Μπορεί οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) να έχουν υποχωρήσει σημαντικά από τα χωρίς προηγούμενο επίπεδα που είχαν φτάσει το Σεπτέμβριο του 2021 λόγω του Covid19, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν σχεδόν 25% πιο υψηλές από το μέσο όρο που καταγράφονταν το 2019, την προ πανδημίας εποχή. Μάλιστα από τις αρχές του μήνα η αύξηση αυτή ξεπερνά το 10%.
Πρόκειται για τις τιμές σε ιδιαίτερα δημοφιλείς διαδρομές, από το λιμάνι της Σαγκάης προς τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια του Ρότερνταμ και τη Γένοβας από όπου τροφοδοτείται το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Πρόκειται επίσης για τις τιμές από την Κίνα προς τα λιμάνια στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες που τροφοδοτούν την τεράστια αγορά των ΗΠΑ.
Τα «έξυπνα» εμπορευματοκιβώτια αλλάζουν το θαλάσσιο εμπόριο
Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το πώς διαμορφώνονται οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) από την Ασία -και συγκεκριμένα την Κίνα- προς τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης και των ΗΠΑ, με βάση στοιχεία από την εξειδικευμένη εταιρείας σε ναύλους και άλλα ναυτιλιακά κόστη, την Drewry.
Που διαμορφώνονται οι τιμές
Οι τιμές είναι χαρακτηριστικές, όπως τις παρουσιάζει η Drewry. Το κόστος μεταφοράς ενός στάνταρντ εμπορευματοκιβωτίου από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ αυξήθηκε την περίοδο αυτή κατά 25% φτάνοντας τα 1.600 δολάρια. Οι τιμές για τη διαδρομή από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 11% στα 2.300 δολάρια. Οι τιμές από τη Σαγκάη στη Γένοβα και τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 9% και έφτασαν τα 2.070 και 3.330 δολάρια αντίστοιχα, ανά κοντέινερ 40 ποδών. Πολύ καλύτερη –για εμπόρους και καταναλωτές- είναι η κατάσταση όσον αφορά τις τιμές για την αντίθετη διαδρομή, από την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ προς την Κίνα. Για μεταφορά από το Ρότερνταμ στη Σαγκάη οι τιμές έφτασαν τα 520 δολάρια με πτώση 1%.
Οι αυξήσεις και οι μειώσεις
Πλέον και μετά από αύξηση 11,8% στο κόστος τις πρώτες ημέρες του μήνα που διανύουμε, η μέση τιμή μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) έχει φτάσει τα 1.760 δολάρια ΗΠΑ με βάση στοιχεία για τις 3 Αυγούστου 2023, ενώ η μέση τιμή του 2019 διαμορφωνόταν στα 1.420 δολάρια.
Σε σύγκριση με τα ιστορικά υψηλά, όταν πρωτοάνοιξε η παγκόσμια οικονομία μετά την πανδημία και όλοι προσπαθούσαν να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους, οι τιμές μεταφοράς κοντέινερ έχουν καταγράψει μεγάλη πτώση. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του σύνθετου δείκτη Drewry WCI της αγοράς αυτής, οι τιμές μεταφοράς για κοντέινερ 40 ποδών είναι 83% από τα υψηλά των 10.370 δολαρίων που καταγράφηκαν το Σεπτέμβριο του 2021.
Είναι επίσης φέτος 73,4% πιο χαμηλές από τα επίπεδα στα οποία διαμορφώνονταν ακριβώς τέτοια εποχή πέρσι. Ακόμη οι τιμές είναι 34% πιο χαμηλές από το μέσο όρο των τελευταίων δέκα ετών, που διαμορφώνεται στα 2.680 δολάρια. Η πτώση αυτή δείχνει ότι οι τιμές στον κλάδο κινούνται προς εξορθολογισμό, αν και παραμένουν αρκετά υψηλότερες από την περίοδο πριν να ξεσπάσει η πανδημία.
Τις τελευταίας τέσσερις εβδομάδες οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταγράφουν συνεχή άνοδο και πλέον έχουν σκαρφαλώσει στα υψηλότερα επίπεδα από το Μάιο του 2023.
Ο παράγοντας ναυτιλιακές
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.
Πλέον, εταιρείες όπως ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk με έδρα τη Δανία ανακοίνωσε απότομη πτώση στα κέρδη του δεύτερου τριμήνου λόγω της πτώσης των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων. Προειδοποίησε επίσης για ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση της παγκόσμιας ζήτησης κοντέινερ και τώρα αναμένει ότι οι όγκοι αυτοί θα μειωθούν έως και 4% καθώς οι εταιρείες μείωσαν τα αποθέματά τους εν μέσω κινδύνων ύφεσης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Το προηγούμενο δυσμενές σενάριο έκανε λόγο για μείωση τον όγκων αυτών κατά 2,5%.
Οι τιμές μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών
Latest News
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ κατακρίνει την Apple για έλλειψη καινοτομίας
O Μαρκ Ζάκερμπεργκ είπε για την Apple, μεταξύ άλλων , πως «Δεν έχουν εφεύρει κάτι σπουδαίο εδώ και καιρό»
O πρώην υπουργός Οικονομικών της Ελβετίας προειδοποιεί για το μέγεθος της UBS
Με περίπου 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια, ο ισολογισμός της UBS είναι διπλάσιος από το μέγεθος της ετήσιας οικονομικής παραγωγής της Ελβετίας
Πλάνο για τέσσερις μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ
Εν αναμονή των ανακοινώσεων και των μέτρων του νέου Αμερικανού προέδρου η ΕΚΤ σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις
Δήμαρχος στην Ιταλία παλεύει να σταματήσει πώληση ναπολιτάνικης νησίδας
Ο δήμαρχος του Bacoli, στην Ιταλία, υποστηρίζει πως θέλει να αγοράσει την Punta Pennata και να τη μετατρέψει σε «υπαίθριο μουσείο»
Κάτι τρέχει με τα κινεζικά ομόλογα
Πώς θέλει η Λαϊκή τράπεζα της Κίνας να στηρίξει το γιουάν
Πώς ο Μασκ προκάλεσε την ομόνοια των Βρετανών πολιτικών
Τα κόμματα του Ηνωμένου Βασιλείου ενώνονται προτρέποντας τον Τραμπ να επανεξετάσει την ανάμιξη του Μασκ
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Το χρυσό πάρεργο του Νάιτζελ Φάρατζ
Ο Νάιτζελ Φάρατζ πληρώθηκε 189.000 λίρες πέρυσι από εταιρεία χρυσού για να εργαστεί με μερική απασχόληση
Γιατί αποτυγχάνει το άνοιγμα της Κίνας στους ξένους τουρίστες
Η Κίνα προχώρησε σε ένα μεγάλο άνοιγμα προς ξένους τουρίστες όμως τα τουριστικά έσοδα απέχουν πολύ από το 2019
Ο Τραμπ απειλεί την ισορροπία ΕΕ και ΗΠΑ - Τι αλλάζει σε εμπόριο και αμυντικές δαπάνες
ΕΕ και ΗΠΑ είναι οι μεγαλύτεροι εμπορικοί εταίροι στον κόσμο -Πώς οι δασμοί θα επηρεάσουν την οικονομική τους σχέση