
Το αυξημένο κόστος αποστολής επιτρέπει στις ρωσικές εταιρείες να κερδίζουν πολύ περισσότερα από τις πωλήσεις αργού πετρελαίου στην Ινδία από ό,τι εκτιμούσαν αρχικά οι αναλυτές.
Σύμφωνα μάλιστα με ανάλυση των Financial Times οι χρεώσεις αυτές μπορεί να έφεραν στα ταμεία της χώρας περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε μόλις ένα τρίμηνο.
Η Ρωσία, μέχρι πρόσφατα, φαινόταν να συμμορφώνεται με τα δυτικά μέτρα που σχεδιάστηκαν για τον περιορισμό των εσόδων της, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία πέρυσι. Οι παραγωγοί πετρελαίου της πουλούσαν αργό στην Ινδία κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.
Ωστόσο, η τιμή αυτή είναι καθαρή και δεν περιλαμβάνει λοιπές χρεώσεις. Επομένως στην τελική τιμή περιλαμβάνουν και υπέρογκα έξοδα μεταφοράς, χρεώνοντας πολύ μεγαλύτερα ποσά.
Τα παιχνίδια του Πούτιν με το… πλαφόν στο πετρέλαιο
Μια ανάλυση των FT στα πλοία που κινούνται απευθείας από τα ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική προς την Ινδία αποκαλύπτει ότι αυτές οι υπερχρέωσεις , σε συνδυασμό με τα τέλη που προέκυψαν από τη ναυτιλία του πετρελαίου σε πλοία που συνδέονται με τη Ρωσία, μπορεί να ήταν αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων τους τρεις μήνες έως τον Ιούλιο.

Ο Benjamin Hilgenstock, ακαδημαϊκός στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου, που μελετά την παράκαμψη του ανώτατου ορίου τιμών, είπε: «Το διογκωμένο κόστος αποστολής αποτελεί μείζονα ανησυχία, καθώς δημιουργούν ουσιαστικά μια διαρροή στο καθεστώς του ανώτατου ορίου τιμών».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Πούτιν γίνεται όλο και πιο απελπισμένος και ανέντιμος στις προσπάθειές του να μετριάσει τον αντίκτυπο του ανώτατου ορίου τιμών – κάτι που περιορίζει σοβαρά τα ρωσικά έσοδα από την εισαγωγή του» σχολίασε από την πλευρά του ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζέιμς Κλέβερλι, προσθέτοντας: « Όσοι βοηθούν τις προσπάθειες της Ρωσίας να χρηματοδοτήσει αυτόν τον παράνομο πόλεμο θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να ενεργεί μαζί με τους εταίρους μας για την επιβολή αυτού του μέτρου».
Το πλαφόν
Το ανώτατο όριο τιμής που επιβλήθηκε από τη G7 έχει σκοπό να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου ενώ συμπιέζει τα έσοδα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Ωστόσο, το πλαφόν -το οποίο θέτει απαιτήσεις σε αγοραστές, πλοιοκτήτες και ασφαλιστές από τις συμμετέχουσες χώρες- δεν επιβάλλει κανένα όριο στο κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από τα τελωνεία της της Ρωσίας από τον Δεκέμβριο έως τα τέλη Ιουνίου η μέση τιμή του αργού πετρελαίου που στάλθηκε στην Ινδία ήταν περίπου 50 δολάρια ανά βαρέλι στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας. Αυτό διατήρησε τις πωλήσεις εντός του πλαφόν, το οποίο ισχύει για τη λεγόμενη τιμή «δωρεάν επί του σκάφους» (FOB) ή το κόστος του πετρελαίου στο λιμάνι φόρτωσης.
Ωστόσο, τα ινδικά τελωνειακά στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές που πράγματι πλήρωναν μετά την παράδοση — η λεγόμενη τιμή «κόστος, ασφάλιση και ναύλο» (CIF) — κατά την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 68 δολάρια. Αυτή ήταν μια αξιοσημείωτη έκπτωση στις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου, που ήταν κατά μέσο όρο περίπου 79 δολ. ανά βαρέλι κατά την περίοδο, αλλά υποδηλώνει αύξηση των τιμών κατά 18 δολ. ανά βαρέλι μεταξύ της Βαλτικής και της Ινδίας.
Από τη Βαλτική στην Ινδία
Τα στοιχεία από την Argus, έναν οργανισμό τιμολόγησης, δείχνουν επίσης μεγάλη διαφορά. Η Argus εκτιμά ότι η μέση τιμή του αργού πετρελαίου Urals ήταν 14,90 δολ. ανά βαρέλι υψηλότερη στην Ινδία από ό,τι στη Βαλτική από τότε που άρχισαν να συλλέγονται στοιχεία τον Φεβρουάριο.
Ένας αξιωματούχος σε μια ινδική κρατική εταιρεία πετρελαίου που αγόρασε μέρος αυτού του πετρελαίου είπε στους FT ότι οι Ινδοί αγοραστές αγόραζαν συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής. Ο αξιωματούχος είπε ότι δεν επετράπη καμία διαπραγμάτευση σχετικά με τις διευθετήσεις ή το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με την Kpler, την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων, οι παραγωγοί πετρελαίου Lukoil και Rosneft έχουν πραγματοποιήσει απευθείας πωλήσεις σε ινδικά διυλιστήρια. Σε άλλες περιπτώσεις, η διαχείριση της πώλησης γίνεται από εμπορικές εταιρείες που εμφανίστηκαν το περασμένο έτος με στενούς δεσμούς με αρκετές ρωσικές εταιρείες πετρελαίου.
Η Kpler εκτιμά ότι η Ρωσία απέστειλε 108 εκατομμύρια βαρέλια από τη Βαλτική στην Ινδία από τον Μάιο έως τον Ιούλιο μέσω 134 πλοίων.


Latest News

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Εταίρους για τα κοιτάσματα αερίου ψάχνει η HELLENiQ ENERGY – Οι επαφές Σιάμισιη με Chevron, ExxonMobil και άλλες πετρελαϊκές
Η HELLENiQ ENERGY αναζητά συνεπενδυτές στις παραχωρήσεις του Ιονίου και της Κρήτης – Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO του ομίλου είχε συναντήσει και με πετρελαϊκές που ενδιαφέρονται να μπουν στην Ελλάδα

Βουτιά στις πωλήσεις αντλιών θερμότητας στην Ευρώπη
Οι αντλίες θερμότητας γνώρισαν μεγάαλη δημοτικότητα αμέσως μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά τώρα οι πωλήσεις πέφτουν επικίνδυνα

Ενισχύει την παρουσία του στο Κουβέιτ ο ΔΕΣΦΑ
Διοργάνωσε εκδήλωση στο Κουβέιτ επικεντρώθηκε στην παρουσίαση καινοτόμων στρατηγικών και τεχνολογικών εξελίξεων στο κομμάτι της ενέργειας

Lightsource bp: Χρονιά ρεκόρ για εταιρικά PPAs το 2024
Η εταιρεία υπέγραψε δέκα συμβάσεις αγοράς ενέργειας συνολικής ισχύος 1,3 GW σε τρεις ηπείρους

Με ψηφιακό αίτημα η μεταφορά παροχής ρεύματος από την ΔΕΗ
Για οικιακές και επαγγελματικές παροχές ισχύει η νέα υπηρεσία μετακόμισης της ΔΕΗ

Ελληνο-αιγυπτιακό μνημόνιο για το CCS - Συναντήσεις Σκυλακάκη με ExxonMobil και Chevron
O Θόδωρος Σκυλακάκης είχε συνάντηση με τον υπουργό Πετρελαίου και Ορυκτών Πόρων Αιγύπτου, Karim Badawi

«Ιαπωνικό μοντέλο» στις επενδύσεις σε LNG μελετά η ΕΕ - Πάνω από τα 50 ευρώ το TTF
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να αποκαλύψει το Clean Industrial Deal στις 26 Φεβρουαρίου - Τι προβλέπει για τις χρηματοδοτήσεις

«Υπάρχει μέλλον για επενδύσεις σε πετρέλαιο και αέριο» - Ο CEO της Energean στο EGYPES
Ο CEO της Energean εξήγησε ότι, χωρίς ασφαλή, αξιόπιστη και προσιτή ροή ενέργειας, υπάρχουν σημαντικές πολιτικές και κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις

Γιατί έχουμε αρνητικές τιμές ενέργειας και τι σημαίνει για την Ευρώπη
Οκτώ ερωτοαπαντήσεις για τις αρνητικές τιμές ενέργειας και πώς επηρεάζουν τον λογαριασμό ρεύματός μας