
«Εγκαταλείπει» τα containers για τα logistics η AP Moller Maersk, ο μεγαλύτερος διαχειριστής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως μέχρι το 2022. Ο όμιλος που έχει έδρα τη Δανία καταγράφει απότομη μείωση του συνολικού μεριδίου αγοράς υπέρ των άλλων μεγάλων και μεσαίων ναυτιλιακών επιχειρήσεων τακτικών γραμμών (liners).
Με βάση τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner, η Maersk κατέχει συνολικό μερίδιο χωρητικότητας 15,2% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων, τοποθετώντας την στη δεύτερη θέση μετά την MSC. Η Maersk φαίνεται να μην επιδιώκει άνοδο του μεριδίου της στις μεταφορές containers, ενώ αντιθέτως ενισχύει την παρουσία της στον κλάδο των logistics. H Maersk δεν «κυνηγά» πλέον τα μερίδια στην αγορά μεταφοράς containers και η συμμετοχή της έχει μειωθεί στο 15,2%, όταν οι υπόλοιποι liners που βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα της σχετικής λίστας έχουν αυξήσει το συνολικό τους μερίδιο, σημειώνει η Alphaliner.
«Καμπανάκι» Maersk για «καταιγίδα» στο παγκόσμιο εμπόριο
Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει τη στρατηγική που ξεκίνησε η Maersk το 2016 για τον μετασχηματισμό της σε έναν παγκόσμιο όμιλο που θα δραστηριοποιείται ολοκληρωμένα στην εφοδιαστική αλυσίδα, μια επιχείρηση one-stop shop για όλες τις υπηρεσίες logistics. Μετά τη μείωση της χωρητικότητας του στόλου της το 2022 κατά 1,4%, η Maersk συνέχισε να πωλεί πλοία ή να τερματίζει ναυλώσεις πλοίων, το πρώτο εξάμηνο του 2023, μειώνοντας τη χωρητικότητα του στόλου της κατά 2,1% σε σχέση με την αρχή του έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος Ιουλίου 2023, ο όμιλος της Maersk είχε συνάψει μόλις 36 ναυλώσεις από την αρχή του έτους, έναντι 400-500 ναυλώσεων (συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων) ανά έτος πριν από την Covid, και 100 το 2022.
«Ανοίγει η διαφορά» μεταξύ της MSC και της Maersk – Ρεκόρ παραδόσεων containerships
Στο μεταξύ, από το 2018 η Maersk έχει υπερδιπλασιάσει τα έσοδά της από τις δραστηριότητες logistics, με τις πωλήσεις να αυξάνονται από 6,1 δισ. δολ. σε 14,4 δισ. δολ. Τα έσοδα από τις δραστηριότητες τερματικών σταθμών και ρυμούλκησης έχουν επίσης αυξηθεί από 3,7 δισ. δολ. σε 6,6 δισ. δολ.
Συρρίκνωση
Μόνο δύο άλλες κορυφαίες 10 εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είδαν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται τα τελευταία πέντε χρόνια.
Η γιαπωνέζικη εταιρεία liners ONE έχει σήμερα μερίδιο χωρητικότητας 6,1%, μια πτώση από 7,1% το 2018. Ωστόσο, η ναυτιλιακή έχει δεσμευτεί να μεγαλώσει τον στόλο της και θα επενδύσει συνολικά 20 δισ. δολ. από τώρα έως το 2030, προκειμένου να φέρει 150.000 teu νέας χωρητικότητας ετησίως, αυξάνοντας δυνητικά τον στόλο της σε 2,3 – 2,4 εκατ. teu μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Επίσης και η COSCO (COSCO Shipping και OOCL) είδε τα μερίδιά της να μειώνονται από 12,1% σε 10,7% κατά την περίοδο αυτή. Ο κινεζικός όμιλος επέλεξε να μην να επιδιώξει νέες συμφωνίες ναύλωσης, πώλησης και αγοράς πλοίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας και η συμμετοχή του στην αγορά μειωνόταν συνεχώς από το τέλος της 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία 5ετία το συνολικό μερίδιο αγοράς των δέκα μεγαλύτερων liners έχει αυξηθεί στο 84% από 81% , με το μερίδιο της Maersk να μειώνεται όπως προαναφέρθηκε στο 15,2% από 18,5%. Αντιθέτως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου, η MSC, αύξησε το μερίδιό της από 14,7% σε 19,0%.
Η κατάταξη είναι απίθανο να αλλάξει, δεδομένης της δέσμευσης της Maersk να μην αυξήσει τον στόλο της πάνω από 4,3 Mteu στο μέλλον. Οπως εκτιμά η Alphaliner, ο στόλος της CMA CGM θα μπορούσε να ξεπεράσει εκείνον της Maersk από το 2026.
Να σημειωθεί ότι η Νο 2 στον κόσμο ναυτιλιακή έχει επίσης το μικρότερο βιβλίο παραγγελιών μεταξύ των 10 κορυφαίων liners ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου της, μόλις 406.400 teu, ή 9,8% των 4,1 εκατ. teu χωρητικότητας στο νερό. Το βιβλίο παραγγελιών της κυριαρχείται από 18 megamaxes με καύσιμο μεθανόλη που έχει παραγγείλει στη Hyundai Heavy Industries.
Ωστόσο, τα πλοία αυτά είναι μέρος του προγράμματος ανανέωσης του στόλου της Maersk και αντικατάστασης μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων και δεν αντιπροσωπεύουν επέκταση του στόλου.
Πηγη:Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

«Κανονικότητα» στην Ερυθρά Θάλασσα με πτώση των ναύλων - Τι αναφέρει η Intermodal
Mε την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές, όπως Ασία - Ευρώπη, θα συντόμευαν