
Το τεράστιο πακέτο πράσινων επιδοτήσεων των 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Αμερικής, το οποίος περιλαμβάνεται στον νόμο του Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου σε όλη την Ευρώπη όταν αποκαλύφθηκε πριν από ένα χρόνο. Και για έναν καλό λόγο: η Ευρώπη αντιμετώπιζε ήδη αντίξοους οικονομικούς ανέμους από την πανδημία και την ουκρανική κρίση.
Πολλοί περίμεναν ότι αυτό θα ήταν η σταγόνα που θα ξεχείλιζε το ποτήρι: ένα κάλεσμα σειρήνων που θα παρέσυρε τις ελίτ εταιρείες καθαρής τεχνολογίας της Ευρώπης να μεταναστεύσουν στις ΗΠΑ με δέλεαρ τα νέα φορολογικά κίνητρα. Η «απειλή» φαινόταν ξεκάθαρη: η Ευρώπη θα ξέμενε από πράσινες θέσεις εργασίας, καινοτομία και επενδύσεις.
Όμως, ένα χρόνο μετά, το σενάριο της καταστροφής δεν εξελίχθηκε όπως είχε προβλεφθεί.
Ο Niclas Poitiers από τη δεξαμενή σκέψης Bruegel των Βρυξελλών εξηγεί: «Υπήρχε αυτός ο διαφαινόμενος τρόμος ότι μετά την πανδημία και με τη σύγκρουση στην Ουκρανία σε εξέλιξη, ο IRA θα ήταν η τελευταία σταγόνα για την οικονομία της ΕΕ». Ωστόσο, υποστηρίζει, οι ανησυχίες μπορεί να ήταν δυσανάλογες. Τα στοιχεία, μέχρι στιγμής, δεν αντικατοπτρίζουν καμία σημαντική μετατόπιση επενδύσεων από την Ευρώπη στις ΗΠΑ λόγω του IRA.
Η αντίδραση της ΕΕ
Η ΕΕ, διαισθανόμενη τον επικείμενο ανταγωνισμό, έπαιξε έξυπνα τα χαρτιά της τον Μάρτιο, επιτρέποντας στα κράτη μέλη να ανταποκρίνονται στις αμερικανικές επιδοτήσεις . Αυτή η κίνηση είχε στόχο να διασφαλίσει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν θα έβλεπαν τεράστιο πλεονέκτημα αν άλλαζαν έδρα.
Για παράδειγμα μεγάλες εταιρείες όπως η Thyssenkrupp τοποθέτησαν τα στοιχήματά τους πιο κοντά στο σπίτι τους. Ο γερμανικός όμιλος ετερογενών δραστηριοτήτων έριξε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ σε ένα εργοστάσιο παραγωγής χάλυβα στο Ντούισμπουργκ, με πάνω από τα δύο τρίτα αυτού του ποσού να επιδοτούνται από το κράτος.
Όπως αναφέρει το oilprice.com, υπάρχει επίσης μια ευρύτερη προοπτική σε αυτό το αφήγημα. Η ΕΕ είχε ήδη διαθέσει ένα τεράστιο 37% του ταμείου της για την ανάκαμψη μετά την πανδημία, ύψους 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, για έργα φιλικά προς το περιβάλλον. Έτσι, μεγάλο μέρος του «αναχώματος» της Ευρώπης απέναντι στον IRA ήταν ήδη στα σκαριά ακόμη και πριν ο Μπάιντεν παρουσιάσει το όραμά του.
Η άλλη όψη
Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα για την ΕΕ.
Το προωθούμενο Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας που προοριζόταν να υποστηρίξει την πράσινη στροφή της περιοχής είχε πρόωρο τέλος, κυρίως λόγω του δισταγμού των εθνών να επιβαρύνουν περαιτέρω τα πορτοφόλια τους, ειδικά εν μέσω του φάσματος των αυξημένων τιμών ενέργειας και προκλήσεων όπως η κρίση στην Ουκρανία.
Το oilprice γράφει επίσης ότι, ενώ τα μέτρα της ΕΕ είναι αξιέπαινα, φαίνεται να ωφελούν μεγάλους παίκτες, παραγκωνίζοντας τις μικρότερες επιχειρήσεις που δυσκολεύονται να πλοηγηθούν στον λαβύρινθο χρηματοδότησης. Το αμερικανικό μοντέλο, με την υπόσχεσή του εδώ και μια δεκαετία για μειωμένο κόστος παραγωγής, φαίνεται πιο δελεαστικό.
Το χαλαρό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, που αποσκοπούσε στην ισοπέδωση των όρων ανταγωνισμού με τις ΗΠΑ, κατά ειρωνικό τρόπο μπορεί να έχει φέρει εκτός ισορροπίας την αγορά της ΕΕ. Ενώ οι οικονομικές δυνάμεις όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία μπορούν εύκολα να αντλήσουν εταιρικές επιδοτήσεις, οι λιγότερο εύποροι εταίροι τους δεν μπορούν. Αυτή η ανισότητα απειλεί με ενδεχόμενο ρήγμα την πολυπόθητη ενιαία αγορά της ΕΕ.
Ενώ η Ευρώπη παραμένει δεμένη με την Κίνα για βασικά στοιχεία πράσινης τεχνολογίας, η ήπειρος βρίσκεται σε αγώνα δρόμου ενάντια στο χρόνο.
Οι νομοθέτες της ΕΕ προσπαθούν να προωθήσουν κρίσιμες ενέργειες όπως οι πρωτοβουλίες Critical Raw Materials και Net Zero Industry.


Latest News

Με δέλεαρ άτοκα δάνεια, η Tesla... σπρώχνει το Model Y στην Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιλον Μασκ, Τesla, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις των οχημάτων της στην Κίνα

Συναγερμός για το οικοσύστημα από τον Εμανουέλ Μακρόν
Την ώρα που το Εφετείο καταδίκαζε τη Μαρίν Λεπέν, ο γάλλος πρόεδρος δημιουργούσε Συμβούλιο Οικολογικού Σχεδιασμού

Δύο ταχυφορτιστές εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Νέα Οδό
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW