Μάχη στήθος με στήθος δίνει η ελληνική με την κινεζική ναυτιλία για την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία με τους Κινέζους για πρώτη φορά στην ιστορία τους να περνούν στην πρώτη θέση με έναν από τους πολλούς τρόπους που μετράται διεθνώς το μέγεθος του στόλου.
Σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons ο κινεζικός στόλος υπολογίστηκε πρόσφατα με όρους ολικής χωρητικότητας (gross tonnage) στους 249,2 εκατ. gt έναντι των 249 εκατ. gt του ελληνόκτητου.
Ναυτιλία: Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Ελλάδα στον αριθμό απασχολουμένων στις θαλάσσιες μεταφορές
H ολική χωρητικότητα (Gross Register Tonnage, GRT) εκφράζει τον όγκο όλων των κλειστών χώρων του πλοίου.Η διαφορά είναι πολύ μικρή ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα παραμένει πρώτη ναυτιλιακή δύναμη με όρους μεταφορικής ικανότητας (Dead Weight, DWT) μέτρηση που εκφράζει το βάρος που μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο και θεωρείται σημαντικότερη.
Οπως σημειώνουν οι αναλυτές η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί έκπληξη. Η άνοδος του κινεζικού στόλου είναι αναμενόμενη δεδομένου ότι η αχανής αυτή χώρα είναι το εργαστήριο του κόσμου και, ως εκ τούτου έχει μια τεράστια βάση φορτίων. Η Κίνα, όπως αναφέρεται, έχει γίνει ο μεγαλύτερος ναυπηγός στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής πέρυσι.Επίσης είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο και ο κρατικός πετρελαϊκός όμιλος Unipec είναι σχεδόν σίγουρα ο μεγαλύτερος ναυλωτής VLCC.
Κρατική στήριξη
Επιπλέον η Κίνα είναι μακράν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σιδηρομεταλλεύματος στον κόσμο. Πέρυσι, αντιπροσώπευε πάνω από το 70% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αυτού του εμπορεύματος. Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν το γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει μεγάλο στόλο πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για να μεταφέρει όλα αυτά τα βιομηχανικά προϊόντα στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Όπως αναφέρει το Tradewinds, το Πεκίνο σκέφτεται στρατηγικά και έχει ενθαρρύνει τη δημιουργία ενός τεράστιου εμπορικού στόλου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που έχει επενδύσει στην Αφρική και τη Νότια Αμερική για την εξασφάλιση υγρών και ξηρών εμπορευμάτων.
Επιπλέον ώθηση στην κυριαρχία της δίνει και η αμφιλεγόμενη πρωτοβουλία Belt and Road Initiative, η οποία αποτελεί επίσης μέρος της εθνικής στρατηγικής του Πεκίνου για τη εξυπηρέτηση των δικών του συμφερόντων. Παράλληλα μία σειρά μεγάλων ναυτιλιακών επιχειρήσεων της Κίνας είναι κρατικές και έχουν το πλεονέκτημα ενός μεγάλου και αναπτυσσόμενου τομέα ναυτιλιακής χρηματοδότησης για να τους υποστηρίξει.
Οσον αφορά την ελληνόκτητη ναυτιλία, επισημαίνει το Tradewinds, έχει την υποστήριξη της ελληνικής πολιτείας αλλά έχει δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου από ιδιώτες.
Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι ο ελληνόκτητος στόλος δεν «στηρίζεται» από φορτία που αφορούν τη χώρα μας. Οπως επισημαίνει η ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, μεταφέροντας φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό άνω του 98% της μεταφορικής του ικανότητας.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες δραστηριοποιούνται κυρίως στην bulk/tramp ναυτιλία, τον τομέα που ειδικεύεται στη μεταφορά βασικών προϊόντων, όπως σιτηρά και άλλα γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σιδηρομετάλλευμα, χημικά προϊόντα, άνθρακα, λιπάσματα και δασικά προϊόντα.
Η bulk/tramp ναυτιλία έχει τα χαρακτηριστικά μιας σχεδόν απόλυτα ανταγωνιστικής αγοράς, όπου η πλοιοκτησία δεν μπορεί να επηρεάσει τις τιμές της ναυλαγοράς.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο με όρους dwt καθώς οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου με βάση αυτό τον όρο μέτρησης.
Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%.Βασικός πυλώνας.
Η ελληνική ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt):
Ø 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
Ø 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Ø 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)
Ø 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
Ø 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG)
Ø 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Πηγή: Εντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση