Με επιτυχία, που προκαλεί προβληματισμό για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, στέφεται η στρατηγική προσπάθεια του Κρεμλίνου να παραλύσει τις εξαγωγές τροφίμων της Ουκρανίας, καθώς το ένα τρίτο των εξαγωγών καλλιεργειών της χώρας έχει εξαφανιστεί από τη διεθνή αγορά, εδώ και έναν μήνα περίπου, όταν η Ρωσία αποσύρθηκε από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά, μπλοκάροντας πρακτικά τα λιμάνια.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, η πτώση αυτή σηματοδοτεί μια σημαντική οπισθοδρόμηση για την οικονομία της Ουκρανίας, αλλά και για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, ακόμη και με τη διάθεση ενός δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να δημιουργήσει εναλλακτικές διαδρομές από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας.
Οι ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι συνεργάζονται με ευρωπαίους εταίρους για να διατηρήσουν τη ροή των εξαγωγών σιτηρών, μέσω ποταμών, όπως ο Δούναβης και άλλες διαδρομές, καθώς η θαλάσσια διέλευση έχει καταστεί μη ασφαλής.
«Το βασικό ζητούμενο είναι τα λιμάνια του ποταμού», δήλωσε η Evghenia Sleptsova, ανώτερη οικονομολόγος στο Oxford Economics. Όμως, η αύξηση του όγκου μέσω αυτών θα πορούσε να αποδειχθεί δύσκολη δεδομένου ότι «τώρα η Ρωσία άρχισε να βομβαρδίζει το Izmail και το Reni», δύο λιμάνια κατά μήκος του Δούναβη που δέχθηκαν επίθεση τις προηγούμενες μέρες.
Η Ουκρανία μπόρεσε να εξάγει μόνο 3,2 εκατομμύρια τόνους δημητριακών, φυτικών ελαίων και αλεύρων, τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 15 Αυγούστου, έναντι 4,4 και 4,8 εκατομμυρίων τόνων τον Μάιο και τον Ιούνιο όταν η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας ήταν ακόμη σε ισχύ, σύμφωνα με εκτιμήσεις από αναλυτές της UkrAgroConsult.
Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε διόγκωση των αποθεμάτων μέχρι το επόμενο έτος, καθώς οι καλύτερες από τις αναμενόμενες συγκομιδές βρίσκουν λιγότερες διεξόδους προς την αγορά.
Ακόμη και σε εμπόλεμη κατάσταση, η Ουκρανία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παγκόσμιο εξαγωγέα σιτηρών με τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας, από την οποία παραιτήθηκε η Ρωσία στις 17 Ιουλίου, να έχει συμβάλλει στη διατήρηση μιας σχετικής ηρεμίας στις παγκόσμιες αγορές.
Την ίδια στιγμή που η Ουκρανία αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να εξάγει την παραγωγή της, το εμπόριο δημητριακών της Ρωσίας επωφελείται σημαντικά. Οι εξαγωγές της ανθούν και αναμένεται να αποτελέσουν σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου σιταριού την περίοδο 2023-24.
Μια από τις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγές ουκρανικών αγροτικών προϊόντων μέσω άλλων οδών πλην λιμανιών είναι ότι ο χρόνος για ορισμένα φορτία να φτάσουν στον Δούναβη είναι τώρα τετραπλάσιος σε σύγκριση με πριν από έναν μήνα λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σύμφωνα με τον Alex Lissitsa, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ουκρανικού Agribusiness Club.
Οι καθυστερήσεις και οι μικρότεροι όγκοι αποστολών οδηγούν επίσης σε υψηλότερο κόστος μεταφοράς. Η Olena Vorona, επιχειρησιακή διευθύντρια στην εταιρεία Arotrade Group, είπε στο Bloomberg ότι η εταιρεία της αναπροσανατολίζει πλήρως τις ροές προς τα λιμάνια και τους σιδηροδρόμους του Δούναβη, ακόμη και πριν καταρρεύσει η συμφωνία για τα σιτηρά, αλλά το κόστος μεταφοράς είναι έως και 50% υψηλότερο.
«Σε πολλές περιοχές, οι αγρότες πιθανότατα θα σκεφτούν να μειώσουν τη σπορά των χειμερινών σιτηρών, γιατί οι τιμές που προσφέρει η αγορά δεν καλύπτουν το κόστος», είπε η ίδια.
Στο μεταξύ, ο φορέας σιδηροδρόμων της Ουκρανίας είπε ότι ο χρόνος αναμονής στα συνοριακά περάσματα προς τις ευρωπαϊκές χώρες είναι επί του παρόντος περίπου 5-6 ημέρες. Ο επικεφαλής του φορέα, Yevhen Lyashchenko, είπε στο Bloomberg ότι σχεδιάζεται αύξηση των δρομολογίων για εξαγωγές. Παρόλα αυτά, αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό για να αποτρέψει μια ευρύτερη επιβράδυνση.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%