Με καθυστερήσεις σε δύο διαμετρικά αντίθετες περιοχές του πλανήτη λόγω πολέμου και ξηρασίας βρίσκεται η ναυτιλία, ένδειξη των «φουρτουνιασμένων καιρών» που αντιμετωπίζει.
Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές
Στη Διώρυγα του Παναμά, τα πλοία «παλεύουν» με την ξηρασία ρεκόρ και την έλλειψη νερού που έχει επιμηκύνει τους χρόνους αναμονής σε περισσότερες από 20 ημέρες για τα όσα μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο. Στην άλλη άκρη και συγκεκριμένα στη Μαύρη Θάλασσα η συμφόρηση επιδεινώνεται καθώς η Ρωσία «στοχεύει» τη ναυτιλία με τους ρώσους στρατιώτες να επιβιβάζονται σε τουρκικό πλοίο, και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να βάλουν κατά πλοίων στο Δούναβη. Οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου κυρίως αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι καθυστερήσεις αφαιρούν πλοία από την αγορά, με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Στον Παναμά η Αρχή της Διώρυγας (ACP) λόγω της ξηρασίας και της πτώσης του ύψους των υδάτων, έχει περιορίσει τις διελεύσεις σε 32 ανά ημέρα στα τέλη Ιουλίου, από 36 υπό κανονικές συνθήκες. Θα συνεχίσει να περιορίζει το μέγιστο βύθισμα στα 44 πόδια ή 13,41 μέτρα τους επόμενους μήνες. Όπως υπολογίζεται στις 16 Αυγούστου, υπήρχαν 216 πλοία άνω των 5.000 dwt στα αγκυροβόλια στον Ατλαντικό ή τον Ειρηνικό ή διέρχονταν από τη διώρυγα, συμπεριλαμβανομένων 73 πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, σε σύγκριση με 186 πλοία την 1η Αυγούστου και 165 πλοία στις αρχές του μήνα Ιουλίου. Πέρυσι τέτοια εποχή περίμεναν στη Διώρυγα περίπου 160 πλοία.
Κανόνες
Την περασμένη εβδομάδα η αρχή δήλωσε ότι θα αλλάξει προσωρινά τους κανόνες της για να επιτρέψει περισσότερα πλοία χωρίς κράτηση να χρησιμοποιούν τη διώρυγα, βάσει ενός νέου συστήματος κρατήσεων που θα ισχύει έως τις 21 Αυγούστου.Υπενθυμίζεται ότι την 1η Αυγούστου, το πλοίο της Evergreen «Ever Max» μεταφορικής ικανότητας 156.175 teu υποχρεώθηκε να εκφορτώσει μέρος του φορτίου του στο λιμάνι της Balboa για να μεταφερθεί χερσαία στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Colon, χάνοντας το κανάλι 40.000 δολάρια σε διόδια διέλευσης.
Η ACP δήλωσε ότι η ξηρασία στη Διώρυγα δεν έχει «ιστορικό προηγούμενο». Ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta Peter Sand δήλωσε ότι οι φορτωτές αντιμετώπισαν καθυστέρηση δύο εβδομάδων για τα εμπορεύματα καθώς ο χρόνος αναμονής αυξήθηκε από 12 ημέρες σε 17 την περασμένη εβδομάδα. «Η όποια χαλάρωση που είχε το κανάλι τον Ιούνιο-Ιούλιο τώρα εξαφανίστηκε», δήλωσε στους Lloyd’s List.
Ο κ. Sand είπε ακόμη ότι είναι νωρίς για τις ναυτιλιακές να επανατοποθετήσουν τα πλοία. Πρόσθεσε ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια άνοδος των ναύλων στην spot αγορά εμπορευματοκιβωτίων σε όλες τις διαδρομές από την Άπω Ανατολή προς το Βόρεια Αμερική, αν και καταγράφεται μια πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα που είχε «σπρώξει» τους ναύλους προς τα κάτω.
Καθυστερήσεις
Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar ανέφερε σε σημείωμά του ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις ξεπέρασαν τις 20 ημέρες. Οι ημερήσιες θέσεις κράτησης έχουν μειωθεί σε 14 διελεύσεις από 23 υπό κανονικές συνθήκες, σύμφωνα με την Braemar και πρόσθεσε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταλαμβάνουν τις χρονοθυρίδες καθώς το κόστος αυξάνεται.
Συμπλήρωσε ότι 80 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου βρίσκονταν είτε σε αγκυροβόλια, είτε διέρχονται ή περιμένουν να διέλθουν από τη διώρυγα, από 59 στο τέλος Ιουλίου, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στη συμφόρηση από πλοία supramax και ultramax. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι πολλά πλοία θα περάσουν τώρα άφορτα από τη διώρυγα του Σουέζ ή γύρω από το ακρωτήριο Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν τους μεγάλους χρόνους αναμονής και το υψηλό κόστος για τις προκαθορισμένες χρονοθυρίδες.
Στη Μαύρη Θάλασσα ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του ποταμού Δούναβη της Ουκρανίας αυξάνεται μετά την πρόσφατη στοχοποίηση της περιοχής από τις ρωσικές στρατιωτικές δυνάμεις. Το ηλέκτρονικό σύστημα AIS δείχνει ότι περίπου 70 πλοία γενικού φορτίου, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου μικρού μεγέθους,μικρά δεξαμενόπλοια και πλοία τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τον κόλπο Μουσούρα στο Δούναβη.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους