
Πριν από περίπου πενήντα χρόνια, οι επικεφαλής των οικονομικών επιτελείων των κυβερνήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δυτική Γερμανία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ συναντήθηκαν ανεπίσημα στη βιβλιοθήκη του Λευκού Οίκου στο ισόγειο για να συζητήσουν τη διεθνή νομισματική κατάσταση εκείνη την εποχή. Και αυτή είναι η ιστορία προέλευσης του G7 .
Αυτή η αρχική ομάδα επεκτάθηκε γρήγορα, προσθέτοντας την Ιαπωνία, την Ιταλία και τον Καναδά, για να παγιώσει ένα μπλοκ από τις μεγαλύτερες «μη κομμουνιστικές οικονομίες» εκείνη την εποχή. Ως βιομηχανικές χώρες που καρπώνονταν τα οφέλη της μεταπολεμικής έκρηξης της παραγωγικότητας, η G7 με την οικονομική παραγωγή της, κατάφερε να συνεισφέρει ιστορικά περίπου στο 40% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Ωστόσο, η πιο πρόσφατη εμφάνιση ενός άλλου διεθνούς ομίλου, των BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και Νότια Αφρική), αλλάζει τα δεδομένα.

Χαρτογραφώντας την άνοδο των BRICS εναντίον της G7
Το ακρωνύμιο «BRIC», που αναπτύχθηκε από τον οικονομολόγο της Goldman Sachs, Τζιμ Ο’Νιλ το 2001, χρησιμοποιήθηκε για τον προσδιορισμό τεσσάρων ταχέως αναπτυσσόμενων οικονομιών σε παρόμοια στάδια ανάπτυξης. Μόλις το 2009 οι ηγέτες τους συναντήθηκαν και επισημοποίησαν τη σχέση τους, προσκαλώντας αργότερα τη Νότια Αφρική να ενταχθεί το 2010.
Η Ρωσία ήταν εκείνη την εποχή επίσης μέλος της G7, στη συνέχεια της G8. Προσκλήθηκε να ενταχθεί το 1997, αλλά αποβλήθηκε το 2014 μετά την προσάρτηση της Κριμαίας.
Ενώ αρχικά συνενώθηκαν αναζητώντας επενδυτικές ευκαιρίες, την τελευταία δεκαετία οι BRICS έγιναν οικονομικός αντίπαλος της G7. Πολλές από τις πρωτοβουλίες τους περιλαμβάνουν τη δημιουργία μιας εναλλακτικής παγκόσμιας τράπεζας, με έναν διάλογο να βρίσκεται σε εξέλιξη για ένα νέο σύστημα πληρωμών και νέο αποθεματικό νόμισμα, εκτός του άρματος του δολαρίου. Οι πρωτοβουλίες τους μάλιστα εντάθηκαν τον τελευταία χρόνο, μετά το μπαράζ κυρώσεων που πλήττουν τη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία.
Κίνα και Ινδία
Ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στην άνοδο των BRICS είναι η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας και της Ινδίας .
Μετά από μια περίοδο ταχείας εκβιομηχάνισης στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, οι εξαγωγές της Κίνας έλαβαν σημαντική ώθηση. Καταλύτης για την ανάπτυξη αυτή ήταν η ένταξή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2001. Αυτό βοήθησε την Κίνα να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο έως το 2010.

Η οικονομική άνοδος της Ινδίας δεν ήταν τόσο γρήγορη όσο της Κίνας, αλλά μέχρι το 2022, η χώρα κατέλαβε την τρίτη θέση με ακαθάριστο εγχώριο προϊόν 12 τρισεκατομμυρίων δολαρίων . Μαζί οι δύο χώρες αποτελούν σχεδόν το ένα τέταρτο της παγκόσμιας οικονομίας 164 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, προσαρμοσμένη στην αγοραστική δύναμη (PPP).
Όπως αναφέρει σε ανάλυσή του το visualcapitalist.com η συνέπεια της χρήσης της μέτρησης PPP —που αντικατοπτρίζει καλύτερα τα πλεονεκτήματα των τοπικών νομισμάτων και των τοπικών τιμών— είναι ότι έχει μια υπερμεγέθη πολλαπλασιαστική επίδραση στο ΑΕΠ των αναπτυσσόμενων χωρών, όπου οι τιμές των εγχώριων αγαθών και υπηρεσιών τείνουν να είναι φθηνότερες.
BRICS vs G7
Η Κίνα και η Ινδία βρίσκονται σε ένα στάδιο οικονομικής ανάπτυξης που χαρακτηρίζεται από αύξηση της παραγωγικότητας, των μισθών και της κατανάλωσης, την οποία απολάμβαναν προηγουμένως οι περισσότερες χώρες της G7 τις τρεις δεκαετίες μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μέχρι το 2028, το ΔΝΤ προβλέπει ότι οι χώρες BRICS θα αποτελούν το ένα τρίτο της παγκόσμιας οικονομίας


Latest News

Η Harley-Davidson, μόνη, ψάχνει νέο... CEO
Γιατί ο Γιόχεν Ζάιτς σχεδιάζει να αποσυρθεί μετά από πέντε χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Harley-Davidson

Πρώην αρχικατάσκοπος της CIA σε ρόλο κλειδί στην KKR
Η επενδυτική - διαχειριστές χρημάτων KKR προσέλαβε στο Ντέιβιντ Πετρέους για να επιβλέψει τομέα Από τον οποίο προσδοκά τεράστια ανάπτυξη
![F-35: Το ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/f-35-1-600x400.jpg)
Οι παραγγελίες του F-35 - Ενα ακριβό μαχητικό που διεκδικούν αρκετές χώρες [γράφημα]
Η συνολική παραγγελία της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας για τα αεροσκάφη F-35 προς την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, φτάνει τις 1.763 μονάδες

Οι δασμοί δεν θα φέρουν πίσω στις ΗΠΑ την παραγωγή - Τι λένε οι αμερικανοί επιχειρηματίες
Η επαναφορά των αλυσίδων εφοδιασμού στις ΗΠΑ θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος - Αντί για αυτό οι επιχειρηματίες προτιμού να αναζητήσουν χώρες με χαμηλούς δασμούς

Η «βαριοπούλα» των δασμών συντρίβει την παγκόσμια τάξη πραγμάτων - Τι λέει η ING
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες ο κόσμος βιώνει μια βόλτα με το τρενάκι του τρόμου, σημειώνουν οι αναλυτές της ING

Οργισμένοι επενδυτές της Stellantis για πληρωμή μαμούθ στον πρώην CEO
Ο πρώην CEO της Stellantis θα λάβει υπέρογκη αμοιβή την στιγμή που οι επενδυτές τον θεωρούν υπεύθυνο για σειρά αποτυχιών και μείωση κερδοφορίας

Το Netflix στοχεύει σε κεφαλαιοποίηση $1 τρισεκατομμυρίου
Το Netflix μοιράζεται στόχους οικονομικών επιδόσεων με το προσωπικό τονίζοντας την κυριαρχία της

Γιατί συρρικνώνονται τα σπίτια των Αμερικανών
Το αμερικανικό όνειρο της ιδιοκτησίας σπιτιού μειώνεται λόγω κρίσης οικονομικής προσιτότητας στις ΗΠΑ

Προειδοποίηση Ντίμον για τον εμπορικό πόλεμο - «Οι ΗΠΑ μπορεί να χάσουν την ηγετική τους θέση»
Ο Ντίμον εκτίμησε ότι ο εμπορικός πόλεμος μπορεί να βλάψει την φερεγγυότητα των ΗΠΑ και κάλεσε σε προσέγγιση ΗΠΑ-Πεκίνου

Οι δασμοί θα φέρουν χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών λέει ο CEO της Ryanair
Αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροπλάνων ετοιμάζονται να παλέψουν για το ποιος πληρώνει για τους δασμούς