
Οργή έχουν προκαλέσει οι εξωφρενικοί ναύλοι που χρέωσαν η Air Canada και άλλες αεροπορικές εταιρείες κατοίκους που έλαβαν εντολή από τις αρχές να απομακρυνθούν από τις περιοχές του βορειοδυτικού Καναδά και της επαρχίας British Columbia λόγω των μαινόμενων δασικών πυρκαγιών. Περίπου 20.000 κάτοικοι εκκένωσαν τις φλεγόμενες περιοχές και πολλοί εξ αυτών που επιχείρησαν να φύγουν αεροπορικώς από το αεροδρόμιο της πόλης Γέλοουναϊφ κλήθηκαν να πληρώσουν εισιτήρια σε τιμή δεκαπλάσια της κανονικής!
Στα κοινωνικά δίκτυα και στα καναδικά μέσα ενημέρωσης επιβάτες κατήγγειλαν ότι για μια απλή πτήση οικονομικής θέσης από το Γέλοουναϊφ στο Κάλγκαρι δίχως επιστροφή έπρεπε να πληρώσουν έως και 4.500 δολάρια Καναδά (3.056 ευρώ)! Μιλάμε για μια πτήση διάρκειας 2 ωρών και 15 λεπτών. Αιτία, ο αυτοματοποιημένος καθορισμός των αεροπορικών ναύλων που έχουν εγκαταστήσει στα συστήματα κρατήσεων οι αερομεταφορείς και ο οποίος βασίζεται στη ζήτηση που έχει η κάθε πτήση.
Αεροπορικές εταιρείες: Είναι εφικτές οι κλιματικά ουδέτερες πτήσεις;
Τιμολογήσεις με το χέρι
Είναι προφανές ότι τις δραματικές ώρες που οι καναδικές αρχές εκκένωναν τις φλεγόμενες περιοχές για να σωθούν ζωές, οι αναζητήσεις μέσω Διαδικτύου πτήσεων φυγής από το αεροδρόμιο του Γέλοουναϊφ εκτινάχθηκαν. Το αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθούν και οι τιμές των εισιτηρίων. Αμέσως μόλις έγιναν γνωστές οι χρεώσεις η κυβέρνηση έδωσε εντολή στις αεροπορικές εταιρείες να παρέμβουν ώστε τις κρατήσεις να τις κάνουν υπάλληλοι με το χέρι και οι ναύλοι να προσγειωθούν στην επείγουσα (έως και τραγική) πραγματικότητα. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορούσε να γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, απολογούνται οι αερομεταφορείς.
«Οι αεροπορικές εταιρείες τιμολογούν πακέτα εισιτηρίων με βάση διάφορες μεταβλητές, όπως είναι η ζήτηση και ο χρόνος που μεσολαβεί από την κράτηση μέχρι την πτήση. Στη συνέχεια γίνεται αυτοματοποιημένα η κατανομή αεροπορικών θέσεων που αντιστοιχούν σε κάθε ναύλο», εξήγησε στο Reuters ο Κρις Αμενίτσι, ιδρυτής της νεοφυούς εταιρείας SeatCash, η οποία προσφέρει στους πελάτες της προβλέψεις για τις μελλοντικές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.
«Μια άνοδος της ζήτησης έχει ως αποτέλεσμα να εξαντληθούν γρήγορα τα φθηνότερα εισιτήρια και να είναι διαθέσιμες θέσεις με αυξημένες τιμές. Το σύστημα δεν γνωρίζει ότι μια απότομη εκτίναξη της ζήτησης μπορεί να οφείλεται σε μια φυσική καταστροφή. Όταν αυτό όμως συμβαίνει, τότε οι εταιρείες θα πρέπει να παρεμβαίνουν ώστε να παρακάμψουν προσωρινά τους αυτοματισμούς», τόνισε ο Αμενίτσι που γνωρίζει καλά τη λειτουργία και τη «φιλοσοφία» των χρησιμοποιούμενων λογισμικών αφού υπήρξε στέλεχος εμπορικών αεροπορικών εταιρειών.
Ο Καναδός επιχειρηματίας εξήγησε ότι ένα περιφερειακό αεροδρόμιο, όπως αυτό του Γέλοουναϊφ, έχει περιορισμένη κίνηση με λίγες προσγειώσεις και απογειώσεις και ως εκ τούτου αν ξαφνικά όλες οι πτήσεις γεμίσουν, μπορεί να μείνει διαθέσιμο μόνο ένα εισιτήριο πρώτης θέσης ή business class σε αστρονομική τιμή.
Οδύσσεια για τους επιβάτες
Το Reuters ήλθε σε επαφή με την Air Canada που επιβεβαίωσε τους ναύλους των 4.500 δολαρίων που ζητούσε βάσει των αυτοματοποιημένων συστημάτων η εταιρεία. Οι ρεπόρτερ του βρετανικού πρακτορείου ειδήσεων σημειώνουν μάλιστα ότι κάποιες από τις πτήσεις στις εξωφρενικές αυτές τιμές δεν ήταν απευθείας προς το Κάλγκαρι αλλά μέσω άλλων αεροδρομίων με πολύωρες καθυστερήσεις «τράνζιτ». Το αποτέλεσμα ήταν το ταξίδι από το Γέλοουναϊφ μέχρι το Κάλγκαρι αντί για δύο να διαρκεί συνολικά… 21 ώρες.
«Εργαζόμαστε σκληρά για να διορθώσουμε το συντομότερο τις χρεώσεις και να επαναφέρουμε τους μέσους ναύλους σε φυσιολογικά επίπεδα», διαβεβαίωσε εκπρόσωπος της Air Canada. Η εταιρεία διευκρίνισε επίσης ότι κατήργησε μια χρέωση business class που κόστιζε περίπου 1.000 δολάρια Καναδά (680 ευρώ) και τη μετέτρεψε σε οικονομική. Η Air Canada διαβεβαίωσε επίσης ότι θα επιστρέψει χρήματα σε κάποιους επιβάτες που ήδη πλήρωσαν υπερβολικά υψηλούς ναύλους για να εγκαταλείψουν εσπευσμένα το Γέλοουναϊφ.
Το περασμένο Σάββατο μπορούσε να βρει κανείς πτήση της Air Canada για την Τρίτη από το Γέλοουνάιφ προς το Κάλγκαρι με ναύλο 303 δολάρια Καναδά (205 ευρώ). Με την ανταγωνίστριά της, WestJet Airlines, μπορούσες να βρεις απευθείας πτήση για τη Δευτέρα με 122,98 δολάρια Καναδά (83,43 ευρώ), σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters.
Ταχύτερη η αντίδραση στο Μάουι
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν και τη δυνατότητα και την «ισχύ» να μειώνουν τις τιμές των εισιτηρίων τους σε περιπτώσεις καταστροφών και έκτακτης ανάγκης εν γένει. «Πριν από λίγες ημέρες αρκετοί αερομεταφορείς των ΗΠΑ πρόσφεραν ναύλους μόλις 19 δολαρίων ΗΠΑ (17,46 ευρώ) για μια πτήση 40 λεπτών από το Μάουι στη Χονολουλού προκειμένου να βοηθήσουν όσους τράπηκαν εναγωνίως σε φυγή για να γλιτώσουν από τις φλόγες που άφησαν πίσω τους τουλάχιστον 114 νεκρούς», μεταδίδει το Reuters.
«Στην περίπτωση του Μάουι είναι πολύ σαφές ότι υπήρξε άμεση κινητοποίηση. Οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ έκαναν ό,τι μπορούσαν για να βοηθήσουν στην εκκένωση των περιοχών από τους κατοίκους και τους ξένους επισκέπτες», δήλωσε ο Ρομπερτ Μαν, ειδικός αναλυτής σε θέματα πολιτικής αεροπορίας.
«Αυτοί οι ναύλοι των 19 δολαρίων ορίστηκαν χειροκίνητα, σύμφωνα με τις σαφείς εντολές και κατευθύνσεις του αερομεταφορέα», διευκρίνισε ο Ρόμπερτ Μαν. Και πρόσθεσε ότι οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες είχαν ίσως διδαχθεί από την εμπειρία ενός ανάλογου περιστατικού «μη φυσιολογικής» εκτίναξης των ναύλων.
Ήταν το 2015, όταν εκτροχιάστηκε ένα τρένο της Amtrak από την Ουάσιγκτον προς τη Νέα Υόρκη. Τότε παρατηρήθηκε πάλι μια κατακόρυφη αύξηση της αεροπορικής ζήτησης στη συγκεκριμένη γραμμή με αποτέλεσμα οι αλγόριθμοι να εκτινάξουν τους ναύλους στα ύψη και να διατυπωθούν από τους επιβάτες στα κοινωνικά δίκτυα και στα ΜΜΕ διαμαρτυρίες ανάλογες με εκείνες των Καναδών.


Latest News

Μπορούν οι ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες να τα καταφέρουν χωρίς τις ΗΠΑ;
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες έχουν εκτιναχθεί στα ύψη, αλλά οι πολιτικές Τραμπ θα μπορούσαν να τις ενισχύσει περαιτέρω

Κατάργηση 8.000 θέσεων σχεδιάζουν για φέτος τα Γερμανικά Ταχυδρομεία
Οι περικοπές στα Γερμανικά Ταχυδρομεία αφορούν το τμήμα παράδοσης επιστολών και δεμάτων της εταιρίας μεταφορών DHL εντός Γερμανίας, το οποίο απασχολεί 187.000 εργαζόμενους

Στον ΠΟΕ προσφεύγει η Κίνα για τους δασμούς Τραμπ - Τι ζητάει
Η Κίνα μπορεί να ζητήσει εκδίκαση από το όργανο επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ εάν δεν βρεθεί λύση σε 60 ημέρες

Προς τρίτη συνεχόμενη μείωση επιτοκίων η Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας
Ο πληθωρισμός στην Τουρκία έπεσε κάτω από το 40% τον Φεβρουάριο, τροφοδοτώντας τις εκκλήσεις για μείωση επιτοκίων

Το τρικ της Hoka - Πώς «χτυπά» Nike, On, Adidas
Η Hoka κατάφερε εκτός από το τρέξιμο να εισέλθει με επιτυχία στην κατηγορία lifestyle - Τώρα «κουμπάει» και την πολυτέλεια

Η τελευταία «εύκολη» μείωση επιτοκίων από την ΕΚΤ - Το επόμενο στοίχημα
Η μείωση κατά 25 μ.β έχει τιμολογηθεί πλήρως από τις αγορές - Πού θα εστιάσουν αγορές και οικονομολόγοι

Νέο ρεκόρ αποχωρήσεων CEO - Γιατί εγκαταλείπουν τις θέσεις τους
Οι εταιρείες παύουν τα κορυφαία τους στελέχη λόγω πολιτικών και οικονομικών αναταραχών

Που επενδύει τώρα το κολοσσιαίο επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας
Η Norges Bank Investment Management θα δώσει εντολές 250 εκατομμυρίων δολαρίων σε εξωτερικούς διαχειριστές

Γιατί η Κίνα απαγορεύει τις εισαγωγές μηχανών της Illumina
Η Κίνα απαγόρευσε την εισαγωγή μηχανών γονιδιακής αλληλουχίας της Illumina ως μέρος των αντίποινων κατά των νέων δασμών των ΗΠΑ

Γιατί ο κλάδος των private equities συρρικνώνεται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες
Τα υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία μειώθηκαν κατά 2% πέρυσι, καθώς οι επενδυτές αποσύρονται από τις τοποθετήσεις στον τομέα