
Με επιτυχία, που προκαλεί προβληματισμό για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, στέφεται η στρατηγική προσπάθεια του Κρεμλίνου να παραλύσει τις εξαγωγές τροφίμων της Ουκρανίας, καθώς το ένα τρίτο των εξαγωγών καλλιεργειών της χώρας έχει εξαφανιστεί από τη διεθνή αγορά, εδώ και έναν μήνα περίπου, όταν η Ρωσία αποσύρθηκε από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά, μπλοκάροντας πρακτικά τα λιμάνια.
Όπως επισημαίνει το Bloomberg, η πτώση αυτή σηματοδοτεί μια σημαντική οπισθοδρόμηση για την οικονομία της Ουκρανίας, αλλά και για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, ακόμη και με τη διάθεση ενός δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να δημιουργήσει εναλλακτικές διαδρομές από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας.
Οι ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι συνεργάζονται με ευρωπαίους εταίρους για να διατηρήσουν τη ροή των εξαγωγών σιτηρών, μέσω ποταμών, όπως ο Δούναβης και άλλες διαδρομές, καθώς η θαλάσσια διέλευση έχει καταστεί μη ασφαλής.
«Το βασικό ζητούμενο είναι τα λιμάνια του ποταμού», δήλωσε η Evghenia Sleptsova, ανώτερη οικονομολόγος στο Oxford Economics. Όμως, η αύξηση του όγκου μέσω αυτών θα πορούσε να αποδειχθεί δύσκολη δεδομένου ότι «τώρα η Ρωσία άρχισε να βομβαρδίζει το Izmail και το Reni», δύο λιμάνια κατά μήκος του Δούναβη που δέχθηκαν επίθεση τις προηγούμενες μέρες.
Η Ουκρανία μπόρεσε να εξάγει μόνο 3,2 εκατομμύρια τόνους δημητριακών, φυτικών ελαίων και αλεύρων, τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 15 Αυγούστου, έναντι 4,4 και 4,8 εκατομμυρίων τόνων τον Μάιο και τον Ιούνιο όταν η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας ήταν ακόμη σε ισχύ, σύμφωνα με εκτιμήσεις από αναλυτές της UkrAgroConsult.
Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε διόγκωση των αποθεμάτων μέχρι το επόμενο έτος, καθώς οι καλύτερες από τις αναμενόμενες συγκομιδές βρίσκουν λιγότερες διεξόδους προς την αγορά.

Ακόμη και σε εμπόλεμη κατάσταση, η Ουκρανία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παγκόσμιο εξαγωγέα σιτηρών με τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας, από την οποία παραιτήθηκε η Ρωσία στις 17 Ιουλίου, να έχει συμβάλλει στη διατήρηση μιας σχετικής ηρεμίας στις παγκόσμιες αγορές.
Την ίδια στιγμή που η Ουκρανία αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να εξάγει την παραγωγή της, το εμπόριο δημητριακών της Ρωσίας επωφελείται σημαντικά. Οι εξαγωγές της ανθούν και αναμένεται να αποτελέσουν σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου σιταριού την περίοδο 2023-24.
Μια από τις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγές ουκρανικών αγροτικών προϊόντων μέσω άλλων οδών πλην λιμανιών είναι ότι ο χρόνος για ορισμένα φορτία να φτάσουν στον Δούναβη είναι τώρα τετραπλάσιος σε σύγκριση με πριν από έναν μήνα λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σύμφωνα με τον Alex Lissitsa, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ουκρανικού Agribusiness Club.
Οι καθυστερήσεις και οι μικρότεροι όγκοι αποστολών οδηγούν επίσης σε υψηλότερο κόστος μεταφοράς. Η Olena Vorona, επιχειρησιακή διευθύντρια στην εταιρεία Arotrade Group, είπε στο Bloomberg ότι η εταιρεία της αναπροσανατολίζει πλήρως τις ροές προς τα λιμάνια και τους σιδηροδρόμους του Δούναβη, ακόμη και πριν καταρρεύσει η συμφωνία για τα σιτηρά, αλλά το κόστος μεταφοράς είναι έως και 50% υψηλότερο.
«Σε πολλές περιοχές, οι αγρότες πιθανότατα θα σκεφτούν να μειώσουν τη σπορά των χειμερινών σιτηρών, γιατί οι τιμές που προσφέρει η αγορά δεν καλύπτουν το κόστος», είπε η ίδια.
Στο μεταξύ, ο φορέας σιδηροδρόμων της Ουκρανίας είπε ότι ο χρόνος αναμονής στα συνοριακά περάσματα προς τις ευρωπαϊκές χώρες είναι επί του παρόντος περίπου 5-6 ημέρες. Ο επικεφαλής του φορέα, Yevhen Lyashchenko, είπε στο Bloomberg ότι σχεδιάζεται αύξηση των δρομολογίων για εξαγωγές. Παρόλα αυτά, αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό για να αποτρέψει μια ευρύτερη επιβράδυνση.


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW