Ο άλλοτε πρόεδρος του Μεξικού Μπενίτο Χουάρεζ έλεγε «κακόμοιρο Μεξικό, τόσο μακριά απ’ τον Θεό, τόσο κοντά στις ΗΠΑ», αλλά η ρήση αυτή δεν αντηχεί καθόλου την παρούσα κατάσταση, αλλά ούτε και τους λεονταρισμούς του Τραμπ για οικοδόμηση συνοριακού τείχους το οποίο θα ανάγκαζε το Μεξικό να πληρώσει.

Σύμφωνα με μια νέα ανάρτηση από τον Λουίς Τόρες, ανώτερο οικονομολόγο επιχειρήσεων στην Federal Reserve Bank του Ντάλας, το Μεξικό έχει εδραιώσει για άλλη μια φορά τη θέση του ως ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Αμερικής, με αγαθά αξίας 263 δισεκατομμυρίων δολαρίων να διακινούνται μεταξύ των δύο χωρών τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους. Το εμπόριο με το Μεξικό αντιπροσώπευε το 15,4% των αγαθών που εξήχθησαν και εισήχθησαν από τις ΗΠΑ, μπροστά από τα σύνολα εμπορίου της Αμερικής με τον Καναδά και την Κίνα, τα οποία ήταν 15,2% και 12% αντίστοιχα, σύμφωνα με το Insider.

H ικανότητα του Μεξικού να αποσπάσει την πρώτη θέση από την Κίνα – η οποία είχε περάσει τις δύο τελευταίες δεκαετίες εδραιώνοντας την παρουσία της ολοένα και περισσότερο στην οικονομία των ΗΠΑ – είναι ένα σαφές σημάδι ότι το οικονομικό χάος του 2020 πρόκειται να συνεχίσει να καθορίζει την παγκόσμια οικονομία για τα επόμενα χρόνια.

Το nearshoring

Ο Τόρες είπε ότι οι σπόροι για αυτή τη μετατόπιση φυτεύτηκαν πριν από την πανδημία – με τους δασμούς του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ σε ορισμένα κινεζικά προϊόντα και την υπογραφή της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Καναδά-Μεξικού, μια μικρή ενημέρωση της συμφωνίας NAFTA. Ωστόσο, ο Τόρες είπε ότι οι αλλαγές υποδηλώνουν επίσης μια επιταχυνόμενη στροφή προς το «nearshoring», μια πρακτική στην οποία οι χώρες φέρνουν αλυσίδες εφοδιασμού για κρίσιμα αγαθά σε χώρες που είναι κοντά φυσικά και πολιτικά.

Το nearshoring αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω του αυξημένου κόστους αποστολής προϊόντων από τον Ειρηνικό και της ζήτησης των καταναλωτών για ταχύτερους χρόνους παράδοσης.

Κάποιοι εκτιμούν ότι δεν πρόκειται για αποπαγκοσμιοποίηση, αλλά για το επόμενο στάδιο της παγκοσμιοποίησης που επικεντρώνεται σε περιφερειακά δίκτυα. Άλλοι υποστηρίζουν την περιφερειοποίηση έναντι της παγκοσμιοποίησης υποστηρίζοντας ότι η διατήρηση της παραγωγής πιο κοντά στην κατανάλωση θα βοηθούσε τους Αμερικανούς εργαζόμενους.

Για παράδειγμα προϊόντα που κατασκευάζονται στο Μεξικό και εισάγονται στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν περίπου 40% εξαρτήματα από τις ΗΠΑ, ενώ αυτά από Καναδά 20%. Σε αντίθεση προϊόντα από την Κίνα έχουν μόνο 5% συμβολή αμερικανικών εξαρτημάτων.

Βέβαια, τους τελευταίους μήνες, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν προσπάθησε να βελτιώσει τη σχέση μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, αφού είδε το ρήγμα να αυξάνεται τα τελευταία χρόνια. Ο υπουργός Εξωτερικών Μπλίνκεν συναντήθηκε με τον ηγέτη της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, τον Ιούνιο και η υπουργός Οικονομικών Τζάνετ Γιέλεν πραγματοποίησε πρόσφατα ένα τετραήμερο ταξίδι στην Κίνα.

Ο Μπλίνκεν και ο Σι δεσμεύτηκαν να σταθεροποιήσουν τη σχέση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, η Γιέλεν εξέφρασε ανησυχίες για «αθέμιτες οικονομικές πρακτικές», αλλά είπε ότι ελπίζει ότι οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να συνεργαστούν πιο στενά επειδή «ο κόσμος είναι αρκετά μεγάλος για να ευδοκιμήσουν και οι δύο χώρες μας».

Με τα πράγματα σε συνεχή κίνηση, ειδικά με την Κίνα, ένα πράγμα είναι σαφές προς το παρόν: το εμπόριο μεταξύ του Μεξικού και των ΗΠΑ φαίνεται να είναι τόσο ισχυρό όσο ποτέ και θα πρέπει να συνεχίσει να αυξάνεται.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τζιτζικώστας : Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί
Διεθνή |

Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας

Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»