Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής προκαλούν έμφραγμα στις θαλάσσιες μεταφορές. Ήδη μεγάλες καθυστερήσεις παρατηρούνται το τελευταίο διάστημα στις διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά.
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά αποφάσισε να μειώσει το μέγιστο βάρος πλοίων και τις καθημερινές διελεύσεις πλοίων σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης νερού.
Οι ειδικοί στις θαλάσσιες μεταφορές φοβούνται ότι τέτοια γεγονότα θα μπορούσαν να γίνουν «το νέο φυσιολογικό«, καθώς οι περιορισμένες βροχοπτώσεις στην πέμπτη πιο υγρή χώρα του κόσμου, κινδυνεύουν να επηρεάσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία των ωκεανών που κινεί το 80% του παγκόσμιου εμπορίου.
Παναμάς: «Έμφραγμα» στη Διώρυγα – Ουρές πλοίων και μεγάλες καθυστερήσεις [χάρτης]
Οι επιλογές
Οι πλοιοκτήτες δεν έχουν πολλές επιλογές: ή θα μεταφέρουν μικρότερα φορτία, ή θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές προσθέτοντας χιλιάδες ναυτικά μίλια στο ταξίδι τους ή θα βρεθούν αντιμέτωποι με ουρές, που μπορεί να φέρουν καθυστερήσεις έως και 21 ημερών.
Οι περιορισμοί ήδη αυξάνουν τις τιμές αποστολής spot Κίνας-ΗΠΑ έως και 36% εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών της θάλασσας .
«Εφιστούμε την προσοχή καθώς οι θερμοκρασίες είναι τόσο πολύ πάνω από τις κανονικές», σχολίασε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, ο Ντρου Λέρνερ, ιδρυτής και ανώτερος αναλυτής στον τομέα της γεωργίας του World Weather, στους πελάτες του οποίου περιλαμβάνονται παγκόσμιοι traders εμπορευμάτων.
Οι χειριστές των καναλιών βρίσκονται σε τεντωμένο σκοινί καθώς εργάζονται για να διαχειριστούν τη διαταραχή του θαλάσσιου εμπορίου και προετοιμάζονται για μια ακόμη πιο ξηρή περίοδο το επόμενο έτος, δήλωσε από την πλευρά του ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής της πλατφόρμας συγκριτικής αξιολόγησης εναέριων και ωκεανών ναύλων Xeneta.
Περισσότερα από 14.000 πλοία διέσχισαν το κανάλι το 2022. Τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων είναι οι πιο συνηθισμένοι χρήστες της Διώρυγας του Παναμά και μεταφέρουν περισσότερο από το 40% των καταναλωτικών αγαθών που διακινούνται μεταξύ της Βορειοανατολικής Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ.
Τα φορτία
Τα πλοία με προορισμό τις ΗΠΑ που εγκλωβίστηκαν στα σημεία συμφόρησης μετέφεραν κούκλες Barbie, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, ηλιακούς συλλέκτες BYD, εξοπλισμό επεξεργασίας νερού, κιτ δοκιμών διαβήτη και άλλα αγαθά, σύμφωνα με στοιχεία του Steve Ferreira, Διευθύνοντος Συμβούλου εταιρείας που ελέγχει τους λογαριασμούς θαλάσσιων μεταφορών.
Οι περιορισμοί στο κανάλι ξεκίνησαν νωρίτερα φέτος, επηρεάζοντας περίπου 170 χώρες και σχεδόν κάθε είδος αγαθού – συμπεριλαμβανομένων σόγιας και υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις Ηνωμένες Πολιτείες, χαλκού και φρέσκων κερασιών από τη Χιλή και βοείου κρέατος από τη Βραζιλία.
Επηρεάζονται επίσης τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου που μεταφέρουν εμπορεύματα από καλαμπόκι έως σιδηρομετάλλευμα, καθώς και τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο, καύσιμα, φυσικό αέριο και χημικά. Ορισμένες ενεργειακές εταιρείες επαναδρομολογούν πλοία φορτωμένα με άνθρακα και υγροποιημένο φυσικό αέριο στη Διώρυγα του Σουέζ.
Το Ελ Νίνιο
Το φυσικό φαινόμενο Ελ Νίνιο που σχετίζεται με το θερμότερο από το συνηθισμένο νερό στον κεντρικό και ανατολικό τροπικό Ειρηνικό Ωκεανό συμβάλλει στην ξηρασία του Παναμά.
Όπως δείχνουν τα αρχεία από την διαχειριστική αρχή της διώρυγας και το Smithsonian Tropical Research Institute, η περιοχή γύρω από το κανάλι βιώνει ένα από τα δύο πιο ξηρά χρόνια στα 143 χρόνια τήρησης αρχείων της χώρας.
Η στάθμη του νερού στη λίμνη Γκατούν, την κύρια δεξαμενή που τροφοδοτείται από βροχοπτώσεις και διατηρεί το σύστημα της Διώρυγας του Παναμά, παρέμεινε κάτω από τα κανονικά επίπεδα παρά τη συσσώρευση από την τρέχουσα περίοδο βροχών.
Η λίμνη Γκατούν βρίσκεται στο μεγαλύτερο ύψος του υδάτινου όγκου της Διώρυγας του Παναμά και τροφοδοτείται με τα νερά του ποταμού Τσάγκρες
Μια πιθανή πρώιμη έναρξη της περιόδου ξηρασίας του Παναμά και οι θερμότερες από τις μέσες θερμοκρασίες, που είναι συνηθισμένες σε περιόδους Ελ Νίνιο στη χώρα θα μπορούσαν να αυξήσουν την εξάτμιση από τη λίμνη Γκατούν και να οδηγήσουν σε χαμηλά επίπεδα νερού σχεδόν ρεκόρ μέχρι τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 2024, δήλωσε ο Στιβ Πάτον.
«Είναι η τέλεια καταιγίδα γεγονότων», είπε ο Πάτον, ο οποίος παρακολουθεί τα μοτίβα βροχών στη χώρα της Κεντρικής Αμερικής για περισσότερες από τρεις δεκαετίες.
Έρχονται περισσότερες περικοπές
Οι χειριστές καναλιών έχουν μειώσει τα όρια βάρους των πλοίων για να προσαρμόσουν το χαμηλότερο βάθος νερού – δημιουργώντας πρόβλημα σε μεγάλα πλοία.
Οι χειριστές καναλιών μείωσαν επίσης τον αριθμό των ημερήσιων διελεύσεων πλοίων σε 32 από περίπου 36 κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας, καθώς κάθε πέρασμα απαιτεί περίπου 50 εκατομμύρια γαλόνια νερού, μόνο ένα μέρος του οποίου ανακυκλώνεται.
Ορισμένα στελέχη της ναυτιλίας προετοιμάζονται για περισσότερες μειώσεις αργότερα φέτος, σημειώνοντας ότι το 2020 μια λιγότερο σοβαρή ξηρασία ώθησε τους φορείς εκμετάλλευσης των καναλιών να μειώσουν τις διελεύσεις σε 27 την ημέρα.
«Όποιος αποστέλλει προϊόν σε όλο τον κόσμο θα πρέπει να δίνει προσοχή σε πιθανές διακοπές λόγω της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε ο Brian Bourke, παγκόσμιος εμπορικός διευθυντής της SEKO Logistics. «Η Διώρυγα του Παναμά είναι απλώς το τελευταίο παράδειγμα».
Ο διαχειριστής της Διώρυγας του Παναμά Ρικόρτ Βασκέζ Μοράλες αναφέρθηκε στις προκλήσεις που υπάρχουν λόγω της ξηρασίας αναγκάζοντας την Αρχή να μειώσει επανειλημμένα τα όρια βυθίσματος που πρέπει να έχει ένα πλοίο. Για τους επόμενους μήνες στόχος είναι το ανώτατο αυτό βύθισμα να μην ξεπερνά τα 44 πόδια (13,4 μέτρα). Πρόκειται για μείωση κατά 2 μέτρα στο βύθισμα των πλοίων. Ο ίδιος είπε ότι το όριο αυτό θα διατηρηθεί «εκτός εάν υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις καιρικές συνθήκες από τις τρέχουσες προβλέψεις». Η αρχή διαχείρισης της διώρυγας ζητά τώρα να διέρχονται από αυτήν κατά μέσο όρο 32 πλοία την ημέρα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ξηρασίας, ενώ προτείνει τα όρια αυτά να παραμείνουν σε ισχύ μέχρι το 2024 λένε οι ίδιες πληροφορίες. Το όριο διελεύσεων την ημέρα είναι κατά 20% μικρότερο από ότι ίσχυε μέχρι πρόσφατα.
Latest News
Από την Κρήτη έως τον Άη Στράτη: Τα λιμενικά έργα που παίρνουν... προτεραιότητα
Στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της διασυνδεσιμότητας στα λιμάνια των νησιωτικών περιοχών
Γιατί σιτηρά και LNG αποφεύγουν τον Παναμά - Τα γρηγορόσημα και το reserve στα slots
Οι ναυλομεσίτες λένε ότι οι έμποροι έχουν συνηθίσει σε μεγαλύτερες διαδρομές και δεν επιλέγουν τη Διώρυγα του Παναμά
Ανησυχίες στην παγκόσμια ναυτιλία - Οι φόβοι για την επανεκλογή Τραμπ
Ο γενικός γραμματέας του ICS λέει ότι η απειλή για τη ναυτιλία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο
Πτώση της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο
Μόνο από το λιμάνι του Πειραιά ήταν 50.000 λιγότεροι φέτος οι επιβάτες σε σχέση με πέρυσι
Ναυτιλία: Εφοδιάζονται με χριστουγεννιάτικα ΕΕ και ΗΠΑ
Τον Ιούνιο σημειώθηκε ρεκόρ στη ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη
Τέσσερις επιθέσεις των Χούθι στο ελληνικών συμφερόντων τάνκερ Delta Blue
Πλοίο και το πλήρωμα είναι ασφαλείς
Παιχνίδι για δύο η ελληνική ακτοπλοΐα - Ολιγοπώλιο και τιμές «φωτιά»
Τι αποκαλύπτει η ετήσια έρευνα της XRTC για την εκτόξευση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και τη δομή της αγοράς - Άπραγη η κυβέρνηση
Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Πρώτα σε παραγγελίες τα κινεζικά ναυπηγεία και ακολουθούν στη δεύτερη θέση τα νοτιοκορεατικά και στην τρίτη τα ιαπωνικά
Τι αλλάζει για τα σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία - Η απόφαση της ΑΑΔΕ
H διαδικασία αφορά ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, ολικού μήκους άνω των 7 μέτρων που καταπλέουν σε ελληνικά λιμάνια, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ
Σε κατάσταση συναγερμού η διεθνής ναυτιλία - Ο κίνδυνος του πολέμου στη Μέση Ανατολή
Τα σενάρια και οι επιπτώσεις αναλόγως του τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες, περιγράφει σε έκθεσή του ο οίκος αναλύσεων Poten