Το αυξημένο κόστος αποστολής επιτρέπει στις ρωσικές εταιρείες να κερδίζουν πολύ περισσότερα από τις πωλήσεις αργού πετρελαίου στην Ινδία από ό,τι εκτιμούσαν αρχικά οι αναλυτές.
Σύμφωνα μάλιστα με ανάλυση των Financial Times οι χρεώσεις αυτές μπορεί να έφεραν στα ταμεία της χώρας περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε μόλις ένα τρίμηνο.
Η Ρωσία, μέχρι πρόσφατα, φαινόταν να συμμορφώνεται με τα δυτικά μέτρα που σχεδιάστηκαν για τον περιορισμό των εσόδων της, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία πέρυσι. Οι παραγωγοί πετρελαίου της πουλούσαν αργό στην Ινδία κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Ωστόσο, η τιμή αυτή είναι καθαρή και δεν περιλαμβάνει λοιπές χρεώσεις. Επομένως στην τελική τιμή περιλαμβάνουν και υπέρογκα έξοδα μεταφοράς, χρεώνοντας πολύ μεγαλύτερα ποσά.
Τα παιχνίδια του Πούτιν με το… πλαφόν στο πετρέλαιο
Μια ανάλυση των FT στα πλοία που κινούνται απευθείας από τα ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική προς την Ινδία αποκαλύπτει ότι αυτές οι υπερχρέωσεις , σε συνδυασμό με τα τέλη που προέκυψαν από τη ναυτιλία του πετρελαίου σε πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία, μπορεί να ήταν αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους τρεις μήνες έως τον Ιούλιο.
Ο Benjamin Hilgenstock, ακαδημαϊκός στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου, που μελετά την παράκαμψη του ανώτατου ορίου τιμών, είπε: «Το διογκωμένο κόστος αποστολής αποτελεί μείζονα ανησυχία, καθώς δημιουργούν ουσιαστικά μια διαρροή στο καθεστώς του ανώτατου ορίου τιμών».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Πούτιν γίνεται όλο και πιο απελπισμένος και ανέντιμος στις προσπάθειές του να μετριάσει τον αντίκτυπο του ανώτατου ορίου τιμών – κάτι που περιορίζει σοβαρά τα ρωσικά έσοδα από την εισαγωγή του» σχολίασε από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζέιμς Κλέβερλι, προσθέτοντας: « Όσοι βοηθούν τις προσπάθειες της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει αυτόν τον παράνομο πόλεμο θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να ενεργεί μαζί με τους εταίρους μας για την επιβολή αυτού του μέτρου».
Το πλαφόν
Το ανώτατο όριο τιμής που επιβλήθηκε από τη G7 έχει σκοπό να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου ενώ συμπιέζει τα έσοδα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Ωστόσο, το πλαφόν -το οποίο θέτει απαιτήσεις σε αγοραστές, πλοιοκτήτες και ασφαλιστές από τις συμμετέχουσες χώρες- δεν επιβάλλει κανένα όριο στο κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από τα τελωνεία της της Ρωσίας από τον Δεκέμβριο έως τα τέλη Ιουνίου η μέση τιμή του αργού πετρελαίου που στάλθηκε στην Ινδία ήταν περίπου 50 δολάρια ανά βαρέλι στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας. Αυτό διατήρησε τις πωλήσεις εντός του πλαφόν, το οποίο ισχύει για τη λεγόμενη τιμή «δωρεάν επί του σκάφους» (FOB) ή το κόστος του πετρελαίου στο λιμάνι φόρτωσης.
Ωστόσο, τα ινδικά τελωνειακά στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές που πράγματι πλήρωναν μετά την παράδοση — η λεγόμενη τιμή «κόστος, ασφάλιση και ναύλο» (CIF) — κατά την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 68 δολάρια. Αυτή ήταν μια αξιοσημείωτη έκπτωση στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου, που ήταν κατά μέσο όρο περίπου 79 δολ. ανά βαρέλι κατά την περίοδο, αλλά υποδηλώνει αύξηση των τιμών κατά 18 δολ. ανά βαρέλι μεταξύ της Βαλτικής και της Ινδίας.
Από τη Βαλτική στην Ινδία
Τα στοιχεία από την Argus, έναν οργανισμό τιμολόγησης, δείχνουν επίσης μεγάλη διαφορά. Η Argus εκτιμά ότι η μέση τιμή του αργού πετρελαίου Urals ήταν 14,90 δολ. ανά βαρέλι υψηλότερη στην Ινδία από ό,τι στη Βαλτική από τότε που άρχισαν να συλλέγονται στοιχεία τον Φεβρουάριο.
Ένας αξιωματούχος σε μια ινδική κρατική εταιρεία πετρελαίου που αγόρασε μέρος αυτού του πετρελαίου είπε στους FT ότι οι Ινδοί αγοραστές αγόραζαν συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής. Ο αξιωματούχος είπε ότι δεν επετράπη καμία διαπραγμάτευση σχετικά με τις διευθετήσεις ή το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με την Kpler, την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων, οι παραγωγοί πετρελαίου Lukoil και Rosneft έχουν πραγματοποιήσει απευθείας πωλήσεις σε ινδικά διυλιστήρια. Σε άλλες περιπτώσεις, η διαχείριση της πώλησης γίνεται από εμπορικές εταιρείες που εμφανίστηκαν το περασμένο έτος με στενούς δεσμούς με αρκετές ρωσικές εταιρείες πετρελαίου.
Η Kpler εκτιμά ότι η Ρωσία απέστειλε 108 εκατομμύρια βαρέλια από τη Βαλτική στην Ινδία από τον Μάιο έως τον Ιούλιο μέσω 134 πλοίων.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν