
Με καθυστερήσεις σε δύο διαμετρικά αντίθετες περιοχές του πλανήτη λόγω πολέμου και ξηρασίας βρίσκεται η ναυτιλία, ένδειξη των «φουρτουνιασμένων καιρών» που αντιμετωπίζει.
Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές
Στη Διώρυγα του Παναμά, τα πλοία «παλεύουν» με την ξηρασία ρεκόρ και την έλλειψη νερού που έχει επιμηκύνει τους χρόνους αναμονής σε περισσότερες από 20 ημέρες για τα όσα μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο. Στην άλλη άκρη και συγκεκριμένα στη Μαύρη Θάλασσα η συμφόρηση επιδεινώνεται καθώς η Ρωσία «στοχεύει» τη ναυτιλία με τους ρώσους στρατιώτες να επιβιβάζονται σε τουρκικό πλοίο, και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να βάλουν κατά πλοίων στο Δούναβη. Οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου κυρίως αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι καθυστερήσεις αφαιρούν πλοία από την αγορά, με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Στον Παναμά η Αρχή της Διώρυγας (ACP) λόγω της ξηρασίας και της πτώσης του ύψους των υδάτων, έχει περιορίσει τις διελεύσεις σε 32 ανά ημέρα στα τέλη Ιουλίου, από 36 υπό κανονικές συνθήκες. Θα συνεχίσει να περιορίζει το μέγιστο βύθισμα στα 44 πόδια ή 13,41 μέτρα τους επόμενους μήνες. Όπως υπολογίζεται στις 16 Αυγούστου, υπήρχαν 216 πλοία άνω των 5.000 dwt στα αγκυροβόλια στον Ατλαντικό ή τον Ειρηνικό ή διέρχονταν από τη διώρυγα, συμπεριλαμβανομένων 73 πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, σε σύγκριση με 186 πλοία την 1η Αυγούστου και 165 πλοία στις αρχές του μήνα Ιουλίου. Πέρυσι τέτοια εποχή περίμεναν στη Διώρυγα περίπου 160 πλοία.
Κανόνες
Την περασμένη εβδομάδα η αρχή δήλωσε ότι θα αλλάξει προσωρινά τους κανόνες της για να επιτρέψει περισσότερα πλοία χωρίς κράτηση να χρησιμοποιούν τη διώρυγα, βάσει ενός νέου συστήματος κρατήσεων που θα ισχύει έως τις 21 Αυγούστου.Υπενθυμίζεται ότι την 1η Αυγούστου, το πλοίο της Evergreen «Ever Max» μεταφορικής ικανότητας 156.175 teu υποχρεώθηκε να εκφορτώσει μέρος του φορτίου του στο λιμάνι της Balboa για να μεταφερθεί χερσαία στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Colon, χάνοντας το κανάλι 40.000 δολάρια σε διόδια διέλευσης.
Η ACP δήλωσε ότι η ξηρασία στη Διώρυγα δεν έχει «ιστορικό προηγούμενο». Ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta Peter Sand δήλωσε ότι οι φορτωτές αντιμετώπισαν καθυστέρηση δύο εβδομάδων για τα εμπορεύματα καθώς ο χρόνος αναμονής αυξήθηκε από 12 ημέρες σε 17 την περασμένη εβδομάδα. «Η όποια χαλάρωση που είχε το κανάλι τον Ιούνιο-Ιούλιο τώρα εξαφανίστηκε», δήλωσε στους Lloyd’s List.
Ο κ. Sand είπε ακόμη ότι είναι νωρίς για τις ναυτιλιακές να επανατοποθετήσουν τα πλοία. Πρόσθεσε ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια άνοδος των ναύλων στην spot αγορά εμπορευματοκιβωτίων σε όλες τις διαδρομές από την Άπω Ανατολή προς το Βόρεια Αμερική, αν και καταγράφεται μια πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα που είχε «σπρώξει» τους ναύλους προς τα κάτω.
Καθυστερήσεις
Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar ανέφερε σε σημείωμά του ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις ξεπέρασαν τις 20 ημέρες. Οι ημερήσιες θέσεις κράτησης έχουν μειωθεί σε 14 διελεύσεις από 23 υπό κανονικές συνθήκες, σύμφωνα με την Braemar και πρόσθεσε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταλαμβάνουν τις χρονοθυρίδες καθώς το κόστος αυξάνεται.
Συμπλήρωσε ότι 80 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου βρίσκονταν είτε σε αγκυροβόλια, είτε διέρχονται ή περιμένουν να διέλθουν από τη διώρυγα, από 59 στο τέλος Ιουλίου, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στη συμφόρηση από πλοία supramax και ultramax. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι πολλά πλοία θα περάσουν τώρα άφορτα από τη διώρυγα του Σουέζ ή γύρω από το ακρωτήριο Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν τους μεγάλους χρόνους αναμονής και το υψηλό κόστος για τις προκαθορισμένες χρονοθυρίδες.
Στη Μαύρη Θάλασσα ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του ποταμού Δούναβη της Ουκρανίας αυξάνεται μετά την πρόσφατη στοχοποίηση της περιοχής από τις ρωσικές στρατιωτικές δυνάμεις. Το ηλέκτρονικό σύστημα AIS δείχνει ότι περίπου 70 πλοία γενικού φορτίου, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου μικρού μεγέθους,μικρά δεξαμενόπλοια και πλοία τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τον κόλπο Μουσούρα στο Δούναβη.


Latest News

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο

Capital Link: Ο Πόλυς Χατζηιωάννου χτύπησε το «Closing Bell» στη Νέα Υόρκη
Το 3rd Capital Link Cyprus Business Forum διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Εφοπλιστών με την υποστήριξη του κυπριακού υφυπουργείου Ναυτιλίας

Μελίνα Τραυλού: Καλεί τον ΙΜΟ να μην λάβει αποφάσεις που θα υπονομεύσουν την ναυτιλία
Μην «πυροβολείτε» το LNG- ο εμπορικός διαχειριστής να αναλάβει το κόστος συμμόρφωσης στην πράσινη μετάβαση, τα δύο μηνύματα της προέδρου της ΕΕΕ, Μελίνας Τραυλού

Motor Oil - Coral Marine: Ναυτιλιακά καύσιμα με βιοκαύσιμο στην Ελλάδα
Το μίγμα καυσίμων αποτελείται από ορυκτό πετρέλαιο που παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil και βιοκαύσιμο που παράγεται, επίσης, στην Ελλάδα

Ο ναυτιλιακός γίγαντας CMA CGM ενώνει τις δυνάμεις του με startup ΑΙ
Η πενταετής συνεργασία Uα ανεβάσει τις δαπάνες που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη της CMA CGM στα 500 εκατ. ευρώ

Ναυτιλία: Η οικονομία θα κινηθεί μετά το πρώτο σοκ
Η ναυτιλία θα ανακάμψει, αν και πολλά εξαρτώνται και από τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου και την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας

Πλέοντας σε ταραγμένα νερά: Ποιο θα είναι το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας
Κορυφαίοι αξιωματούχοι, εφοπλιστές, αναλυτές και ακαδημαϊκοί συζητούν στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τις νέες γεωπολιτικές, τεχνολογικές και οικολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία

Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα επηρεαστεί από τους δασμούς Τραμπ
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αντιδράσουν οι αμερικανοί καταναλωτές και ποιες δαπάνες θα περικόψουν

Συρρίκνωση τουρκικού εμπορικού στόλου μετά από περίοδο ανάπτυξης
Ο κλάδος στην Τουρκία πλήττεται από την αύξηση του λειτουργικού κόστους και τα γραφειοκρατικά εμπόδια