«Λάδι στη φωτιά» της ανομολόγητης κόντρας ανάμεσα στα σούπερ μάρκετ και τη βιομηχανία ρίχνει το σχέδιο Σκρέκα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης εκτιμάται πως θα πυροδοτήσουν νέο γύρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στους δυο βασικούς κρίκους του λιανεμπορίου τροφίμων.
Τα πρώτα σημάδια για την επερχόμενη «ρήξη» έκαναν ήδη την εμφάνισή τους. Με εκατέρωθεν διαρροές στον Τύπο, οι δυο πλευρές φρόντισαν να μεταθέσουν την ευθύνη και επανέλαβαν την πάγια θέση τους πως δυσκολεύονται να απορροφήσουν τις σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής.
«Πυρ ομαδόν» στο σχέδιο Σκρέκα για την ακρίβεια
Η επιχειρηματολογία
Το βασικό επιχείρημα που επικαλείται η πλευρά της βιομηχανίας για την αδυναμία της να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις είναι η υπέρμετρη αύξηση του κόστους παραγωγής. Η οποία όπως λένε περιορίζει την όποια ευελιξία έχουν να συγκρατήσουν τις ανατιμήσεις.
«Όλοι οι συντελεστές τους κόστους έχουν κυριολεκτικά απογειωθεί. Από την ενέργεια μέχρι τις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας όλα είναι πάνω υπερβολικά πολύ. Πάρτε για παράδειγμα το ρύζι και τα σιτηρά και θα καταλάβετε…», σημειώνει στέλεχος της βιομηχανίας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Σπεύδει μάλιστα να τονίσει πως οι προμηθευτές δεν έχουν σταματήσει στιγμή να κάνουν προωθητικές ενέργειες, τις οποίες όπως λέει «διαφημίζουν» ως δικές τους τα σούπερ μάρκετ. Αυτή τη στιγμή, προσθέτει ένα στα δυο προϊόντα στο ράφι είναι σε κάποιου είδους έκπτωση, δίνοντας την επιλογή στον καταναλωτή.
Δεν παραλείπει μάλιστα να στρέψει τα βέλη προς την πλευρά των σούπερ μάρκετ, τα οποία όπως υποστηρίζει δεν αναλαμβάνουν το κομμάτι της ευθύνης που τους αναλογεί. Ειδική αναφορά κάνει στα περιθώρια κέρδους, τα οποία όπως επισημαίνει δεν φαίνεται να έχουν θιγεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση, κάτι που αποτυπώνεται και στους ισολογισμούς τους.
«Στην πιάτσα είναι ευρέως γνωστό πως τα σούπερ μάρκετ ωφελούνται από τις ανατιμήσεις με βάση τις συμφωνίες με τους προμηθευτές τους. Χοντρικά για κάθε αύξηση 1 ευρώ, τα 40 λεπτά καταλήγουν άκοπα στην τσέπη των σούπερ μάρκετ», όπως ισχυρίζεται ο ίδιος.
Στο όριο…
Εντελώς διαφορετική εικόνα δίνουν οι λιανέμποροι, οι οποίοι μιλώντας σε συνομιλητές τους δηλώνουν πως δέχονται αφόρητη πίεση από την εκτόξευση του λειτουργικού κόστους. Ειδικά, το ενεργειακό κόστος, όπως λένε, αποτελεί μεγάλο «βαρίδι» παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται να περιοριστούν τα έξοδα λειτουργίας.
Σημαντική επιβάρυνση, σύμφωνα με τους ίδιους, υφίστανται από την αναπροσαρμογή των ενοικίων αλλά και τις πρόσφατες αυξήσεις του εργασιακού κόστους. Για αυτό, και κάποιοι θεωρούν πως δεν αποκλείεται τη φετινή χρονιά να υπάρξουν αλυσίδες με… ζημιές.
Όσον αφορά στην αύξηση των πωλήσεων που παρουσιάζουν ξεκαθαρίζουν πως είναι αποτέλεσμα του πληθωρισμού, λέγοντας πως σε επίπεδο ποσοτήτων η κατανάλωση μειώνεται. Μια εξέλιξη, η οποία όπως σημειώνουν δεν ωφελεί κανέναν και κατ’ επέκταση την κερδοφορία τους. Το περιθώριο κέρδους (προ φόρων) για το λιανεμπόριο είναι σε φυσιολογικές συνθήκες πέριξ του 4% και πλέον κινείται κάτω από τα επίπεδα του 2%, με πτωτικές τάσεις…
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο επικεφαλής της METRO και Πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλη Παντελιάδη, σε συνέντευξή που παραχώρησε πρόσφατα στο περιοδικό «Ανάπτυξη» του ΕΒΕΑ. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, «τα σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών, αλλά στέκονται στο πλευρό του, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου απορρόφησαν μεγάλο κομμάτι των επιβαρύνσεων».
«Τα περιθώρια κέρδους των supermarket είναι κλειδωμένα με αλλεπάλληλες νομικές ρυθμίσεις εδώ και τρία χρόνια. Όλο το κόστος της αύξησης ρεύματος και όλες οι μισθολογικές αυξήσεις, και σας διαβεβαιώνω ότι ήταν πολλές, απορροφήθηκαν από τις επιχειρήσεις του κλάδου μας και δεν επιβάρυναν τον καταναλωτή. Και αυτό δεν είναι απλά λόγια, επιβεβαιώνεται από εκατοντάδες ελέγχους που κάνει καθημερινά το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σε καμία λοιπόν περίπτωση δεν ευσταθεί η διακινούμενη φιλολογία ότι εμείς κερδοσκοπούμε σε βάρος του καταναλωτή και ενοχλούμαι ιδιαίτερα όταν το ακούω αυτό», επισημαίνει.
Το σχέδιο Σκρέκα
Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο συνάντησης που είχε με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ την περασμένη εβδομάδα κατέθεσε σειρά μέτρων για την στήριξη των καταναλωτών εν μέσω υψηλού πληθωρισμού. Ανάμεσα στις προτάσεις που έθεσε ήταν:
- Να περιληφθεί στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία, εφ’ όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία.
- Να «διαφημίζονται» μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσα προϊόντα μειώνονται πάνω από 5% μέχρι τέλος του 2023, με ευθύνη των προμηθευτών.
Μάλιστα, ο κ. Κώστας Σκρέκας έστειλε μήνυμα προς την αγορά, λέγοντας πως «πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις». Πληθωριστικές πιέσεις που «καίνε» ειδικά στα τρόφιμα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτη τιμών στα τρόφιμα μετά από μια μικρή ανάπαυλα εκτοξεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο 12,3%!
Latest News
ΕΤΕπ: Στήριξη στρατηγικών επενδύσεων στην Ελλάδα
Τι συζητήθηκε κατά την σημερινή επίσκεψη της Νάντια Καλβίνιο στη χώρα μας
Με την πρόεδρο της ΕΤΕπ Νάντια Καλβίνιο συναντήθηκε ο Χατζηδάκης - Τι συζήτησαν
Ο κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε ακόμα την κ. Καλβίνιο για τη σύσταση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου και τις δυνατότητες συνεργασίας
Οι έμμεσοι φόροι γεμίζουν τα κρατικά ταμεία - Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΟΣΑ [γράφημα]
Τα έσοδα από τον ΦΠΑ στην Ελλάδα το 2023 αντιστοιχούσαν στο 21,9% του ΑΕΠ έναντι 20,8% στις χώρες του ΟΟΣΑ
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
Πάνω από 18,7 δισ. ευρώ οι τουριστικές εισπράξεις στο εννεάμηνο - Ποιοι προτίμησαν Ελλάδα
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 16.722,5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την ΤτΕ
Αirbnb για Βαρκελώνη: Κλειστά ακίνητα, εκτόξευση ενοικίων - Κερδισμένοι οι ξενοδόχοι
H Airbnb καλεί σε επανεξέταση της αυστηρής πολιτικής της Βαρκελώνης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά από 10ετή εμπειρία του μέτρου
Στουρνάρας στο Bloomberg: Η Ευρώπη θα απαντήσει αν ο Τραμπ επιβάλει δασμούς
Ο Γιάννης Στουρνάρας τάχθηκε υπέρ μιας μείωσης επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσεις στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ
Πώς αντιμετωπίζουν την Black Friday οι Έλληνες - Η έρευνα της Revolut
Το 7% των Ελλήνων ανησυχεί μήπως πέσει θύμα απάτης στην Black Friday, ωστόσο, θα αναζητήσει μεγάλες προσφορές
«Καμπανάκι» ΙΟΒΕ για την υστέρηση των περιφερειών - Στην Αττική το μισό ΑΕΠ
Η έρευνα του ΙΟΒΕ επισήμανε πως υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση και ευκαιρίες για σύγκλιση των ελληνικών περιφερειών σε μια σειρά από τομείς