Το αυξημένο κόστος αποστολής επιτρέπει στις ρωσικές εταιρείες να κερδίζουν πολύ περισσότερα από τις πωλήσεις αργού πετρελαίου στην Ινδία από ό,τι εκτιμούσαν αρχικά οι αναλυτές.
Σύμφωνα μάλιστα με ανάλυση των Financial Times οι χρεώσεις αυτές μπορεί να έφεραν στα ταμεία της χώρας περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε μόλις ένα τρίμηνο.
Η Ρωσία, μέχρι πρόσφατα, φαινόταν να συμμορφώνεται με τα δυτικά μέτρα που σχεδιάστηκαν για τον περιορισμό των εσόδων της, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία πέρυσι. Οι παραγωγοί πετρελαίου της πουλούσαν αργό στην Ινδία κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Ωστόσο, η τιμή αυτή είναι καθαρή και δεν περιλαμβάνει λοιπές χρεώσεις. Επομένως στην τελική τιμή περιλαμβάνουν και υπέρογκα έξοδα μεταφοράς, χρεώνοντας πολύ μεγαλύτερα ποσά.
Τα παιχνίδια του Πούτιν με το… πλαφόν στο πετρέλαιο
Μια ανάλυση των FT στα πλοία που κινούνται απευθείας από τα ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική προς την Ινδία αποκαλύπτει ότι αυτές οι υπερχρέωσεις , σε συνδυασμό με τα τέλη που προέκυψαν από τη ναυτιλία του πετρελαίου σε πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία, μπορεί να ήταν αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους τρεις μήνες έως τον Ιούλιο.
Ο Benjamin Hilgenstock, ακαδημαϊκός στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου, που μελετά την παράκαμψη του ανώτατου ορίου τιμών, είπε: «Το διογκωμένο κόστος αποστολής αποτελεί μείζονα ανησυχία, καθώς δημιουργούν ουσιαστικά μια διαρροή στο καθεστώς του ανώτατου ορίου τιμών».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Πούτιν γίνεται όλο και πιο απελπισμένος και ανέντιμος στις προσπάθειές του να μετριάσει τον αντίκτυπο του ανώτατου ορίου τιμών – κάτι που περιορίζει σοβαρά τα ρωσικά έσοδα από την εισαγωγή του» σχολίασε από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζέιμς Κλέβερλι, προσθέτοντας: « Όσοι βοηθούν τις προσπάθειες της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει αυτόν τον παράνομο πόλεμο θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να ενεργεί μαζί με τους εταίρους μας για την επιβολή αυτού του μέτρου».
Το πλαφόν
Το ανώτατο όριο τιμής που επιβλήθηκε από τη G7 έχει σκοπό να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου ενώ συμπιέζει τα έσοδα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Ωστόσο, το πλαφόν -το οποίο θέτει απαιτήσεις σε αγοραστές, πλοιοκτήτες και ασφαλιστές από τις συμμετέχουσες χώρες- δεν επιβάλλει κανένα όριο στο κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από τα τελωνεία της της Ρωσίας από τον Δεκέμβριο έως τα τέλη Ιουνίου η μέση τιμή του αργού πετρελαίου που στάλθηκε στην Ινδία ήταν περίπου 50 δολάρια ανά βαρέλι στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας. Αυτό διατήρησε τις πωλήσεις εντός του πλαφόν, το οποίο ισχύει για τη λεγόμενη τιμή «δωρεάν επί του σκάφους» (FOB) ή το κόστος του πετρελαίου στο λιμάνι φόρτωσης.
Ωστόσο, τα ινδικά τελωνειακά στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές που πράγματι πλήρωναν μετά την παράδοση — η λεγόμενη τιμή «κόστος, ασφάλιση και ναύλο» (CIF) — κατά την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 68 δολάρια. Αυτή ήταν μια αξιοσημείωτη έκπτωση στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου, που ήταν κατά μέσο όρο περίπου 79 δολ. ανά βαρέλι κατά την περίοδο, αλλά υποδηλώνει αύξηση των τιμών κατά 18 δολ. ανά βαρέλι μεταξύ της Βαλτικής και της Ινδίας.
Από τη Βαλτική στην Ινδία
Τα στοιχεία από την Argus, έναν οργανισμό τιμολόγησης, δείχνουν επίσης μεγάλη διαφορά. Η Argus εκτιμά ότι η μέση τιμή του αργού πετρελαίου Urals ήταν 14,90 δολ. ανά βαρέλι υψηλότερη στην Ινδία από ό,τι στη Βαλτική από τότε που άρχισαν να συλλέγονται στοιχεία τον Φεβρουάριο.
Ένας αξιωματούχος σε μια ινδική κρατική εταιρεία πετρελαίου που αγόρασε μέρος αυτού του πετρελαίου είπε στους FT ότι οι Ινδοί αγοραστές αγόραζαν συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής. Ο αξιωματούχος είπε ότι δεν επετράπη καμία διαπραγμάτευση σχετικά με τις διευθετήσεις ή το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με την Kpler, την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων, οι παραγωγοί πετρελαίου Lukoil και Rosneft έχουν πραγματοποιήσει απευθείας πωλήσεις σε ινδικά διυλιστήρια. Σε άλλες περιπτώσεις, η διαχείριση της πώλησης γίνεται από εμπορικές εταιρείες που εμφανίστηκαν το περασμένο έτος με στενούς δεσμούς με αρκετές ρωσικές εταιρείες πετρελαίου.
Η Kpler εκτιμά ότι η Ρωσία απέστειλε 108 εκατομμύρια βαρέλια από τη Βαλτική στην Ινδία από τον Μάιο έως τον Ιούλιο μέσω 134 πλοίων.
Latest News
Το «Drill, Baby, Drill» είναι πολιτικό σύνθημα, όχι ένα επιχειρηματικό σχέδιο
Εταιρείες όπως η ExxonMobil , η Chevron , η ConocoPhillips και η Diamondback Energy έχουν αναδειχθεί ως οι μεγάλοι νικητές στην αγορά
Παίρνουν φωτιά τα γεωτρύπανα - Οι αποφάσεις για Κρήτη και Ιόνιο και το παγκόσμιο ρεκόρ
Επανέρχονται στο προσκήνιο οι υδρογονάνθρακες - Τι δείχνει ο «Clarksons Offshore Index» - «Drill baby drill» και στην Ελλάδα;
Νέο ράλι στο φυσικό αέριο - Πόσο αντέχουν τα αποθέματα [γράφημα]
Το φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά ευάλωτο σε κάθε γεγονός που διαταράσσει ή απειλεί να διαταράξει τον εφοδιασμό
Σκέρτσος για ρεύμα: Δεν θα περάσουν οι ακραίες αυξήσεις στον καταναλωτή - Θα υπάρξει βοήθεια
Έφ΄ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε στο MEGA ο Άκης Σκέρτσος
Μικρό «καλάθι» από τις πετρελαϊκές για τις υποσχέσεις Τραμπ
Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπόσχεται μεγαλύτερη παραγωγή και εξαγωγές, αλλά ο κλάδος δεν χειροκροτεί τις εμμονές του
Καλπάζουν οι τιμές του φυσικού αερίου - H Gazprom κλείνει τις στρόφιγγες στην Αυστρία
Ακολουθεί η Μολδαβία - Η Ευρώπη έχει περιορίσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο αλλά παραμένει ευάλωτη
Η αιολική ενέργεια ρίχνει τις τιμές στην Ευρώπη με φόντο την πτώση της θερμοκρασίας
Οι ισχυροί άνεμοι που αναμένονται θα δώσουν προβάδισμα στην αιολική ενέργεια με θετική συνέπεια τη μείωση τιμών
Πάιατ: Υποστηρίζουμε την ενεργειακή περιφερειακή συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο
Από την COP29 στο Μπακού ο Τζέφρι Πάιατ μίλησε για τον Great Sea Interconnector αλλά και τον Κάθετο Διάδρομο φυσικού αερίου
«Καμπανάκι» από τη Γερμανία για τα αποθέματα φυσικού αερίου
Οι καιρικές συνθήκες θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο εξάντλησης των αποθεμάτων σε φυσικό αέριο μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου
Μάργαρης (ΑΔΜΗΕ): Προχωρά ο σχεδιασμός για το καλώδιο Ελλάδας – Γερμανίας
Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τα δίκτυα, τονίζει ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης