Με καθυστερήσεις σε δύο διαμετρικά αντίθετες περιοχές του πλανήτη λόγω πολέμου και ξηρασίας βρίσκεται η ναυτιλία, ένδειξη των «φουρτουνιασμένων καιρών» που αντιμετωπίζει.
Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές
Στη Διώρυγα του Παναμά, τα πλοία «παλεύουν» με την ξηρασία ρεκόρ και την έλλειψη νερού που έχει επιμηκύνει τους χρόνους αναμονής σε περισσότερες από 20 ημέρες για τα όσα μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο. Στην άλλη άκρη και συγκεκριμένα στη Μαύρη Θάλασσα η συμφόρηση επιδεινώνεται καθώς η Ρωσία «στοχεύει» τη ναυτιλία με τους ρώσους στρατιώτες να επιβιβάζονται σε τουρκικό πλοίο, και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να βάλουν κατά πλοίων στο Δούναβη. Οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου κυρίως αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι καθυστερήσεις αφαιρούν πλοία από την αγορά, με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Στον Παναμά η Αρχή της Διώρυγας (ACP) λόγω της ξηρασίας και της πτώσης του ύψους των υδάτων, έχει περιορίσει τις διελεύσεις σε 32 ανά ημέρα στα τέλη Ιουλίου, από 36 υπό κανονικές συνθήκες. Θα συνεχίσει να περιορίζει το μέγιστο βύθισμα στα 44 πόδια ή 13,41 μέτρα τους επόμενους μήνες. Όπως υπολογίζεται στις 16 Αυγούστου, υπήρχαν 216 πλοία άνω των 5.000 dwt στα αγκυροβόλια στον Ατλαντικό ή τον Ειρηνικό ή διέρχονταν από τη διώρυγα, συμπεριλαμβανομένων 73 πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, σε σύγκριση με 186 πλοία την 1η Αυγούστου και 165 πλοία στις αρχές του μήνα Ιουλίου. Πέρυσι τέτοια εποχή περίμεναν στη Διώρυγα περίπου 160 πλοία.
Κανόνες
Την περασμένη εβδομάδα η αρχή δήλωσε ότι θα αλλάξει προσωρινά τους κανόνες της για να επιτρέψει περισσότερα πλοία χωρίς κράτηση να χρησιμοποιούν τη διώρυγα, βάσει ενός νέου συστήματος κρατήσεων που θα ισχύει έως τις 21 Αυγούστου.Υπενθυμίζεται ότι την 1η Αυγούστου, το πλοίο της Evergreen «Ever Max» μεταφορικής ικανότητας 156.175 teu υποχρεώθηκε να εκφορτώσει μέρος του φορτίου του στο λιμάνι της Balboa για να μεταφερθεί χερσαία στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Colon, χάνοντας το κανάλι 40.000 δολάρια σε διόδια διέλευσης.
Η ACP δήλωσε ότι η ξηρασία στη Διώρυγα δεν έχει «ιστορικό προηγούμενο». Ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta Peter Sand δήλωσε ότι οι φορτωτές αντιμετώπισαν καθυστέρηση δύο εβδομάδων για τα εμπορεύματα καθώς ο χρόνος αναμονής αυξήθηκε από 12 ημέρες σε 17 την περασμένη εβδομάδα. «Η όποια χαλάρωση που είχε το κανάλι τον Ιούνιο-Ιούλιο τώρα εξαφανίστηκε», δήλωσε στους Lloyd’s List.
Ο κ. Sand είπε ακόμη ότι είναι νωρίς για τις ναυτιλιακές να επανατοποθετήσουν τα πλοία. Πρόσθεσε ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια άνοδος των ναύλων στην spot αγορά εμπορευματοκιβωτίων σε όλες τις διαδρομές από την Άπω Ανατολή προς το Βόρεια Αμερική, αν και καταγράφεται μια πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα που είχε «σπρώξει» τους ναύλους προς τα κάτω.
Καθυστερήσεις
Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar ανέφερε σε σημείωμά του ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις ξεπέρασαν τις 20 ημέρες. Οι ημερήσιες θέσεις κράτησης έχουν μειωθεί σε 14 διελεύσεις από 23 υπό κανονικές συνθήκες, σύμφωνα με την Braemar και πρόσθεσε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταλαμβάνουν τις χρονοθυρίδες καθώς το κόστος αυξάνεται.
Συμπλήρωσε ότι 80 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου βρίσκονταν είτε σε αγκυροβόλια, είτε διέρχονται ή περιμένουν να διέλθουν από τη διώρυγα, από 59 στο τέλος Ιουλίου, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στη συμφόρηση από πλοία supramax και ultramax. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι πολλά πλοία θα περάσουν τώρα άφορτα από τη διώρυγα του Σουέζ ή γύρω από το ακρωτήριο Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν τους μεγάλους χρόνους αναμονής και το υψηλό κόστος για τις προκαθορισμένες χρονοθυρίδες.
Στη Μαύρη Θάλασσα ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του ποταμού Δούναβη της Ουκρανίας αυξάνεται μετά την πρόσφατη στοχοποίηση της περιοχής από τις ρωσικές στρατιωτικές δυνάμεις. Το ηλέκτρονικό σύστημα AIS δείχνει ότι περίπου 70 πλοία γενικού φορτίου, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου μικρού μεγέθους,μικρά δεξαμενόπλοια και πλοία τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τον κόλπο Μουσούρα στο Δούναβη.
Latest News
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις νέες ναυτιλιακές παραγγελίες
Η μεγαλύτερη αύξηση πραγματοποιήθηκε στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα LNG carriers
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Στα 2 τρισ. η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – Οι παραγγελίες για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα
Στη ναυτιλία, η αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε στα 2 τρισ. δολ. από 1,2 τρισ. δολά το 2020
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οι ναύλοι στα Containerships
Tο τρίτο έτος στην ιστορία του κλάδου με τόσο υψηλά κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες παρά την αύξηση κατά 10% του παγκοσμίου στόλου
Πόσα πλοία πούλησαν και αγόρασαν το 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές – Οι πρωτιές
Οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε πωλήσεις πλοίων αξιοποιώντας τις υψηλές τιμές – Τα reports διεθνών ναυλομεσιτικών οίκων
Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία
Οι νέες παράμετροι αποτελούν μια σημαντική πρόκληση, που παρά τις επενδύσεις θα έχει επιπτώσεις και ανατροπές στη διεθνή σκηνή
Ρεκόρ εσόδων από την κρουαζιέρα το 2024 αλλά και γκρίνια για το «τέλος»
Τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν στο 1 δισ. ευρώ το 2024 – Διαμαρτύρονται οι εταιρείες για την επιβολή του τέλους
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Τρεις περιβαλλοντικές προκλήσεις το 2025 για την ναυτιλία
Το 2025 είναι κρίσιμη χρονιά για την πορεία της πράσινης μετάβασης καθώς αναμένονται οριστικές αποφάσεις από την πλευρά του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανσιμού (ΙΜΟ)