
Το μοντέλο της «ηλιοθεραπείας» εγκαταλείπεται από τον σύγχρονο τουρίστα. Μόλις ένας στους τρεις έχει μετά τον κορωνοϊό ως κίνητρο διακοπών την ηλιοθεραπεία ενώ τέσσερις στους δέκα αναζητούν προορισμούς που προφέρουν εναλλακτικά κίνητρα όπως ευεξία, φύση, γαστρονομία, εμπειρίες.
Μελέτη τεσσάρων ετών της εξειδικευμένης στον τουρισμό εταιρεία ερευνών Mabrian, αποκαλύπτει ότι ο τουρισμός αλλάζει, με το σημαντικότερο συμπέρασμα που προκύπτει να είναι ότι οι βιωματικές δραστηριότητες αντικαθιστούν τα συμβατικά κίνητρα για ταξίδια. Με τον όρο βιωματικές, ορίζονται οι δραστηριότητες που σχετίζονται με την ευεξία, την ενεργό δράση και τον τρόπο ζωής, τη φύση, το φαγητό και την κουζίνα. Από την άλλη πλευρά, τα συμβατικά κίνητρα ταξιδιού έχουν οριστεί ως οι δραστηριότητες γύρω από τις Τέχνες και τον πολιτισμό, την ηλιοθεραπεία, την οικογένεια, τις αγορές και τη νυχτερινή ζωή.
Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι βιωματικές δραστηριότητες έχουν αυξηθεί κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες τα τελευταία 4 χρόνια σε σχέση με τις συμβατικές δραστηριότητες. Μέχρι τον Ιούνιο του 2023 το μερίδιο των βιωματικών κινήτρων είναι ήδη σχεδόν 50/50, γεγονός εξαιρετικά σημαντικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι τον Ιούνιο του 2019, οι δραστηριότητες «Τέχνες και ο Πολιτισμός» και «ηλιοθεραπεία» αντιπροσώπευαν το 41% των ταξιδιωτικών κινήτρων.
Οι καλοκαιρινές διακοπές που ξέραμε δε θα έρθουν ποτέ ξανά – «Θα πάρουμε τα βουνά;»
Ψηλά στις προτιμήσεις
Οι δραστηριότητες που ανέβηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια αυτών των ετών φτάνοντας σε πρωτοφανή επίπεδα ενδιαφέροντος είναι οι δραστηριότητες Active & Lifestyle, Nature και Wellness. Όσον αφορά τις δύο πρώτες, τα στοιχεία δείχνουν ένα σαφές σημείο καμπής από το 2021, επιβεβαιώνοντας τις επιπτώσεις της πανδημίας σε αυτού του είδους τα κίνητρα για ταξίδια. Η ευεξία παρουσιάζει επίσης σταθερή ανάπτυξη από το 2019.

Από την άλλη πλευρά, οι συμβατικές δραστηριότητες που έχουν χάσει το μεγαλύτερο μέρος της σημασίας τους είναι οι Τέχνες & Πολιτισμός και η Ηλιοθεραπεία, οι οποίες αντιπροσωπεύουν πλέον μόνο το 34% των ταξιδιωτικών κινήτρων, χάνοντας 7 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019.
«Ο τρόπος που ταξιδεύουμε αλλάζει συνεχώς. Από τις παραδοσιακές διακοπές με την ηλιοθεραπεία σε παραθαλάσσιους προορισμούς και τον πολιτισμό και τα ψώνια στις πόλεις, περνάμε στην ανακάλυψη εμπειριών όπου η σύνδεση με το περιβάλλον και τον εαυτό μας είναι το κλειδί. Είναι προφανής ο αντίκτυπος της πανδημίας και η επίδραση του εγκλωβισμού που μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πόσο σημαντικό είναι να απολαμβάνουμε τη φύση και να αισθανόμαστε καλά και υγιείς κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου μας, γεγονός που έχει αποτυπωθεί στα κίνητρα των ταξιδιωτών» δηλώνει ο Carlos Cendra, επικεφαλής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Mabrian
Διαφοροποιημένο προϊόν
Είναι σημαντικό για τους προορισμούς και τις τουριστικές επιχειρήσεις να εντοπίζουν τις νέες παγκόσμιες τάσεις των ταξιδιωτών με ευέλικτο τρόπο, ενώ παράλληλα εργάζονται για να προσφέρουν ένα τουριστικό προϊόν όσο το δυνατόν πιο διαφοροποιημένο και σύμφωνο με τις νέες τάσεις. Η υψηλή εξάρτηση από συγκεκριμένα τουριστικά προϊόντα είναι πλέον αναποτελεσματική με την βιωσιμότητα του προορισμού να αποκτά ιδιαίτερη σημασία επισημαίνει η Mabrian.
Για να υλοποιήσει τη μελέτη αυτή η εταιρεία ερευνών ανέλυσε την αυθόρμητη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών παγκοσμίως χρησιμοποιώντας το Social Listening. Η μεθοδολογία αυτή βασίζεται σε τεχνικές μεγάλων δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης (επεξεργασία φυσικής γλώσσας) για την ανάλυση πάνω από 400 εκατομμυρίων αλληλεπιδράσεων που σχετίζονται με τον τουρισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά την παρατηρούμενη περίοδο (πρώτο εξάμηνο του 2019 έως πρώτο εξάμηνο του 2023).


Latest News

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου

Δεν κόβουν το ταξίδι στην Ελλάδα οι Αμερικανοί
Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα και τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης Τραμπ θα έρθουν και αυτό το καλοκαίρι
![Airbnb: Πτωτικά κινήθηκε η ζήτηση τον Μάρτιο – Τι δείχνουν τα στοιχεία [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/airbnb-gba8e58468_1280-1-600x500.jpg)
Περισσότερα Airbnb, χαμηλότερη πληρότητα - Οι επιλογές των επισκεπτών [γράφημα]
Η προσφορά και η ζήτηση διαμορφώνουν νέες ισορροπίες στην αγορά Airbnb

Επιστρέφει... δριμύτερο το εισιτήριο στη Βενετία για τους τουρίστες
Πέρσι το μέτρο απέφερε απροσδόκητα έσοδα στη Βενετία ύψους 2,4 εκατ. ευρώ - Φέτος ο δήμος ετοιμάζεται

Αύξηση πάνω από 18% στις κρατήσεις για το Πάσχα - Οι πρωταθλητές και οι χαμένοι
Ο ρόλος του Ορθόδοξου και Καθολικού Πάσχα, η περίπτωση της Κρήτης και το momentum Σαντορίνης και Μυκόνου - Τι δείχνουν οι κρατήσεις

Στο 1,5 δισ. ευρώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο το α' δίμηνο - Άνοδος 5,4% στις αφίξεις τουριστών
Την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν ροές ύψους 1 δισ. ευρώ

Απευθείας πτήσεις από τη Βαρσοβία προς Θεσσαλονίκη ξεκινάει η LOT
Με την εναρκτήρια πτήση (17/6) θα ταξιδέψουν στη Θεσσαλονίκη και δημοσιογράφοι πολωνικών μέσων μαζικής επικοινωνίας

Ξενοδοχεία: Απόβαση πεντάστερων στην Κρήτη – Ανεβαίνει πίστα το νησί
Πυρετός επενδύσεων για την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών υποδομών της Κρήτης - Τα project που είναι σε εξέλιξη

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Αλλάζει εικόνα το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με επενδύσεις 1,28 δισ. - Οι νέοι στόχοι
Ανοδικά ξεκίνησε η επιβατική κίνηση το 2025 κόντρα στην διεθνή αβεβαιότητα- Οι νέες πηγές εσόδων και το πράσινο φως στο μέρισμα των 0,78 ευρώ ανά μετοχή