Η κεντρική τράπεζα της Τουρκίας αύξησε το βασικό της επιτόκιο κατά 750 μονάδες βάσης, πιο πάνω από το αναμενόμενο, στο 25%, την Πέμπτη, πυροδοτώντας ένα ασυνήθιστο ράλι ανόδου της λίρας και σηματοδοτώντας μια νέα αποφασιστικότητα για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού που ανακάμπτει ως μέρος μιας ευρύτερης στροφής της πολιτικής της κυβέρνησης.
Η αιφνιδιαστική κίνηση αφήνει το επιτόκιο πολιτικής στο υψηλότερο επίπεδο από το 2019 και οδήγησε το τουρκικό νόμισμα στο ισχυρότερο επίπεδό του από τα μέσα Ιουλίου. Η τράπεζα αύξησε το επιτόκιο επαναγοράς μιας εβδομάδας κατά 1.650 μονάδες βάσης από τον Ιούνιο.
Τουρκία: Νέα αύξηση επιτοκίων – Ένα ακόμη βήμα προς την ορθόδοξη οικονομική πολιτική
Η επιτροπή πολιτικής -συμπεριλαμβανομένων τριών μελών που συμμετείχαν για πρώτη φορά και θεωρούνται ως «γεράκια» της οικονομικής πολιτικής – επανέλαβε ότι θα αυστηροποιήσει «όσο χρειάζεται έγκαιρα και σταδιακά» για να μετριάσει τον πληθωρισμό, ο οποίος εκτινάχθηκε σχεδόν στο 48% τον περασμένο μήνα.
Οι αναλυτές είπαν ότι η κίνηση αυτή ήταν το πιο ξεκάθαρο βήμα μέχρι σήμερα προς πιο ορθόδοξες πολιτικές μετά από χρόνια «ανορθοδοξίας» υπό τον πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν και εκτιμάται ότι θα συμβάλει στον περιορισμό του πληθωρισμού στην Τουρκία.
Η λίρα είχε αγγίξει νέα ιστορικά χαμηλά σχεδόν καθημερινά τις τελευταίες εβδομάδες, ακόμα και λίγη ώρα πριν από την πιο πάνω πολιτική απόφαση. Αλλά εκτινάχθηκε περισσότερο από 3% έναντι του δολαρίου ενώ το 1 δολάριο άγγιξε και τις 26,4 λίρες.
Οι μετοχές των τουρκικών τραπεζών έκαναν ράλι ανόδου σχεδόν 10%, σηματοδοτώντας ράλι ανόδου στο χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης, ενώ τα κρατικά ομόλογα σε δολάρια εκτινάχθηκαν περισσότερο από 2 σεντς σύμφωνα με τα στοιχεία του Tradeweb.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Reuters, οι οικονομολόγοι περίμεναν μια μέση αύξηση κατά 250 μονάδες βάσης. Η δημοσκόπηση, που διενεργήθηκε την περασμένη εβδομάδα, έδειξε ότι τα επιτόκια δεν αναμενόταν να αυξηθούν στο 25% μέχρι το τέλος του έτους.
Η αύξηση των επιτοκίων “στέλνει ένα πολύ ισχυρό μήνυμα ότι η (τράπεζα) είναι αποφασισμένη να χαλιναγωγήσει τον πληθωρισμό και η αρχική ανταπόκριση της αγοράς είναι πολύ θετική”, δήλωσε ο Piotr Matys, ανώτερος αναλυτής FX στην In Touch Capital Markets.
Ωστόσο, είπε, «τουλάχιστον ορισμένοι επενδυτές θα αναρωτιούνται εάν η αύξηση των 750 μονάδων βάσης έχει εγκριθεί από τον Πρόεδρο Ερντογάν».
Latest News
Πώς η Boeing έβαλε την αεροπορία των ΗΠΑ να πληρώσει με «καπέλο» 8.000% για σαπούνια
Πώς η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία πλήρωσε 8.000% παραπάνω την Boeing για διανομείς σαπουνιού μπάνιου αεροσκαφών C-17
Ο άνθρωπος πίσω από τον όρο «The Magnificent Seven» λύνει τη σιωπή του
Γνωρίστε τον αναλυτή που χρησιμοποίησε τον όρο Magnificent Seven για τις μετοχές τεχνολογίας που διαφεντεύουν τη Wall Street
Πώς η «οικονομική γρίπη» της Γερμανίας μεταδίδεται στην Ευρώπη – Οι συνέπειες για Ελλάδα
Η νέα κρίση που φέρνει το λουκέτο σε τουλάχιστον τρία εργοστάσια της Volkswagen δημιουργεί μεγάλη αναταραχή στη Γερμανία
Οι αποτυχημένες προσπάθειες «ανάστασης» της Intel και οι χειρισμοί Γκέλσινγκερ
O CEO της Intel, Πατ Γκέλσινγκερ, έθεσε υψηλές προσδοκίες για τις ικανότητες κατασκευής της εταιρείας αλλά και την ικανότητά της στον τομέα της AI, ωστόσο απέτυχε να ανταποκριθεί
Αγροτικές επιδοτήσεις: Δισεκατομμυριούχοι έλαβαν ενίσχυση 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Τουλάχιστον 17 δισεκατομμυριούχοι συγκαταλέγονται στους «αγρότες» που έλαβαν γενναίες αγροτικές επιδοτήσεις την τετραετία 2019-2023.
Γιατί έπεσε η μετοχή της Uber
Η πρόβλεψη για μετακινήσεις πελατών της Uberς ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις της Wall Street
Γιατί η Κωνσταντινούπολη δοκιμάζει τη δωρεάν συγκοινωνία στους ανέργους
Η Κωνσταντινούπολη είναι η μεγαλύτερη πόλη που επενδύει στις μεταφορές με την ελπίδα να ενισχύσει την απασχόληση
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Γιατί λείπουν 350 αεροσκάφη από τον παγκόσμιο στόλο
Υπάρχει ένα κενό σε αεροσκαφή που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να λειτουργούν απρόσκοπτα οι αερομεταφορείς
Η VW και η κρίση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Δύσκολες εποχές για τον όμιλο VW: Μείωση κερδών, κλείσιμο εργοστασίων, κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα. Ποιον ρόλο διαδραματίζει η πολιτική;