστερη της 1.8.2020, επιβάλλεται ένα πρόστιμο για κάθε έτος διάπραξής τους.

2. Παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), κατά οποιονδήποτε τρόπο, (υπαίτιος επιχείρηση που έχει λάβει έγκριση λογισμικού (software) και υλισμικού (hardware) από τα αρμόδια όργανα ή οποιοδήποτε πρόσωπο έχει μεταπωλήσει λογισμικό ή παρέχει τεχνική υποστήριξη για την παραβίαση ή παραποίηση ή επέμβαση με οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών)
(1) Το πρόστιμο επιβάλλεται για κάθε ελεγχόμενο έτος για το οποίο διαπιστώνονται οι εν λόγω παραβάσεις. Για τη σχέση της υποπερίπτωσης αβ’ της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54ΣΤ του Ν.4987/2022 ως προς το άρθρο 60 του ίδιου νόμου έχουν παρασχεθεί διευκρινήσεις με την εγκύκλιο Ε.2176/8.9.2021, (σχετικό το άρθρο μου https://www.ot.gr/2021/09/14/apopseis/experts/synergeia-sti-diapraksi-paravasis-tou-kodika-forologikis-diadikasias-a-meros/).
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών


Latest News

Πώς μεταφράζουν οι επενδυτές τις πολιτικές αναταράξεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Η διεθνής ειδησεογραφία βρίθει από ανησυχητικά μηνύματα πολιτικού και γεωστρατηγικού χαρακτήρα. Κι όμως, οι χρηματαγορές τα αγνοούν.
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.